Temperatuur in RAID opstellingen controleren

Pagina: 1
Acties:

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Hoe is het mogelijk om de 2 RAID opstellingen in me pc te checken? Ja dit staat inderdaad vaak in de search maar daar is het antwoord moet je software van je controller voor hebben.

Maar zowel de VIA tool van uiteraard VIA geeft geen temperatuur info weer. Tevens geeft de Storage manager van Adaptec ook een heleboel info weer behalve de temps.

Dus iemand de idee hoe deze te checken zijn?

Progsels als Speedfan en HDD Temperature geven niks weer ivm de raid controllers.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Het ligt aan de RAID controller software of die de SMART informatie van de disks kan uitlezen, en de disks moeten natuurlijk SMART info ter beschikking stellen. De meeste moderne disks geven standaard SMART info.

Het ligt dus aan je RAID software, met een andere tool zoals speedfan kom je daar niet doorheen.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Ja okee maar dit zijn moderne controllers en moderne schijven WD2000 en WD2500 dus lijkt me geen probleem. Maar die standaard software kan me dus niet verder helpen.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k kan alleen mn Sillicon image raidset kwa temperatuur uitlezen ( 2 WD1600JB disken )

mn Nforce Raidset ( 3x Hitachi 7k250 oid ) kan ik ook niet uitlezen :(

404 Signature not found

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals eerder gemeld, pas wanneer je SMART kunt uitlezen, dan kun je de temperaturen opvragen :) Dit zit gebakken in de firmware-laag van de controller danwel het moederbord. Daar kun je met software weinig aan doen. Wellicht zijn er BIOS updates van de controller danwel het moederbord die de SMART-feature weer beschikbaar stellen. Dat moet je even naslaan in de readme's van de firmware :)

Wanneer het continu aflezen van de temperatuur niet van belang is, maar je wel wilt weten of de schijven niet te heet worden, dan kun je gewoon jouw hand op de schijven leggen. De menselijke pijngrens ligt om en nabij de 45°C (een "erg hete douche/bad" is ca 40°C), dus wanneer de schijven pijnlijk heet aanvoelen, dan zit je boven de 45°C en dan heb je zeker koeling nodig. De algemene maximumtemperatuur van de schijven is 55°C. Het is ivm betrouwbaarheid verstandig om daar ruim onder te blijven :)

Zie ook OM FAQ / Beleid:
Hoe warm mag mijn harddisk worden?
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?