[XP] A7V266/9700Pro: Freezed na verse install winxp sp2*

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-03 17:42

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Nadat mijn pc toch wel weer wat traag begon te worden de laatste tijd en een paar devices zoals BT USB sticks niet meer in gebruik waren maar nog wel storende errors gaven was het weer eens tijd voor een herinstall.Tot de herinstall liep alles als een zonnetje.

Kortom bij aanvang van de herinstallatie was er slechts 1 (essentieel) verschil.
De Hercules Radeon 9700Pro zat er nu in. (de vorige keer was de installatie met een PowerColor GF2 MX 64mb en een half jaar geleden kwam de 9700pro erin en die heeft soepeltjes gelopen, kon alle spellen nog spelen so far!)

Installatie WinXP SP2 NL en US (heb eerst NL geprobeerd en toen op US over gegaan na weer een format)
Ok, format, installatie en nadat de installatie klaar is en de setup de laatste reboot doet hangt de installatie op het moment dat het scherm gedetecteert wordt. Boosdoener zou dus de 9700 zijn. Opstarten in safe modus en winxp draait keurig. Opstarten in VGA modus en dan de eigen WinXP 9700 drivers installeren wil op zich wel in zoverre dat de pc door wil starten maar dan na 30 seconde freezed windows.

Toen maar eens gaan inlezen. Dit komt kennelijk zeer vaak voor want je vind alleen op GoT al tientallen topics hierover. Lekker veel leesvoer dus! En ondergetekende ging maar eens alle tips proberen. Kabels aangedrukt/gewrikt, alles schoongemaakt en cooler gecontroleerd (ivm hitte probleem). Eerst alle hardware eruit gehaald op cdrom/hd/9700 na. USB disabled in het bios en na een format nog maar eens installeren.
Helpt niet..

Toen AGP op 1x gezet. En zowaar we komen Winxp en blijven niet hangen op een zwart scherm. (overigens het zwarte scherm heeft noch een witte punt, noch een knipperende cursor wat je ook vaak ziet). Maar helaas.. na enige tijd wederom een vastloper.

Toen een S3 Virge 4mb PCI kaartje erin gedaan. WinXP start door! En jawel.. rock steady! Alle updates gedraaid (met paar keer rebooten) tot windows update niets meer aangaf. Via 4in1 geinstalleerd (4.57, niet de hyperion). Kortom, alles loopt als een zonnetje, behalve dat ik nu 2mb vga heb ;)

Drivers
Heb zowel de Omega 2.6.87 als de Hercules eigen als de Catalyst allen de nieuwste gedownload. Opnieuw opstarten met de radeon erin en dan in vga modus (via F5). Alle drie geprobeerd. Elke keer keurig de drivers verwijderd bij het proberen van een nieuwe.
En zowaar bij de Catalyst nieuwste drivers leek het helemaal goed te gaan! Echter.. na 10 minuutjes bam freeze. Event viewer zegt niets ,geen foutcodes, geen bsods of wat dan ook nee gewoon freeze.

Momenteel heb ik de S3 maar naast de Radeon draaien als primary want die Radeon verwisselen is nogal een klus (er zit op dezelfde sloten een aangrijppunt voor de Zalman cooler).
Dit werkt stabiel maar de Radeon doet nu dus niets ;)

Wat ik verder nog heb gedaan:
- voeding (is tijd geleden vervangen daar de vorige niet stabiel was)
- memory (is getest)
- temparatuur (keurige temps)
- andere XP cd. Ook al eens ingetrapt dat die het was, maar nee nu dus meerdere geprobeerd
- alle randapparatuur is eraf, 0 usb devices ook
- ati radeon 9550 geleend, hielp ook niet
- andere tips uit andere topics die ik hier zo even vergeet ;) (het was laat vannacht)
- nagedacht over ACPI problemen, maar systeem gaat verder niet standbye ofzo. Ook geen optie in bios voor verder.
- knoppix gedraaid: stabiel als hell.

Het enige wat ik nog kan bedenken maar nog even mee wacht is om Win XP met SP1 te installeren, dan de videokaart en dan naar SP2. Dit had anderen ook nog geholpen. setupapi.log zegt alleen maar (naast heel veel correcte dingen) dat de omega 2.6.87 niet certified signed is, ja duh :p

hetallerergste: Wat mij echter mateloos irriteert is dat het tot eergisteren soepel als hell verliep en ik nu met teruggedraaide AGP snelheden zit en dergelijke. Kortom, op papier moet de hardware het prima trekken en zou ik niets hoeven te tweaken...

Ik heb verder niets overgeklokt of andere gekkigheden

hardware
AMD 1800XP+ Thorougbred @ 1544Mhz
Asus A7V266-E met promise raid disabled
Bios rev 1011 (er is een 1015 beta, maar ik ga niet flashen, werkte eerst ook met zelfde cd/hardware)
512+256+256=1024MB DDR

Hercules Prohpet 3D Ati Radeon 9700Pro 128mb AGP
S3 Virge DX 4mb PCI
Maxtor 160gb Diamondmax
onboard C-Media sound
Realtek nic 100mbit pci rtl8139
samsung 710V tft
samsung cdrw 52x

opm:
Ik weet niet of het in WOS hoort maar aangezien de videokaart de verdachte is en het mainly om een verse windows install gaat heb ik hem maar in WOS gegooid.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazzper op 15-12-2005 14:51 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
'skop'

is er niemand die nog suggesties heeft? Ik ben het kijken naar een 2mb pci kaart wel een beetje zat :)
Heb memtest86 nog maar eens gedraaid en niets aan de hand
ook motherboard monitor 5 geinstalleerd maar cpu temp is 39 graden, de harde schijf is 19 graden.
De radeon is wel warm maar ik kan mijn vinger tegen de cooler houden en die is slechts lauw.

De Voeding is een Q-Tec 450watt dual fan gold. Heeft het tot nu toe altijd prima gedaan met stabiele lijntjes. Zelfs onder stress zoals (voor deze format c: uiteraard) 3Dmark, Aquamark en games als DoomIII, HL2 en DOD:S.
De +5 lijn schommelt tussen 4.6 en 4.8 niet bijster maar genoeg lijkt me.

Het is ook zo raar dat het freezemoment gebeurt tussen de 30 seconden en een kwartier. Geen trigger (so far ik kan zien). Geen enkele applicatie die open staat.

De DrWatson logs, de Event viewer, etc allemaal 0 meldingen dus ik vermoed dat het iets hardware matigs is... :(

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Is je AGP slot goed schoon? Dit kan ook wel eens problemen veroorzaken.

Verder ziet die voedingslijntjes er niet heel erg gezond uit. Eigenlijn mag je 3% (max. 5%) van de +5V afwijken, en daar zit je nog flink onder. Zal mijn mening over Q-Tec maar voor me houden.

Wat je kunt testen is: 1) andere PSU en 2) je 9700 in een andere pc bij vriend/familie testen. Dat zal wel meer duidelijkheid geven.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-03 21:24
Ik zou idd je agp kaarrt eens bij iemand anders proberen.

Main: Ryzen 5950x (PBO 235|170|170,CO,Scalar 4850x16 stable) | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3866-14) | AMD RX 6800 (uv) || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Goed...
we zijn weer verder. Ik heb van iemand een Radeon 9550 256 geleend. Toen deed het systeem het wel.
Dit kan paar dingen betekenen:
- OF de 9700 Pro is stuk stuk
- OF de 9700 Pro de standaard koeler is stuk
- OF de 9550 passief gekoelde kaart trekt zoveel minder stroom dat de voeding het weer aankan...

mm lastig.. warm wordt het koelblok op de GPU niet echt. Blijven over de voeding en de kaart zelf.

Gister een mooie voeding gekocht http://tweakers.net/productsurvey/123747 welke in duitsland en frankrijk vrij populair is. Stil, echt 550watt en betrouwbaar maar ook betaalbaar (to good to be true bijna).

En zowaar.. strakke 5V lijn van 4,95 etc..

dus voeding kunnen we uitsluiten.. dacht ik

vanavond 9700pro erin gedaan na hem helemaal schoon te hebben gemaakt en nieuwe pasta gegeven te hebben. Hmm zowaar. WinXP blijft stabiel. Toen DOD:S opgestart. En bam.. vastloper..
reboot.. kut profiel corrupt, krijgen we dat weer.

Maar deze installatie had ik Restore Points aan laten staan. Niet gedacht daar ooit nog blij mee te zijn! Hulde voor MS! Back in the future naar gisteren en hop we zijn weer in the air! (met de 9550)

blijft de vraag.. kan die 9700 nu dus echt fysiek stuk zijn? Kan het zo niet testen in een andere pc...