Toon posts:

Is een dual concentric niet per definitie ook een near field

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
O lekker technisch. Ik zie af en toe de term 'near field' voorbij komen. Nu weet ik dat je zeker bij grotere driewegsystemen een behoorlijke luisterafstand moet bewaren tot de speakers voor het gewenste effect. Dat probleem heb je niet/minder bij Tannoy's befaamde dual concentric. Maar kwalificeert dat systeem zich dan ook niet per definitie als near field monitor?

Iets anders voor de speakerhobbyisten. Vroeger werd wel gezegd dat hoe hoger de tonen des te richtingsgevoeliger en plaatsingsgevoeliger de speakers. En als er 1 unit is die je overal wel kunt plaatsen dan is het wel de (sub)woofer. Ik heb eigenlijk de 'omgekeerde' ervaring. Tegenwoordig karakteriseren de duurdere tweeters zich door hun enorme dispersie, met als gevolg minder plaatsingsgevoeligheid 'in that department'. De bastonen daarentegen kennen altijd in mijn kamer duidelijke sweetspots. En ik heb ze allemaal gehad: reflexpijpen, aperiodisch, transmissie en met aparte subwoofer.

Iemand die hier iets nuttigs over kwijt kan en wil?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 12:53:De bastonen daarentegen kennen altijd in mijn kamer duidelijke sweetspots.
Dat wil nog niet zeggen dat je je subwoofer ook kan plaatsen. Die sweetspots zul je doorgaans ook op andere plekken dan daar waar je sub staat vinden ;) Dit heeft alles te maken met de acoustiek van je ruimte (staande golven).

En als je je sub echt kan plaatsen, dan komt dat door de hogere tonen die er vandaan komen => ding staat te hoog afgesteld (en/of veel te hard)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 12:53:
O lekker technisch. Ik zie af en toe de term 'near field' voorbij komen. Nu weet ik dat je zeker bij grotere driewegsystemen een behoorlijke luisterafstand moet bewaren tot de speakers voor het gewenste effect. Dat probleem heb je niet/minder bij Tannoy's befaamde dual concentric. Maar kwalificeert dat systeem zich dan ook niet per definitie als near field monitor?

Iets anders voor de speakerhobbyisten. Vroeger werd wel gezegd dat hoe hoger de tonen des te richtingsgevoeliger en plaatsingsgevoeliger de speakers. En als er 1 unit is die je overal wel kunt plaatsen dan is het wel de (sub)woofer. Ik heb eigenlijk de 'omgekeerde' ervaring. Tegenwoordig karakteriseren de duurdere tweeters zich door hun enorme dispersie, met als gevolg minder plaatsingsgevoeligheid 'in that department'. De bastonen daarentegen kennen altijd in mijn kamer duidelijke sweetspots. En ik heb ze allemaal gehad: reflexpijpen, aperiodisch, transmissie en met aparte subwoofer.

Iemand die hier iets nuttigs over kwijt kan en wil?
Het voordeel van het ''Dual conetric'' systeem - overigens hetzelfde als de KEF (i)Q-serie - is dat het gehele audio spectrum uit één puntbron komt. Dit komt de plaatsing (dus de fase) ten goede.

Sublaag kent geen ''sweetspot''. Bij BR zou het kunnen dat de sub plaatsbaar is, dit komt echter door poortruis en andere resonanties hoger dan 60 Hz.TL - mits goed ontworpen - heeft geen last van negatieve resonanties, maar een ''kamvormig'' verloop in de curve. Dit is echter geen probleem in het sublaag.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz