Probleem met exchange server (2k) smtp relay

Pagina: 1
Acties:
  • 2.928 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:54
Situatie:
Windows 2000 domein met exchange 2000.

Mail versturen en ontvangen werkte tot nog toe zonder problemen.

Echter krijgen verschillende mensen in de organisatie bij sommige (dus niet bij alle) mailadressen waar ze naar willen mailen de volgende fout:

Er is een SMTP-communicatiefout opgetreden bij de e-mailserver van de geadresseerde. Neem contact op met de systeembeheerder.
<mailhost.onsdomein.nl #5.5.0 smtp;554 < HYPERLINK "mailto:geadresseerde@bedrijf.com" geadresseerde@bedrijf.com>: Relay access denied>

Dit is pas sinds gisteren het geval en geld voor een selectief aantal email adressen.

Dit probleem ben ik wel eens tegengekomen, ook bij de search en bij google, icm pop3 en smtp, dat er niet de juiste smtp server is ingevuld.

Moet ik het probleem bij onze mail server zoeken of bij de geadresseerde mailserver?

Op onze exchange server heb ik ons interne domein, onze IP reeks, toegevoegd om te mogen relayen, maar dit stond al ingesteld en daar is niets veranderd, ook staan wij niet ergens in een blacklist oid.

Iemand een idee?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
EJVL schreef op donderdag 15 december 2005 @ 10:40:
Situatie:
Windows 2000 domein met exchange 2000.

Mail versturen en ontvangen werkte tot nog toe zonder problemen.

Echter krijgen verschillende mensen in de organisatie bij sommige (dus niet bij alle) mailadressen waar ze naar willen mailen de volgende fout:

Er is een SMTP-communicatiefout opgetreden bij de e-mailserver van de geadresseerde. Neem contact op met de systeembeheerder.
<mailhost.onsdomein.nl #5.5.0 smtp;554 < HYPERLINK "mailto:geadresseerde@bedrijf.com" geadresseerde@bedrijf.com>: Relay access denied>

Dit is pas sinds gisteren het geval en geld voor een selectief aantal email adressen.

Dit probleem ben ik wel eens tegengekomen, ook bij de search en bij google, icm pop3 en smtp, dat er niet de juiste smtp server is ingevuld.

Moet ik het probleem bij onze mail server zoeken of bij de geadresseerde mailserver?

Op onze exchange server heb ik ons interne domein, onze IP reeks, toegevoegd om te mogen relayen, maar dit stond al ingesteld en daar is niets veranderd, ook staan wij niet ergens in een blacklist oid.

Iemand een idee?
De foutmelding lijkt af te komen van jullie eigen mailserver dus het probleem zal je daarin moeten zoeken.
Hebben jullie iets van een spam filter draaien o.i.d.? en maken jullie gebruik van DNS om mail te sturen of van een Smarthost?

Ik heb wel vaker dit soort onverklaarbare problemen gehad en meestal los ik het op door een extra connector aan te maken in exchange, de domeinen welke niet willen versturen toe te voegen in de address space en die connector via een smarthost naar buiten te sturen.

Opzich meer een work-a-round dan een echt oplossing maar het werkt goed ;)

• Ora et Labora
D3NN1S schreef op donderdag 15 december 2005 @ 11:32:
[...]

De foutmelding lijkt af te komen van jullie eigen mailserver dus het probleem zal je daarin moeten zoeken.
Hebben jullie iets van een spam filter draaien o.i.d.? en maken jullie gebruik van DNS om mail te sturen of van een Smarthost?

Ik heb wel vaker dit soort onverklaarbare problemen gehad en meestal los ik het op door een extra connector aan te maken in exchange, de domeinen welke niet willen versturen toe te voegen in de address space en die connector via een smarthost naar buiten te sturen.

Opzich meer een work-a-round dan een echt oplossing maar het werkt goed ;)
We maken gebruik van DNS, en er draait op de firewall (Astaro security) een SPAM protectie, echter is deze alleen voor binnenkomende mail, en niet voor uitgaande.
We versturen mail vanuit 1 domein, we hebben geen sub-domeinen oid, misschien dat dan de DNS problemen geeft oid?
Ik zal eens kijken naar de mogelijkheiden van een extra connector, tnx iig.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Of gewoon de huidige connectors weggooien, en met de wizard opnieuw aanmaken, ook wel eens gedaan..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Ora et Labora
axis schreef op donderdag 15 december 2005 @ 11:43:
Of gewoon de huidige connectors weggooien, en met de wizard opnieuw aanmaken, ook wel eens gedaan..
Ik zie net dat er helemaal geen connectors ingesteld staan, ik heb Exchange destijds niet ingericht, dus vandaar dat ik dat niet wist, maar dus geen connectors.

• D3NN1S
  • Niet online
EJVL schreef op donderdag 15 december 2005 @ 11:52:
[...]

Ik zie net dat er helemaal geen connectors ingesteld staan, ik heb Exchange destijds niet ingericht, dus vandaar dat ik dat niet wist, maar dus geen connectors.
Maak eens een connector aan en stel in dat deze connector via een smarthost moet sturen (smtp server van je provider).
Voeg dan in de properties onder het tablad 'addres space' het domein toe waarnaar je niet kan mailen en probeer het dan nog eens :)

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Het kan ook zijn dat je mailserver op een blacklist staat, die NDR komt vaak ook terug als relay denied.

http://rbls.org/

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 12:19
D3NN1S geeft een hele aardige workaround. Mocht deze werken, dan is de kans dat er bij je isp geen rDNS record is aangemaakt voor jouw externe IP adres(sen). Probeer bijv. eens te mailen naar@aol.com, zij hebben 100% zeker een rDNS check ivm SPAM.

Natuurlijk is het verstandig Flyducks'advies op te volgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Taigu op 15-12-2005 13:32 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 20:59
ik heb het ook wel eens met mijn win2k exchange server.

een restart van de smtp service verhelpt dit probleem.
Komt sporadisch voor, en nog nooit een oplossing voor gevonden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Ora et Labora
We staan gelukkig niet op een black-list :)
Ik heb net de SMTP service herstart om te kijken of het nog steeds gaat voorkomen, mocht dit nog niet geholpen hebben ga ik de methode van Dennis proberen.

Tnx voor de nuttige reacties!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Nou ja, de helft van de reacties gaat er vanuit dat er een externe mailserver is die je mail niet accepteert, en de andere helft (die wel goed leest?) dat het je interne smtp service is.. Houd daar even rekening mee ;)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• D3NN1S
  • Niet online
EJVL heb je het inmiddels opgelost? :)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 12:19
Vaak zat meegemaakt dat dit soort meldingen met lokale servers erin een externe oorzaak hebben, heeft niets met leeskunsten te maken.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Ora et Labora
D3NN1S schreef op donderdag 15 december 2005 @ 18:14:
EJVL heb je het inmiddels opgelost? :)
Ik heb nog geen klachten gehoord dat mensen er last van hebben, dus hoogstwaarschijnlijk is het opgelost. :)

Nogmaals tnx voor de reacties _/-\o_

• Ora et Labora
Ik heb er nu weer problemen mee :'(
Hetzelfde probleem, wat ik ook probeer aan service's te herstarten, het probleem blijft hetzelfde,

is een SMTP-communicatiefout opgetreden bij de e-mailserver van de geadresseerde. Neem contact op met de systeembeheerder.
<mailhost.onsbedrijf.nl #5.5.0 smtp;554 <email@a.nl>: Relay access denied>

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 20:59
wat wel eens voorkomt is dat bepaalde mailservers een reverse DNS controle uitvoeren.

Dus als je domein heet bedrijf.local en je server mail, dus FQDN = mail.bedrijf.local dan zal de ontvangende mailserver sjekken of er ook daadwerkelijk een mail.bedrijf.local A-host record aanwezig is op het grote boze internet.

Hier gaat nogal eens wat verkeerd is mijn ervaring.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 08:46:

Dus als je domein heet bedrijf.local en je server mail, dus FQDN = mail.bedrijf.local dan zal de ontvangende mailserver sjekken of er ook daadwerkelijk een mail.bedrijf.local A-host record aanwezig is op het grote boze internet.
De kans dat er een mail.bedrijf.local A record is op internet lijkt me vrij klein. Wel zal er hopelijk een mail.bedrijf.nl/.com record zijn en in Exchange kun je ook aangeven dat de server met de .com of .nl naar buiten treedt.

Je punt is wel valide - als rDNS niet goed is ingesteld kun je dit soort fouten krijgen. Kun je dat bij je provider wijzigen?
Pagina: 1