Ik moet er ook even over nadenken, maar volgens mij zullen niet alle leds even fel branden als je een gezamelijke weerstand gebruikt.
Die weerstand van de leds is een richtlijn... het is niet helemaal gelijk voor alle leds.
Let ook even op het wattage van de weerstand.
5 volt - 3,2 volt = 1,8 volt. Met 20 mA (als het standaard 20 mA leds zijn) * 3 = 60 mA . 60 mA *1.8 V =0,108 W... ok 1/4 watt weerstanden zijn goed, maar als je meer dan 6 leds parallel plaatst, zal je een sterkere weerstand moeten gebruiken.
Die weerstand van de leds is een richtlijn... het is niet helemaal gelijk voor alle leds.
Let ook even op het wattage van de weerstand.
5 volt - 3,2 volt = 1,8 volt. Met 20 mA (als het standaard 20 mA leds zijn) * 3 = 60 mA . 60 mA *1.8 V =0,108 W... ok 1/4 watt weerstanden zijn goed, maar als je meer dan 6 leds parallel plaatst, zal je een sterkere weerstand moeten gebruiken.
U vraagt, wij antwoorden.
ik zou ze persoonlijk niet in serie plaatsen maar paralel.
Als dan het 1e lampje kapot gaat doet de rest het tenminste nog, bij serie geschakeld is dit niet.
Het is iets meer werk, maar wel betere lijkt mij.
Als dan het 1e lampje kapot gaat doet de rest het tenminste nog, bij serie geschakeld is dit niet.
Kun je de LED's beter in serie zetten, en dan één weerstandje gebruiken.
Hmmz, hier komt dus m'n sig
volgens mij is voor sommige mensen de topictitel onduidelijk... Het gaat niet om wel of niet leds in serie te plaatsen, maar om een serie parallel geplaatste leds.
Overigens zou, met 3,2 volt spanningsval per led, serieschakeling met drie leds net kunnen op de 12 v lijn (3,2*3=9,6). Vier zou al teveel zijn...
Overigens zou, met 3,2 volt spanningsval per led, serieschakeling met drie leds net kunnen op de 12 v lijn (3,2*3=9,6). Vier zou al teveel zijn...
[ Voor 31% gewijzigd door MeMoRy op 15-12-2005 12:45 ]
U vraagt, wij antwoorden.
Uh-huh, en bij parallel geschakelde LED's zul je alle LED's een aparte weerstand geven, anders krijg je problemen met de stroom door de LED's, doordat de weerstand onderling verschilt. Dat één LED superveel stroom te verduren krijgt, terwijl een andere amper oplicht..MeMoRy schreef op donderdag 15 december 2005 @ 12:42:
volgens mij is voor sommige mensen de topictitel onduidelijk... Het gaat niet om wel of niet leds in serie te plaatsen, maar om een serie parallel geplaatste leds.
Verwijderd
ze staan nu parrallel....Griffin schreef op donderdag 15 december 2005 @ 12:26:
ik zou ze persoonlijk niet in serie plaatsen maar paralel.
Je kunt btw gewoon zonder problemen 1 weerstand voor alle LEDs zetten.
Pagina: 1