Logo/tekst overgangen in andere kleur, hoe te realiseren ?

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik zit met het volgende.

Stel ik heb een bitmap met zwarte tekst die geplaatst is op een witte achtergrond. De tekst is dmv anti-alias zo gemaakt dat deze langzaam van zwart naar de witte achtergrond overloopt zodat deze mooi blend op de achtergrond. De bitmap is dan geschikt om bv op wit papier te zetten.

Nu wil ik de bitmap op een andere kleur achtergrond zetten, bijv. geel. Als ik nu de witte achtergrond van kleur verander naar geel, dan blend die tekst dus niet meer mooi. de randen van de tekst lopen uiteraard nog van zwart naar wit en niet naar geel.
Ik heb wat zitten klooien met wat functies in PaintShop, het laten verwijderen van pixelranden van de tekst, het vervangen van de tekst etc etc, maar ik krijg het niet voor elkaar om een mooi resultaat te krijgen.

Wellicht bestaat er een standaard functie voor, waarmee je een bestaande tekst naar een andere achtergrondkleur kan laten overlopen.

Heeft iemand enig idee hoe dit te doen ?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

Ik ben niet meer zo thuis in PSP, ik zou ook niet weten wat voor mask functies het heeft. Maargoed:

1) Wit als transparante kleur instellen
2) Layer mask aanmaken op de tekst en met een zachte brush de randen wegwerken
3) Tekst opnieuw uittypen (als het niet al te lang is en geen apart design / font heeft)

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

En hoe gaan we je dat vertellen zonder voorbeeld? :)

Wil je tekst op je logo ook gaan overlopen naar je achtergrond-kleur of alleen de achtergrondkleur over laten lopen naar je destination kleur?

Overigens is het handiger om je logo niet als bitmap (pixelgebaseerd) te maken, maar als vector-formaat. Heb je ook geen problemen met scalen e.d. :)

[ Voor 29% gewijzigd door BtM909 op 14-12-2005 16:00 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• DarkFlow
  • Laatst online: 19-03 17:00
Ik werk doorgaans met Photoshop en ben dus verre van een expert met PSP, maar ik heb even gekeken en volgens mij moet het als volgt wel lukken:

Maak een nieuwe layer aan met als Blend mode 'Multiply', selecteer de achtergrond kleur die je wil hebben en vul de afbeelding met het verfkannetje met die kleur.

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Wellicht ook wel handig om te vermelden dat ik niet de bron bestanden heb. Ik beschik alleen over een bitmap waar een tekst in staat op een witte achtergrond. Tekst opnieuw typen kan niet omdat ik de gebruikte fonts niet heb.

Voorbeelden zijn er genoeg. Neem een logo van een bedrijf die weergegeven wordt op een witte achtergrond waarbij de randen van het logo overlopen naar wit. Dat overlopen moet dus aangepast worden in een andere kleur.

Ik kan het wel uitschrijven voor 1 regel pixel kleuren, 5 pixels :

Origineel ->
Zwart->donkergrijs->grijs->lichtgrijs->wit

Origineel met achtergrond gewijzigd naar geel ->
Zwart->donkergrijs->grijs->lichtgrijs->geel
(deze regel is dus niet mooi, het moet zijn..)

Origineel met juiste overgang
Zwart->zwartiggeel->grijziggeel->lichtgeel->geel

Als je begrijpt wat ik bedoel !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• DarkFlow
  • Laatst online: 19-03 17:00
Hetgeen ik eerder voorgesteld heb heb ik uitgeprobeerd met het logo van het bedrijf waar ik werk (het heeft een overgang van zwart naar wit) en dit werkt uitstekend.

Dus tenzij jouw logo afwijkt of ik je niet helemaal goed begrijp, zou ik zeggen: probeer eerst mijn suggestie, zeker aangezien het in een paar seconden gepiept is.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-04 13:13
Je doelt op het anti-aliassen van tekst waarvan de matte-kleur op wit is ingesteld.
Dat kun je niet aanpassen zonder de orginele afbeelding te hebben.

Om het probleem in de toekomst te voorkomen kun je een PNG bestand gebruiken welke alpha-transparency ondersteunt. De anti-aliassing neemt dant vanzelf de juiste achtergrondkleur aan.

Mocht je het voor het internet gaan gebruiken heb je dan weer een nieuwe 'probleem', namelijk dat IE dit niet ondersteund (maar zijn workaround voor).

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
@DarkFlow

Inderdaad, het werkt. Ik krijg nu prima bitmaps met verschillende achtergronden die goed overlopen.

Thx.

Pagina: 1