Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Weerstanden

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TRiXeS
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hey,

Ik heb voor mijn ledjes een aantal weerstanden nodig. Nou ben ik naar conrad gegaan en heb ik daar gekeken voor weerstanden. Ik heb ze ook gevonden. Alleen nu komt het probleem:

Ik heb gekozen voor 'Koollaagweerstanden 1/4 W' en dan... ik heb 470 Ohm nodig, dus ik kies voor het volgende product: (Bestnr.: 404004 - 89). Ik denk: "oh, goedkoop! 100 stuks voor 1,45 euro." Ik heb op verschillende sites gekeken en daar waren ze ongeveer 7 cent per stuk. Ik bladerde wat door in de pagina en kwam dit product tegen: (403210 - 89). 1 weerstand voor 7 cent per stuk als je 100 koopt (dus 7 euro totaal).

Wat is het verschil tussen die weerstanden?

[ Voor 9% gewijzigd door TRiXeS op 14-12-2005 17:51 ]

• DanielG
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 15:36

DanielG

i = 0x5f3759df - (i>>1); ☠₧ℳ🀪❣

Misschien omdat die duurdere (1 euro p/s als je per 100 koopt) alkaline-vrije keramische lichaam en isolatie-epoxy met IEC-kleurcode heeft.
Die andere is zo te zien aan de foto alleen kaal.
Wel frapant dat ze beide naar dezelfde datasheet verwijzen.

http://xyproblem.info/

• TRiXeS
  • Niet online
De duurdere zijn juist degene die 7 cent per 1 stuk zijn. Die andere, daar betaal je 1,45 voor 100 stuks.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
meestal de nauwkeurigheid enzo, waar heb je ze voor nodig (en hoeveel) ?

[ Voor 10% gewijzigd door B_FORCE op 14-12-2005 18:02 ]

One World Concepts

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

:w

Waarschijnlijk zijn de duurdere de metaalfilmweerstanden, die zijn duurder :)
Maar voor simpele leds kan je gewoon de goedkoopste nemen die er zijn hoor ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Vooral omdat je bij de ene per stuk koopt en bij de conrad per honderd. Als je honderd liter bier koopt betaal je ook geen 1,70 * 300 euro ;)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik zou sowieso verder kijken dan conrad, want die is zeker niet de goedkoopste...

One World Concepts

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Als je alleen een paar weerstanden moet hebben ben je hier goedkoper uit (zeker aan verzendkosten/minimumbedrag).
http://www.elektronica-on....nl/?page=producten&id=48

Ik zie ook geen verschil tussen die weerstanden, metaalfilm is het iig niet. edit: Het verschil is wel dat het ene al een pakket van 100 is, terwijl de andere gewoon 1 stuk is, die bij afname van 100 goedkoper is. Waarschijnlijk heeft die laatste gewoon een standaardkorting gekregen.

[ Voor 31% gewijzigd door madwizard op 14-12-2005 18:16 ]

www.madwizard.org

• TRiXeS
  • Niet online
B_FORCE schreef op woensdag 14 december 2005 @ 18:06:
ik zou sowieso verder kijken dan conrad, want die is zeker niet de goedkoopste...
Voor weerstanden zal het niet zoveel schelen.

• TRiXeS
  • Niet online
Nou heb ik nog een vraag. De ledjes die ik gebruik hebben 3,8 V - 0,02 A. Ik zou dus eigenlijk een weerstand nodig moeten hebben van 410 Ohm. Die er niet in de E12 reeks, de eerstvolgende 470 Ohm. Als ik die gebruik hebben mijn ledjes nog maar 2,6 V. Dat vind ik erg weinig dus wil ik 270 + 150 (= 420 Ohm) in serie zetten. Is dit nog wel veilig genoeg? De nauwkeurigheid is 5%.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
TRiXeS schreef op woensdag 14 december 2005 @ 18:54:
[...]

Voor weerstanden zal het niet zoveel schelen.
IDD, voor de prijs van weerstanden kan je beter naar de locale electroboer gaan. dat bespaart je de verzendkosten, ookal zijn 100 weerstanden bij hem 10 euro, wat btw exorbitant hoog is, dan nog is het vaak goedkoper dan conrad omdat die iets van 8 euro verzendkosten rekeken.... ook voor 100 weerstanden.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• TRiXeS
  • Niet online
The Widow Maker schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:20:
[...]

IDD, voor de prijs van weerstanden kan je beter naar de locale electroboer gaan. dat bespaart je de verzendkosten, ookal zijn 100 weerstanden bij hem 10 euro, wat btw exorbitant hoog is, dan nog is het vaak goedkoper dan conrad omdat die iets van 8 euro verzendkosten rekeken.... ook voor 100 weerstanden.
Verzendkosten zijn momenteel gratis bij conrad en ik heb nog voor 60 euro aan andere spullen nodig, dus dat zal wel meevallen ;)

Verwijderd

TRiXeS schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:20:
Nou heb ik nog een vraag. De ledjes die ik gebruik hebben 3,8 V - 0,02 A. Ik zou dus eigenlijk een weerstand nodig moeten hebben van 410 Ohm. Die er niet in de E12 reeks, de eerstvolgende 470 Ohm. Als ik die gebruik hebben mijn ledjes nog maar 2,6 V. Dat vind ik erg weinig dus wil ik 270 + 150 (= 420 Ohm) in serie zetten. Is dit nog wel veilig genoeg? De nauwkeurigheid is 5%.
Maakt geen bal uit, neem maar 390 Ohm.

Hoe kom je trouwens aan 2,6V? Zo werkt dat niet...

O, ik zie het al, je rekent aan een LEDje net als aan een weerstand.
Dan zou er voor je LEDje helemaal niks meer overblijven als je een weerstandje van 600 Ohm zou gebruiken.
iig, 390 Ohm of 470 Ohm, maakt weinig uit en veel verschil in lichtsterkte zul je niet zien.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 21:26 ]

• skr
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

Nee, je doet het helemaal fout. 3,8V is de spanning die over de led valt, de rest valt over de weerstand.

De stroom door de weerstand is gelijk aan de stroom door de led. Dus als je een 5V voeding gebruikt valt er 5 - 3,8 = 1,2 volt over de weerstand, dus dan kom je meer in de buurt van 100/120 ohm voor 20mA. Is dus helemaal afhankelijk van de voedings spanning.

Stond dat ook niet ergens uitgebreid beschreven hier op got?

[ Voor 4% gewijzigd door skr op 14-12-2005 21:24 ]

• madwizard

madwizard

Nou heb ik nog een vraag. De ledjes die ik gebruik hebben 3,8 V - 0,02 A. Ik zou dus eigenlijk een weerstand nodig moeten hebben van 410 Ohm. Die er niet in de E12 reeks, de eerstvolgende 470 Ohm. Als ik die gebruik hebben mijn ledjes nog maar 2,6 V.
Dat klopt niet, over je LED zal altijd 3,8V staan (mits de voedingspanning hoger is en de LED een normale stroom krijgt). Ook als je er 10mA doorheen stuurt zal er 3,8V over je LED staan. De weerstand zorgt er alleen voor dat de stroom niet te hoog wordt. Omdat er 3,8V over de LED staat zal er 8,2V over de weerstand staan. Een grotere of kleinere waarde verandert dat niet. Met 410Ω zal je een (8,2V/410Ω)=0,02A=20mA stroom krijgen. Met 470Ω krijg je (8,2V/470)=0,017A=17mA aan stroom. Er gaat dus minder stroom door je LED maar de spanning blijft 3,8V.
Ik vermoed dat het verschil tussen 17mA en 20mA wel mee valt in helderheid.
Dat vind ik erg weinig dus wil ik 270 + 150 (= 420 Ohm) in serie zetten. Is dit nog wel veilig genoeg? De nauwkeurigheid is 5%.
2 weerstanden van 5% of 1 weerstand van 5% geeft dezelfde afwijkingen, in het ergste geval wordt de waarde 95%*420Ω =399Ω. Dat zou 20,5mA geven als stroom. Iets over het maximum dus. Waarschijnlijk zullen de LEDs het wel uithouden maar bevordelijk voor de levensduur is het niet. Het zijn trouwens niet de enige afwijkingen waar je rekening mee moet houden, de spanning over de LED (3,8V) kan ook nog wel eens verschillen, als die in de praktijk lager is (zeg 3,6V) dan krijg je ook meer stroom door je LED. 470Ω is een veiligere waarde.

www.madwizard.org

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
Voor de levensduur van je led is het trouwens beter om de 470ohm te nemen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

waarom wordt er eigenlijk altijd met weerstanden gewerkt voor leds en nooit met een constante stroombron?
natuurlijk is het voor 1 ledje wel veel simpeler om met een weerstand te werken, maar hier zijn er toch maar weinig die maar 1 ledje inbouwen, meestal gaat het om een grote hoeveelheid.

was maar eens aan het denken hé, 1 stroombron en gewoon de stroom doorschakelen naar de led die je nodig hebt...

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:27:
waarom wordt er eigenlijk altijd met weerstanden gewerkt voor leds en nooit met een constante stroombron?
natuurlijk is het voor 1 ledje wel veel simpeler om met een weerstand te werken, maar hier zijn er toch maar weinig die maar 1 ledje inbouwen, meestal gaat het om een grote hoeveelheid.

was maar eens aan het denken hé, 1 stroombron en gewoon de stroom doorschakelen naar de led die je nodig hebt...
Dat is heel simpel, voor een constante stroombron moet je een regelaar bouwen. En dat zijn redelijk wat componenten bij elkaar voor een simpel printje.

En waarom zou je voor zo'n simpel ding een constante stroombron pakken, terwijl je misschien zo 5V / 12V / 3,6V / 4,5V of 9V uit een voeding / batterij kunt trekken? Dan is een simpel voorschakelweerstandje toch veel makkelijker / goedkoper.

Voor de TS, hoeveel weerstanden heb je nodig? Want als dat aantal niet boven de 200 uit komt, dan zou ik de conrad / farnell / whatever mooi laten stikken. Die zijn alleen interessant als je er 1000 nodig hebt. De electroboer om de hoek is dan veel goedkoper, ook al verdient ie er dik aan.
Oh, wacht, vergeten. Je bent een tweaker die het eng vindt om naar buiten te gaan :P
De ledjes die ik gebruik hebben 3,8 V - 0,02 A.
Deze berekening zullen we maar niet toepassen :+.

Wet van Ohm is toch niet zo moeilijk?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• joopv
  • Niet online
[...] Wet van Ohm is toch niet zo moeilijk?
Inderdaad, maar die kun je niet toepassen bij een LED. Daar is het topic ook over begonnen.

• TRiXeS
  • Niet online
madwizard schreef op woensdag 14 december 2005 @ 21:24:
[...]
Dat klopt niet, over je LED zal altijd 3,8V staan (mits de voedingspanning hoger is en de LED een normale stroom krijgt). Ook als je er 10mA doorheen stuurt zal er 3,8V over je LED staan. De weerstand zorgt er alleen voor dat de stroom niet te hoog wordt. Omdat er 3,8V over de LED staat zal er 8,2V over de weerstand staan. Een grotere of kleinere waarde verandert dat niet. Met 410Ω zal je een (8,2V/410Ω)=0,02A=20mA stroom krijgen. Met 470Ω krijg je (8,2V/470)=0,017A=17mA aan stroom. Er gaat dus minder stroom door je LED maar de spanning blijft 3,8V.
Ik vermoed dat het verschil tussen 17mA en 20mA wel mee valt in helderheid.
Ach, oke! :) Ik dacht dat je bij een LED hetzelfde kon rekenen als bij een weerstand. Dan maak ik me niet meer druk ;) (Ik dacht trouwens dat de stroomsterkte in serie toch altijd hetzelfde is?)
M14 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:01:
[...]
Deze berekening zullen we maar niet toepassen :+.
Wet van Ohm is toch niet zo moeilijk?
Ik bedoelde met "Led 3,8 V - 0.02 A" niet 3,8 - 0.02 = ...... maar dat waren gewoon gegevens.

[ Voor 11% gewijzigd door TRiXeS op 15-12-2005 08:22 ]

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
joopv schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:13:
[...]

Inderdaad, maar die kun je niet toepassen bij een LED. Daar is het topic ook over begonnen.
Niet bij de LED zelf nee |:(

R=(Vvoeding-Vled)/I

En metaalfilm / koolfilm, dat verschil zie je echt niet hoor!

• madwizard

madwizard

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:27:

Zoals gezegd is een weerstand makkelijker, en een stroombron biedt niet altijd voordeel. Een lineaire stroombron is eigenlijk gewoon een variabele weerstand. Je zult dus evenveel energie verspillen in warmte, het enige voordeel is dat de stroom nauwkeurig geregeld wordt. Je kunt wel een schakelende stroombron maken, in dat geval raak je veel minder energie kwijt maar heb je ook veel meer componenten nodig (regelaar, spoel, caps, etc). Voor een paar LEDs is het dus alleen meer werk, maar voor zware LEDs zoals Luxeons is het nog de moeite om een efficiente stroombron te maken.

www.madwizard.org

Verwijderd

met een lm317, een capje en een weerstand heb ik toch al een constante stroombron...

• deepbass909
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 22:45:
met een lm317, een capje en een weerstand heb ik toch al een constante stroombron...
...die werkt als een variabele weerstand. Je bent dus nog steeds electrische energie in warmte aan het omzetten. Gezien de ruimte en simpelheid van een weerstand, zou ik gewoon een weerstand pakken. Stroombronnen rond een lm317, zenerdiode, etc zijn eigenlijk alleen interessant als je een variabele voedingsspanning hebt (zoals ik met een koplamp heb, waar een led in moet gaan komen).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• M14

M14

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 22:45:
Waarom zou je een constante stroombron maken voor 1 / een paar ledjes, waar je oa weerstanden bij nodig hebt, terwijl het ook alleen met weerstanden kan |:( :+ .

/me Logica valt ver te zoeken in dit topic :P
TRiXeS schreef op donderdag 15 december 2005 @ 08:19:
Ik bedoelde met "Led 3,8 V - 0.02 A" niet 3,8 - 0.02 = ...... maar dat waren gewoon gegevens.
Volt - Ampere kan niet.

Hoeveel is 3 olifanten - 2 ezels dan? Om maar ff een voorbeeld te geven :).
joopv schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:13:
[...]

Dat is het enige waarmee je het kunt uitrekenen :+
Voorbeeldje: Je hebt een spanningsval van de led. Hier zullen we 1.2V voor nemen. Je hebt ook een spanningsbron, namelijk 5V.

Om te zorgen dat er 1.2V over de led komt te staan, moet over een ander component 3.8V komen te staan. Je kunt hier heel leuk een andere voeding of een constante stroombron voor gebruiken (die doen exact het zelfde, maar zijn regelbaar), maar waarom zou je dat voor een stroom van 20mA (!) doen? Het gaat hier niet om 10A.

We hebben nu de volgende gegevens: Er loopt een stroom van 20mA door de led, wanneer er 1.2V over staat. Je weet nu ook dat de weerstand voor een spanningsval van 3.8V moet zorgen. Verder weet je dat de stroom in een serie-schakeling overal het zelfde is, in dit geval dus 20mA.

Wet van Ohm:
R = U/I = 3.8/0.02 = 190Ohm

Joopv, ik ben benieuwd met welke andere formule je dit kunt berekenen die _niet_ van de wet van ohm is afgeleid.

Disclaimer: type / rekenvauten voorbehouden :+

• TRiXeS
  • Niet online
M14 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:10:

Volt - Ampere kan niet.

Hoeveel is 3 olifanten - 2 ezels dan? Om maar ff een voorbeeld te geven :).
Ik zei toen ook al... met die "-" bedoelde ik niet minus. Daarmee bedoelde ik te zeggen dat de LED 3,8 V nodig heeft en stroomsterkte 0,02 A.
Dat is het enige waarmee je het kunt uitrekenen :+
Voorbeeldje: Je hebt een spanningsval van de led. Hier zullen we 1.2V voor nemen. Je hebt ook een spanningsbron, namelijk 5V.

Om te zorgen dat er 1.2V over de led komt te staan, moet over een ander component 3.8V komen te staan. Je kunt hier heel leuk een andere voeding of een constante stroombron voor gebruiken (die doen exact het zelfde, maar zijn regelbaar), maar waarom zou je dat voor een stroom van 20mA (!) doen? Het gaat hier niet om 10A.

We hebben nu de volgende gegevens: Er loopt een stroom van 20mA door de led, wanneer er 1.2V over staat. Je weet nu ook dat de weerstand voor een spanningsval van 3.8V moet zorgen. Verder weet je dat de stroom in een serie-schakeling overal het zelfde is, in dit geval dus 20mA.

Wet van Ohm:
Wat hier dus staat klopt dus niet? (wat ik zelf al dacht): http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/24810456

[ Voor 61% gewijzigd door TRiXeS op 16-12-2005 15:28 ]

• skr
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

Jawel dat klopt wel...

Had ik het al niet eerder gemeld dat het hier ergens op got stond uitgelegt? ja!

Lees en leer :Y)
Frequently Asked Questions CME

• deepbass909

deepbass909

[...]
disclaimer ten spijt, wat je hier zegt klopt niet. Een LED heeft bij verschillende stromen nagenoeg dezelfde spanningsval (scheelt hooguit een paar honderste bij stromen tussen de 5mA en 20mA). Dat neem je dus voor het gemak als een constant gegeven. De weerstand is een stroombegrezer in dit verhaal. De weerstandswaarde bij een bepaalde LED is dus afhankelijk van de stroom en niet van de spanningsval en stroom zoals jij beweerd.

Maar dit topic is inmiddels waanzinnig offtopic aan het worden. De vraag van de TS inmiddels ruimschoots beantwoord lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 16-12-2005 17:51 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• TRiXeS
  • Niet online
skr schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 17:43:
[...]

Jawel dat klopt wel...

Had ik het al niet eerder gemeld dat het hier ergens op got stond uitgelegt? ja!

Lees en leer :Y)
Frequently Asked Questions CME
Mijn excuses, ik heb de FAQ al eens helemaal uitgeprint en had hem erbij gepakt, omdat ik dacht het ging om het kopje "Hoe bereken ik de weerstandswaarde?".

Dan vraag ik de rest meteen om nu ook te stoppen met het reageren op dat punt, het was mijn fout om op iets anders door te gaan en iets te zeggen zonder de FAQ te lezen.

[ Voor 16% gewijzigd door TRiXeS op 16-12-2005 19:37 ]

• M14

M14

deepbass909 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 17:50:
[...]

disclaimer ten spijt, wat je hier zegt klopt niet. Een LED heeft bij verschillende stromen nagenoeg dezelfde spanningsval (scheelt hooguit een paar honderste bij stromen tussen de 5mA en 20mA). Dat neem je dus voor het gemak als een constant gegeven. De weerstand is een stroombegrezer in dit verhaal. De weerstandswaarde bij een bepaalde LED is dus afhankelijk van de stroom en niet van de spanningsval en stroom zoals jij beweerd.

Maar dit topic is inmiddels waanzinnig offtopic aan het worden. De vraag van de TS inmiddels ruimschoots beantwoord lijkt me.
Om een weerstand te berekenen zul je toch een paar gegevens nodig hebben, namelijk de spanning die er over komt te staan en de stroom die er loopt. De spanning die over de led moet staan heeft te maken met de doorlaatspanning. Bij een diode / transistor is dit iets van 0.6 / 0.7V. Bij een standaard rode / groene led is dit +/- 1.2V (blauwe / witte / felle leds is deze spanning waarschijnlijk hoger). Bij een lagere spanning laat dat ding gewoonweg geen stroom door, maar spert deze.
Voor meer info: http://www.itee.uq.edu.au...tures/1perpage/lect10.pdf

En de led gaat, afhankelijk van de stroom die er loopt feller, of juist minder fel branden.

Vervolgens ga ik wijzen naar het verhaal, met de wet van ohm, wat ik eerder heb getypt.

[ Voor 4% gewijzigd door M14 op 17-12-2005 01:39 ]

• deepbass909

deepbass909

M14 schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 01:36:
[...]

Om een weerstand te berekenen zul je toch een paar gegevens nodig hebben, namelijk de spanning die er over komt te staan en de stroom die er loopt. De spanning die over de led moet staan heeft te maken met de doorlaatspanning. Bij een diode / transistor is dit iets van 0.6 / 0.7V. Bij een standaard rode / groene led is dit +/- 1.2V (blauwe / witte / felle leds is deze spanning waarschijnlijk hoger). Bij een lagere spanning laat dat ding gewoonweg geen stroom door, maar spert deze.
Voor meer info: http://www.itee.uq.edu.au...tures/1perpage/lect10.pdf

En de led gaat, afhankelijk van de stroom die er loopt feller, of juist minder fel branden.

Vervolgens ga ik wijzen naar het verhaal, met de wet van ohm, wat ik eerder heb getypt.
Je leest mijn commentaar niet goed. Jij beweerde dat de stroom door een led bepaald wordt door de spanning die je erop zet. De spanningsval is voor een bepaald type LED nagenoeg constant, en mag je in de berekening voor de weerstand die nodig is voor een bepaald type LED als constant beschouwen (verschillende typen/merken hebben uiteraard verschillende spanningsvallen). Deze spanningsval loopt op tot ruim 3 volt voor high bright blauwe, witte of andere exotische kleuren LEDS.

Vuistregel voor het bereken van een voorschakelweerstand is:
(Voedingsspanning)-(spanningsval led)/(stroom)=(weerstand)

• M14

M14

deepbass909 schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 10:19:
[...]

Je leest mijn commentaar niet goed. Jij beweerde dat de stroom door een led bepaald wordt door de spanning die je erop zet. De spanningsval is voor een bepaald type LED nagenoeg constant, en mag je in de berekening voor de weerstand die nodig is voor een bepaald type LED als constant beschouwen (verschillende typen/merken hebben uiteraard verschillende spanningsvallen). Deze spanningsval loopt op tot ruim 3 volt voor high bright blauwe, witte of andere exotische kleuren LEDS.

Vuistregel voor het bereken van een voorschakelweerstand is:
(Voedingsspanning)-(spanningsval led)/(stroom)=(weerstand)
Dat moet je toch echt zelf leren lezen geloof ik.

Wet van Ohm:
Wat staat hier nu? Voedingsspanning (5V) - spanningsval-led(1.2V) = U-weerstand (3.8V)
En dat gedeelt door de stroom. Exact hetzelfde als wat jij beschrijft ......

• madwizard

madwizard

De stroom door en LED en de spanning erover hebben eigenlijk gewoon een bepaalde relatie. Of nou de stroom de spanning bepaalt of de spanning de stroom is net hoe je het ziet. De relatie is grofweg zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/temp/LED-VI.png

Het probleem (dat ook de verwarring veroorzaakt) is dat de curve heel steil is. Met 'de spanning over een LED is constant' bedoelt men eigenlijk die steilheid. Bij 3,5V over deze LED zou de LED nog de stroom limiteren, maar als je er 5V op zou zetten zou de stroom vrijwel de maximumstroom van de voeding halen. Hierdoor kun je een LED bijna niet afregelen met een bepaalde spanning, even wat spanning meer zorgt meteen voor een grote stroomsverhoging (kijk naar het verschil tussen 3,5 en 3,8, dat scheelt 10mA in de grafiek). Bovendien wijken de curves nogal eens af onderling per LED. Vandaar dat men LEDs niet op een bepaalde spanning gebruikt, maar op een bepaalde stroom. Ook dan volgt de LED de relatie van de grafiek, bij 20mA zou de spanning ongeveer 3,8V zijn. Een paar mA meer of minder maakt niet drastisch uit in de spanning over de LED, omdat de steilheid van de spanning ten opzichte van de stroom juist heel plat is (gezien vanuit de stroom, draai de grafiek maar 90 graden naar links). De spanning over de LED blijft dus nagenoeg constant bij gebruik van een stroombron.
M14 schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 11:04:
Dat moet je toch echt zelf leren lezen geloof ik.

Wat staat hier nu? Voedingsspanning (5V) - spanningsval-led(1.2V) = U-weerstand (3.8V)
En dat gedeelt door de stroom. Exact hetzelfde als wat jij beschrijft ......
Het is wat verwarrend doordat die 3,8V de spanning over de weerstand is, en precies die waarde ook vaak als doorlaatspanning van een blauwe LED gebruikt wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door madwizard op 17-12-2005 11:13 ]

www.madwizard.org

Pagina: 1