Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

3 pin van koeler op 4 pin 775 MB

Pagina: 1
Acties:
  • 741 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb op Got gezocht wat betreft het aansluiten van een 3 pin fan op een 4 pin mobo maar niets "oplossends" gevonden. Wel zaken al 3 pin naar een "grote" 4 pin molex stekker.

Ik heb dus een Zalman koeler met een 3 pins aansluiting (7700) en een fanmate 2. Nou zou ik eigenlijk willen dat ik deze gewoon op mijn mobo aan kan sluiten zodat hij de fanspeed zelf regelt (zelf sofwarematig is ook een optie, handmatig liever niet). LGA 775 hebben als enige een 4 pin CPU fan aansluiting. Nou heb ik dus het volgende uitgezocht maar ik kom er zelf niet achter of het mogelijk is om deze direct aan te sluiten.

Bij socket 478 (3pin) is het:

1: Ground
2: +12 Volt
3: Rotation (RPM control?)

Bij socket 775 (4 pin) is het:

2: CPU fan power (Dat zal hetzelfde zijn als +12 Volt?)
3: CPU fan in
4: CPU fan pwm (Dat is dus die regelaar)

Is het mogelijk om deze direct aan te sluiten?

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:03:
3: Rotation (RPM control?)
Pin 3 is de feedback van de fan naar het moederbord over hoe snel hij draait. Ieder rondje (of bij sommige fans, half rondje) geeft hij een puls op deze lijn.
2: CPU fan power (Dat zal hetzelfde zijn als +12 Volt?)
3: CPU fan in
4: CPU fan pwm (Dat is dus die regelaar)
De vraag is of je uberhaupt je fan kan aansluiten op deze connector. Ik heb namelijk geen idee waarom er en een PWM en een power pin op zitten, tenzij de spanning voor de fan tussen die pinnen loopt. Echter, dan zou de "CPU fan in" pin moeten zijn voor de RPM meter en zal deze dan waarschijnlijk offset zijn tegen de ground pin. Bij je Zalman fan zit dat allemaal intern doorgeknoopt (de fan en de rotationsensor gebruiken dezelfde ground). Gevolg: kortsluiting.

De aansluiten kan ook helemaal anders werken op een manier die wel compatible is.
Zonder een datasheet met een beetje meer uitleg van deze pinnen wordt het lastig om hier een correct antwoord te geven.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dit kan zonder problemen :)
Als je goed kijkt ziet de 4pin er exact hetzelfde uit, en zit er gewoon nog een extra pootje naast. Het verschil is dat je moederbord daarmee pulsjes kan geven op een speciale aansluiting van de fan, terwijl de spanning constant blijft kan ze toch de snelheid veranderd worden. In plaats van dat de ventilatoor dus een eigen schakelingetje heeft om pulsjes te maken die de fan doet draaien doet het moederbord deze taak op zich nemen.
Als je hem gewoon met 3 pinnen regelt wordt de spanning veranderd door de ventilator een andere spanning te geven of PWM.

[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 14-12-2005 23:30 ]

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-11 15:23
op mijn mobo, Asus P5ND2-SLI deluxe, zit gewoon een jumper om hem op 3-pins en 4-pins te zetten
zit dat niet op je mobo?

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 22:29

Tubby

or not to be

Shuttle Barebones met het P-chassis hebben die 4pins fan connectors ook. Maar de 3 pins fan molex past daar (fysiek) ook gewoon op. Heb het al uitgeprobeerd met andere fans en het kan. Met die 4e pin kan het moederboard de rpm van de fan regelen via pulsebreedte.

Op deze foto zitten er 2 rechtsonder de cpu socket.
Afbeeldingslocatie: http://www.gdhardware.com/hardware/cases/shuttle/sb81p/4.jpg

Maar wat interessanter is: waar kun je die fans kopen (bijvoorbeeld 12cm fans met een dergelijke aansluiting)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 22:29

Tubby

or not to be

3 pin Fanheader
3: RPM

4 pin Fanheader
3: RPM
4: PWM

Dit betekend dus dat als je een 3pins fan aansluit op een 4pins header je fan gewoon werkt en je ook rpm uitlezing hebt (heb ik getest). Dan wordt de PWM pin gewoon niet gebruikt. Maar theoretisch zou je dus de pin 2 van een standaard 3pins fan aansluiten op pin 4 zodat hij aangestuurd wordt met de PWM regeling.

En dat ik ga ik vanavond meteen ff uitproberen met een 3pins fan B)
B)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

Topicstarter
Dus dan kun je je rpm uitlezen maar hij zal deze niet meer zelf bijstellen omdat de pwm niet meer aangesloten is? Dus het is in principe geen probleem aangezien je de rpm softwarematig kan instellen met zon programmatje als speedfan?

Verwijderd

Topicstarter
Update: Ik kom er dus net achter dat in mijn mobohandleiding een jumpersetting staat welke je moet toepassen wanneer je een 3 pin connector hebt. Ja en hij stond helemaal achteraan onder een klein kopje 8)7. Ik heb deze omgezet en kan nu de speeds met speedfan reguleren. :)

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 09:34

Cablekevin

CCCP Baby!

Problem Solved! :Y)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

En dit is meer TCA imo, dus ondanks dat het probleem opgelost is schop ik 'm toch daarheen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1