[TCP/IP] Netwerk opgebouwd met 169 reeks

Pagina: 1
Acties:

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Topicstarter
Ik heb geen probleem (meer :)), maar och, dit is toch ook een discussieforum? Ik heb iets waar ik wel wat reacties op zou willen zien.

Ik ben vorige week bij een nieuwe klant geweest. Netwerkje met een server, 5 pc's en een losse PC met internet (ADSL). Het netwerk zat dus niet aan het internet en aan mij de vraag of ik 2 van die PC's ook aan het internet wilde koppelen. Het switchje en de speedtouch (multiPC) lagen naast elkaar. Ik maakte toen de fout door te beginnen met de speedtouch en het switchje aan elkaar te koppelen. Misschien niet te slim, maar normaal gesproken mag dat geen probleem zijn. Helaas ging in dit geval in één keer het complete netwerk op zijn gat. Feest dus.

Het bleek uiteindelijk dat alle PC's INCLUSIEF server ingesteld stonden op DHCP, maar er was geen dhcp server. Als je dan maar lang genoeg wacht krijgt de PC dan vanzelf een ip-adres in de 169 range. Als je ze dat allemaal laat doen kunnen ze dus toch met elkaar babbelen. Toen ik die speedtouch eraan koppelde kregen alle PC's in één keer een adres toegewezen en ging de boel dus plat.

Er draaide een maatwerk pakket op de server, dus ik heb de DHCP server in de speedtouch maar uitgezet en het geheel naar de oude situatie hersteld. Ik heb de 2 PC's die op het internet moesten een vast ip-adres gegeven in de 169 range en één erbij in de 10 range. Uiteindelijk ging dat prima.

Nou loop ik toch wel een paar jaartjes mee, maar dit heb ik nooit eerder gezien. Mijn vraag is dus of iemand dit eerder gezien heeft en vooral, waarom :?

Sign here against sigs

Verwijderd

Mja, lijkt mij opgezet door iemand die simpelweg denkt dat die adressen in de pool van "een" DHCP-server voorkomen. En zolang alles werkt zal het diegene dus niets uitmaken of het een geldige private range betreft of een APIPA-range.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:50
Iedereen die wel eens van APIPA heeft gehoord, kent dit.

En overigens denk ik dat jouw oplossing een heel aardige is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Topicstarter
Bij mij is het meer andersom :). Ik ken het systeem wel, wist alleen niet dat het APIPA heet. Weer wat bijgeleerd :).

Sign here against sigs