Toon posts:

[Access] Som van rijen en cols in rapport met controlsource

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem bezorgt me de nodige bloeddrukverhoging:

Ik heb een budgettendatabase waarin van verschillende projecten de verschillende budgetregels, van toepassing over verschillende afdelingen, over de verschillende jaren worden bijgehouden. In een rapport draai ik van één project, alle actieve budgetregels over de verschillende jaren uit en daarbij toep ik wat totalen op. Het totaal van een budgetregel (alle jaren gecombineerd), het totaal van een afdeling (alle budgetregels van die afdeling, alle jaren) en het grote totaal.

Omdat de verschillende projecten verschillende faseringen kennen wordt het rapport via VBA gegenereerd. De totalen moeten dus ook ter plekke gegenereerd worden. De totalen per rij gaan goed via (bijvoorbeeld):

txtTotaalCapital.ControlSource = " = [2005C] + [2006C] + [2007C]"

Deze kolommen komen rechtstreeks uit een tabel en zijn dus geen berekening op zich.

Het totaal van de afdeling heb ik via een groep geregeld en dat werkt ook prima, maar wanneer ik via de controlsource van dat textveld de som wil berekenen geeft ie een #fout in het desbetreffende veld: Het gaat dus om deze som:

txtTotaalAfdCapital.ControlSource = " = SOM ( [2005C] + [2006C] + [2007C] )"

De Controlsource wordt wel degelijk aangepast, dus daar zit het probleem niet. Ook werkt de som opzicht (uiteraard :+), want als ik in de ontwerpweergave van het rapport de SOM handmatig intik en vervolgen het rapport gewoon open geeft ie het totaal wel. Iets gaat er dus mis bij het genereren van het rapport, maar ik heb echt totaal geen idee meer wat het is. Graag jullie hulp dus :).

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08 21:01
Ben ik ook een keer tegenaangelopen: gebruik SUM ipv SOM.
En volgens mij wordt het dan = Sum([2005c]) + Sum([2006c]) + Sum([2007c])

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb de Nederlandse versie en die maakt steevast SOM van SUM, dus dat maakt niet zoveel uit. En losse sommen heb ik ook al geprobeerd, dat levert dezelfde fout op. Zelfs als ik maar één kolom (een jaar) sommeer werkt het niet.

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08 21:01
Als je zelf vanuit rapportontwerp SUM intikt, maakt Access er inderdaad SOM van.
Doe je het vanuit VBA, dan moet je de engelstalige varianten gebruiken (dus SUM), want dan wordt er niet vertaald en blijft er SOM staan, wat Access dan weer niet begrijpt.
Begrijp je me nog?

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Verwijderd

Topicstarter
Ho hum, met een simpel testje lijkt het nu te werken. Even de rest ook nog proberen. Bedankt Paulz! :).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké, het werkt allemaal. Deze kan op slot.
Pagina: 1