Ik heb een Adaptec AAA-133 3-channel raid controller en 2 cheetah's (10K) en 2 quantum atlas (IV + 10K) schijven. Kan ik deze in raid5 zetten of heb ik daar identieke schijven voor nodig?
Helaas heb je voor RAID5 minimaal 3 schijven nodig, de derde schijf gaat dan geheel verloren aan de pariteit-info. Wat je wel kunt doen is RAID 1 of ook wel mirroring genoemd. Dan heb je toch een aardige fault tolerance.
Donec eris felix, multos numerabis amicos
Dat weet ik van die 3 schijven, maar moeten ze identiek zijn? maw kan ik bovenstaande 4 schijven op raid 5 zetten, Of anders deze 4 op raid0?
De schijven hoefen niet identiek te zijn, liefst wel ongeveer dezelfde grootte, daar het laagste aantal GB voor alle schijven gebruikt wordt
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Ze zijn allemaal 9GB dus dat is niet het probleem. Het kan dus zowel op raid0 als 5?
Nope, voor raid 5 heb je dus wel degelijk minstens 3 harde schijven nodig (of meer, maar wel steeds oneven)
5800X3D | 32GB 3466C16 | RTX4080
Je kunt toch Raid 0 en 1 tegelijk doen, heb je dubbele snelheid en 18Gb capaciteit. Moet wel kunnen met verschillende schijven, al weet ik dat weer niet zeker...
... ff goed lezen Reiko, hij heeft vier schijven, en het aantal schijven in een RAID 5 set moet idd minimaal 3 zijn, maar hoeft niet een even (correctie.. moet oneven zijn) aantal te zijn.Nope, voor raid 5 heb je dus wel degelijk minstens 3 harde schijven nodig (of meer, maar wel steeds oneven)
zorry hoor, maar wat is er nu psies zo beter aan RAID?
(ik weet dus niet wat raid is)
(ik weet dus niet wat raid is)
je hebt gelijk Ambor.. ik bedoelde ook oneven... het was nog vroeg
Dat het een oneven aantal moet zijn klopt NIET! Ik heb vandaag (op mijn werk) nog een 45GB raid set gemaakt met 6x9Gb schijven, welke allemaal hetzelfde zijn, zo'n Compaq U1 storage ding.
RAID: Redudant Array of Independant Disks (geloof ik)
RAID0=gewoon zoals thuis (de meeste dan)
RAID1=mirroring (2e schijf die identiek aan 1e is)
RAID3=_minimaal_ 3 schijven, waaraan 1 verloren gaat aan parity (op deze ene staat _al_ je parity)
RAID5=RAID3, maar dan wordt de parity verdeeld over de schijven ipv 1 schijf (je bent dus wel ruimte kwijt) (is sneller dan RAID3 want bij RAID 3 _moet_ je 2 schijven benaderen, waarvan de parity schijf _continue_ (als je een drukke machine hebt) bezig is. je bottelneck is dan je parity schijf, dit verdeel je dus bij RAID5
RAID 2 en 4 ken ik niet (als ze bestaan)
Bij de meeste RAID levels (weet niet welke, misschien zelfs alle) kun je door je OS laten oplossen, betere (en dus duurdere) manier is het door je controller(s!!) te laten oplossen, dan heeft je OS er niets mee te maken (en weet het niet eens)
Sriping ben ik ff kwijt (kan al bij mirroring dacht ik)
(Correct me if I'm wrong)
Ps. Heretic, wat voor werk doe je ?
RAID0=gewoon zoals thuis (de meeste dan)
RAID1=mirroring (2e schijf die identiek aan 1e is)
RAID3=_minimaal_ 3 schijven, waaraan 1 verloren gaat aan parity (op deze ene staat _al_ je parity)
RAID5=RAID3, maar dan wordt de parity verdeeld over de schijven ipv 1 schijf (je bent dus wel ruimte kwijt) (is sneller dan RAID3 want bij RAID 3 _moet_ je 2 schijven benaderen, waarvan de parity schijf _continue_ (als je een drukke machine hebt) bezig is. je bottelneck is dan je parity schijf, dit verdeel je dus bij RAID5
RAID 2 en 4 ken ik niet (als ze bestaan)
Bij de meeste RAID levels (weet niet welke, misschien zelfs alle) kun je door je OS laten oplossen, betere (en dus duurdere) manier is het door je controller(s!!) te laten oplossen, dan heeft je OS er niets mee te maken (en weet het niet eens)
Sriping ben ik ff kwijt (kan al bij mirroring dacht ik)
(Correct me if I'm wrong)
Ps. Heretic, wat voor werk doe je ?
ok thanks eh
Jaymz:
Je bent RAID 10 vergeten, is ahw 2xRAID5 maar dan gemirrored, kan er een raidset naar de kl*te gaan heb je er nog steeds een over.
En wat ik doe, ik ben een Technisch Consultant bij een IT bedrijf.
Je bent RAID 10 vergeten, is ahw 2xRAID5 maar dan gemirrored, kan er een raidset naar de kl*te gaan heb je er nog steeds een over.
En wat ik doe, ik ben een Technisch Consultant bij een IT bedrijf.
De grote van de schijven maakt in principe zoveel uit dat altijd maximaal de grote van de kleinste schijf wordt gebruikt voor de ruimte die je op elk van de andere schijven kunt gebruiken.
If I'm correct!!!
If I'm correct!!!
Nee hoor, die had je al genoemd (RAID 0=striping)Sriping ben ik ff kwijt
Pagina: 1