Toon posts:

Nieuwe Chipset cooler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een MSI K8N SLI Platinum mobo en heb last van een chipset cooler die veel lawaai maakt.
De Cooler van MSI zit vast met behuizingje met behulp van 2 pinnetjes op het mobo.
Nu heb ik een chipset cooler van akasa gekocht. Deze zou ik niet op dezelfde manier bevestigen zoals de msi cooler er op zat omdat deze cooler een andere behuizing heeft.
Er zit op de akasa cooler een kleef gedeelte aan de onderkant, maar is dat voldoende om hem te bevestigen? Moet er trouwens per se koelpasta op deze chip?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is wel aan te raden iets van koelpasta te gebruiken. Maar heb je op die Akasa koeler geen pinnetjes zitten om dat ding erop te zetten? Om welke koeler gaat het precies?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

lees de faq hier en in doc eens.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

je moet hem wel vast kunnen klikken anders lazzert ie er zo weeer af, en is dat plakspul niet al koelpasta?

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om deze cooler => http://www.akasa.co.uk/ak...m_coolers/spec_ak_210.htm
En deze heeft inderdaad geen pinnetjes..

Verwijderd

Topicstarter
op die genoemde pagina staat dus gewoon => The cooler is easily installed using the thermally conductive adhesive transfer tape. ken je dat, niet goed lezen :)

Verwijderd

Topicstarter
alleen nu nog, is die tape dus voldoende, of zal ik zelf een constructie moeten bedenken om hem vast te zetten?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thermal conductive adhesive transfer tap (DG765) pre-applied
Dit lijkt me toch duidelijk genoeg of niet?

• WingsOfFury
  • Laatst online: 16-10-2018
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:19:
Ik heb een MSI K8N SLI Platinum mobo en heb last van een chipset cooler die veel lawaai maakt.
En dan koop je een 20 dB koeler :? Zet hem er maar op, maar je bent gewaarschuwd. Komt waarschijnlijk ver boven je CPU koeler uit...

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
WingsOfFury schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:35:
[...]

En dan koop je een 20 dB koeler :? Zet hem er maar op, maar je bent gewaarschuwd. Komt waarschijnlijk ver boven je CPU koeler uit...
Wat is er mis met 20dB? Dit is relatief stil hoor!

Verwijderd

Topicstarter
ja deze cooler was mij aangeraden, maar waar ik nu begrijp is deze ook niet stil?

• Haan
  • Laatst online: 05-02 20:56

Haan

dotnetter

De allerstilste cpu-coolers zijn toch ook rond de 20 dB? En dat is al bijna niet horen. Dus ik denk niet dat je daarover zorgen hoeft te maken.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
ga hem er nu wel even op plakken, laat het zo wel weten :)

• WingsOfFury
Haan schreef op woensdag 14 december 2005 @ 18:24:
De allerstilste cpu-coolers zijn toch ook rond de 20 dB? En dat is al bijna niet horen. Dus ik denk niet dat je daarover zorgen hoeft te maken.
Mijn Big Typhoon is 16 dB en dat hoor je hoor. Als mijn case-fans uit staan (en ik mijn vinger op mijn northbridge koeler hou -> mijne maakt ook een lawaai), dan hoor je 'm boven de graka (50%) en voeding koelers uit...

Je had een zalman passief moeten kopen, 5 euro. Je moet wel ff kijken of die op je mobo kan, ben er niet 100% zeker van.

Maar zet deze er maar op, ik ben benieuwd naar het resultaat :)
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 18:26:
ga hem er nu wel even op plakken, laat het zo wel weten :)
Na 5 uur nog niks -> pc dood? ;)

Verwijderd

Topicstarter
hehe, nee pc is niet dood.. Werkt gewoon nog :)
Maar ik had ook nieuwe schijf gekocht om er een raid van te maken.. dat wou niet helemaal..
Dus vandaar dat mijn reply een beetje erg lang op zich liet wachten.
Cooler maakt weinig geluid :) Systeem wordt wel iets warmer..
ja zag inderdaad voor 4 euro nog een coolertje, passief.. => Zalman NB47J Chipset Passive Northbridge. maar denk dat deze inderdaad niet past..
Videokaartje zou wel eens in de weg kunnen zitten..

• Haan
  • Laatst online: 05-02 20:56

Haan

dotnetter

WingsOfFury schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:48:
[...]

Mijn Big Typhoon is 16 dB en dat hoor je hoor. Als mijn case-fans uit staan (en ik mijn vinger op mijn northbridge koeler hou -> mijne maakt ook een lawaai), dan hoor je 'm boven de graka (50%) en voeding koelers uit...
Als als als :P Als je pc gewoon 'normaal' draait, hoor je die cpu-cooler dus niet tussen de rest van de fans.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
heeft er iemand ervaring met deze cooler Zalman NB47J Chipset Passive Northbridge op het msi k8n platinum mobo? Past dit als je een PCI-E kaart hebt op je mobo?

• WingsOfFury
Haan schreef op donderdag 15 december 2005 @ 10:13:
[...]

Als als als :P Als je pc gewoon 'normaal' draait, hoor je die cpu-cooler dus niet tussen de rest van de fans.
Hij kan ook zonder case-fans draaien hoor... Ja, ik hoor hem, maar nee het is niet storend. Een maat van mij heb nog een oude 1800+ die blaast zwaar hard, maar hij is het gewend -> niet storend.

Natuurlijk moet je dat zelf bepalen, maar als je op zoek bent naar iets stils, dan is passief (volgens mij) nog altijd stiller dan 20 dB :? Correct me if I'm wrong :O :Z

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
dieter87 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:39:
[...]

Wat is er mis met 20dB? Dit is relatief stil hoor!
nee een 20db 4cm koelertje die 5000rpm doet maakt meer lawaai dan een 1200rpm 12cm met 20db als opgave.

Hoe komt dat?

Die 4cm 5000rpm fan maakt meer toeren en zorgt dus voor een hogere frequentie (hertz <-> hz). Laat nu net je oor gevoeliger zijn bepaalde frequenties, vooral bij 4000hz is je oor erg gevoelig. Die 4cm 5000rpm fan komt daar eerder in de buurt dan die 1200rpm fan.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/50/FletcherMunson_ELC.png

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

PASware schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 00:58:
[...]

nee een 20db 4cm koelertje die 5000rpm doet maakt meer lawaai dan een 1200rpm 12cm met 20db als opgave.

Hoe komt dat?

Die 4cm 5000rpm fan maakt meer toeren en zorgt dus voor een hogere frequentie (hertz <-> hz). Laat nu net je oor gevoeliger zijn bepaalde frequenties, vooral bij 4000hz is je oor erg gevoelig. Die 4cm 5000rpm fan komt daar eerder in de buurt dan die 1200rpm fan.

[afbeelding]
het is dB(A) die "(A)" betekent dat het gecorrigeerd is voor hoge tonen dus wat jij zegt klopt niet

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 18:02:
[...]

het is dB(A) die "(A)" betekent dat het gecorrigeerd is voor hoge tonen dus wat jij zegt klopt niet
Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik kan me wel voorstellen dat een 12 cm fan stiller is dan een 4 cm fan.

1200 toeren is toch zoiezo stiller dan 5000. Dus een 12 cm fan is stiller, en door het minimaal 12 cm grootte koelblok ook beter koelend.

De betere koeling heeft me de grotere oppervlakte van het koelblok te maken waardoor de temperatuur per vierkante cm lager is dan op een kleiner oppervlak.

• WingsOfFury
Soldaatje schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 18:13:
[...]

Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik kan me wel voorstellen dat een 12 cm fan stiller is dan een 4 cm fan.

1200 toeren is toch zoiezo stiller dan 5000. Dus een 12 cm fan is stiller, en door het minimaal 12 cm grootte koelblok ook beter koelend.

De betere koeling heeft me de grotere oppervlakte van het koelblok te maken waardoor de temperatuur per vierkante cm lager is dan op een kleiner oppervlak.
Erm, zet jij een 12 cm koeler op je chipset :? Of een 4 cm op je cpu?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
WingsOfFury schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 20:48:
[...]

Erm, zet jij een 12 cm koeler op je chipset :? Of een 4 cm op je cpu?
Ik heb een passieve zalman op mijn chipset en een zalman 7000 op mijn processor, andersom gaat niet. ;)

• WingsOfFury
Soldaatje schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 02:18:
[...]

Ik heb een passieve zalman op mijn chipset en een zalman 7000 op mijn processor, andersom gaat niet. ;)
Je spreekt jezelf tegen.. Eerst zeg je dat een 12 cm beter koelt dan een 4 cm, en nu zeg je dat die alleen op een cpu kan... We hebben het hier over chipset koelers he.

Zal wel slotje worden :P

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
die alaska chipset koeler gaat wel goed werken , al zou ik als ik jou was toch na een tijdje een neiuw fannetje steken ,want dat kleien ding zal na een tijdje gegarandeerd doodgaan ,tis niet voor niks sleeve bearing eh , voor de rest een zeer goede keuze ...

als ik zo een probleem zou hebben zou ik een oude socket 370 of super socket 7 koeler gaan ommodden (dus passief) ,maar dat is omdat ik van mijn zelfgemakte op maat gemaakte oplossingen hou ,en ik weet wat ze zullen presteren >:)

en een 12cm fan gaat moeilijk op een chipset , moeilijk , maar helemaal niet onmogelijk, een 60 mm fan lijkt mij eigelijk een zeer goed alternatief , zeker als het een 3000 rpm ball bearing fan is .... dan ben je stil ...

[ Voor 52% gewijzigd door successor op 17-12-2005 16:09 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• WingsOfFury
successor schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 16:06:
en een 12cm fan gaat moeilijk op een chipset , moeilijk , maar helemaal niet onmogelijk, een 60 mm fan lijkt mij eigelijk een zeer goed alternatief , zeker als het een 3000 rpm ball bearing fan is .... dan ben je stil ...
60 mm zou kunnen, lijkt me wel kicken eigenlijk :P Moet je alleen wel een mobo hebben waarbij het past icm je videokaart (of een kleine videokaart kopen dus) ;)

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
gewoon een lage sink , dan kan die 60mm fan er leuk op , en je hebt een hele hoop meer airflow met een 60mm fan dan met een 40 mm fan, het sinkje zou dan eigelijk wel van koper of iets dergelijk moeten zijn omdat je dan een hele hoop minder warmteweerstand hebt ....

ik heb niet de last van een videokaart die in de weg kan zitten omdat ik nog werk met een nforce2 chipset en een socket A processor (en de chipset is bij dit systeem van mij pasief gekoeld ... )

je moet eigelijk kijken hoeveel werkruimte je hebt in je systeem en daarbij de beste oplossing zoeken en maken , het nadeel is dan wel dat als je je systeem verandert je ook een hoop van die cusom-made onderdelen gaat moeten veranderen ....

ik denk dat hier een klein sinkje, als de onderdelen van je moederbord dat toelaten een breed laag heatsinkje , het liefst van koper , en daar een relatief grote fan met een relatief laag toerental ...

maar zoiets ga je wel zelf mogen maken, want zoiets standaard vinden gaat moeilijk zijn , ik denk aan een oude socket A of socket 478 koeler ? als het een oude socket 478 koeler is zal het denk ik zelfs nog passief werken, je sink gaat dan echter wel heel erg breed zijn ....

[ Voor 45% gewijzigd door successor op 18-12-2005 13:35 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1