Te veel stroom spanning op m'n kamer ?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.837 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02 16:23

Underworld

+1 Inzichtvol

Topicstarter
Te veel stroom spanning op m'n kamer ? door o.a. computer(s)!

Ik zou niet weten waar ik dit topic moet plaatsen, maar aangezien het nogal een "groot" probleem is en er snel iets moet gebeuren en het toch wel een beetje om hardware gaat, plaats ik het maar ff hier.

De Situatie:
Mijn slaapkamer is op zolder, en aangezien de zolder in niet echt veel (stroom) groepen is ingedeelt zit bijna alles op één groep (voor zover ik het weet, op de groep van de wasmachine na dus intotaal 2 á 3 groepen).

Bij de verhuizing 5 jaar terug heb ik samen met een vriend de zolder tot één kamer gemaakt en meerdere stopcontacten geplaatst.

Nu ik nogal veel electrische apparaten op m'n kamer heb:

DVD speler = 13 watt
GameCube = 3.25A/39watt
T.V. 70watt
LCD scherm 220V/1.5A = 330watt???
T.V. Decoder 9watt (max)
CD Speler 16watt
Volledige verlichting kamer (onbekend) geschat max. 20watt
Speakers 10watt
Computer (onbekend, maar grootste stroom vreter!)
Laptop 19.5V/3,3A = 64.35watt???
En zo meteen dus ook nog de Xbox 360 12V/16.5A = ongeveer geschat op 200 watt, gaat dat natuurlijk nooit meer goed,... maw. de boel gaat "eruit-klappen"

Geschat dat ik ongeveer 800 > watt gebruik als ik alles tegelijk aan zou hebben staan
en < 500watt als ik alleen de tv/lcd/computer/licht aan heb.

Ik probeer al zoveel mogelijk dingen uit te zetten en over verschillende stopcontacten te verspreiden, maar nu merk ik ook dat de tv knippert (als die aan staat) als ik bijv. het licht aan doe (andersom ook maar dat was al vanaf het begin). het begint dus steeds moeilijker te worden om meer stroom te verbruiken ;)

To the point...

Nou is mijn vraag?:
Is er een mogelijkheid dat ik kan uit rekenen tot hoever ik kan gaan?
Door bijvoorbeeld op apparaten te kijken hoeveel KW ze gebruiken e.d.? (wat ik dus al gedaan heb)
Ik weet dat daar een formule voor is, volgens mij ooit bij Natuurkunde gehad, maar ben die dus ff kwijt.
Weet verder ook niet zeker of dat wel de juiste manier is om het zo uit te rekenen...
Plus ik weet niet zeker of ik de ampere wel goed heb uitgerekent naar watt.

Andere suggesties / opmerkingen zijn ook welkom

[ Voor 3% gewijzigd door Underworld op 14-12-2005 22:07 ]

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Als je een groep van 16A hebt, kun je in principe 16A * 230V = 3680W gebruiken, veel meer dan de 800W die jij max haalt.

Dato DUO synth voor twee

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

PD2JK

ouwe meuk is leuk

ik zeg niks meer :X

[ Voor 131% gewijzigd door PD2JK op 14-12-2005 22:15 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• The_MAN
  • Laatst online: 16-12-2025
Je hebt niet echt veel op 1 groep zitten, ik kom er dik overheen. Het probleem zit ergens anders als je tv gaat knipperen. Ik heb hier op 1 stopcontact zitten wat jij op de hele zolder hebt!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:18

_Ernst_

Mark It Zero!

Prutz0r schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:11:
[...]

Ja, maar als er een wasmachine bij op zit... Zijn die niet iets van 2kW?
De wasmachine heeft juist een eigen groep? Althans, dat begrijp ik uit zijn post...
En wasmachines trekken idd zo'n 2 - 2,5 kW

Maar je kunt nog heel wat elektrisch spul aansluiten hoor, zoals David zegt kun je zo'n 3600 watt trekken uit 1 groep (mits je 16 ampere zekeringen hebt), en daar zit je dus nog lang niet aan :)

En 20 watt voor verlichting is idd wel weinig ;) Mischien tikfout voor 200 of 2000 watt?

[ Voor 10% gewijzigd door _Ernst_ op 14-12-2005 22:19 ]

Last.fm

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:19

heuveltje

KoelkastFilosoof

20 wat voor volledige verlichting is weinig. tenzij het halogeen is.
dat verklaart dan meteen je knipper op de tv. is de trafo die even een spaningsdipje veroorzaakt.
Verder is een lcd scherm maar iets van 50 wat, zeker geen 300
Als alles op dezelfde groep zit, en het is goed aangelegd maakt het ook niet uit welk stopcontact je pakt.

[ Voor 23% gewijzigd door heuveltje op 14-12-2005 22:16 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-02 17:14

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als het goed is, zit alleen de wasmachine op zijn eigen groep, en de rest op andere groepen.
Niettemin mag het eigenlijk geen probleem zijn qua wattage, jouw spulletjes.
Is het probleem alleen wanneer je je verlichting inschakelt op je tv, of ook wanneer je andere apparaten inschakelt/uitschakelt?

Overigens wat voor een verlichting is het, voor gewoon lampjes is 20W erg weinig. TL zou evt nog wel kunnen.

Waarom? Omdat het kan!!

• Felixje
  • Laatst online: 05-10-2023
Ben je zo'n viespeuk dat je wasmachine de hele dag aanstaat dan?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Felixje schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:16:
[...]

Ben je zo'n viespeuk dat je wasmachine de hele dag aanstaat dan?
Nee, maar de zekering/automaat kapt er mee, of niet. Ongeacht of de wasmachine een uur draait of 24/7. Of je moet wel hele trage patronen in je zekeringhouder hebben.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

koop een energie meter en meet de boel na, dat de TV knippert komt wel vaker voor, dan is er interfentie, niet meteen te veel stroomverbruik.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 08:33

MeNTaL_TO

The future is not set

Prutz0r schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:20:
[...]

Nee, maar de zekering/automaat kapt er mee, of niet. Ongeacht of de wasmachine een uur draait of 24/7. Of je moet wel hele trage patronen in je zekeringhouder hebben.
Een zekering knalt er na een bepaalde tijd uit bij een bepaalde overbelasting, zoek maar eens op in de Nen 1010. Ik weet de getallen niet meer uit mijn hoofd, maar het is zeker niet dat de zekering er gelijk uitknald bij 3600 W belasting, dan kan het makkelijk 2 uur duren voordat de draad smelt.

Je kan trouwens nooit teveel spanning in je kamer hebben, die is altijd 230V wissel, je kan wel teveel stroom verbruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door MeNTaL_TO op 14-12-2005 22:34 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• BHQ
  • Laatst online: 18-02 19:39

BHQ

Je TFT zuipt (mits 17") hooguit 60 watt, je xbox hooguit een wattje op 100.
Je kan dus gerust verder gaan.

• Felixje
Prutz0r schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:20:
[...]

Maar dat probleem heeft toch iedereen met een wasmachine? Dat is niet te verhelpen. Het is maar een paar uur per week.
En dan heb je alsnog ongeveer 1600 watt over.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 08:33

MeNTaL_TO

The future is not set

Felixje schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:33:
[...]

Maar dat probleem heeft toch iedereen met een wasmachine? Dat is niet te verhelpen. Het is maar een paar uur per week.
En dan heb je alsnog ongeveer 1600 watt over.
Normaal gesproken zit de was machine ook op een eigen groep (bij nieuwbouw na 1980 wel).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• mark.waarden
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01 21:20
Nou, het wordt een lang verhaal dus .... ga er voor zitten.

Standaard mag je een groep belasten volgens het boekje 3300 watt (dit is per groep)
Als je namelijk uitrekend (hier komt ie dan P=U*I ) U=voltage dus 230volt I=16 ampére dus stroom.
De I=16 dit is de de zekering maximale amperage (dus voordat de zekering kapot springt)

P= 230 * 16
P= 3680 watt

Dus jou 800 watt is een lachertje voor de belasting van de groep, maar waar je echt rekening mee moet houden is het volgende.
Alles totzelfs de gloeilanpen en zeker de halogeen lampen, verwarming van aquariums etc. etc. etc. moet je optellen om tot een totaal vermogen te komen.
Met de bovenstaande formule kun je het dus ook terug rekeningen van Watt naar Ampére , in jou geval is de U een vaste waarde namelijk 230 V.
Het dimmen van je tv als je het licht aan doet is neem ik aan alleen wanneer de wasmachine ook draait ?
mocht dat nu niet zo zijn dan is er iets anders aan de hand.
Je zou eens bij je stroom leverancier kunnen informeren voor een groepsverzwaring, vaak van 16 naar 20 of 25 ampére.
Maar aan je verhaal te zien is de installatie al erg oud dus zal dat er ook niet inzitten.
Het beste is een investering in het vernieuwen en aanpassen van de installatie.
Zoek een beun die aangeraden wordt door andere mensen, en laat hem eens komen kijken.
Dat kost zowiezo niets, let wel op dat alle aangepaste installatie officeel gekeurd moeten worden, en dat er vanaf 2006 een hoofdschakelaar op de meterkast verplicht wordt. (dat laats weten veel electromonteurs niet).
Wat ook nog een oorzaak kan zijn van het dimmen van de tv en verlichting is dat er tussen stroomhuizen wordt geschakeld, maar denk het haast niet omdat je aangeeft dat het ook al gebeurt als je de lichtschakelaar aan doet.

Om zeker te zijn dat je alles wat op die groep zit aangesloten meetelt in je totaal vermogen sommetje, kun je het beste de ander groepen uitzetten en controleren wat nog werkt.
Let op de volgende apparaten zijn echte stroomvreters.
- Wasmachine,magnetron,waterkoker,koffiezet apparaat,vaatwasser, droger, electrische verwarmingen, bouwlampen

laat je bevindingen maar weten dan kunnen we nog met je brain stormen.

groeten en suc6 mark,

Verwijderd

_Ernst_ schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:15:
[...]

En 20 watt voor verlichting is idd wel weinig ;) Mischien tikfout voor 200 of 2000 watt?
2000 watt :> Denk je dat hij wiet kweekt op zn zolderkamertje ofzo :+

• mark.waarden
MeNTaL_TO schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:35:
[...]

Normaal gesproken zit de was machine ook op een eigen groep (bij nieuwbouw na 1980 wel).
Ja maar als dat zo niet is moet je ook rekening houden met een piek stroom die de motor nodig heeft om te gaan draaien , dit veroorzaakt vaak een spanning val over de gehele groepen in de meterkast.

• _Ernst_
  • Laatst online: 20:18

_Ernst_

Mark It Zero!

Uhm ja, waarom niet :? :+
Maar 2 kW verlichting kan opzich wel, wij hebben hier ook een paar 500 watt halogeen lampen.. maar dat neemt niet weg dat het vrij onwaarschijnlijk is dat iemand dat op zijn zolderkamertje heeft ;)
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:41:
[...]

Je zou eens bij je stroom leverancier kunnen informeren voor een groepsverzwaring, vaak van 16 naar 20 of 25 ampére.
Kan dat? Ik dacht dat dat niet gedaan werd, 230 volt boven de 16 ampere. Volgens mij zit je dan meteen aan sterkstroom...

Last.fm

• mark.waarden
_Ernst_ schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:07:
Uhm ja, waarom niet :? :+
Maar 2 kW verlichting kan opzich wel, wij hebben hier ook een paar 500 watt halogeen lampen.. maar dat neemt niet weg dat het vrij onwaarschijnlijk is dat iemand dat op zijn zolderkamertje heeft ;)

[...]

Kan dat? Ik dacht dat dat niet gedaan werd, 230 volt boven de 16 ampere. Volgens mij zit je dan meteen aan sterkstroom...
Sterkstroom is pas (schiet me nit als ik er een paar honderd volt vanaf zit) 10.000 volt.
230 volt is gewoon nog lage voltage ! (let op geen veilige)

• mark.waarden
mark.waarden schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:11:
[...]

Sterkstroom is pas (schiet me nit als ik er een paar honderd volt vanaf zit) 10.000 volt.
Je haalt kracht en sterkstroom door elkaar heen.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
krachtstroom :P En dat is geloof ik 32A.
Ik dacht ook niet dat dit kon, maar je kan het natuurlijk altijd navragen.

• mark.waarden
Kawaii schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:12:
krachtstroom :P En dat is geloof ik 32A.
Ik dacht ook niet dat dit kon, maar je kan het natuurlijk altijd navragen.
Ja klopt kracht is 32 ampere, maar ook 16 ampere !

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
mark.waarden schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:11:
[...]
Sterkstroom is een elektrische stroom met een spanning van meer dan 50 V.

Krachtstroom is de term die wordt gebruikt voor een elektrische aansluiting tussen twee of drie fasen van een driefasenenergiesysteem, in plaats van tussen één fase en het sterpunt.
Een krachtstroomaansluiting heeft daarom een hogere spanning, in het geval van een laagspanningsaansluiting is dat 400 Volt in plaats van 230 Volt. Vroeger was dit respectievelijk 380 en 220. De benaming "krachtspanning" zou dus eigenlijk beter zijn.

10.000 Volt valt onder hoogspanning, net als elke elektrische spanning boven de 1000 Volt wisselspanning of 1500 Volt gelijkspanning :)

[ Voor 33% gewijzigd door Rone op 14-12-2005 23:21 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Krachtstroom is toch 380 volt oid? Anyway, vooral op campingen kom ik dit tegen waar je groepen heb van 4 ampere. Ik zou dus maar eens erg goed narekenen of je alle apparaten goed verekend (dat er dus niet toevallig ergens een stroomvretertje tussen staat).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Felixje
r00n schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:19:
[...]

Sterkstroom is een elektrische stroom met een spanning van meer dan 50 V.

Krachtstroom is de term die wordt gebruikt voor een elektrische aansluiting tussen twee of drie fasen van een driefasenenergiesysteem, in plaats van tussen één fase en het sterpunt.
Een krachtstroomaansluiting heeft daarom een hogere spanning, in het geval van een laagspanningsaansluiting is dat 400 Volt in plaats van 230 Volt. Vroeger was dit respectievelijk 380 en 220. De benaming "krachtspanning" zou dus eigenlijk beter zijn.

10.000 Volt valt onder hoogspanning, net als elke elektrische spanning boven de 1000 Volt wisselspanning of 1500 Volt gelijkspanning :)
We dwalen een beetje af. Dit is toch allemaal niet belangrijk voor de TS?

Misschien ligt het probleem in de kabels. Kunnen alle kabels (tussen de stopcontacten en meterkast) wel 3680 watt aan?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik fik jaarlijks mn 25A hoofdzekering dr uit :/

kost ook 110,- per keer :(!

tijd voor een 3fasen aansluiting :Y) kunnen we 3x25A lurken :9

25A is nog geen 6000Watt :(

met 3 fasen wordt dat dus even 17250Watt :9~

404 Signature not found

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Topicstarter
mark.waarden schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:40:

Standaard mag je een groep belasten volgens het boekje 3300 watt (dit is per groep)
Als je namelijk uitrekend (hier komt ie dan P=U*I ) U=voltage dus 230volt I=16 ampére dus stroom.
De I=16 dit is de de zekering maximale amperage (dus voordat de zekering kapot springt)

P= 230 * 16
P= 3680 watt

Dus jou 800 watt is een lachertje voor de belasting van de groep, maar waar je echt rekening mee moet houden is het volgende.
Alles totzelfs de gloeilanpen en zeker de halogeen lampen, verwarming van aquariums etc. etc. etc. moet je optellen om tot een totaal vermogen te komen.
Met de bovenstaande formule kun je het dus ook terug rekeningen van Watt naar Ampére , in jou geval is de U een vaste waarde namelijk 230 V.
Het dimmen van je tv als je het licht aan doet is neem ik aan alleen wanneer de wasmachine ook draait ?
Maar aan je verhaal te zien is de installatie al erg oud dus zal dat er ook niet inzitten.
Zoek een beun die aangeraden wordt door andere mensen, en laat hem eens komen kijken.
Dat kost zowiezo niets, let wel op dat alle aangepaste installatie officeel gekeurd moeten worden, en dat er vanaf 2006 een hoofdschakelaar op de meterkast verplicht wordt. (dat laats weten veel electromonteurs niet).
Wat ook nog een oorzaak kan zijn van het dimmen van de tv en verlichting is dat er tussen stroomhuizen wordt geschakeld, maar denk het haast niet omdat je aangeeft dat het ook al gebeurt als je de lichtschakelaar aan doet.

Om zeker te zijn dat je alles wat op die groep zit aangesloten meetelt in je totaal vermogen sommetje, kun je het beste de ander groepen uitzetten en controleren wat nog werkt.
- Wasmachine,magnetron,waterkoker,koffiezet apparaat,vaatwasser, droger, electrische verwarmingen, bouwlampen

groeten en suc6 mark,
Ik heb Mark ff gequote vanwege het duidelijke verhaal

IIG, Thnx allemaal voor de vele reacties!
Er zijn me al een aantal dingen duidelijk geworden!

Ik heb ff een paar foto's gemaakt van de situatie van de stopcontacten waarvan ik me nu "ernstig" zorgen over maak:
http://img.photobucket.co...derworlds/stopcontact.jpg
Dit is dus de achterkant van deze stopcontacten: http://img.photobucket.co...erworlds/stopcontact2.jpg
Naar mijn mening een zooitje en mag volgens mij ook helemaal niet...

Het onderste "kastje" (weet zo gauw de benaming er niet voor) op foto 1 bolt een beetje op van de vele blokjes die erin zitten.
Dit was al tijdens de verhuizing, zij toen ook al tegen die vriend; kan dat wel,? kan je hier geen kortsluiting van krijgen?, maar dat maakte volgens hem niet veel uit.

Ik heb daar dus in mijn kamer 3 stopcontacten, ik gebruikte er altijd al maar 2 van de 3, één voor de Computer en de andere daar heb ik een klikschakelaar voor waar m'n TV, DVD, Radio en decoder opzitten (en af en toe m'n GC + Laptop).

Zoals je op deze foto ziet: http://img.photobucket.co...erworlds/stopcontact3.jpg
zit de wasmachine + Droger + verlichting gewoon op een: "draad die meteen naar beneden gaat" (ook daar weet ik niet de benaming voor, maar de experts weten vast wel wat ik bedoel)

Ik heb nog een stopcontact gevonden die van de Atag boiler is: http://img.photobucket.co...erworlds/stopcontact4.jpg (srry van de vinger ;) )
Ook die gaat direct naar de meterkast, die zit er namelijk precies onder.
Ik zou die andere evt. nog kunnen gebruiken.

Of de wasmachine draait weet ik niet heel zeker, soms wel soms niet.
Ik gebruik maar 2 lampen (buro lamp/verlichting boven in m'n kamer) die bij elkaar (hoogstends) 100 watt zijn.

Het huis is na 1980 gebouwd, Huurhuis. (kan dus niets aan veranderd worden als we het over vernieuwing van de meterkast hebben)
Hoofdschakelaar, 16A

Maarja de tv en het licht wat knippert zitten dus op dezelfde groep.

Edit:
Allemaal bedankt voor de hulp, ik zie al mensen die het veel zwaarder hebben dan ik, en ik maak me alleen maar zorgen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Underworld op 15-12-2005 09:35 ]

Verwijderd

@smsfreaky vraag bij je energie levrancier een grotere hoofdzekering aan, is goedkoper dan zoveel keer per jaar 110euro.

@TS als je licht knippert als je hem aandoet betekend dit dat je schakelaar een beetje oud is, niets aan de hand dus, wil je dit weghebben koop een andere schakelaar, of maak hem een keer schoon.

als je licht knippert als hij al aanstaat kan het zijn dat een buurman zijn electrische veelvreter (houtzaag/lasapparaat/enz.) aanzet, de spanning in de buurt omlaag trekt, jouw lamp doet het even iets minder en gaat daarna door alsof er niets aan de hand is, ook niets aan de hand.

als jij op 1 groep teveel stroom verbruikt gaat jouw zekering/automaat eruit, merk je vanzelf als je in het donker zit.
als jij op meerdere groepen heel veel stroom verbruikt kan het zo zijn dat je hoofdzekering eruit gaat, zie de post van smsfreaky wat je dan moet doen.

beide is niet het geval bij jouw (als ik het goed lees), niets aan de hand, koop wel aan paar zekeringen en leg deze in de meterkast als je geen automaat hebt, en sluit aan wat je wilt.

als je geld over hebt en je wilt "op zeker" spelen, maak dan een extra groep naar de zolder en sluit de helft hierop aan, maar tot 230X16= 3200/3600 Watt gaat het meestal wel goed.

en kijk eens naar jouw tv met een gewone gloeilamp, ik denk dat het knipperen dan weg is! (gokje mijnerzijds, maar simpel om uit te voeren)

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Topicstarter
Hmm oke dat ga ik idd dan eens testen, mja ik ben eigenlijk al een beetje gerustgesteld, ik wou alleen nog ff jullie mening over de situatie waar ik me zelf zorgen over maakte en dat zijn dus die stopcontacten.
Verder mag en kan ik echt niets aan de huidige situatie weizigen, je kan serieus het huis uitgetrapt worden als je met een huurhuis en de meterkast gaat kloten

Verwijderd

1e foto:Dat zo’n lasdoos een beetje opbolt is niet fijn, getuigt van weinig vakmanschap, maar is geen probleem, als alles maar goed is aangesloten.(en dat is het wel als alles goed werkt)
Ik zou alleen een kapje over die schakelaar heen zetten, wel zo veilig, nen1010, aanrakingsgevaar, enz.

3e foto: die buis gaat direct naar beneden, gaat hij daar ook rechtstreeks de meterkast in? Dan is dit waarschijnlijk een apparte groep.
Wat doen de andere drie stekkers? (niet zoveel vermogen hoop ik?)

4e foto: boiler is meestal wel fijn als deze een apparte groep heeft maar kan ook in de meterkast zelf op een andere groep ergens bijop zitten. Boiler zelf (gas) gebruikt alleen stroom voor de vonk een aansturing(heel weinig dus)

Heb je drie groepen van elk 16A, of heb je drie groepen achter 1 hoofdschakelaar van 16A?
Weet je zeker dat je hoofdschakelaar maar 16A is?

Als je iets aan de meterkast wijzigt kun je dit beter wel even aan je huurbaas melden, meestal zal dit een verbetering zijn, en heeft hij er geen probleem mee, zit jij alleen nog met de kosten.
Probeer ze (gedeeltelijik) op hem te verhalen, dan heeft hij er meestal wel een probleem mee.

Als je de hoofdzekering wilt vergroten (die hoofdschakelaar is niet voor niets 16A) doet je energieleverancier dit meestal.

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
Volgens NEN 3000watt max per groep. Per stopcontact moet je als monteur 300watt rekenen.
Als je daar dik boven komt maybe wat groepjes bij plaatsen ;)
Btw weet je zker dat je 2 groepen op zolder hebt?? dat komt niet echt vaak voor in wat oudere huizen. Dus als je wasmachine en droger er op staan zit je al snel aan die 3000watt

>PC specs<

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:29
mark.waarden schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:40:

P= 230 * 16
P= 3680 watt

groeten en suc6 mark,
ik dacht even dat het vanwege de sinusvorm niet helemaal klopte, maar ik zat er naast. http://www.econ.kuleuven.be/tew/labo/nat2/oefeningen/ ;)

Verwijderd

misschien een tip om de hele toellie goed te gaan aarden ?

• KappeNou
Sorry maar ik snap nu niet wat die wilt weten?
toch alleen hoeveel die max aankan sluiten op zijn kamer :?
Sorry ik heb het niet goed gelezen ;) misschien kan ik helpen. Kep wel wat beroeps praktijk ervaring

>PC specs<

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 09:56:
1e foto:Dat zo’n lasdoos een beetje opbolt is niet fijn, getuigt van weinig vakmanschap, maar is geen probleem, als alles maar goed is aangesloten.(en dat is het wel als alles goed werkt)
Ik zou alleen een kapje over die schakelaar heen zetten, wel zo veilig, nen1010, aanrakingsgevaar, enz.

3e foto: die buis gaat direct naar beneden, gaat hij daar ook rechtstreeks de meterkast in? Dan is dit waarschijnlijk een apparte groep.
Wat doen de andere drie stekkers? (niet zoveel vermogen hoop ik?)

4e foto: boiler is meestal wel fijn als deze een apparte groep heeft maar kan ook in de meterkast zelf op een andere groep ergens bijop zitten. Boiler zelf (gas) gebruikt alleen stroom voor de vonk een aansturing(heel weinig dus)

Heb je drie groepen van elk 16A, of heb je drie groepen achter 1 hoofdschakelaar van 16A?
Weet je zeker dat je hoofdschakelaar maar 16A is?

Als je iets aan de meterkast wijzigt kun je dit beter wel even aan je huurbaas melden, meestal zal dit een verbetering zijn, en heeft hij er geen probleem mee, zit jij alleen nog met de kosten.
Probeer ze (gedeeltelijik) op hem te verhalen, dan heeft hij er meestal wel een probleem mee.

Als je de hoofdzekering wilt vergroten (die hoofdschakelaar is niet voor niets 16A) doet je energieleverancier dit meestal.
uhm nou ja die van de wasmachine gaat niet direct naar de meterkast (denk ik) alleen die boiler daar onder zit rechtstreeks de meterkast zoals ik al zij.

...

Oke ik heb ff de meterkast gechekt dit is mijn meterkast: http://img.photobucket.co...nderworlds/meterkast2.jpg

En het gaat om de NEN3249 (het zegt mij geen fuck..maarja, ik wete er ook vrij weinig vanaf)

Andere stekkers die op dezelfde stekkerdoos als de wasmachine zitten zijn lichten van de berging en staan zelden tegelijk met elkaar aan, dus dat is zeker het probleem niet.
KappeNou schreef op donderdag 15 december 2005 @ 10:30:
Sorry maar ik snap nu niet wat die wilt weten?
toch alleen hoeveel die max aankan sluiten op zijn kamer :?
Sorry ik heb het niet goed gelezen ;) misschien kan ik helpen. Kep wel wat beroeps praktijk ervaring
Ja idd dat is idd wel mijn vraag, opzich heb ik wel al een antwoord want ik kan dus MAX rond de 3000watt op één groep, dat wist ik wel, maar aangezien de boel knipperde, en ik de stopcontacten niet vertrouw vanwege foto: "stopcontact" wou ik het toch maar ff navragen, het is overigens niet door een proffesionele electromonteur aangelgd, hij had er maar een hele klein beetje verstand van, vandaar dus ook "the mess..."

[ Voor 17% gewijzigd door Underworld op 15-12-2005 10:37 ]

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-02 07:22

R-B

Blokkert

SMSfreakie schreef op donderdag 15 december 2005 @ 09:16:
ik fik jaarlijks mn 25A hoofdzekering dr uit :/

kost ook 110,- per keer :(!

tijd voor een 3fasen aansluiting :Y) kunnen we 3x25A lurken :9

25A is nog geen 6000Watt :(

met 3 fasen wordt dat dus even 17250Watt :9~
idd, je zit echt snel aan die 6000 watt.. Ikzelf mijn kamer zit ook alles op 1 stopcontact. Wij hebben die nog nooit doorgefikt, maar die tijd komt nog wel denk ik. Aangezien ik straks 2 pc's bezit en die full load laat draaien zit ik al op 1+kw :P dan hebben we de droger, wasmachine, waterkoker enzo nog hehe

Naja ik wil ook wel 3 fase binnen krijgen

maar over TS: Geen probleem die 800 watt man ;) Red je makkelijk. Neem gewoon niet te dunne kabeltjes :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• KappeNou
Underworld schreef op donderdag 15 december 2005 @ 10:34:
[...]

uhm nou ja die van de wasmachine gaat niet direct naar de meterkast (denk ik) alleen die boiler daar onder zit rechtstreeks de meterkast zoals ik al zij.

...

Oke ik heb ff de meterkast gechekt dit is mijn meterkast: http://img.photobucket.co...nderworlds/meterkast2.jpg

En het gaat om de NEN3249 (het zegt mij geen fuck..maarja, ik wete er ook vrij weinig vanaf)

Andere stekkers die op dezelfde stekkerdoos als de wasmachine zitten zijn lichten van de berging en staan zelden tegelijk met elkaar aan, dus dat is zeker het probleem niet.

[...]

Ja idd dat is idd wel mijn vraag, opzich heb ik wel al een antwoord want ik kan dus MAX rond de 3000watt op één groep, dat wist ik wel, maar aangezien de boel knipperde, en ik de stopcontacten niet vertrouw vanwege foto: "stopcontact" wou ik het toch maar ff navragen, het is overigens niet door een proffesionele electromonteur aangelgd, hij had er maar een hele klein beetje verstand van, vandaar dus ook "the mess..."
Aha ok.. Maar wat is er nu nog precies fout dan?? of wat voor vraag heb je? Ik kan verder niks fout zien aan die stopcontacten :? dan moet ik echt langskomen. of je moet duidelijke foto's maken zonder behuizing etc

>PC specs<

• Lmax
  • Laatst online: 02-02 14:28
Je had het over flikkeren. Doet tie dat alleen als je het licht aanzet, is het daarna weer normaal??
Dan neem ik aan dat je TL buizen gebruikt voor je verlichting. Het zou dan kunnen dat de starters van die buizen niet helemaal lekker meer zijn. Vervang die eens. Zou al kunnen helpen.

Overigens is 20 watt voor verlichting wel weinig. 2 gloeilampen is al snel 100-120 watt. 2 lange TL buizen is 2 x 36 watt, dus ook al 72 watt. Met spaarlampen kan je 20 watt nog redden. 2 lampjes ofzo, maar dan zal je zolder niet de gezelligheidsprijs winnen met dat kille licht.

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-02 07:22

R-B

Blokkert

Underworld schreef op donderdag 15 december 2005 @ 10:34:
[...]

Jezus jij heb ook oude meterkast.. zo antiek :P
Wij hebben nu alleen nog maar automaten :D

[ Voor 10% gewijzigd door R-B op 15-12-2005 12:13 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Topicstarter
ik gebruik geen TL buizen ik heb één gloelamp van 50 watt en één spot hangen van ik schat zo'n 75 watt (heb ff geen zin om hem eruit te draaien). (ik gebruik dus vrijwel geen licht)

De tv flikkert ook, ik ga wel een aantal dingetjes proberen/verwisselen e.d.

Oh wat misschien ook wel een gegeven is,... dat stopcontact (die 3 naast elkaar dus) in mijn kamer, als ik een stekker erin steek (maakt niet uit in welk stopcontact van die 3) komt er een "fonk" uit en dat hoor je ook, is dat normaal?

Voor de rest zijn mijn vragen wel beantwoord hoewel ik nog steeds de bedrading van de stopcontacten totaal niet vertrouw, maar dat hadden hier meerdere mensen dus al ;)

• KappeNou
Underworld schreef op donderdag 15 december 2005 @ 12:17:
ik gebruik geen TL buizen ik heb één gloelamp van 50 watt en één spot hangen van ik schat zo'n 75 watt (heb ff geen zin om hem eruit te draaien). (ik gebruik dus vrijwel geen licht)

De tv flikkert ook, ik ga wel een aantal dingetjes proberen/verwisselen e.d.

Oh wat misschien ook wel een gegeven is,... dat stopcontact (die 3 naast elkaar dus) in mijn kamer, als ik een stekker erin steek (maakt niet uit in welk stopcontact van die 3) komt er een "fonk" uit en dat hoor je ook, is dat normaal?

Voor de rest zijn mijn vragen wel beantwoord hoewel ik nog steeds de bedrading van de stopcontacten totaal niet vertrouw, maar dat hadden hier meerdere mensen dus al ;)
]

Hoeveel spanning staat erop dan als je met een multimeter meet?

>PC specs<

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:08
als je veel storing hoort op je TV of Radio bij het stekkers in of uit wandcontactdozen halen dan lijken me de contacten brak.
En zou ik de hele boel nalopen en met de stroom eraf alle lassen beter connecten / vastschroeven etc...

gewaarwordingshorizon

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Topicstarter
oke,
ik heb ff de boel na gecheckt en veranderd

het blijkt (wat ik nog niet wist) dat 2 van de 3 stopcontacten een "fonk" geven, dus die ga ik dus ook nooit meer gebruiken.
Ik heb de boel op de atag boiler contactdoos aangesloten, en ik heb dus nu ook geen geknipper meer als ik iets in of uit schakel. Problem Solved, maar er moet dus zeker wat veranderen aan de huidige situatie boven.

Ben er verder ook achtergekomen wat op welke groep zit, en het blijkt dat de gehele zolder, inclusief de wasmachines + verlichting 1e verdieping en nog een heleboel aantal dingen zoals de schuur buiten?!? :S,... op 1 groep zitten. (dus in dit geval "mijn groep")
Weet niet precies uit m'n hoofd wat allemaal, zal het evt. nog wel posten.

Thnx allemaal voor de reacties en de hulp, maar ik denk dat ik dit gewoon nu verder aan een electro boer moet overlaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Underworld op 15-12-2005 22:12 ]

Pagina: 1