Toon posts:

2 DVD-RW, 2 HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van 2 hdd's en 2 dvd-rw stations.

Mijn huidige configuratie ziet er als volgt uit:

IDE kabel 1:

200 gb HDD 8 mb cache --> master (draait Windows op)
120 gb HDD 2 mb cache --> slave

IDE kabel 2:

DVD-RW station 4x --> slave
DVD-RW station 16x --> master

Is deze aansluiting goed of kan ik het beter anders doen.

Ik heb de faq al bekeken, maar hier stond niet echt mijn situatie in. Googlen leverde voor mij ook niet echt bruikbaar resultaat op.

Wie o wie?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 10:28 ]

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Zet altijd 1 Harddisk op master en 1 DVD brander op MAster. In verband met buffer underruns etc. Ook al ondersteund de brander underrunprotection. Dus zo:

200 gb HDD 8 mb cache --> master (draait Windows op)
DVD-RW station 4x --> slave

DVD-RW station 16x --> master
120 gb HDD 2 mb cache --> slave

Wordt anders zo`n gedoe met je kabels enzo denk ik.

Waarom 2 dvd branders?

[ Voor 45% gewijzigd door Bollebout op 15-12-2005 11:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
2 dvd branders omdat ik voor die ouwe geen donder meer krijg en hij leest beter. Bij de keuze tussen een rw of een rom eruit mikken is de keuze snel gemaakt. Bovendien heb ik wel es 2 dvd's (in deze opstellig die ik nu heb) tegelijk gebrand en het duurt per schijfje precies net zo lang als met 1 tegelijk. Dus nu heb ik 2 schijfjes in een kwartier (op 4x) ipv 1 schijfje. (Beide branders branden dan van beide een apate hdd) Snap niet hoe het kan, aangezien de ide kabel maar 1 apparaat tegelijk kan aansturen. Misschien vanwege de lagen snelheid (4x)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-02 17:59

TheBorg

Resistance is futile.

Het beste is de drive met de snelste interface als master in te stellen. Als je het andersom doet krijgt de slave vaak de (lagere) interface snelheid van de master.

[ Voor 39% gewijzigd door TheBorg op 15-12-2005 01:08 ]

Verwijderd

De 2 harddisks bij elkaar op dezelfde kabel zetten. De dvd's lopen op ATA33, als je dus een harddisk aan dezelfde ide kabel zet als een dvd loopt de harddisk ook op ATA33

• lrietveld
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:12:
De 2 harddisks bij elkaar op dezelfde kabel zetten. De dvd's lopen op ATA33, als je dus een harddisk aan dezelfde ide kabel zet als een dvd loopt de harddisk ook op ATA33
ehm, waar haal jij die wijsheid vandaan :?
Maargoed, voor de topicstarter, het is toch al aardig goed in de faq uitgelegd?
OM FAQ / Beleid (IDE config)

System Specs

Verwijderd

lj2000 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:20:
[...]

ehm, waar haal jij die wijsheid vandaan :?
Maargoed, voor de topicstarter, het is toch al aardig goed in de faq uitgelegd?
OM FAQ / Beleid (IDE config)
Ik weet het vrij zeker dat beide devices dan op ATA33 lopen. Ik denk dat in dit geval de enige (echte goede) oplossing een pci-ide kaartje halen is.

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-02 15:15
Zoals al in de eerste reply werd gezegd is de "beste" oplossing.

IDE 1
Master: Boot HD met windows
Slave: DVD brander nr2

IDE 2
Master: 2e HD
Slave: DVD brander nr1

Dan heb je de maximale data doorvoer mogelijkheden.

Vrij simpel, maar meestal vrij lastig omdat de kabels weer eens tekort zijn.

Waar De Schaduw zijn wijsheid vandaan haalt is mij een raadsel.

This message was deleted

• lrietveld
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:56:
[...]

Ik weet het vrij zeker dat beide devices dan op ATA33 lopen. Ik denk dat in dit geval de enige (echte goede) oplossing een pci-ide kaartje halen is.
Dit kan het geval zijn, maar als je de hdd als master hebt dan is er geen enkel probleem.
Als tip voor de topicstarter: kijk ook naar dingen als: kopieer je vaak (grote bestanden) van harde schijf naar harde schijf? vanaf welke harde schijf brand je vaak je dvd's?

System Specs

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:12:
Ja, dat dacht ik ook. De dvd stations zijn ATAT 33. Ik merk het verschil ook wle als ik bv 2 dvd's rip. Dan is de een qua snelheid afhankelijk van de ander.
Ik denk dat de hdd's afhankelijk worden van de dvd's als ik die op elkaar zou aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:56:
[...]

Ondersteunt de pc en de bios dat dan. Je hebt toch al primaire en secundaire, krijg je dan tertiaire en quartaire ofzo? :S

Verwijderd

Topicstarter
lj2000 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 02:18:
[...]

Dit kan het geval zijn, maar als je de hdd als master hebt dan is er geen enkel probleem.
Als tip voor de topicstarter: kijk ook naar dingen als: kopieer je vaak (grote bestanden) van harde schijf naar harde schijf? vanaf welke harde schijf brand je vaak je dvd's?
Sorry dat ik at niet vermeld heb. Ik kopieer dagelijks dingen van hdd naar hdd en ik brand vanaf beide hdd's.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 09:57:
[...]

Ondersteunt de pc en de bios dat dan. Je hebt toch al primaire en secundaire, krijg je dan tertiaire en quartaire ofzo? :S
Dan zou ik uhm door kunnen tellen tot de 12.

nee dat snapt die wel

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
SMSfreakie schreef op donderdag 15 december 2005 @ 10:10:
[...]

Dan zou ik uhm door kunnen tellen tot de 12.

nee dat snapt die wel
Ja, was ff vergeten wat er na secundair komt :P

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:22
Een IDE controller kaart wordt gezien als een SCSI kaart.
Bij mij zitten er nu 2 kaarten in, dus IDE0/IDE1, IDE2/IDE3, IDE4/IDE5.
Dus goed voor 12 IDE apparaten. Gaat makkelijk.

Daarnaast zou ik zelf ook een HDD als master en dan de DVD als slave zetten.
Mijn configuratie met jouw onderdelen zou zijn (zonder te kijken of iemand dit al heeft gezegd):
IDE kabel 1 (dus IDE 0):
200GB 8MB Master
DVD-RW 16x Slave

IDE kabel 2 (dus IDE 1):
120 GB 2MB Master
DVD-RW 4x Slave.

Daarnaast zou ik dan de DVD 16x van de 120GB schijf laten branden
en de DVD 4x van de 200GB.
Dit kan meer een gevoel zijn, maar dat lijkt mij het snelste werken.

Voor zover ik weet wanneer je het snelste apparaat als master zet, heb
je geen problemen met ATA33 zoals hieronder omschreven.

Verwijderd

Topicstarter
NielsOveres schreef op donderdag 15 december 2005 @ 10:23:
Een IDE controller kaart wordt gezien als een SCSI kaart.
Bij mij zitten er nu 2 kaarten in, dus IDE0/IDE1, IDE2/IDE3, IDE4/IDE5.
Dus goed voor 12 IDE apparaten. Gaat makkelijk.

Daarnaast zou ik zelf ook een HDD als master en dan de DVD als slave zetten.
Mijn configuratie met jouw onderdelen zou zijn (zonder te kijken of iemand dit al heeft gezegd):
IDE kabel 1 (dus IDE 0):
200GB 8MB Master
DVD-RW 16x Slave

IDE kabel 2 (dus IDE 1):
120 GB 2MB Master
DVD-RW 4x Slave.

Daarnaast zou ik dan de DVD 16x van de 120GB schijf laten branden
en de DVD 4x van de 200GB.
Dit kan meer een gevoel zijn, maar dat lijkt mij het snelste werken.

Voor zover ik weet wanneer je het snelste apparaat als master zet, heb
je geen problemen met ATA33 zoals hieronder omschreven.
Maar de hdd's worden dan gelockt door de branders omdat die de minder snelle factor zijn. Bovendien krijg je veel buffer under runs wanneer je de hdd als master aan het werk is en de brander van slave nog ff gaat branden. Die hdd krijgt dan voorrang.

De best oplossing is idd een extra IDE kaartje erin pleuren.
Eurootje of 18 in de pricewatch

• lrietveld
mrnoordhoff: zoals ik zei, als de hdd master is, en een dvd speler slave, is er geen enkel probleem. Je kunt alleen mogelijk een probleem krijgen als je de dvd brander als master hebt, en de hdd als slave. Als je de config gewoon zo hebt als de meeste andere voorbeelden die men hier geeft (met de hdd's elk op een andere kabel, en met beide hdd's op master), dan is er geen probleem met harde schijven die op ata33 gaan draaien. (al de ... keer dat dit verteld is in deze topic volgens mij)
Je kunt een extra kaartje erbij kopen, maar imho is dat een beetje weggegooid geld.

edit: en wat betreft de buffer underruns. Daarvoor is het een kwestie van kijken naar vanaf welke harde schijf je vaak je data wegbrand. Zet deze hdd dan niet op dezelfde kabel als de brander.

[ Voor 16% gewijzigd door lrietveld op 15-12-2005 11:08 ]

System Specs

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:22
lj2000 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 11:06:
edit: en wat betreft de buffer underruns. Daarvoor is het een kwestie van kijken naar vanaf welke harde schijf je vaak je data wegbrand. Zet deze hdd dan niet op dezelfde kabel als de brander.
En dit was dus wat mijn configuratie doet.
Je moet dan gewoon kruislings branden.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, nu nog even wat anders.

Als ik de boel aansluit zoals jullie hier zeggen is het dan wel goed te doen om 2 dvd's tegelijk te branden zonder al teveel buffer under runs?

• lrietveld
Je zegt dat je met 4 speed dvd's brand. Kan me wel voorstellen dat je dan buffer under runs gaat krijgen ja, al is er maar 1 manier om dat te testen eh ;)

System Specs

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:16
Dit gaat niet altijd goed.

Laten we als voorbeeld Nero nemen. Als je daar kiest voor multiple recorder, en dus hetzelfde brandt op beide dvd branders dan gaat het goed.

Als je echter twee verschillende dingen op 2 verschillende branders tegelijkertijd wil branden dan gaat dit niet.

Ik heb dit zelf gemerkt toen ik 3 verschillende iso's naar 3 branders tegelijkertijd wilde branden. Het brandproces mislukt dan steeds opnieuw. Hier is een topic over, ik zal het even opzoeken klik.

[ Voor 9% gewijzigd door iPiX1999 op 15-12-2005 12:45 ]

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Verwijderd

Topicstarter
iPiX1999 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 12:42:
Dit gaat niet altijd goed.

Laten we als voorbeeld Nero nemen. Als je daar kiest voor multiple recorder, en dus hetzelfde brandt op beide dvd branders dan gaat het goed.

Als je echter twee verschillende dingen op 2 verschillende branders tegelijkertijd wil branden dan gaat dit niet.

Ik heb dit zelf gemerkt toen ik 3 verschillende iso's naar 3 branders tegelijkertijd wilde branden. Het brandproces mislukt dan steeds opnieuw. Hier is een topic over, ik zal het even opzoeken klik.
Ik heb het al een aantal keren gedaan. Iedere brander brand iets vanaf een aparte harde schijf. Normaal duurt 1 schijfje een kwartier op 4x. Bij 2 tegelijk heb ik 2 schijfjes in een kwartier. En niets van brandproces mislukt oid....
Pagina: 1