Avi Capture problemen met audio synch

Pagina: 1
Acties:

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Sorry, ik weet dat dit een lang verhaal is, maar ik wilde zo compleet mogelijk zijn.

Ik heb een tijdje geleden een PC/TV kaart gekocht. Een van de goedkopere modellen: De studio PC/TV Rave van Pinaccle. Dit deed ik in eerste instantie om een beetje TV te kijken op mijn computer. Later kwam ik erachter dat het ook wel leuk is om TV op te nemen op de computer als AVI / DIVX. Ik neem tegenwoordig veel cabaretshows op van TV en zet die dan om in AVI op de computer. (Ik heb mijn video aangesloten op mijn PC). Maar nu komt het probleem: Heel vaak heb ik last van Audio/video desynchronisatie. Dus de audio loopt achter op de video. Over het algemeen begint het goed, en wordt het daarna steeds erger, om aan het eind van de clip weer synchroon te lopen. Of aan het eind van de clip nog steeds niet synchroon te lopen. Heb al vanalles geprobeerd, verschillende programma's Virtual Dub, winvcr, videocapturix, enz. Allemaal niet de oplossing. Defragmentatie ook niet.

Als ik opneem, doe ik gelijk on the fly comprimeren (DIVX).

Het heel erg vreemde is ook dat het soms wel gaat en de andere keer weer niet. Als het nu ALTIJD fout ging, dan wist je wat er was. Maar soms neem ik een deel op van 20 minuten (ik verdeel alle shows in 20 minuten), dan mislukt het, daarna neem ik het nog een keer op (met dezelfde instellingen) en dan is het wel goed?!?!?!? Heel vreemd dus.

Het is dus allemaal vrij frustrerend om 6 of 7 keer achter elkaar dezelfde 20 minuten op te nemen, en dat het elke keer mislukt.

Mijn vraag is nu: Is dit een hardware probleem? Ik ben best bereid om bijvoorbeeld 400 tot 500 piek neer te tellen voor een TV kaart. Maar alleen als ik dan ZEKER weet dat audio problemen tot een minimum beperkt worden. De kaart die ik nu heb is overigens mono. ALs ik nu een dure tvkaart ga kopen en ik heb weer dezelfde problemen wordt ik gek. Mijn video recorder overigens is een oud (maar toen zeer duur) model van Telefunken. Ik denk overigens dat daar het probleem niet ligt, omdat als ik gewoon kijk (dus niet opneem), ik geen problemen heb met het signaal van de video, qua audio video synchroon. Dus de video geeft het signaal IN PRINCIPE goed door.

Is het de oplossing voor mij om een duurder model tvkaart aan te schaffen? En wat is de keuze en opties? Zijn er bijvoorbeeld TV kaarten met een eigen geluidssysteem ofzo iets? Want nu wordt het geluid doorgelust naar de line in van mijn geluidskaart (= Sounblaster Live Platinum). Aangezien dat dit een dure geluidskaart is, denk ik niet dat daar het probleem ligt.
Of hardware matige compressie (weetikveel, ik roep maar wat)

HELP?

Alvast bedankt (ik hoop da'k nix vergeten ben te noemen)

PS.

configuratie van mijn systeem:

PIII - 500 mhz
192 MB RAM
Creative SB Live platinum
Creative Annihilator (Geforce I)
Pinnacle Studio PCTV Rave
27 GB IDE harde schijf, 7200 RPM

Dingen die er (volgens mij) nix mee te maken hebben

56k6 intern modem (Lucent)
10 MBPS netwerk kaart (Planet)
Draadloze muis (logitech)

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 16:51

Erikie

www.erikie.nl

Op welke resolutie capture jij je video-beelden en in welke codec? Het kan zijn dat je pIII 500 net die res. niet haalt op de fps'en die je captured etc. en dan loopt je geluid achter..

traktor scratch!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Shit. Toch nog wat vergeten dus.

Qua resolutie ben ik niet zo veeleisend:

384 * 288 (geloof ik, iig zoiets) (ik geloof niet dat mijn tvkaart meer aankan op opnemen, dan krijg ik strepen door mijn beeld)

Framerate: 25

Codec Divx, of microsoft mpeg 4 (allebei problemen)
is trouwens vaag: als ik mijn codec kies staat er geen microsoft mpeg 4, maar microCRAP mpeg 4??!!?

Verwijderd

doh

nu zit je real time in mpeg4 te capturen.
Probeer is uncompressed avi
of en mjpeg avi codec.

ofcoz gaat het fout met realtime mpeg4 capturen. zeker met een p3 500.
moet je minsten een 1ghz voor hebben ofzo

Verwijderd

Ik weet niet of jij dit kunt instellen, maar bij mijn Matrox Marvel kan ik in de codec instellingen daarvoor aanpassen, meestal iets van "sync audio to video" of "drop frames to sync with audio".

Het probleem is meestal dat je audio apart moet opnemen (want het zit niet IN het video signaal) en het kristal van de analoog>digitaal chip van het audio is nooit perfect met die van de video gesynchroniseerd. (Tenzij je een peperduur systeem hebt hah of DV heeft denk ik ook geen probleem daarmee)

Het video deel moet dus via de driver en/of hardware in staat zijn om het probleem of op te vangen of te signaleren zodat er video frames 'gedropt' kunnen worden.(Audio droppen heet dan shiften. Dat kan bv met de nieuwe Marvel450, maar die is wat prijzig...)

Wat nog wel eens wil helpen is om de interleave audio/video aan tepassen. Bij mij werkt interleave 1/1 meestal het beste.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Check je interleave goed en probeer je audio uncompressed te capturen en eventueel je video in Indeo 5.x of zo. Levert je wel grotere avi's op, maar je CPU is wat minder gestressed. http://www.geocities.com/virtualdub is een proggie, waarmee je lekker met verschillende codecs kan stoeien en je CPU load tijdens het capturen kan zien.

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 16:51

Erikie

www.erikie.nl

je heb gewoon een te langzame plutter om realtime in divx (mpg4) te capturen. gewoon ongecomprimeerd capturen, net zoals je geluid, en daarna in after effects, of premiere, of watdan ook, verder comprimeren naar divx/indeo blabal... :) succes.

traktor scratch!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
thnx voor alle reacties

ga het proberen
Pagina: 1