Te veel stroom spanning op m'n kamer ? door o.a. computer(s)!
Ik zou niet weten waar ik dit topic moet plaatsen, maar aangezien het nogal een "groot" probleem is en er snel iets moet gebeuren en het toch wel een beetje om hardware gaat, plaats ik het maar ff hier.
De Situatie:
Mijn slaapkamer is op zolder, en aangezien de zolder in niet echt veel (stroom) groepen is ingedeelt zit bijna alles op één groep (voor zover ik het weet, op de groep van de wasmachine na dus intotaal 2 á 3 groepen).
Bij de verhuizing 5 jaar terug heb ik samen met een vriend de zolder tot één kamer gemaakt en meerdere stopcontacten geplaatst.
Nu ik nogal veel electrische apparaten op m'n kamer heb:
DVD speler = 13 watt
GameCube = 3.25A/39watt
T.V. 70watt
LCD scherm 220V/1.5A = 330watt???
T.V. Decoder 9watt (max)
CD Speler 16watt
Volledige verlichting kamer (onbekend) geschat max. 20watt
Speakers 10watt
Computer (onbekend, maar grootste stroom vreter!)
Laptop 19.5V/3,3A = 64.35watt???
En zo meteen dus ook nog de Xbox 360 12V/16.5A = ongeveer geschat op 200 watt, gaat dat natuurlijk nooit meer goed,... maw. de boel gaat "eruit-klappen"
Geschat dat ik ongeveer 800 > watt gebruik als ik alles tegelijk aan zou hebben staan
en < 500watt als ik alleen de tv/lcd/computer/licht aan heb.
Ik probeer al zoveel mogelijk dingen uit te zetten en over verschillende stopcontacten te verspreiden, maar nu merk ik ook dat de tv knippert (als die aan staat) als ik bijv. het licht aan doe (andersom ook maar dat was al vanaf het begin). het begint dus steeds moeilijker te worden om meer stroom te verbruiken
To the point...
Nou is mijn vraag?:
Is er een mogelijkheid dat ik kan uit rekenen tot hoever ik kan gaan?
Door bijvoorbeeld op apparaten te kijken hoeveel KW ze gebruiken e.d.? (wat ik dus al gedaan heb)
Ik weet dat daar een formule voor is, volgens mij ooit bij Natuurkunde gehad, maar ben die dus ff kwijt.
Weet verder ook niet zeker of dat wel de juiste manier is om het zo uit te rekenen...
Plus ik weet niet zeker of ik de ampere wel goed heb uitgerekent naar watt.
Andere suggesties / opmerkingen zijn ook welkom
Ik zou niet weten waar ik dit topic moet plaatsen, maar aangezien het nogal een "groot" probleem is en er snel iets moet gebeuren en het toch wel een beetje om hardware gaat, plaats ik het maar ff hier.
De Situatie:
Mijn slaapkamer is op zolder, en aangezien de zolder in niet echt veel (stroom) groepen is ingedeelt zit bijna alles op één groep (voor zover ik het weet, op de groep van de wasmachine na dus intotaal 2 á 3 groepen).
Bij de verhuizing 5 jaar terug heb ik samen met een vriend de zolder tot één kamer gemaakt en meerdere stopcontacten geplaatst.
Nu ik nogal veel electrische apparaten op m'n kamer heb:
DVD speler = 13 watt
GameCube = 3.25A/39watt
T.V. 70watt
LCD scherm 220V/1.5A = 330watt???
T.V. Decoder 9watt (max)
CD Speler 16watt
Volledige verlichting kamer (onbekend) geschat max. 20watt
Speakers 10watt
Computer (onbekend, maar grootste stroom vreter!)
Laptop 19.5V/3,3A = 64.35watt???
En zo meteen dus ook nog de Xbox 360 12V/16.5A = ongeveer geschat op 200 watt, gaat dat natuurlijk nooit meer goed,... maw. de boel gaat "eruit-klappen"
Geschat dat ik ongeveer 800 > watt gebruik als ik alles tegelijk aan zou hebben staan
en < 500watt als ik alleen de tv/lcd/computer/licht aan heb.
Ik probeer al zoveel mogelijk dingen uit te zetten en over verschillende stopcontacten te verspreiden, maar nu merk ik ook dat de tv knippert (als die aan staat) als ik bijv. het licht aan doe (andersom ook maar dat was al vanaf het begin). het begint dus steeds moeilijker te worden om meer stroom te verbruiken
To the point...
Nou is mijn vraag?:
Is er een mogelijkheid dat ik kan uit rekenen tot hoever ik kan gaan?
Door bijvoorbeeld op apparaten te kijken hoeveel KW ze gebruiken e.d.? (wat ik dus al gedaan heb)
Ik weet dat daar een formule voor is, volgens mij ooit bij Natuurkunde gehad, maar ben die dus ff kwijt.
Weet verder ook niet zeker of dat wel de juiste manier is om het zo uit te rekenen...
Plus ik weet niet zeker of ik de ampere wel goed heb uitgerekent naar watt.
Andere suggesties / opmerkingen zijn ook welkom
[ Voor 3% gewijzigd door Underworld op 14-12-2005 22:07 ]
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War