Toon posts:

Version Control en databases

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is jullie ervaring met version control met bijvoorbeeld subversion of cvs en databases? Wat ik mij afvraag is of je het binaire bestand van de database onder versie beheer brengt, of dat je de database in de vorm van ddl/sql onder versie beheer brengt. Dat laatste zou wel meer inzicht brengen in wijzigingen en ontwikkeling, maar is ook bewerkelijker, want om een vorige versie te herstellen moet je die scripts eerst uitvoeren, eventueel ook nog scripts voor het vullen van tabellen met controle- of testdata.

Just curious, that's all.

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Mijn ervaring is slecht. Op m'n stage gebruiken we een lokale database, die dus ook in subversion stond. Bij iedere wijziging in de database was of ik of m'n collega's weer testgegevens kwijt omdat die niet in de database stonden van degene die de database had gewijzigd. Daarnaast moet je steeds SQL server uitzetten voordat je iets met het bestand kan doen (logisch).
Ga dus, als je met meerdere personen werkt sowiezo voor een centrale database die via internet of het bedrijfsnetwerk benaderbaar is.
Wijzigingen, wat er niet zoveel zouden moeten zijn als je eerst gewoon een ontwerp enzo maakt, kun je dan wel bijhouden aan de hand van scripts.

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Het probleem met de binaire database-bestanden is dat Subversion of CVS geen verschillen kunnen berekenen tussen twee versies. Normaal gesproken worden alleen wijzigingen (diff) opgeslagen, maar in dit geval wordt dus elke keer het gehele bestand opgeslagen. Dit zorgt ervoor dat je repository binnen de kortste keren uit zijn voegen groeit. Het komt ook de snelheid niet tegemoet. (Dit is overigens hetzelfde met bestanden van bijvoorbeeld Word of Excel en afbeeldingen).

Overigens vraag ik me af waarom je database-bestanden in versiebeheer wilt hebben. Is het niet veel handiger om dagelijks en wekelijks dumps te maken van je databases?

/edit
Dankzij ^^ snap ik nu dat je de structuur van de DB bedoelt, en niet de data.

[ Voor 7% gewijzigd door Gertjan op 14-12-2005 21:27 ]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Subversion is equally efficient on binary as on text files, because it uses a binary diffing algorithm to transmit and store successive revisions.
Niet dat je nu binary databases in je repo moet gooien, maar toch ;)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, lijkt mij ook niet. Ik denk dat het beter is de structuur van de database tijdens het ontwerpen en programmeren na wijzigingen als code (sql) op te slaan in je working copy. Het binaire bestand staat dan gewoon op de daarvoor bestemde plaats (zoals ColdSTone al zei: meestal een centrale plek op een netwerk server o.i.d.)

Voor testdata zou je dan eventueel ook nog sets bij kunnen houden, omdat die ook incompatibel zouden kunnen worden na wijzigingen in tabelstructuur e.d.