Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Stroom via CV naar comp ????

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb iets heel vreemds.....
Als ik de verwarming aanraak en ook mijn comp krijg ik stroom, ook als ik alle stoom eruit haal enz enz.
Hoe kan dit en kan dit kwaad voor mijn comp.
Hij staat er wel naast, btw de verwarming staat nooit aan :)

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
Je computer is waarschijnlijk niet geaard, op het moment dat je én de CV én de kast aanraakt wel dus.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Never mind

[ Voor 93% gewijzigd door Erasmo op 14-12-2005 19:26 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Topicstarter
hij zit niet in een geraard stopcontact nee.
maar als ik hem vast blijf houden voel ik de hele tijd stroom erdoor gaan, tis niet 1 schokje ofzo.

• Martin
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:25:
hij zit niet in een geraard stopcontact nee.
maar als ik hem vast blijf houden voel ik de hele tijd stroom erdoor gaan, tis niet 1 schokje ofzo.
Dat klopt, dat hoort zo als de gebruikte wcd niet geaard is.

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 19:47
Weet je zeker dat je geen water door je cv leiding voelt stromen? :-))
Wat meet je met een voltmeter tussen je pc en je radiator?

Dat dan weer wel......

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 17:34
ff meten hoe veel stroom het is. de spanning is blijkbaar hoog genoeg om het te voelen, en dat is gewoon foute boel.
ergens komt lekstroom vandaan, maar gezien stroom altijd naar de aarde wordt afgeleid, komt dat uit je pc, en is de pc zelf niet goed geisoleerd / kortsluiting oid ?
of iets anders moet stroom op de cv zetten, die vervolgens via jou en je pc verdwijnt in het stroomnet, ook geen ideale situatie, en een pc die evengoed niet goed geisoleerd is.
misschien heangt er ergens een los kabeltje?

ik bedoel. nu is het een beetje stroom, straks is het meer stroom en later is het dodelijk. voor jou, of je pc.

Verwijderd

Topicstarter
kan het dus geen kwaad ?
en het is zeker geen water, was duidelijk stroom wat ik voelde :)
maar zal morgen eens van me werk een multimeter meenemen en even meten.....

• Martin
engelbertus schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:30:
ff meten hoe veel stroom het is. de spanning is blijkbaar hoog genoeg om het te voelen, en dat is gewoon foute boel.
ergens komt lekstroom vandaan, maar gezien stroom altijd naar de aarde wordt afgeleid, komt dat uit je pc, en is de pc zelf niet goed geisoleerd / kortsluiting oid ?
of iets anders moet stroom op de cv zetten, die vervolgens via jou en je pc verdwijnt in het stroomnet, ook geen ideale situatie, en een pc die evengoed niet goed geisoleerd is.

ik bedoel. nu is het een beetje stroom, straks is het meer stroom en later is het dodelijk. voor jou, of je pc.
Kerel, waar heb je het over? Als jij een schokje in een lift voelt, vrees je dan ook gelijk voor je leven? Niets aan de hand hoor, gewoon een kwestie van ongeaarde apparatuur. Kans is minimaal dat er iets fout zal gaan (zeg, 0,0000001% ofzo).

Verwijderd

Voor hemzelf lijkt mij de kans dat het dodelijk is idd 10^ -10 maar voor de pc lijkt het me idd nog wel eningsinds gevaarlijk.

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

PC niet geaard, en waterleiding wel. In de voeding zit een filter die storingen van het lichtnet filtert. Nare eigenschap van dit filter is, is dat het een kleine lekstroom genereerd die normalitair via aarde wegvloeit. Aangezien deze neit is aangesloten zal deze lekstroom via jou, via de CV naar aarde wegstromen. Vandaar die tinteling. De spanning zal ongeveer 115 volt zijn. PC aarden en je bent ervanaf, owja en het is ook beter voor je pc ;)

Signature unavailable

Verwijderd

Topicstarter
Mr GAmba schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:38:
PC niet geaard, en waterleiding wel. In de voeding zit een filter die storingen van het lichtnet filtert. Nare eigenschap van dit filter is, is dat het een kleine lekstroom genereerd die normalitair via aarde wegvloeit. Aangezien deze neit is aangesloten zal deze lekstroom via jou, via de CV naar aarde wegstromen. Vandaar die tinteling. De spanning zal ongeveer 115 volt zijn. PC aarden en je bent ervanaf, owja en het is ook beter voor je pc ;)
hmm maar ik heb hier geen geaard stopcontact in de buurt :(
hoe kan ik hem dan toch aarden ?

• Martin
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:54:
[...]

hmm maar ik heb hier geen geaard stopcontact in de buurt :(
hoe kan ik hem dan toch aarden ?
Er zijn manieren, maar die zijn (bij wet?) verboden, dus die zal ik niet posten. Ik zeg alleen maar, er zijn manieren ;)

@MikeNL: Bij wet verboden :z

[ Voor 6% gewijzigd door Martin op 14-12-2005 19:57 ]

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Aan de verwarming ???? 8)7

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

Verwijderd

Er is maar 1 juiste manier, dat is een aarde draad trekken naar de centraaldoos. Indien de centraldoos niet over aarde beschikt zal je vanaf daar een draad door moeten trekken naar de aardrail in de meterkast. Aarden aan cv, waterleiding, cai of andere leidingen die daar niet voor bedoelt en geschikt zijn is uit den boze.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:48

Wedden voor een kratje HJ dat het ongeveer 110v is? dit is de standaard lekstroom van een ongeaarde pc. Dit is verder weinig schadelijk voor je pc en/of randapparatuur, enkel vervelend voor jezelf. Ik heb destijds gewoon m'n pc tegen de verwarming gezet, toen was ie ook geaard :)

Ik zou me er niet zo druk om maken.

Verwijderd

Cereal schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:04:
Wedden voor een kratje HJ dat het ongeveer 110v is? dit is de standaard lekstroom van een ongeaarde pc. Dit is verder weinig schadelijk voor je pc en/of randapparatuur, enkel vervelend voor jezelf. Ik heb destijds gewoon m'n pc tegen de verwarming gezet, toen was ie ook geaard :)

Ik zou me er niet zo druk om maken.
Ik houd het op 115V (230V / 2)

Overigens kan die 115V heel schadelijk zijn voor apparatuur die je 'hot plugt'.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:48
vroeger was het nog 110 volt hier :)
Maar vandaar dus ook de ongeveer..

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
puter aarden !

Er zit niet voor niks een randaarde stekker aan ! en idd met hot pluggen ( usb spul ed ) kun je het eea naar de knoppen helpen.

Repareren doe je zo.

• engelbertus
  • Laatst online: 21-11 17:34
Martinator schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:34:
[...]

Kerel, waar heb je het over? Als jij een schokje in een lift voelt, vrees je dan ook gelijk voor je leven? Niets aan de hand hoor, gewoon een kwestie van ongeaarde apparatuur. Kans is minimaal dat er iets fout zal gaan (zeg, 0,0000001% ofzo).
tja j*zus zeg
hij heeft het ook niet over een schok, maar over een constanmte spanning, en ja als ik dat voel in een lift dan krijg ik toch echt we twijfels over de electrische instalatie van die lift
ik heb verder ook nog nooit een schok gekregen in een lift.. is die lift van jou wel veilig?

maar goed. over een normale lekstroom vab 110 volt ging het dusver helemaal niet, dat dat norml is door het filter in de voedin, a-la. ik heb hier thuis ook geen aarde op mijn werkkamer en ik krijg nooit een schok / constante stroom.

in ieder geval is mijn conclusie dus terecht, dat er ergens iets stroom lekt ewaar dat niet hoort en dat ie er iets aan moet doen
als het geen kwaad kan dan zou niemand ooit een c leveren met een geaardde stekker, omdat die gewoon duurder zijn.

dan valt het wel mee meterger worden (misschien?) hangt van de pieken in zijn stroomnetaf?
en de schadelijkheid voor apparatuur, polsbandjes zijn er niet voor niks en dan gaat het slechts om statische electriciteit.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 15:43
Statische electriciteit heeft dus niets met dit verhaal te maken.
Een polsbandje draag je om te voorkomen dat je zelf statisch geladen bent wanneer je apparatuur vast pakt/oppakt. Bijvoorbeeld een geheugenmodule uit z'n verpakking halen o.i.d. zonder jezelf eerst te ontladen, kan er in resulteren dat je een deel van die statische electriciteit overbrengt naar de geheugenmodule. Dit kan dus schadelijk zijn voor een geheugenmodule.
Als al je apparatuur in aangesloten in de kast, is alles naar de voeding of kast toe geaard.
je hebt niet voor niets overal een ground aansluiting op zitten. Je voeding wordt niet voor niets uitgevoerd met een 3-polige stekker, die 3e is dus aarde/ground.
Als je dat niet afvoert naar de aarde (zowel letterlijk te lezen, of te lezen als een aard-aansluiting van een stopcontact/meterkast), bouwt zich dat op ja. Het niet aarden van je PC is schadelijker dan het wel aarden! Genoeg meegemaakt, spontante reboots etc. bij klanten, sluit het op de zaak aan, probleem weg. Klant komt thuis, probleem doet zich weer voor. Klant adviseren een geaard stopcontact aan te laten leggen, klant vervolgens helemaal happy, PC doet het naar behoren.

Een heel verhaal, maar aarden is echt belangrijk!

Systemspecs

Verwijderd

Topicstarter
maar het vage is dat op mijn voeding (tagan 580watt 2 forze) een sorrt aarde draad zit.
Maar die dus waarschijnlijk geen nut hebben omdat het gee aarde stopcntd is ???

Verwijderd

alle aardelijnen die geschikt zijn, is toch gewoon de permanente lijnen die constant voorzien zijn van aarde en waaraan geen kwetsbare appatuur verbonden zit, verwarming werkt idd perfect!..

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
Helaas mogen vreemde geleindende delen niet als aarde gebruikt worden ( verwarming valt daar ook onder )

Verwarming is sowieso een slecht idee .. teflon tussen de schroef verbindingen ( perfecte isolator ) of bij oudere installaties hennep ( weer een goede isolator ) of kunststof leidingen ( ditto )

Verwarming = no-go !

Repareren doe je zo.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

Sine schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:15:
Helaas mogen vreemde geleindende delen niet als aarde gebruikt worden ( verwarming valt daar ook onder )

Verwarming is sowieso een slecht idee .. teflon tussen de schroef verbindingen ( perfecte isolator ) of bij oudere installaties hennep ( weer een goede isolator ) of kunststof leidingen ( ditto )

Verwarming = no-go !
Ook leuk voor de CV-monteur die je, toch niet zo goed geaarde, CV installatie komt nakijken en je pc wat meer verliest dan lekstroom. :{

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
engelbertus schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:30:
maar goed. over een normale lekstroom vab 110 volt ging het dusver helemaal niet, dat dat norml is door het filter in de voedin, a-la. ik heb hier thuis ook geen aarde op mijn werkkamer en ik krijg nooit een schok / constante stroom.
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 21:58:
alle aardelijnen die geschikt zijn, is toch gewoon de permanente lijnen die constant voorzien zijn van aarde en waaraan geen kwetsbare appatuur verbonden zit, verwarming werkt idd perfect!..
Tenzij je in een nieuw(er) huis woont met plastic leidingen, zoals ik. Want dan is er helemaal niets geaard (alleen de radiator in de badkamer dus).

De ENIGE juiste en VEILIGE manier van aarden is met een goede randaarde, uit je stopcontact dus. Er lopen op GoT ook een aantal draadjes over de voordelen van het aarden van je PC en waarom je verwarming/waterleiding/CAI geen goed idee is.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
mijn multimeter heeft het begeven :(
van de week eens een nieuwe halen :)

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:28

rdejongjr

Gnome

radiator werkt idd perfect (mits die ijzeren leidingen heeft) scheelde bij mij veel ruis in het geluid, en kreeg geen oplawaai als ik de coax van de satelliet erin deed :X

iig wel leuk effect, vooral als iemand het niet verwacht *raak een crt scherm + radiator maar eens aan* :+

ijzeren paal tot aan het grondwater de grond in slaan, die aan de pc knoopen, is ie iig goed geaard :)

Verwijderd

Als je PC wat meer verliest dan lekstroom is je aardlekschakelaar er al uit gegaan en dan verliest ie helemaal niks meer.
En als er een kunststof verbindingsstuk tussen je verwarmingsleiding zou zitten kreeg je niet een schok bij het aanraken ervan.

Als noodoplossing zou ik hem gewoon aan de cv aarden, de kans dat de omstandigheden dermate zijn dat een cv-monteur een doodklap krijgt bij eventuele werkzaamheden is wel erg klein

Bij een installateur kan je een koperen aardpen kopen, die sla je met een grote hamer een flink eind de grond in en dan heb je een goede aarding als de PC daarmee is verbonden, altijd beter.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 08:14 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

ook bij veel nieuwe installaties word er soms nog wel eens hennepg gebruikt. en teflon ook nog veel. plastic leidingen zijn alleen als ze in de vloer oid weggewerkt worden, ook in nieuwbouw word er ook nog wel CV leiding gebruikt.

btw, CV leiding is NIET van koper! ga daar NOOIT vanuit :) koper word hier over het algemeen voor de waterleiding gebruikt, en daar word ook de verwarming mee geaard. (loopt een aardedraadje van de verwarming naar de waterleiding) en volgens de wet moet dat ook zichtbaar gebeuren. dus netjes wegwerken is ook niet toegestaan. (heb je dan zon dure design radiator in je badkamer..)

maargoed, ik zal binnenkort wel weer eens een lijntje uitrollen naar de badkamer, daar is wel alles geaard. al eens eerder gedaan maar amper verschil hoor.

EDIT:

nu een HD van me overleden is, en ik in de bios een HD van de andere PC eruit gooi, zal ik wel ff zeggen dat het geaard moet worden, dat de lekstroom te zwaar was bla bla (geloofd mn pa tog zo) :9 is mijn PC ook weer geaard.

[ Voor 14% gewijzigd door Nox op 20-12-2005 09:42 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29
Tsja, als ik mijn PC aardde op de CV dan werkte dat wel, maar de lekstroom was dan hoorbaar over de TV-kaart (vanwege coax-aarde?). Niet handig dus in dat geval. Mijn PC is nu niet geaard, wel zoveel mogelijk randaardes van apparatuur in dezelfde stekkerdozen.

• TrasherXL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 15:30

TrasherXL

Bicky burger for life

hehe hang tussen een draad van de cv naar de pc een ledje, die gaat dan leuk branden, heb ik ook gehad

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

Verwijderd

TrasherXL schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 14:56:
hehe hang tussen een draad van de cv naar de pc een ledje, die gaat dan leuk branden, heb ik ook gehad
Ledje...... 115 volt...... Wat klopt er hier niet?.....

Trouwes iedereen heeft het hier over "draadje naar de kast legge". Stel je te ver van de kast of je zit op een dakkamer (tweede verdiep) zoals ik.
=> Oplossing: Aardpin !

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Het bijzonder lage amperage voorkomt denk dat het LEDje doorbrandt. Wat led (:+) je om het te proberen.

Ik ga volgend jaar ook maar eens kijken of ik ergens in het plaffond een aarde draad kan vinden. Het is zeker niet iets dat je van je woningcorporatie (huurhuis) kunt verlangen te doen?

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:28

rdejongjr

Gnome

Als jij en meerdere mensen van die flat er echt problemen van ondervinden kun je het wel een keer aankaarten denk ik, vooral als er mensen wonen met (kleine) kinderen, een spanningsbron + aarde kan een flinke klap geven (luidsprekerkabel vastgelast aan pijp van perslucht)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik heb ook geen randaarde hier in stopcontacten. Dus heb ik gewoon naar CV laten lopen als aarde.
Er is geen andere goede uitweg.

CV moet wel geaard zijn, dat is gewoon de regel. Ook al zijn de aansluitingen met afdichting, je hebt nog water in de buizen die ook beetje stroom geleiden.
De radiator in badkamer is zelfs verplicht aan aarde.

In bouwmarkt kan je namelijk gewoon aardeklemmen kopen die om buizen van radiator passen en geklemd worden. Wel verflaagje eraf krabben.

Als je denkt dat CV niet goede aarde heeft, dan kun je oplossen door tussen koppelstukken wat aardebruggen te plaatsen. Totdat je bij stopcontact komt die wel aarde heeft. Dan ben je klaar.

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Ik ondekte dat ik ook ongeaard computer. PC staat al 2 jr bijna continue aan. Voel ook de stroom lopen als ik verwarming aanraak. Ik ga maar es aarden denk. Hoewel, nooit problemen gehad. Ik denk dat ik een mooie aankoop heb gedaan met die Enermax 350watter. :7

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 20:17
Voel maar is aan je TV stekker en aan je pc :). Zit ook een lekker spanningsverschil tussen, maar goed als je zorgen maakt, moet je er wat aan doen ...

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 17:41

Beugelfles

I love rusty spoons

Mijn persoonlijk ervaringen:
Heb twee jaar lang op pc gezeten zonder randaarde, pc begint raar te doen. Breng hem naar mijn schoonvader --> Hij stop het ding in het stopcontact bij hem thuis --> poef ! --> alle stoppen in zijn huis vliegen eruit en voeding begint te roken. Dit was overigens een aantal jaren geleden.

Mijn message: aard je pc!

Als je trouwens zelf niet zo vertrouwd bent met draad leggen en dergelijke, bel eens een electricien op: die heeft in 10 minuutjes bijna je hele huis geaard. piece of cake.

[ Voor 10% gewijzigd door Beugelfles op 21-12-2005 13:00 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Verwijderd

|:(
grolschbeugel schreef op woensdag 21 december 2005 @ 12:32:
Heb twee jaar lang op pc gezeten zonder randaarde, pc begint raar te doen. Breng hem naar mijn schoonvader --> Hij stop het ding in het stopcontact bij hem thuis --> poef ! --> alle stoppen in zijn huis vliegen eruit en voeding begint te roken. Blijkbaar was er zoveel statische electriciteit in de pc aanwezig dat het niet meer leuk was.

Als je trouwens zelf niet zo vertrouwd bent met draad leggen en dergelijke, bel eens een electricien op: die heeft in 10 minuutjes bijna je hele huis geaard. piece of cake.
:D :D :'( opgebouwde statische electriciteit in een metalen kast |:(

• JCG
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 13:12

JCG

PA1JCG

grolschbeugel schreef op woensdag 21 december 2005 @ 12:32:
Heb twee jaar lang op pc gezeten zonder randaarde, pc begint raar te doen. Breng hem naar mijn schoonvader --> Hij stop het ding in het stopcontact bij hem thuis --> poef ! --> alle stoppen in zijn huis vliegen eruit en voeding begint te roken. Dit was overigens een aantal jaren geleden.

_/-\o_ voor de elektricien die binnen 10 minuten heel huis kan aarden. Ik ben toch al snel 2 uur bezig om in een huis alle niet randaarde WCD's om te wisselen met WCD met randaarde. En dan moet je nog een aardedraad trekken.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:04
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 12:52:
|:(
[...]

:D :D :'( opgebouwde statische electriciteit in een metalen kast |:(
Geen idee wat je hier mee wilt zeggen, maar ik heb het gisteren zelf nog meegemaakt... PC die raar deed op een ongeaard stopcontact (HDD kapot, gekke bsod's, dat soort kwaaltjes) en waarvan de voeding idd een mooie knal gaf toen ie wel in een geaard stopcontact geprikt werd.

Vraag me niet wat de oorzaak er van was though...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Grolschebeugel kan statische electriciteit vervoeren in z'n computer case :P

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 17:41

Beugelfles

I love rusty spoons

Jaja, foutje (of onwetendheid) van mijn kant 8)7 Als je echter een pc van een niet geaard stopcontact afhaald en hem in een geaard stopcontact stopt dan resulteerde dit in mijn geval in het eruit laten knallen van alle stoppen. Heeft waarschijnlijk met brakke voeding te maken.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Verwijderd

rdejongjr schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 00:04:
ijzeren paal tot aan het grondwater de grond in slaan, die aan de pc knoopen, is ie iig goed geaard :)
Alleen als je de apparatuur hebt om te meten dat je aarde voldoet aan de regelementen. Heb je die apparatuur, dan is de kans groot dat je elekricien van beroep bent en dan had je die oplossing niet gekozen. Waarom dan niet gewoon aan de bestaande aarding die reeds aan de regelementen voldoet?

Ik zie nu steeds weer reacties van het aarden aan CV. Dat is echt onverantwoord. Bij een fout in je PC voeding, moet de aarding wel in staat zijn om een foutstroom van 16A weg te kunnen leiden. Zonder dat er een gevaarlijk spanning over de gehele leiding komt te staan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 08:02:
Als je PC wat meer verliest dan lekstroom is je aardlekschakelaar er al uit gegaan en dan verliest ie helemaal niks meer.
En als er een kunststof verbindingsstuk tussen je verwarmingsleiding zou zitten kreeg je niet een schok bij het aanraken ervan.
Water geleid genoeg om jou een schok te geven ondanks het kunstof verbindingstuk. Maar het levert absoluut geen betrouwbare aardvervbinding. Woningen zonder aarding op elke WCD zijn per definitie woningen met een oude installatie. In nieuw installaties is aarding namelijk verplicht. Oude installaties hebben ook niet per definitie altijd een aardlek schakelaar.
Als noodoplossing zou ik hem gewoon aan de cv aarden, de kans dat de omstandigheden dermate zijn dat een cv-monteur een doodklap krijgt bij eventuele werkzaamheden is wel erg klein
Als noodoplossing zou ik hem helemaal niet aarden. Of goed of niet. Wie ben jij om voor de cv-monteur te beslissen welke risico's deze loopt.

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
Ervaringsdeskundige hier... Voor diegenen die alles maar denken te aarden aan waterleiding/CV: het is nogal af te raden aangezien dat de waterleiding/CV niet bepaald altijd even geweldig geaard is. Dus als je hypothetisch een constant aardlek van de wasdroger hebt, en je hebt alles geaard op de waterleiding, wees dan maar blij dat je een vloer van kurk hebt: 230 V op je gootsteen is niet zo mooi anders. Klant van mijn vader overkomen; dat was de meest bijzondere reden dat een watermaatschappij een electricien moest bellen.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

oja mensen die zeggen dat de verf eraf moet, dat is niet het geval zo. heb zelf elektricien nog gevraagd of die verf eraf moest.. hoefde niet..

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 00:24:
[...]

Als noodoplossing zou ik hem helemaal niet aarden. Of goed of niet. Wie ben jij om voor de cv-monteur te beslissen welke risico's deze loopt.
Je kunt het ook overdrijven, ik ben zelf oorspronkelijk van beroep CV-monteur, heb tevens een electronicaopleiding en ik kan je vertellen dat de risico's die je in dit leven vrijwillig neemt, vele malen groter zijn dan een PCtje dat aan de CV hangt.
Elektrocutie staat nou niet bepaald in de top 10 van doodsoorzaken van CV-monteurs...

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-11 16:23
Ik woon in een flat van 50 jaar oud, en ik heb nergens een geaard stopcontact, zelfs niet in de keuken.
Ik wil ook graag mijn pc in een geaard stopcontact pluggen maar ik zou niet weten waar?
In mijn badkamer gaat wel een koperdraad van mijn muur naar de waterleiding, moet ik hem daar dan maar op aarden?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 11:09

WeirdEye

Eindbaas

Mijn leraar Electrinica (8> zei dat, als je geen randaarde stopcontact hebt, je het beste alle apparatuur op een geaarde verlengdoos kun doen, dus pc, monitor, e.d op 1 verlengdoos :Y)

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik werk op de bouw, en nu heb ik het met de electro monteur erover gehad, en die zei idd ook dat het kwam omdat mijn comp in een niet geaard stopcontact zit.
Nu komt hij dindsdag even een geaard stopcontact aanleggen :)
hij zei gewoon even een draad bijtrekken bla bla bla en dan werkt het.
Lopen leidingen door het plafont waar je stroomkabels inzitten en daar kan je gewoon dingen bij trekken.....
Doet ie als vriendendienst :)

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Ja leuk, en dat dan stoppen in een niet geaard stop contact. Heeft weinig nut dan toch? Ik weet het niet hoor, ben geen leraar Electrinica (8>
btw, ik hoor als ik het ligt ergens uit doe of aan, een tikje door mijn boxen klinken. Is dat ook een teken van niet goede aarding?

[ Voor 4% gewijzigd door JohnB op 22-12-2005 18:54 ]

Verwijderd

Waarom is een manier van aarden nou bij de wet verboden! OMFG!!! Gaan de vissen dan dood in de nabij gelegen sloten ofzo? :?

BTW, ik heb dit dus ook als ik me pc en me verwarming aanraak. Maar als ik me pc nou aard he, gaat mijn pc er dan kwa prestatie op vooruit? Anders laat maar zitten... ;) Is btw wel een serieuze vraag!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 11:09

WeirdEye

Eindbaas

Winnetou schreef op donderdag 22 december 2005 @ 18:54:
Ja leuk, en dat dan stoppen in een niet geaard stop contact. Heeft weinig nut dan toch? Ik weet het niet hoor, ben geen leraar Electrinica (8>
btw, ik hoor als ik het ligt ergens uit doe of aan, een tikje door mijn boxen klinken. Is dat ook een teken van niet goede aarding?
Omdat je dan lange aarde draden hebt en dat vermindert ut wat..maja oft echt veel helpt :/

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
Cereal schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:11:
vroeger was het nog 110 volt hier :)
Maar vandaar dus ook de ongeveer..
Ff klein off-topicje, de spanning is al jaren bezig om te verhogen van 220 naar 230, vandaar dat er over 115 volt gesproken wordt, gemiddeld zul je nu uit het stopcontact 225 - 228 volt meten. (dat blijft afhankeljik van de groepbelasting etc.... maar toch)

Een hogere spanning, bij hetzelfde vermogen, betekend een lagere stroom, een lagere stroom is minder verliezen in kabels, vandaar dat men al een aantal jaar bezig is om de spanning langzaamaan 10 volt te verhogen.

Zo gaan "langzaam" apparaten die voor 220 gemaakt zijn stiekum kapot, en koop je nieuwe wel voor 230 volt geschikte apparatuur.
Aero Cool schreef op donderdag 22 december 2005 @ 18:51:
Mijn leraar Electrinica (8> zei dat, als je geen randaarde stopcontact hebt, je het beste alle apparatuur op een geaarde verlengdoos kun doen, dus pc, monitor, e.d op 1 verlengdoos :Y)
En wat is het nut daarvan als je de stekkerdoos niet in een geaard stopcontact doet??? Ik heb ook een elektro opleiding in mijn pakket, maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Kan me niet voorstellen dat deze verlengdoos via een kamer boven in je huis in de keuken wordt aangesloten. (in oudere huizen hebben alleen keukens aarde)

Kan me voorstellen dat je zo alleen maar grotere "gevaarlijkere" lekstromen maakt

[ Voor 34% gewijzigd door rdfeij op 22-12-2005 19:27 . Reden: toevoegsel... ]

• Janoz
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De stekkerdoos zorgt er voor dat spannings verschillen via die stekkerdoos lopen ipv via de VGA aansluiting van je big ass GeForce wanneer je de VGA stekker van je CRT inplugt.

@ragingbull: Nou, d'r kan wel meer fout gaan.... En je PC wordt er niet perse sneller op, maar de kans op storingen wordt een stuk minder.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
Janoz schreef op donderdag 22 december 2005 @ 19:26:
De stekkerdoos zorgt er voor dat spannings verschillen via die stekkerdoos lopen ipv via de VGA aansluiting van je big ass GeForce wanneer je de VGA stekker van je CRT inplugt.

@ragingbull: Nou, d'r kan wel meer fout gaan.... En je PC wordt er niet perse sneller op, maar de kans op storingen wordt een stuk minder.
True, zo had ik het ff niet bekeken _/-\o_

• NRR
  • Laatst online: 23-02-2024

NRR

je moet gewoon je comp in een geaard stopcontacht doen kijk wel even na of die echt geaard is.
bijvoorbeeld: doe hem niet in geaard sterkker blok en dat sterkerblok in een ongeaard stopcontact want dat heeft echt geen zien

als je geen geaard stopcontact hebt in de buurt dan kan je van je comp een aarde draad naar je verwarming maken het is niet echt goed maar als het niet anders kan is het goed genoeg

en oja let op vochttigheid bij je comp want dan gaat de spanning 2x omhoog volgens mij en dan kan het erg worden voor je pc en jezelf :P

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wel aarde in de gang en in de keuken dus er zit aarde in de meterkast en daar wil hij hem naartoe leggen...

• Xander
NRR schreef op donderdag 22 december 2005 @ 20:32:
je moet gewoon je comp in een geaard stopcontacht doen kijk wel even na of die echt geaard is.
bijvoorbeeld: doe hem niet in geaard sterkker blok en dat sterkerblok in een ongeaard stopcontact want dat heeft echt geen zien
Dat heeft echt wél zin. Je hebt dan misschien nogsteeds geen aarde, maar de aarde van je verschillende componenten is wel met elkaar verbonden zodat je iig geen potentiaalverschillen meer hebt tussen bv je pc en je monitor.
als je geen geaard stopcontact hebt in de buurt dan kan je van je comp een aarde draad naar je verwarming maken het is niet echt goed maar als het niet anders kan is het goed genoeg

en oja let op vochttigheid bij je comp want dan gaat de spanning 2x omhoog volgens mij en dan kan het erg worden voor je pc en jezelf :P
Ik heb nog nooit gehoord van spanning die hoger wordt bij vochtigheid?

Wat ik wél weet is dat in een vochtige ruimte een lagere spanning (60V?) al dodelijk kan zijn. Één van de redenen dat aarden via je CV niet echt slim is.

Maargoed, een alsmaar terugkomende discussie. En sommige mensen willen het niet snappen geloof ik. :>

Verwijderd

XanderH schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:08:
[...]

Dat heeft echt wél zin. Je hebt dan misschien nogsteeds geen aarde, maar de aarde van je verschillende componenten is wel met elkaar verbonden zodat je iig geen potentiaalverschillen meer hebt tussen bv je pc en je monitor.

Maargoed, een alsmaar terugkomende discussie. En sommige mensen willen het niet snappen geloof ik. :>
Ik geloof dat jij het ook niet helemaal snapt, zodra je de verschillende componenten aan elkaar koppelt, worden de nullen van die componenten ook met elkaar verbonden. Van een potentiaalverschil is dus helemaal geen sprake

• Xander
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:42:
[...]

Ik geloof dat jij het ook niet helemaal snapt, zodra je de verschillende componenten aan elkaar koppelt, worden de nullen van die componenten ook met elkaar verbonden. Van een potentiaalverschil is dus helemaal geen sprake
Ja, dat is juist het idee van ze samen op één geaarde contactdoos steken.

Als je dat niet hebt en je je monitorkabel aansluit verdwijnt je potentiaalverschil idd ook in één keer. Alleen je videokaart is daar bijvoorbeeld soms niet al te blij mee. (Daar heb ik al 3 kaartjes aan dood zien gaan dit jaar alleen al...edit: ik vergeet mn broer's monitor nog...)

Dat potentiaalverschil in mijn geschetste situatie van pc en monitor bestaat idd alleen maar als de vga/dvi kabel nog niet zit aangesloten.

edit:
En met het "niet snappen" doelde ik op de eeuwig terugkomende discussie van wel/niet aarden op de CV, waarin iedere keer weer dezelfde bronnen voorbij komen (Hey, is http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html serieus nog niet voorbij gekomen hier?)... Topics komen serieus wekelijks voorbij.

[ Voor 40% gewijzigd door Xander op 23-12-2005 12:09 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

noksiejus schreef op donderdag 22 december 2005 @ 01:28:
oja mensen die zeggen dat de verf eraf moet, dat is niet het geval zo. heb zelf elektricien nog gevraagd of die verf eraf moest.. hoefde niet..
Dan was hij zeker nooit verder gekomen dan LTS zwakstroom.
kwhuisman schreef op donderdag 22 december 2005 @ 17:58:
Ik woon in een flat van 50 jaar oud, en ik heb nergens een geaard stopcontact, zelfs niet in de keuken.
Ik wil ook graag mijn pc in een geaard stopcontact pluggen maar ik zou niet weten waar?
In mijn badkamer gaat wel een koperdraad van mijn muur naar de waterleiding, moet ik hem daar dan maar op aarden?
Lijkt mij de beste oplossing.

Overigens zijn er ook nog 'echte' huizen. Alle WCD's zijn hier voorzien van randaarde en alle verwarmingsbuizen zijn gelast (dus weldegelijk geschikt om te gebruiken als randaarde).

• Xander
TheBorg schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 12:14:
Overigens zijn er ook nog 'echte' huizen. Alle WCD's zijn hier voorzien van randaarde en alle verwarmingsbuizen zijn gelast (dus weldegelijk geschikt om te gebruiken als randaarde).
Het argument dat je buizen niet geleiden omdat de koppelingen met vlas/teflon afgedicht zijn vervalt dan idd. Tijdens werkzaamheden zou het in theorie nogsteeds wel problemen kunnen opleveren... ;)

Maargoed, ik neem aan dat je je cv niet als aarde gebruikt als al je wcd's geaard zijn. :P

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11 20:24

Romke

Dieselhead

hmmm...

Als ik het zo mag lezen mag ik blij zijn dat mijn oom een paar jaar geleden een aardedraad voor me getrokken heeft naar mijn kamer.
Hoewel er bij mij nog nooit een pc echt overleden is. (het per ongeluk verwisselen van dat p2 slot1 en p3 slot1 mobo is een ander verhaal).

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
117volt net gemeten.....
Morgen even aarde aanleggen en dan weer kijken.

Verwijderd

Topicstarter
net samen met hem de aarde draad getrokken en het is helemaal weer goed, nergens meer last van :)
SUPER !

• TrailBlazer
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

XanderH schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:08:
Wat ik wél weet is dat in een vochtige ruimte een lagere spanning (60V?) al dodelijk kan zijn. Één van de redenen dat aarden via je CV niet echt slim is.
Je gaat niet dood aan de spanning maar aan de stroom die er gaat lopen. Als je direct de + pool van een 1,5 Volt batterijtje in de slagader van je ene arm doet en de - in je andere arm doet vind je hart dat vast niet erg leuk.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
TrailBlazer schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 12:57:
[...]

Je gaat niet dood aan de spanning maar aan de stroom die er gaat lopen. Als je direct de + pool van een 1,5 Volt batterijtje in de slagader van je ene arm doet en de - in je andere arm doet vind je hart dat vast niet erg leuk.
O jewel hoor, weerstand van je lichaam is hiervoor hoog genoeg.
9V batterijtje op je tong voel je wel, 1,5V weet ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door JuuL20 op 27-12-2005 13:30 ]

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
gewoon aan de cv werkt goed

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:39

Exigence

dnkroz

• het werkt niet altijd
• het is verboden
• het is gevaarlijk (dodelijk!), vandaar dat het ook niet mag

En je krijgt ook problemen met de verzekering als je op die manier je elektro in je huis aansluit mocht er iets mis gaan.
Niet doen dus :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Exigence schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 23:03:
En je krijgt ook problemen met de verzekering als je op die manier je elektro in je huis aansluit mocht er iets mis gaan.
Niet doen dus :)
Problemen krijg je niet met de verzekering, ze zullen erg tevreden zijn met zo iemand als klant. Als door een willekeurige reden je huis in brand vliegt (ook al heeft het niets te maken met aarding) zal de verzekering niets uitkeren, en dus lekker jou maandelijkse betaling in eigen zak houden. Zeg nu zelf, als jij als verzekeringsmaatschappij enige 10.000den euro's kan besparen, zal je toch ook erg blij zijn met die klant :+

@ ascona: ik wil gerust voor jou huis de brandverzekering leveren, ik ben toch zeker dat ik nooit moet uitkeren :)
kwhuisman schreef op donderdag 22 december 2005 @ 17:58:
Waarschijnlijk is die koperdraad een aarding, die waarschijnlijk dan naar het gemeenschappelijk aardpunt van de flat gaat. Ff navragen bij huisbaas, of kijken waar de centrale zekeringen zitten. Als daar aarding is (mss in de buurt, bloot stuk koper op de muur oid) zal die draad een aarding zijn en kan je die zeker gebruiken als aarding, conform de wet.

[ Voor 43% gewijzigd door naftebakje op 27-12-2005 23:22 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Dit heet potentiaal verschil

je pc zit op een ander potentiaal dan de verwarmingsbuis / verwarming

als jij een verbinding tussen deze 2 brengt

probeert de potentiaalspanning zich gelijk te brengen

en die kleine lading merk je ,

Dit zal meestal niet zoveel zijn.
maar toch voel je het.

oplossing is om van je aardingsrails ff af-te-takken naar de buis ,
lus eromheen en terug

• Twarp
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Tja of het nou wel mag of niet, aarden aan je verwarmingsbuizen is geen probleem, ook niet in een badkamer. Je mag er van uit gaan dat de stroom de kortste weg neemt en dat is door het metaal. Bovendien zijn tegenwoordig alle CV installaties geaard, is het niet direct dan wel via het stopcontact.

Ik maak meestal groen gele enkele draden met een of 2 krokodillen bekjes gemonteerd. kan je ze makkelijk op een blank gedeelte van de CV klemmen en je apparatuur is geaard. Mocht het toch even teveel wezen, geen nood, je aardlek klapt er anders wel uit.

Meh ...

Pagina: 1