Twee geluidskaarten simultaan mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Ik zit met de volgende kwestie:

Ik heb een audigy 1 geluidkaart.
Nu heb ik mijn versterker op de digitale uitgang van deze geluidkaart en de desktopspeakertjes op de analoge uitgang... Maar met deze setup moet ik telkens wisselen van uitput om te kunnen schakelen tussen stereo-set en desktopspeakertjes. (ik moet in de audio-eigenschappen via advanced een vinkje bij "digital output only" zetten...)

Eerst ben ik op zoek gegaan naar een "short-cut"voor deze handeling, ik heb wel wat info en andere topics hierover gevonden maar het bracht geen oplossing...

Toen kwam ik op het idee om mijn oude onboard geluidskaart weer te activeren, maar dan moet ik telkens switchen met output settings van de afspeelsoftware om de ene en de andere geluidskaart te selecteren.

Toen kwam ik wat info over "virtual hardware mixing" tegen, maar met deze info kwam ik niet verder...

Mijn audigy 1 kan helaas niet (zoals de oudere sb-live variant en ongetwijfeld de nieuwere generaties geluidskaarten) tegelijk de analoge en de digitale output actief hebben.... Alleen de headphone uitgang zou tegelijk met de digitale uitgang werken, maar laat die uitgang nu juist "dood" zijn van mijn audigy kaart....

Wie kan mij hiermee verder helpen?

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om de digitale en analoge uitgang te gebruiken.
Er bestaan ook alternative drivers voor de Audigy dacht ik alleen weet ik de naam niet meer.. :/
Misschien dat die wat meer functionaliteit bieden. :)

[ Voor 75% gewijzigd door -=bas=- op 15-12-2005 15:02 ]

Senile! Senile Oekaki

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Misschien heeft je Audigy intern een paar pennetjes waar digitaal of analoog geluid op staat? Die pennetjes zou je dan door kunnen verbinden met de interne CD-speler aansluiting van je tweede geluidskaart (de meeste geluidskaarten hebben hier zowel een analoge als een digitale aansluiting voor) en zodoende heeft je onboard kaart het geluid van je audigy, hardwarematig. Het scheelt wel iets in geluidskwaliteit, maarja als je desktopspeakertjes, een produkt van creative, en een onboardgeluidschip hebt dan zal je waarschijnlijk geen al te hoge eisen hieraan stellen ;)

Pas wel op als je pennetjes gaat doorverbinden. Ik was hier een keertje (laaaang geleden) mee aan het experimenteren met een SB-live-1024 en besloot om maar willekeurig wat pinnetjes met elkaar te verbinden |:( met als gevolg mijn eerste blauwe scherm onder win2K. De kaart heeft het verder nooit meer gedaan.

De mooie bijwerking van dit hele gebeuren is wel dat ik dus wel van Creative verlost was en sindsdien maar gewoon echte geluidskaarten gekocht hebt (beginnend bij Terratec, eindigend bij M-Audio). Ik zou graag die quote van die ouwe voetballer met zijn nadeel dat een voordel heb plaatsen, maar ik weet zijn naam nooit te spellen. :+

[ Voor 17% gewijzigd door netvor op 15-12-2005 15:16 ]

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
_bas_ schreef op donderdag 15 december 2005 @ 14:59:
Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om de digitale en analoge uitgang te gebruiken.
Er bestaan ook alternative drivers voor de Audigy dacht ik alleen weet ik de naam niet meer.. :/
Misschien dat die wat meer functionaliteit bieden. :)
Ik heb idd wat gelezen over alternatieve drivers, maar dacht dat deze alleen voor de sb-live waren.

/edit:Ik heb weer ff gezocht en heb drivers van KX-project gevonden, eens kijken of dat wat oplossingen biedt
imp schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:13:
en zodoende heeft je onboard kaart het geluid van je audigy, hardwarematig. Het scheelt wel iets in geluidskwaliteit, maarja als je desktopspeakertjes, een produkt van creative, en een onboardgeluidschip hebt dan zal je waarschijnlijk geen al te hoge eisen hieraan stellen ;)
Maar het is niet direct noodzakelijk dat ik het geluid van de ene geluidskaart bij de andere kan voegen, maar ik wil zowel de digitale uitgang naar mijn versterker als de analoge uitgang naar de speakertjes tegelijk kunnen gebruiken.

Niet dat ik graag zowel naar mijn stereo-set als naar de desktopspeakertjes tegelijk wil luisteren, maar als ik een muziekje opzet wil ik niet eerst moeten switchen voordat ik geluid op mijn stereo hoor.

Overigens voldoet het produkt van Creative via de digitale uitgang prima op mijn versterker, ik zie niet in dat een digitale uitgang van een andere geluidskaart vele malen beter zal zijn... Het is toch mijn versterker die de DA conversie voor zich neemt... En dat er wat brak geluid naar mijn desktopspeakertjes gaat vind ik niet erg, het zijn speakertjes van het goedkoopste soort en worden eigenlijk alleen gebruikt voor wat meldingen van email en msn... (en misschien eens een muziekje of spelletje via een headphone als mijn vriendin gebruikt maakt van de tv en stereo...)

[ Voor 4% gewijzigd door Ejorne op 15-12-2005 20:10 ]

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Met de KX-Project drivers kan ik met minder muishandelingen schakelen tussen "digital out only" en de analoge uitgang... Dit is dus zeker een verbetering te noemen, echter streef ik toch naar meer...

Overigens ben ik ook redelijk te spreken over de 10-bands equalizer die bij deze drivers aanwezig is.
Vooral de lage tonen regeling van 31Hz ervaar ik als een welkome aanvulling...

Verwijderd

Realiseer wel dat alle pre X-Fi kaarten van creative intern alles resamplen naar 48 Khz.(de X-Fi heeft een audio creation modus) Daarbij komt ook nog de windows kmixer(asio en kernel streaming omzeilen dat) die alles ongeacht welke frequentie resampled. (ook naar dezelfde frequentie) Er is dus geen sprake van "bit perfect" doorgave van audio.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:39:
Realiseer wel dat alle pre X-Fi kaarten van creative intern alles resamplen naar 48 Khz.(de X-Fi heeft een audio creation modus) Daarbij komt ook nog de windows kmixer(asio en kernel streaming omzeilen dat) die alles ongeacht welke frequentie resampled. (ook naar dezelfde frequentie) Er is dus geen sprake van "bit perfect" doorgave van audio.
Ja, ik verneem nu met de kx-project drivers idd een aanzienlijk beter geluid dan via de orginele drivers.
Ik weet niet waaraan dat ligt, mogelijk aan asio?

Ik dacht eerst dat het wat doffe en zware geluid werd veroorzaakt door de eigenschappen van mp3. Maar nu, met deze nieuwe drivers, klinken deze mp3's beduidend beter! Ik zal van de week eens testen of ik verschil hoor met de een cd tusen de cd-speler en de computer. Ik kan helaas niet het verschil testen met een mp3 tussen de computer en de dvdspeler, mijn dvdspeler heeft de geest gegeven en nu doe ik het tijdelijk met een oud exemplaar die geen mp3 kan spelen. (en dat moet dan precies op het moment gebeuren dat ik mijn nieuwe receiver kreeg... :( )

Misschien dat een ander (merk) geluidskaart via een digitale uitgang een verbetering tov mijn huidige verbetering kan geven.... Dan toch maar eens kijken naar iets anders....

[ Voor 5% gewijzigd door Ejorne op 19-12-2005 11:47 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

De KX drivers hebben standaard enkele EQ en DSP instellingen waardoor het wat "lekkerder" klinkt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

deepspace schreef op maandag 19 december 2005 @ 11:49:
De KX drivers hebben standaard enkele EQ en DSP instellingen waardoor het wat "lekkerder" klinkt.
Ik denk dat het eerder andersom is... De kX drivers hebben alle effect-instellingen uit staan en laten het geluid in zo getrouw mogelijke vorm door. Bijvoorbeeld bij bepaalde kaarten gebruikt Creative redelijk hoogwaardige DAC's voor de Rear en standaard AC97'tjes voor de Fronts. Een beetje idioot natuurlijk omdat de meeste muziek via de fronts komt. De kX drivers voorzien in de mogelijkheid om de Fronts en rears om te wisselen zodat je de hoogwaardige uitgangen kunt gebruiken.

De kX-drivers zijn gericht op mensen die muziek maken met hun pc. Een betere ASIO-ondersteuning, MIDI-ondersteuning, volledige controle over routing en dergelijke zijn de key features. En dat alles in een fractie van de grootte die Creative nodig heeft. Gamers staan vooralsnog in de kou bij de kX drivers.

De makers beweren overigens nergens dat de kX drivers beter klinken dan de originele Creative drivers. Maar het zijn wel betere drivers als je niet into gaming bent.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee hoor, default hebben de KX driver echt verschillende effectjes aanstaan, heb ik toen zelf een keer bekeken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Ik heb inderdaad zoveel mogelijk opties (reverb en stereo chorus e.d) uitgezet. Voor zover deze niet al uit stonden of geen actieve instellingen hadden geladen. Enkel de eq heb ik nog aan staan en enkele andere opties uit "kx dsp" scherm die uitgezet het geluid zouden blokkeren.

Ik heb ook ontdekt dat ik nu de digitale uitgang als meerkanaals audio kan gebruiken :)
Zowel DD5.1 als DTS worden netjes doorgegeven... voorheen kreeg ik met dergelijke geluidssporen wel geluid uit deze uitgang maar dit was dan omgevormd naar een stereo(pcm ?)-signaal...

[ Voor 5% gewijzigd door Ejorne op 19-12-2005 12:32 ]

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

deepspace schreef op maandag 19 december 2005 @ 12:24:
Nee hoor, default hebben de KX driver echt verschillende effectjes aanstaan, heb ik toen zelf een keer bekeken.
Ik heb even op een cleane installatie de kX drivers geïnstalleerd en kan toch nergens effect-instellingen vinden. Ja, in de router zie je wel dat er langs een aantal DSPs (reverb enzo) wordt gegaan, maar allen staan op non-actief.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Pagina: 1