[WinXP] Machine_Check_Exception

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 14:57
Sinds enkele dagen heb ik een probleem:

Van de een op de andere dag liep m'n systeem zeer onstabiel, deze was toen wel beetje overgeclockt maar naarmate dit terug gezet te hebben had ik nog steeds last van dit probleem.

Het volgende probleem treed meerdere malen op:
Blue Screen: Machine_Check_Exception.
[b[]Blue Screen: Kernel_Data_Inpage_Error.[/b]

Zelf heb ik al bijna alle topics doorgelezen die hierover gaan, ook met Google kwam ik niet veel verder.http://support.microsoft.com/?kbid=329284

Specs:
AMD 64 3000+
GigaByte K8NS-Ultra939 nForce3 ultra
Twinmos DDR PC3200 1GB Dual Channel cl2.5
Asus Radeon 9600XT
WD 1600JB 160GB
Maxtor 40GB
Tagan i-Xeye 420W

Wat ik al heb gedaan:

- Schone WinXP SP2 installatie
- Hitmanpro- Kaspersky 5 laten draaien. Geen bootsector virussen of iets dergelijks
- Memtest86 3.2: 10 uurtjes 0 errors
- Cpu test (Hot CPU tester 4 lite) 6 uur testen 0 errors
- Stroompiekfilter.
- HD's getest geen fouten
- Temps: CPU burntest= niet boven de 42C, Videokaart niet boven de 45C.

Geheugenfout - pc aan- bios beepjes - ander geheugen werkt wel - mijn oude geheugen in andere pc werkt ook.

Hierboven een lijstje met de dingen die er zijn gebeurt.
Iemand enig idee??? Kom er echt niet uit, de pc is nog geen jaar oud...

[ Voor 25% gewijzigd door Fuske op 15-12-2005 14:00 ]

• Fuske
Had gisteravond even virusscanner nog eens grondig laten lopen, maar toen ik een paar uurtjes daarna weer thuis was had ik weer een blue screen, nu met de volgende error:

Kernel_data_inpage_error

Als ik op de microsoft website kijkt, geeft hij eigelijk precies hetzelfde aan als de andere blue screen... Schiet hier dus niet zoveel mee op!

[ Voor 29% gewijzigd door Fuske op 15-12-2005 09:02 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Deze foutmeldingen hebben betrekking op hardware en drivers. Aangezien je de hardware redelijk hebt uitgesloten, moeten we naar de drivers kijken. Heb je laatst een driverupdate gedaan?

• Fuske
Nee, niet recent... En ook na de schone winxp installatie was het hetzelfde...
En het kwam gewoon van de een op de andere dag. Maar de hardware is niet uitgesloten zou nog kunnen liggen aan de voeding of het moederbord.

Ga vanmiddag even hele systeem leeggooien winxp er maar weer opnieuw op, en dan gaan werke met office ofzo..kijke hoelang hij ut dan uithoud...

[ Voor 42% gewijzigd door Fuske op 15-12-2005 09:19 ]

Verwijderd

Hej die Tom,

Ik heb even voor je gekeken en voor je laatst BSOD kan je terrecht op

http://www.5starsupport.com/info/stop_error.htm#7a

Kijk zo verder

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is gewoon een rip-off van de Microsoft site ..

[google=Machine_Check_Exception site:microsoft.com]
[google=Kernel_data_inpage_error site:microsoft.com]

En dat heeft de TS dus al bezocht gezien het linkje in de TS en de punten die hij al heeft uitgesloten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 15-12-2005 09:30 ]

• Fuske
Het volgende wat ik ga doen is het volgende:
-Mem reepjes apart plaatsen.
-Andere videokaart proberen.

• Fuske
We mogen hier niet schelde...maar dit slaat egt alles, ben net thuis van school.
Zet m'n pc aan, geen beeld. Alleen maar om de 2 sec. een lange piep. Gekeken naar de bios beep codes, daar staat: Bad ram memory blablabla....

Nou ik allebei de reepjes apart getest, zonder resultaat.
Even reepje uit pap z'n pc gehaalt en alles werkt weer goed...Nu eens kijke of er ook geen blue screens meer komen.

Het rare is dat mijn reepjes het wel allebei doen in m'n pa z'n systeem :? ..

[ Voor 44% gewijzigd door Fuske op 15-12-2005 13:41 ]

Verwijderd

Misschien heb je twee racistische mem. reepjes?

Hmm maar je pc loopt nu gewoon normaal zonder bsods als je de reepjes van je pa's pc erinhoud? en visa versa met je vaders pc?

Ik heb op meerdere forums gekeken en er zijn veel mensen met deze foutmelding, maar de oplossing is verschillend. Bij de een was het de CPU bij de andere was het een slechte DVD-brander.

Ik zal verder kijken tom tot morgen

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er zijn gevallen bekend dat Asus borden en Twinmos geheugen niet lekker samengaan. Ik heb dit niet eerder icm Gigabyte borden gezien.

Probeer anders een beetje met geheugeninstellingen te spelen: geheugenbuskloksnelheid omlaag, latencies omhoog, DIMM voltage omhoog, etcetera. Wel in stapjes allemaal, vooral VDIMM!

• Fuske
ben op dit moment op beide pc's aant werke om te kijke naar de bsod's.. Tot nu toe nog niks(20min.)

[ Voor 8% gewijzigd door Fuske op 15-12-2005 14:08 ]

• Fuske
Oke, ben alweer veel wijzer geworden:
Specs van m'n pa z'n reepjes= Samsung 512mb pc2100 ddr166

Mijn mobo heeft 4 slots. 1en2 =dual channel en 3 en 4.

Slot 1:
- Eigen geheugen= Beepjes
- M'n pa zijn reepje werkt.

Slot 2:
- Werkt niet.

Slot 3:
- Werkt helemaal goed.

Slot 4:
- Werkt niet.

Nu heb ik geprobeerd om toch 1gb te krijgen. Dit is de enigste manier:
Slot 1=m'n pa z'n reepje + Slot 3= 1 van m'n eigen

Mijn Conclusie:
Geheugen niet kapot, maar moederbord, geheugenslots.
Ik weet niet of het ook nog aan de CPU kan liggen??

[ Voor 4% gewijzigd door Fuske op 15-12-2005 15:34 ]

Verwijderd

zou kunnen bij die amd van je zit de geheugencontroller in je processor gebakken verneem ik.
Bij de oudere types was er nog een aparte chip voor.

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
tommy schreef op donderdag 15 december 2005 @ 13:52:
ben op dit moment op beide pc's aant werke om te kijke naar de bsod's.. Tot nu toe nog niks(20min.)
Je moet je pc ff tot zijn max drijven, zodat hij alles nodig heeft -> ff benchen enzo.

PS: let op je dubbel posts! We hebben een edit knopje hier :)

• Fuske
Srry voor dubbelposts niet m'n bedoeling.

Maar zit nu met deze config al meer dan 9 uur stabiel te draaien hier.

Nu nog de vraag, WAT is kapot, Mobo of CPU? Heeft iemand een manier om dit te teste?

Verwijderd

Het doet zeer aan m'n ogen... :'(

ScheldeN
TesteN
kijkeN
werkeN
eCHt
ik kijk(-T)
hij het uithoudT

Ok, ik zal het hier bij laten en sterkte met je probleem.

Modbreak:Het is niet de bedoeling om hier de wijsneus te uithangen. Als je je aan het topic stoort, laat het dan links liggen in plaats van om sfeerverpestend in het topic te reageren. Maak eventueel een topicreport aan als het voor jou écht te erg is.

Zie ook de Algemene gedragsregels (Netiquette).

[ Voor 128% gewijzigd door BalusC op 16-12-2005 07:23 ]

Verwijderd

Ik noem jou toch ook geen snotneus? Is een beetje beschaaft Nederlands al teveel gevraagd? ;(

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2005 08:52 ]

Verwijderd

Offtopic: Hij noemde je ook geen snotneus maar een wijsneus, wat je in dit geval ook bent. En als de spellingsvouden pijn aan je ogen doen, zal je zeker wel geen msn op je computer hebben staan of wel?

Om een fatsoenlijk geschreven post te plaatsen is niet de hoogste prioriteit van de meeste mensen die hier met een computer probleem komen, maar misschien raad je het al....die komen hier voor een oplossing! En aangezien jij van die lijdensweg naar verlossing geen deel uitmaakt kan je misschien beter niets posten.

Mvd

Verwijderd

Voor jou zal ik het dan even uitleggen. BalusC noemt mij een wijsneus, en ik hem niet ...kwartje valt?
Meer zal ik niet posten.

Verwijderd

Zover was ik al, maar een snotneus is meestal bedoeld als een scheldwoord en een wijsneus is gewoon een benaming voor een betweter.....vandaar...maarja dit is nogsteeds niet erg hulpvol voor Tommy

Verwijderd

Je hebt helemaal gelijk, genoeg gemopperd.
Heb je misschien lekkende elco's op je bord?

• Fuske
Nope, ik kan als goed is ff een mobo lenen van iemand. Zo kan ik dus even gaan testen waar het aan ligt.

Verwijderd

BalusC schreef op donderdag 15 december 2005 @ 13:48:
Er zijn gevallen bekend dat Asus borden en Twinmos geheugen niet lekker samengaan. Ik heb dit niet eerder icm Gigabyte borden gezien.

Probeer anders een beetje met geheugeninstellingen te spelen: geheugenbuskloksnelheid omlaag, latencies omhoog, DIMM voltage omhoog, etcetera. Wel in stapjes allemaal, vooral VDIMM!
offtopic:
Nou een vriendin van mij heeft een Gigabyte, weet zo niet meer welk type, dat geen enkel TwinMos reepje slikt. Voor de rest lust ie alles, maar mijn TwinMos mem en dat van verschillende vriende van me werkte niet in dat bord.

Dus het zou zomaar het geheugen kunnen zijn. Succes ermee.

EDIT
Als ik op google zoek, zie ik dat er bij (bijna) alle hits, het om een AMD64 proc gaat. Misschien zit het probleem wel bij de memcontroller.
tommy schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:52:
Nu nog de vraag, WAT is kapot, Mobo of CPU? Heeft iemand een manier om dit te teste?
Probeer een andere proc, en dan kijken of je het met jou mem wel aan de gang krijgt. Als dat zo is dan ligt het dus aan je proc

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2005 13:43 ]

• Fuske
Ja maar ander geheugen werkt ook niet in dat bord...
Krijg morge als het goed is een mobo te leen van iemand uit m'n klas dus dan weet ik al wat meer.

Hmm net weer last van een bsod: Kernel_Data_Inpage_Error

[ Voor 19% gewijzigd door Fuske op 18-12-2005 22:56 ]

Verwijderd

tommy schreef op zondag 18 december 2005 @ 15:27:
Ja maar ander geheugen werkt ook niet in dat bord...
Krijg morge als het goed is een mobo te leen van iemand uit m'n klas dus dan weet ik al wat meer.

Hmm net weer last van een bsod: Kernel_Data_Inpage_Error
Ja ok, maar heb je het al met een ander CPU geprobeerd, omdat de memcontroller bij die AMD in de CPU zit, kan je mobo daar niets aan doen. En die bsod, welke errorcode zat daarbij?

• Fuske
Ga vandaag ander mobo proberen.
Cpu nog niet vervangen. Maar hierdoor weten we al wat meer!

Update: Ander mobo MSI K8T Neo2 Via chipset.
Werkt perfect :) .

Dus mobo kan terug.. alhoewel. Stel je voor het ligt aan de combo gigabyte-twinmos. En die gasten van gigabyte constateren dat het mobo niet kapot is ben ik weer wat geld kwijt :/

[ Voor 58% gewijzigd door Fuske op 19-12-2005 22:34 ]

Pagina: 1