Toon posts:

Op zoek naar een goed notebook voor videobewerking

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Mijn amd desktop pc begint aardig traag te worden. Omdat ik vaak op meerdere plaatsen
werk wil ik een notebook kopen. Deze ga ik voornamelijk gebruiken voor audio- en videobewerking icm
programma's als Pinnacle Studio 10, Steinberg Wavelab, Flash Studio, etc.

Natuurlijk heb ik al wat onderzoek gedaan en volgens de benchmarks die ik gelezen heb
kan ik het best een Notebook met Pentium M processor kopen, aangezien die op het
gebied van video renderen beter lijken te presteren dan de AMD Turions.

Mijn oog is gevallen op deze notebooks: Fuyitsu Siemens Amilo m1437g Toshiba Satellite M70-147 Acer Aspire 1692WLMi
Mijn budget heeft een maximum van 1300 euro.

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Toshiba (1170 euro ongeveer) of de amilo, maar meer
omdat me die kwalitief beter lijken dan een Acer, daar ik daar zoveel negatieve berichten over de kwaliteit en de klantenservice/garantie op dit forum en andere fora heb gelezen ( en de hd is 4200rpm ipv 5400 rpm)

Heeft iemand op dit forum ervaring met 1 van deze 3 notebooks? Graag hoor ik jullie ervaring met
deze notebooks. Of heeft iemand nog een suggestie voor een ander (merk) notebook?

Groet!

Danny

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 22:17 ]

Verwijderd

Misschien kan je eens denken aan een Apple iBook of Powerbook als je toch veel videobewerking wil gaan doen. ;)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
je vraagt ervaring, terwijl je die ook kunt vinden in dit forum
de fujitsu en de acer zijn redelijk populair hier, en hebben dan ook hun eigen topics
verder kun je misschien ff kijken wat nou precies de vereisten zijn om het geheel een beetje soepel te laten draaien (ram, cpu, hdd, scherm, vga)

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 08:10:
Misschien kan je eens denken aan een Apple iBook of Powerbook als je toch veel videobewerking wil gaan doen. ;)
Die zijn idd mooi, maar ook erg prijzig ( Eur 2.069,01 en dan heb je nog niet eens 1024MB intern
geheugen).

Alle 3 hebben ze een 1,73 Ghz Intel Pentium M processor (2mb cache, 533 ,etc.) 1024MB intern geheugen. De Acer en de FS hebben een ATI X700 128MB kaart, de Toshiba een ATI X600SE kaart.

Dat voldoet allemaal aan de eisen om bijvoorbeeld Studio 10 of Premiere pro, etc. goed en soepel te
laten lopen. Alleen is dus die ATI X600SE minder dan de x700 zoals ik hier op het forum heb gelezen.

Ik zit te te twijfelen tussen de Toshiba en de FS, maar neig meer naar de FS omdat die een betere videokaart heeft. Wat ook wel goed is dat je een dvd kan draaien zonder het notebook helemaal op te hoeven starten.

Ook heb ik van Ahtec een laptop met ongeveer dezelfde specs op hun website bekeken (1272 euro). Jammer alleen dat je er geen winxp bij krijgt, maar wel 2 jaar garantie ipv 1 jaar. Heeft iemand ervaring met notebooks van Ahtec?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 11:59 ]

Verwijderd

Zeker die X700 boven die X600 kiezen, die is gewoon beter.

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 10:02
of je gaat bij toshiba voor dezelfde maar dan de 148 en dan heb je ook ineens de MOBILITY™ RADEON® X700 videokaart...

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

Verwijderd

Topicstarter
c00kie schreef op donderdag 15 december 2005 @ 13:20:
of je gaat bij toshiba voor dezelfde maar dan de 148 en dan heb je ook ineens de MOBILITY™ RADEON® X700 videokaart...
Klopt, maar die is dan ook zo'n 230 euro duurder. Dan heb je dan ook wel een 2Ghz en 256MB dedicated geheugen voor de videokaart. Moet ik een over nadenken. Die Toshiba's kunnen trouwens ook gewoon dvd's afspelen zonder het systeem te hoeven opstarten.

Bedankt voor de info tot zover!

Verwijderd

De extra snelheid van een 2 Ghz processor is niet zo merkbaar hoor en je betaalt teveel extra in verhouding met de prestatiewinst die deze processor biedt.
En die 128mb dedicated geheugen die je extra ter beschikking hebt is ook geen zo'n meerwaarde, wat belangrijker is is die X700 in plaats van een X600.
(ter vergelijking; een x600 met 64mb effectief + 64mb shared is trager dan een x700 met 64mb effectief)

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
Wat ik je wel aan kan raden is een 7200 toeren HD. Want heb zelf een 4200 en dat schiet niet echt op. O-)

Verwijderd

MasterMike schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:29:
Wat ik je wel aan kan raden is een 7200 toeren HD. Want heb zelf een 4200 en dat schiet niet echt op. O-)
Ik vraag me zowieso wel af of een laptop z'n goede keuze is. Zelfs een 7200rpm notebook schijf is niet de snelste en dat is wel een vereiste

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:34:
[...]

Ik vraag me zowieso wel af of een laptop z'n goede keuze is. Zelfs een 7200rpm notebook schijf is niet de snelste en dat is wel een vereiste
idd ik vraag het mij ook af, dit omdat de kleuren bij de meeste laptop scherm toch altijd wel, iets afwijken van de "werkelijke kleuren", je zult het waarschijnlijk toch anders zien op een tv scherm of iets dergelijks. Daarnaast komt het stroomverbruik ook om de hoek kijken, zo'n laptop vreemt behoorlijk wat stroom als je op de accu draait, en aangezien videobewerking aardig zwaar is zal dit denk ik niet echt makkelijk gaan werken.

En denk ook eens aan het geheugen, je zult zeker 1 gig aan ram moeten hebben, anders trekt de laptop de beelden echt niet. Een goede videokaart is echt een vereiste. Je zult dan snel terecht komen bij van die laptops die onmundig zwaar zijn. en waarbij je beter een desktop computer voor kunt gebruiken. Je krijgt zulke zware dingen dat deze moeilijk mee te nemen zijn. Met een desktop ben je denk ik goedkoper en beter uit. Mocht je toch een laptop willen voor videobewerking dan zou ik voor een ibook gaan van Apple, al weet ik niet of deze voor je budget beschikbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door XippIX op 15-12-2005 15:41 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb zelf een msi-1032 barebone notebook gekocht voor 700euro als desktopvervanger voor onderstaand systeem :) Die ik dan binnenkort ga verkopen...

zie; http://www.msicomputer.com/NB/product_spec.asp?model=MS-1032

Zit een geforce 6600 mobile in met 128mb dedicated.

Moet je dus wel een processor, geheugen, hardeschijf en eventueel mini-pci wireless kaartje in gooien. Maar daarom kan je alles lekker zelf samenstellen.

Ik heb het gekocht omdat ik nog een pentium M 730 heb liggen, en een mini-pci wireless kaartje, 1gb pc3200 geheugen en een 30gb 4200tpm schijf uit mijn kapotte laptop kan halen. Schijf wordt uiteraard nog snel vervangen door een 7200tpm exemplaar en er komt nog één gb bij (kan 2x 1gb latje in), maar goed genoeg voor de tussentijd :) .
Hang er dan nog een schijf van 250gb aan extern.

Misschien een idee voor jouw, een barebone laptop? Je hebt ze ook voor turions/semprons.

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:59
Ik zou dan voor de Amilo gaan. Ik ben zelf ook van plan om deze binnen 2 weken te gaan kopen en mijn budget ligt rond de 1200 euro. Deze kost 1249,- bij de MediaMarkt en het beeld ziet er werkelijk super uit!

De Toshiba was mij ook opgevallen maar aangezien een collega daar minder prettige ervaringen mee heeft is deze voor mij afgevallen.

De reden dat ik niet voor Acer kies heb je zelf ook al gegeven.

PSN ID = Jorco

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:18

RnB

@ Bartjuh

Mag ik vragen waar je die barebone heb gekocht? Ik heb namelijk wel interesse in zo iets... :D

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Reef_91 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 21:11:
@ Bartjuh

Mag ik vragen waar je die barebone heb gekocht? Ik heb namelijk wel interesse in zo iets... :D
Deze heb ik bij 4launch gekocht... moet je links eerst "laptops" selecteren, en dan in pull down menu eronder "barebones". Je hebt geluk, ze zijn iets van 12 euro in prijs gezakt sinds ik hem besteld heb... afgelopen zondag :(

• Robbertz236
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02-2021
@ TS

Als ik dit lees denk ik beter dat je zelf een laptop kan samenstellen met 1GB 533MHZ om te beginnen een 7200RPM 100GB harde schijf voldoet echt wel en de CPU moet je even kijken want cpu en moederbord zitten meestal al automatisch in de laptop. Alleen dingen zoals geheugen en harde shijf kan je meestal erin bouwen. Mensen die nog leveranciers weten voor losse laptop onderdelen?

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Bartjuh schreef op donderdag 15 december 2005 @ 21:25:
[...]

Deze heb ik bij 4launch gekocht... moet je links eerst "laptops" selecteren, en dan in pull down menu eronder "barebones". Je hebt geluk, ze zijn iets van 12 euro in prijs gezakt sinds ik hem besteld heb... afgelopen zondag :(
Als je het echt erg vind, bestelling annuleren (kan voor internetbestellingen binnnen 7 dagen). En vervolgens nieuwe bestelling.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Solomon schreef op donderdag 15 december 2005 @ 22:27:
[...]

Als je het echt erg vind, bestelling annuleren (kan voor internetbestellingen binnnen 7 dagen). En vervolgens nieuwe bestelling.
Voor een hoger bedrag had ik het gedaan ;) Maar voor 12 euro bespaar ik misschien een hoop gezeur, en heb hem misschien eerder binnen dan als ik hem zou cancellen :)
Robbertz schreef op donderdag 15 december 2005 @ 22:24:
@ TS

Als ik dit lees denk ik beter dat je zelf een laptop kan samenstellen met 1GB 533MHZ om te beginnen een 7200RPM 100GB harde schijf voldoet echt wel en de CPU moet je even kijken want cpu en moederbord zitten meestal al automatisch in de laptop. Alleen dingen zoals geheugen en harde shijf kan je meestal erin bouwen. Mensen die nog leveranciers weten voor losse laptop onderdelen?
Zie de pricewatch voor losse laptop onderdelen, is zo te vinden hoor :) Bijna elke "zichzelf respecterende" webshop heeft wel laptop onderdelen zoals 2,5" schijven, sodimm geheugen, pentium M processors... alleen videokaart of moederbord upgraden moet je maar vergeten bij een laptop :z

[ Voor 49% gewijzigd door Bartjuh op 15-12-2005 22:37 ]

• Robbertz236
Bartjuh schreef op donderdag 15 december 2005 @ 22:33:
Zie de pricewatch voor losse laptop onderdelen, is zo te vinden hoor :) Bijna elke "zichzelf respecterende" webshop heeft wel laptop onderdelen zoals 2,5" schijven, sodimm geheugen, pentium M processors... alleen videokaart of moederbord upgraden moet je maar vergeten bij een laptop :z
Maar de laptop zelf bedoel ik eigelijk? Bij pricewatch is onder het kopje 'laptops' en 'barebones' niks te vinden over alleen laptop (moederbord, beeldscherm en videokaart). Ben ik blind? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 19:13
Ik ben ook op zoek naar een goede notebook voor videobewerking, maar niet voor professioneel gebruik. Gewoon om mijn homevideo (op DV tapes) te kunnen monteren, waarschijnlijk met Windows Movie Maker. Ik wil er dan ook niet veel meer dan circa 1000 Euro voor uitgeven.

Nou zat ik te denken aan een Dell Inspiron 6000, met de volgende specs:

Processor Intel® Pentium® M740 (1.73GHz 2MB L2cache 533MHz FSB)
Besturingssysteem Legitieme Windows® XP Home Edition, SP2
Geheugen 1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)
Grafische Kaart ATI Mobility™ Radeon® X300 64MB HyperMemory®
Harde Schijf 80GB (5.400rpm) IDE Hard Drive
Optical Drives 8X DVD+/-ReWriter vaste interne Drive met Software
Draadloos Netwerk Intel® ProWireless 2200 802.11b/g Mini PCI Wireless LAN Card
Standard Garantie 1 Jaar Collect & Return service
Primaire Batterij Primaire 9 Cell 80 WHr batterij
Draagtassen Free Carrycase from the Promotions
Korting 50 euro's off
LCD Scherm 15.4" Wide Screen UltraSharpTM WSXGA+ (1680 x 1080) TFT Panel
Bluetooth Dell™ Wireless 350 Bluetooth Module

Als kleine onderneming is deze configuratie aantrekkelijk geprijst als je de middelste van de drie uitgangsmodellen kiest (799 € excl. BTW), je moet niet het basismodel gaan upgraden.

Deze config komt nu op 938 € excl. BTW, dus inclusief BTW 1116 € (transport is gratis).

Helaas hadden ze vorige week een betere aktie, toen was de dubbel geheugen gratis in plaats van de 50 Euro korting. Ik verwachtte echter nog wel een betere aktie van Dell voor het einde van het jaar, maar 2 x 512 ipv. 2 x 256 kost nu 100 € extra. En afgelopen woensdag hadden ze de 50 € korting wel toegevoegd maar het geheugen nog niet teruggebracht naar 512 Mb. Was er niet meer aan toegekomen om hem te bestellen, dan had ik hem voor minder dan 1000 € gehad (incl. BTW). Helaas hadden ze gisteren de configuratie aangepast (geen dubbel geheugen meer...) 8)7 8)7 8)7

Wat ik me afvraag is of er mensen ervaring hebben met video bewerking op een dergelijke configuratie? Ik twijfel nog een beetje over de videokaart, voor 100 € meer heb ik een P-M 750 1,86 Mhz en de ATI Radeon X300 met 128 Mb (geen Hypermemory). Maar ik vraag me af of die 128 Mb ipv 64 nog wat uitmaakt voor videobewerking, aangezien dit toch in 2D is? Die processor upgrade zal niet veel verschil maken dus ik vraag of dit de moeite waard is?

Ook nog wat twijfel over de harddisk, er zit een 80 Gb (5400 rpm) in, maar een upgrade naar 7200 rpm kost maar liefst 170 € extra, volgens mij koop ik daar ook een nieuwe schijf voor. Dat kan ik dan later altijd nog wel een keer doen...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik wil een notebook, omdat ik dan overal en altijd mijn werk bij me heb en presentaties
ervan kan geven. Het videobewerking zal voornamelijk thuis gebeuren. Ik maak gebruik van
externe monitoren en een pinnacle usb capture box met tvmonitor erop aangesloten, dus
het probleem dat het beeld op het beelscherm van het notebook iets kan afwijken is niet
onoverkomelijk.

Ideaal zou natuurlijk zijn zowel een goede notebook en een desktop met dual processor te
hebben, maar ja, kost een hoop geld wat ik helaas niet heb.

Een mac wordt me gewoon te duur (i-book met 1,33 Ghz processor en 1GB ram, 32mb videokaart, hd op 4200rpm kost 1145 euro). Een powerbook wat ik zou willen kost een dikke 2000 euro.

Bedankt Bartjuh voor de barebonetip!

Ik heb gekeken bij 4launch en dit systeem samengesteld:

Hitachi 60GB ATA100 7200rpm, HTS721060G9AT00 €158.00
Intel Pentium M 740 1.70GHz FSB533 2MB Box €209.00
Kingston 1GB DDR2 SODIMM PC3200 CL3.0 €95.50
MSI Barebone Notebook MS-1032-2T-01S i915PM (zilver)
Totaal incl. BTW: € 1187.00
inclusief assemblage voor 29,00

Dat valt binnen mijn budget. Alleen zit er geen ati x700 in, maar een nvidia 6600. Wat ik
hier op het forum heb gelezen is die toch wat minder als de ati?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertz236
@ zoheetikniet

Graag je bevindingen posten wanneer je de MS-1032 zelf thuis hebt. (ben ook benieuwd naar je mening betreffende 'zelfbouw laptop')

Voor de x700 moet je even een paar reviews gaan doorspitten, ik zal eens rondkijken.

[ Voor 71% gewijzigd door Robbertz236 op 16-12-2005 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Robbertz, ik heb hem nog niet besteld. Ik wil nog even verder kijken naar andere barebones van
bijvoorbeeld Aopen. Ik ga nog even door spitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 16:44:
Robbertz, ik heb hem nog niet besteld. Ik wil nog even verder kijken naar andere barebones van
bijvoorbeeld Aopen. Ik ga nog even door spitten...
De MSI 1029 is goedkoper, en heeft een X700 videokaart (128MB).

Zullen we een lijst maken met mogelijke barebones en benodigde hardware (processors, harddisks, en geheugen) inclusief winkels waar je ze kunt kopen? Zou wel handig zijn! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertz236
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 17:31:
[...]

Zullen we een lijst maken met mogelijke barebones en benodigde hardware (processors, harddisks, en geheugen) inclusief winkels waar je ze kunt kopen? Zou wel handig zijn! :P
Super idee! Zelf ben ik ook van plan om een barebone laptop te kopen en zelf dingen zoals harde schijf en geheugen te kopen via pricewatch (scheelt veel!). Barebone laptop rulez :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robbertz schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 17:38:
[...]

Super idee! Zelf ben ik ook van plan om een barebone laptop te kopen en zelf dingen zoals harde schijf en geheugen te kopen via pricewatch (scheelt veel!). Barebone laptop rulez :P
Ik kreeg net een mailtje van 4launch waarin staat dat er bij de barebones nog geen scherm en DVD-brander bijzit...
Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertz236
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 19:11:
[...]

Ik kreeg net een mailtje van 4launch waarin staat dat er bij de barebones nog geen scherm en DVD-brander bijzit...
Klopt dit?
DVD brander kan ik me in vinden, maar een beeldscherm? Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Een laptop zonder beeldscherm heb ik nog nooit gezien. Op de website van MSI staat trouwens dat er een 15.4” Anti-Glare WXGA LCD (1280x800) in zit, dus volgens mij lullen ze maar wat bij die winkel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yep, volgens mij ook. Ik heb ze weer een e-mail gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een vraagje: de 1029 heeft een AMD processor nodig. Zijn deze los te koop voor laptops, want 4launch zei dat die nog niet bestonden

EDIT: 4launch had het inderdaad verkeerd, er zit wel een TFT op, maar geen toetsenbord. Dus je hebt nodig:

DVD brander
Toetsenbord
Geheugen
Processor
Harddisk

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2005 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertz236
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 19:19:
Nog een vraagje: de 1029 heeft een AMD processor nodig. Zijn deze los te koop voor laptops, want 4launch zei dat die nog niet bestonden

EDIT: 4launch had het inderdaad verkeerd, er zit wel een TFT op, maar geen toetsenbord. Dus je hebt nodig:

DVD brander
Toetsenbord
Geheugen
Processor
Harddisk
Toetsenbord? Check deze website van MSI eens even http://www.msicomputer.com/NB/product_spec.asp?model=MS-1029 hier wordt op de foto toch duidelijk een toetsenbord vermeld hoor! Wat moet je nou met een laptop zonder toetsenbord? 8)7

EDIT: Dit al gezien? Built-in 802.11b/g wireless connection optional, kortom draadloos kaartje moet je ook nog gaan bestellen! Voordeel van deze laptop is wel dat hij een Turion™ 64 MT processor heeft met 64bit in een laptop :D
(alleen echt mooi is hij niet :()
DVD brander zit er al in: Dual-Layer DVD Burner!

[ Voor 22% gewijzigd door Robbertz236 op 16-12-2005 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar op 4launch staat dat ze geen toetesenbord meeleveren. Beetje vaag allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertz236
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 20:31:
Ja maar op 4launch staat dat ze geen toetesenbord meeleveren. Beetje vaag allemaal.
Ik zou het maar nog even ergens anders gaan controleren van tot nu toe geloof ik er niks van. Een barebone laptop zonder toetsenbord? Right! 8)7

(en over die turion 64bit valt nog weinig te vinden, dus zou je hem met sempron moeten nemen wat ook weer niet alles is, je kan beter denk ik voor een intel gaan alleen is daar de videokaart weer wat minder 6600 Go maar heb je wel weer geheugen op 400mhz)

Kortom, heel moeilijk kiezen! Komt dat 'barebone database' project nou nog van start? :+

[ Voor 33% gewijzigd door Robbertz236 op 17-12-2005 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) Ik ben wel voor dat barebone database project!! Heb tot nu toe alleen weinig gevonden, en dat wat ik vind, daar twijfel ik over. Misschien moeten we een nieuw topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertz236
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 10:53:
:) Ik ben wel voor dat barebone database project!! Heb tot nu toe alleen weinig gevonden, en dat wat ik vind, daar twijfel ik over. Misschien moeten we een nieuw topic openen.
Nouja, er zijn ook niet zoveel barebones te vinden voor laptops. Tot nu toe heb ik alleen maar MSI, Acer en Asus gevonden en die laatste twee was ik niet erg kapot van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaar erg vaag. "Toetsenbord en DVDbrander niet meegeleverd". Op de website van msi
staat toch echt dit: Optical Drive: Dual-Layer DVD Burner

4Lauch haalt die er blijkbaar graag voor je uit, net als het toetsenbord!

Ik denk idd dat er beter een nieuw topic kan worden gestart voor barebone notebooks!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

@Robertz ;
Zijn inderdaad nog niet erg populair, misschien omdat er een grotere winst voor winkeliers te behalen valt als ze er zelf geheugen/proc ed instoppen. De 1032 wordt vaak compleet verkocht onder een andere naam (m645 dacht ik), dus met processor en alles er al bij in.

@zoheetikniet;
Ik heb wel wat commentaar op je samengestelde systeem ;)
Je koopt ddr2 geheugen, dat kan erin, maar je koopt "pc3200" , ofwel loopt op 400mhz ddr2. De laptop kan 533mhz ddr2 aan! Koop dus 533mhz ddr2 geheugen! Kost niets meer da 400mhz ddr2 als het goed is. Ohja, en de laptop heeft dus channel (i915pm ondersteund dual channel). 2 sodimms zullen dus meer geheugenbandbreedte opleven ;) Ga gelijk voor 2gb als het toch je desktopvervanger is....

En aopen heeft dus ook nog barebones te koop, maar vond ze te duur voor wat ze bieden (in vergelijking met msi), en ik heb ervaring met die behuizing die hun vaak gebruiken voor hun laptops/barebones.

Hier zijn bijvoorbeeld aopen barebones te koop; http://www.itwebwinkel.nl...View.asp?idproduct=239184

Exact diezelfde behuizing had mijn vorige laptop ook, een fujitsu siemens amilo m7400, zien er op zich wel mooi uit, alleen voelt het niet helemaal sterk aan (goedkoop...) , en de touchpad ging al vrij snel rare taferelen uit halen...

De ms-1029 is voor turion processors. Deze heeft een x700 met 128mb videogeheugen, de 6600 go en de x700 zijn aardig gewaagd aan elkaar wat grafische prestaties betreft. Ik ga voor de ms-1032 omdat ik hier nog een pentium M 730 heb liggen :)

@farrariboy en de rest :)
Wat een verhalen gaan hier rond :D Er zit echt wel een toetsenbord in hoor ;)

Hier is een review van de msi ms-1029 laptop (turion) ;
http://www.laptoplogic.com/resources/detail.php?id=22

Er missen de volgende dingen in de barebone laptop's van msi (de 1032 en 1029);
- Processor
- Harde schijf
- Geheugen
- mini-Pci wlan kaartje

Goedkoopste mobile processors;
- (ms-1029) 165 Euro :: Amd Turion 64 ML-30 (1,6Ghz, 1mb, 800mhz HT) zie; pricewatch: AMD Turion 64 ML-30 (S754, 1.6Ghz, 1MB, 25W)
- (ms-1032) 192 Euro :: Intel Pentium M (1,73Ghz, 2mb 533mhz fsb) zie ; pricewatch: Intel Pentium M 740 (Micro-FCPGA, 1,73GHz, 533MHz FSB, 2MB)

In de ms-1029 kan je ook nog socket754 semprons gooien naar schijnt, zijn een stuk goedkoper, maar gaat wel ten kosten van prestatie/accuduur uiteraard ...

Harde schijf ;
- 2.5" schijf kost zo tussen de 80 - 140 euro.
Ik ga later voor een 60gb 7200tpm hitachi, kost circa 130 euro.

Geheugen ;
- (ms-1029) Kan je alleen "gewoon" ddr voor kopen. 1gb latje pc3200 sodimm kost circa 125 euro.
- (ms-1032) Kan je zowel "gewoon" ddr, als ddr2 in drukken. Ddr1 draait alleen wel single channel en 333mhz , en ddr2 kan dual channel 533mhz draaien. Ddr2 is hier een betere koop, er zitten 2 bankjes in de ms1032 die elk 1gb ondersteunen. 2gb in totaal. 1gb ddr2 kan je krijgen vanaf circa 90 euro.

Bij de barebone komt dus ook een dual layer dvd brander!.

Ik wil eigenlijk alleen nog eens een review zien van de 6600 go tegen de x700.... en tegen gewone desktop videokaarten... want ik wil nog wel een beetje kunnen gamen :P (ben verwend met m'n 7800gtx O-) )

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 17-12-2005 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 17:42:
Inderdaar erg vaag. "Toetsenbord en DVDbrander niet meegeleverd". Op de website van msi
staat toch echt dit: Optical Drive: Dual-Layer DVD Burner

4Lauch haalt die er blijkbaar graag voor je uit, net als het toetsenbord!

Ik denk idd dat er beter een nieuw topic kan worden gestart voor barebone notebooks!
Jeetje... nu zie ik het ook staan :X Ik kan me daar echt niets van herinneren, dat stond er volgens mij eerder niet bij! Zo worden ze in ieder geval standaard niet verkocht.

/me Meelt met 4launch...

[ Voor 8% gewijzigd door Bartjuh op 17-12-2005 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@bartjuh

oh foutje (van het geheugen...). Met 2x 1GB kost het in totaal 1269 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
of....

voor 1394 euro een Ahtec met 1,86Ghz , 2048 RAM , 256 MB Gforce 6600MXM, Wifi en 2 jaar garantie. Kan later altijd nog een 7200 rpm schijf in.

Twijfel, twijfel

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertz236
@Bartjuh
Omdat je er nog al veel van schijnt te weten ( :Y)) had ik nog een paar vraagjes:

- Hoe lang denk je dat we met de accu kunnen doen?
- Maakt de x700 (mobile) gebruik van pci-express? Dat lijtk me nogal schelen met gewoon AGP.
- Lees dit eens voor de grap http://servicios.ahtec.org/ahtec_nl/ahtec_mxmnl.htm want bij die winkel Athec werken ze daar nu ook ineens mee. Wat is dit?
- Moeten we niet iets doen zoals een WSXGA+ beeldscherm wat ik altijd bij Dell lees ofzo?
- Is 2GB niet een beetje overdreven voor een laptop? Voor bijvoorbeeld Battlefield 2 zou het leuk zijn maar aangezien de videokaart toch tegen gaat werken denk ik dat dat het niet zoveel zin heeft.
- Waar kan je zo'n mini-Pci wlan kaartje halen? Of moet je die bij MSI halen?
- Hoe zit het met overclocken op dit ding? Kunnen we de cpu een paar mhz hoger gooien en de timings van het geheugen wat aantrekken? Videokaart overclocken lijkt me wel.
- De laptops die hier worden vermeld http://servicios.ahtec.org/ahtec_nl/index_menu_nl.htm zijn daar geen barebones van te vinden? Zitten hele mooie tussen! En je kan daar nog zelf een videokaart in stoppen aangezien ik toch een beetje plezierig BF2 wil spelen 8)

Bedankt voor het beantwoorden van mn vragen! _/-\o_

(WOEI! Bedenk net dat dit een laptop wordt met 64bit cpu en dus ook 64bit windows en natuurlijk dual DDR2 geheugen! 2 x 533mhz =1066mhz kortom dat houdt de cpu niet eens bij met 800mhz :9)

[ Voor 26% gewijzigd door Robbertz236 op 18-12-2005 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
voor het onduidelijke barebone verhaal bij 4Launch, ik denk dat je ze dan beter ff kan bellen of mailen, want zo wordt het wel eng ja

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels antwoord gehad van 4Launch. Zij zeggen dat zowel de DVDbrander als
het toetsenbord niet in de barebone zitten. Op sites waar staat dat ze er wel in zitten wordt
volgens hen de US-versie getoond. De Europese versie heeft geen DVDbrander en toetsenbord!

Dat maakt het natuurlijk allemaal weer veel duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ok, ik heb wat woordenwisseling gehad met 4 launch;

En inderdaad wordt er geen toetsenbord en dvd-brander meegeleverd!

Gelukkig is het toetsenbord niet zo'n probleem (ik dacht eerst; hoe kom ik in hemelsnaam aan een toetsenbord :D ) , deze verkoopt 4launch dus ook los en op voorraad (op dit moment) voor een (gelukkig) schappelijke prijs van E 12,50. Je kan zelfs nog kleur kiezen ;) (wit/zwart)

Een groter probleem is de dvd-brander, de standaard dvd-brander van msi kan je krijgen voor 95 euro. De nec 6650 8x Dual Layer slimline (dus voor laptop) brander kost 76 euro. Misschien dat slimline dvd-branders elders nog een stuk goedkoper zijn... maar denk niet dat het veel scheelt.

De dvd-brander schroeft de kosten helaas wel wat op ... zo komt de barebone zoals ie hoort te zijn op 775 euro uit bij 4launch (dus incl. tobo en nec dvdbrander). Gelukkig kan ik een dvd/cdrw combo drive uit een oude laptop plukken.

Vragen van robbertz ;
- Ik denk zo 3 uur gemmideld, hangt erg af van wat je doet, met spelletjes wordt het meer richting de 2uur, maar met een beetje internetten en niets speciaals doen moet 4 uur wel te halen zijn denk ik.
- Ik denk wel dat de x700 gebruik maakt van pci-express. De gewone x700 pro is native pci-express, dus de mobile zal dat ook wel zijn denk ik... maar je kan het beste specificaties opzoeken van de chipset/vga combo..
- Bedoel je hogere resolutie van de dell laptops?
- 2gb ligt eraan wat je allemaal doet, ik vind het wel fijn werken. Maar "zoheetikniet" doet veel videobewerken, ik doe het zelf niet, maar kan me voorstellen dat je daar veel geheugen voor nodig hebt. Speel zelf idd veel BF2. En een factor die ook meespeelt is dat ddr2 voor sodimms een stuk goedkoper is dan gewoon ddr. 1gb latje heb je voor 90 euro, dan haal je er 2 (kost 180e), dan heb je 2gb in dual-channel :9~ Hoef je later ook niet meer te upgraden ;) Moet je dus voor jezelf een beetje afwegen...
- mini-Pci wlan kaartjes zijn goed te verkrijgen, en gelukkig is de Intel pro wireless 2200 (54mbit) niet zo duur ( 25 euro ) , zie ; pricewatch: Intel Pro Wireless LAN2200 Adapter Mini-PCI (54Mbps)
Je kan natuurlijk ook kiezen voor een pcmcia of usb oplossing... of geen wlan ;)
- Overclocken wordt denk ik niet standaard ondersteund, laptops hebben meestal waardeloze biossen. Maar misschien dat je de plc (plc toch?) met een software progje kan aanspreken en zo de fsb overklokken. (als je de pc kent..)
- Ik zou ahtec eens meelen als ik jouw was, en vragen of die notebooks ook als barebone leverbaar zijn. Aangezien het in eerste instantie toch barebones zijn, anders kan je ze niet zo samenstellen lijkt me ;) Interessante notebooks iig :)

En een waarschuwingkje! ;
DDR2 geheugen werkt niet met de turion processor. (aangezien je voor 64bit wil gaan...) Geen enkele amd proc ondersteund dit op dit moment. Met socket M2 komt dit als het goed is, duurt nog even voordat dat uit is... Maar ddr1 en ddr2 ontloopt elkaar kwa "resultaat prestatie" niet veel, een belangrijker argument is bijna dat ddr2 op dit moment goedkoper is, met name voor sodimms.

In grove lijnen ;
Pentium M/Celeron M met 910/915 chipset = ddr1 of ddr2
Pentium M/Celeron M met 855 etc chipset = ddr1
Turion64/Sempron = ddr1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan komt er dus iig zo'n 100 euro erbij. Zou in mijn geval dan 1396 euro worden. Dan
ga ik toch nog maar eens beter kijken naar de ahtec van 1349. Is dan wel een 5400 rpm schijf die erin zit (die kan later dan wel weer vervangen worden), maar er zit ook een 256MB Gforce go videokaart in, wlan en 2 jaar garantie (vind ik ook wel zo'n prettig idee. Extra jaar garantie bovenop het standaard jaar kost vaak ook weer veel extra geld).

Het lijken idd barebones, de notebooks van Ahtec, maar wanneer je op de site zelf een notebook begint te configureren schrik je al snel van de prijs:

De Ahtec Signal 259M MXM (1349 euro) alleen dan zelf geconfigureerd (zelfde specs)>€1760.01!
Dus je betaald heel veel extra voor een niet standaard systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertz236
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 21:22:
Dan komt er dus iig zo'n 100 euro erbij. Zou in mijn geval dan 1396 euro worden. Dan
ga ik toch nog maar eens beter kijken naar de ahtec van 1349. Is dan wel een 5400 rpm schijf die erin zit (die kan later dan wel weer vervangen worden), maar er zit ook een 256MB Gforce go videokaart in, wlan en 2 jaar garantie (vind ik ook wel zo'n prettig idee. Extra jaar garantie bovenop het standaard jaar kost vaak ook weer veel extra geld).

Het lijken idd barebones, de notebooks van Ahtec, maar wanneer je op de site zelf een notebook begint te configureren schrik je al snel van de prijs:

De Ahtec Signal 259M MXM (1349 euro) alleen dan zelf geconfigureerd (zelfde specs)>€1760.01!
Dus je betaald heel veel extra voor een niet standaard systeem.
Als je nog even kunt wachten, ik ben namelijk aan het mailen met Ahtec of deze ook in barebone versie te koop zijn. Ik hou jullie (zoheetikniet & Bartjuh) op de hoogte! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertz236
Check deze link eens: http://www.uniwill.com/pr...59en3/259en3.php?HL=1&H=1 hier zijn echt mooie barebones te zien. Laat even horen wat jullie ervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Robbertz schreef op maandag 26 december 2005 @ 00:08:
Check deze link eens: http://www.uniwill.com/pr...59en3/259en3.php?HL=1&H=1 hier zijn echt mooie barebones te zien. Laat even horen wat jullie ervan vinden.
Ziet er wel mooi uit, maar belangrijker, waar zijn ze in Nederland te koop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:36
Bartjuh schreef op maandag 26 december 2005 @ 11:49:
[...]

Ziet er wel mooi uit, maar belangrijker, waar zijn ze in Nederland te koop ;)
Die barebones worden oa gebruikt in Fujitsu-siemens/Jewel/Maxdata laptops
Volgens mij zelfs in die aldi dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertz236
Het plan is gewijzigd, ik denk dat ik hem niet zelf meer bouw, maar hem laat bouwen door Ahtec inverband garantie enz. Ik denk dat ik het volgende doe:

- Intel Pentium M 2.0Ghz
- 2 x 512mb dual channel 533Mhz
- 80Gb s-ata harde schijf
- x700 met 128Mb
- interne bluetooth + bluetooth muis (handig zonder draadje :P)
- standaard brander
- 9 cell batterij

Dit lijkt mij meer dan genoeg voor een allround/game laptop. Wat vinden jullie wat ik moet doen met dat scherm? Standaard is 1280x800 geleverd, maar er is ook een extrabrite scherm leverbaar wat misschien voor de helderheid weer beter is? Dan is er ook nog een scherm met een NOG grotere resolutie al lijkt me dat een beetje overdreven, of niet?

[ Voor 193% gewijzigd door Robbertz236 op 06-01-2006 19:34 ]

Pagina: 1