Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ideeën gevraagd - stekkerdoos met tijdsinterval

Pagina: 1
Acties:
  • 1.396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mitchuhl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-03 09:13
Hallo,

Omdat ik mijn Router en Modem (2 fysiek zelfstandige apparaten) 's avonds graag wil uitzetten, heb ik 's ochtend het volgende probleem.

Mijn router kan nog geen goede instellingen maken (zoals de DNS servers) doordat het modem nog niet volledig klaar is.Mijn idee is om een stekkerdoos te plaatsen waarvan één (of meer) stekker een tijdsinterval van +/- een minuut heeft.

Ik weet alleen niet of die dingen bestaan of dat er misschien nog andere oplossingen voor bestaan. Iemand een idee ?

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

euhm....

men neme een stekkerdoos, twee tijdschakelaars, zet de ene een minuut later aan dan de ander, en zet ze tegelijk uit :)

just my € 0,02 :>

[ Voor 3% gewijzigd door oshiro op 14-12-2005 15:09 ]

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• wealthy_beggar
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-06-2021

wealthy_beggar

NID'er in opleiding

Idd je kunt dit idd doen met digitale tijdklokken, ze kosten tegenwoordig niet zo veel meer.
Zoals deze klik , ze zijn bijna overal verkrijgbaar.

| Mijn Game PC | Mijn Laptop | Leukste mohaa clan |

• mitchuhl
Dat zou een mooie oplossing zijn als ik elke dag op dezelfde tijden de boel aan en uit wil zetten. Dit vormt voor mij een probleem op het moment dat ik bijvoorbeeld een weekend weg ben (of zelfs een paar weken waardoor de tijdschakelaars lange tijd zonder spanning zitten en hun programma kwijt raken).

Een tijdschakelaar die puur alleen een korte vertraging opleverd zou wel erg mooi zijn, ik weet alleen niet of die ook bestaan.

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Er zijn ook voor weinig hardwarematige schakelklokken, die gebruik ik hier thuis ook, werken met pinnetjes. Die onthouden natuurlijk wel gewoon de tijd (erg handig)

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Gewoon van de oude ananolge tijdschakelaars gebruiken dan. Daar zet je pinnentjes in, dus die raken nooit hun "programma" kwijt.

Ik ken verder geen tijdschakelaar die zelf een korte "vertraging" heeft.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 18:43
mitchuhl schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:20:
Dat zou een mooie oplossing zijn als ik elke dag op dezelfde tijden de boel aan en uit wil zetten. Dit vormt voor mij een probleem op het moment dat ik bijvoorbeeld een weekend weg ben (of zelfs een paar weken waardoor de tijdschakelaars lange tijd zonder spanning zitten en hun programma kwijt raken).

Een tijdschakelaar die puur alleen een korte vertraging opleverd zou wel erg mooi zijn, ik weet alleen niet of die ook bestaan.
ook op te lossen:
Neem één stekkerdoos met twee (of meer) aansluitingen
Plaats hierop twee digitale (of analoge) tijdschakelaars
Plaats hierop twee 220V schakelaars in stekker model (GAMMA)

wil jij de boel uit. Schakel je twee schakelaars om, deze zitten na de tijdsklokken dus die komen nooit zonder spanning te zitten.

[edit]

ik weet dat er ook tijdsvertragers zijn (zodat bijvoorbeeld de grote pieken in het stroomnet worden opgevangen als je een serie apparaten inschakeld) maar ik weet niet waar
succes

[ Voor 11% gewijzigd door BovenHond op 14-12-2005 15:37 ]

• wealthy_beggar
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-06-2021

wealthy_beggar

NID'er in opleiding

Deze raken hun programma ook niet zo snel kwijt er zit namelijk een knoopcelletje in. Tja en die korte vertraging dat kun je zelf instellen dan, er kunnen tot 8 verschillende programma's in.

| Mijn Game PC | Mijn Laptop | Leukste mohaa clan |

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:51

lier

MikroTik nerd

mitchuhl schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:20:

Of je steekt de stekker van beide apparaten met een interval van 1 minuut in het stopcontact.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
Om eventjes de kern van het probleem aan te pakken ..

Waarom wil je ze uitzetten !?

Repareren doe je zo.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:23
Heb laatst zo een digitale schakel klok gekocht bij de Blokker voor maar € 4,99.
Zie de folder op pagina 12
Volgens mij als jij er hier 2 van haalt dan ben je klaar.

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 12:20
Zijn weer paar Watt minder hè. Hou je die 30 euro aan iets anders over ;)

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

TeXiCiTy schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:48:
Zijn weer paar Watt minder hè. Hou je die 30 euro aan iets anders over ;)
Die gebruik je nu voor je schakelklokken :P

www.elecdev.nl

• mitchuhl
Sine schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:43:
Om eventjes de kern van het probleem aan te pakken ..

Waarom wil je ze uitzetten !?
Nou eigenlijk is dat niet het kern van het verhaal, het gaat me allemaal om stroombesparing. Daarnaast vind ik het een prettig idee als er niet allerlei apparaten nog aanstaan...

Nu verwacht ik opmerkingen over "dat valt wel mee" enzo, met alle apparaten bij elkaar scheelt dat toch weer een paar euro's op een maand en dat is altijd mooi meegenomen!

• mitchuhl
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:48:
Heb laatst zo een digitale schakel klok gekocht bij de Blokker voor maar € 4,99.
Zie de folder op pagina 12
Volgens mij als jij er hier 2 van haalt dan ben je klaar.
Ja dat lijkt inderdaad niet gek! Misschien dat ik hier toch maar aan moet geloven, is in ieder geval beter dan mijn huidige methode (gelijktijdig aanzetten, router resetten en netwerkverbinding herstellen). Misschien dat deze ook zo in te stellen is dat deze alleen een vertraging bij het inschakelen oplevert (?).

• Sine
mitchuhl schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:53:
[...]

Nou eigenlijk is dat niet het kern van het verhaal, het gaat me allemaal om stroombesparing. Daarnaast vind ik het een prettig idee als er niet allerlei apparaten nog aanstaan...

Nu verwacht ik opmerkingen over "dat valt wel mee" enzo, met alle apparaten bij elkaar scheelt dat toch weer een paar euro's op een maand en dat is altijd mooi meegenomen!
Tjah ... Het valt idd allemaal wel mee :) zoek het in de buurt van een radio wekker ( per app dan )

Repareren doe je zo.

Verwijderd

ik denk idd dat de anschaf van een complete tijdschakelaar meer kost dan de stroombesparing die het oplevert.

daarnaast moet je een hoop moeite doen om `s nachts online te kunnen, of je blijft een keer langer online en ineens POEF internet weg.

mja dat is meer een offtopic tip/idee aangezien je probleem al verholpen is eigenlijk.

• Sine
gemiddeld kost een kWh iets van 24c ( inclusief transportkosten mileuheffing enz )

Dan kom ik bij een verbruik van 15W ( lijkt me heel rieel ) op 31.50 per jaar bij continu gebruik

Repareren doe je zo.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 17:34
mijn oplossing zou zijn de modem gewoon aan te laten en de rest uit te zetten met de hand. ben je niet aan tijden gebonden. ben je strak in je plnanning dan laat je het modem aan en laat je de pc alleen uitzetten om een uur of half twee snachts. met verschillende digitale programmas en dergelijke kan ik me niet voorstellen dat er geen knop op zit warmee je de spanning er per direct op kunt zetten.
dan zet je hem met de hand aan en zo lang je hem dan niet nodig hebt gaat ie niet weer aan.
een analoog model zou al voldoen. hetzelfde kun je met je modem doen, maar dan laat je die bijvoorbeeld aanschakellen vlak voor je wakker word en gelijk met de rest weer uit.

maar goed. jij hebt zeker ook een analoge wekker? een modem kost ENORM WEINIG energie.
of zet je je wekker overdag dan uit of zo :Y)

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Windows ---> Zelf gemaakt programmatje ---> LPT1 ---> Transistor ---> Relais ---> te schakelen app.

Oftewel: maak iets op de printerpoort waarmee je de apparaten kunt aansturen. Schrijf een mooi programmatje dat de apparatuur inschakeld (in juiste volgorde) als de computer opstart. Als de computer uitgaat, zet het programma de apparaten weer uit.

Je moet dan wel even wachten op de router en modem voordat deze zijn opgestart, maar zo heb je wel de beste stroombesparing!! En je moet er iets voor over hebben als je wilt besparen ;)

• BovenHond
  • Laatst online: 22-11 18:43
Maar is er dan helemaal geen ding op de markt die iets vertraagd de 220 doorgeeft zodra er stroom op komt te staan?

Wat dat is waar de TS eigenlijk om vroeg. Veel makkelijker dan alle tijdsklokken en veel energie zuiniger en veiliger dan aan laten staan.

• Sine
Veiliger ?

Dat men iedereen een 5 tot 10 jaar geleden heeft lopen bang maken voor het op stanby zetten van TV's wil nog niet zeggen dat dat bij alle apparatuur zo is.
( bij tv's van tegenwoordig ook niet meer trouwens )

Een feit is wel dat het grootste deel sneuvelt door in en uitschakelen ( en het daarmee opwarmen / afkoelen / krimpen uitzetten van componenten en soldeer verbindigen )

Mijn advies, lekker aan laten staan

Repareren doe je zo.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Zodra je de pc aanzet worden bepaalde pinnen van de LPT-poort hoog. Daarmee zou je dus per direct de modem in kunnen schakelen. Tijdens het booten van Windows veranderd een of andere pinnetje volgens mij van status, die zou je kunnen gebruiken om het router in te schakelen, of een programmatje schrijven welke opstart wanneer windows opstart welke de router schakelt.
Bij het uitschakelen van de pc zou je, wanneer de datalijnen van de LTP laag worden, beide gelijktijdig uit kunnen zetten.

Maar haal anders eens een energiemeter en kijk hoeveel het router en modem nu eigenlijk verbruiken wanneer ze idle zijn. Want volgens mij is het de moeite niet waard.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De adapter trekt zowieso ook stroom en genereert veel warmte dus dat kan gevaarlijk zijn, ik zet zelf ook altijd mijn accespoint (met modem erin) 's nachts uit....dus ik vind het wel nuttig ook als het weinig stroom zou gebruiken...

Je zou ook alles op een stekkerdoos met schakelaar kunnen doen en het andere apparaat een extra schakelaar geven dit alles op een handige plaats zetten...

• DOV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-11 06:00

DOV

Zoek eens naar een timer (vertrager) in samenwerking met een relais ik zag ze net staan bij http://www.bioibo.nl en dan bij elektriciteit, er moet nog wel een klokje bij. Dus bijmekaar moetje het wel minimaal 2 jaar gebruiken om te gaan besparen....

• Sine
Mr_gadget schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:05:
De adapter trekt zowieso ook stroom en genereert veel warmte dus dat kan gevaarlijk zijn, ik zet zelf ook altijd mijn accespoint (met modem erin) 's nachts uit....dus ik vind het wel nuttig ook als het weinig stroom zou gebruiken...

Je zou ook alles op een stekkerdoos met schakelaar kunnen doen en het andere apparaat een extra schakelaar geven dit alles op een handige plaats zetten...
Hmm 'handig' wordt het per difinitie niet als je handmatig dingen moet gaan zitten doen.

Alle stekker netvoedingen hebben een thermische zekering die er meestal bij zo'n 110 graden uit gaat, die 15W verbruik die ik boven opgaf bedoel ik als totaal ( dus ook het verbruik van de transformatoren )

Repareren doe je zo.

• engelbertus
atmoz schreef op woensdag 14 december 2005 @ 16:17:
Windows ---> Zelf gemaakt programmatje ---> LPT1 ---> Transistor ---> Relais ---> te schakelen app.

Oftewel: maak iets op de printerpoort waarmee je de apparaten kunt aansturen. Schrijf een mooi programmatje dat de apparatuur inschakeld (in juiste volgorde) als de computer opstart. Als de computer uitgaat, zet het programma de apparaten weer uit.

Je moet dan wel even wachten op de router en modem voordat deze zijn opgestart, maar zo heb je wel de beste stroombesparing!! En je moet er iets voor over hebben als je wilt besparen ;)
ja dan moet je meteen overgaan op vaste ip adressen of eerst de pc opstarten alvorens de modem via dhcp ipadressen uitdeelt voor het thuisnetwerkje/de client pc ?is weer extra wachttijd, maak dan gewoon zelf een vertragerdie je alleen via de pc uitschakelt en met de hand aan.

de beste vertrager is volgens mij gewoon je handjes uit de mouw steken.eerst de modem stekker erin / schakelaar om. ff wachten, en dan die van de pc en rest.

er is toch een netwerk? waarom heb je anders een losse router ?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 20:45
Ik denk dat je zelfs een stekkerdoos in elkaar zal moeten knutselen. Die inschakelvertragingen bestaan wel denk ik maar niet als stekkerdoos.

• engelbertus
koop een klik aan klik uit systeem zou ik zeggen, zet je de boel met de afstandbediening aan. en dan heb je nog een voordeel. zodra de voeding spanning detecteert na een spanningsloze periode, gaat je pc automatisch opstarten, hoef je ook niet meer op de knop van de pc te druken. jammer gnoeg is dat er nog niet voor het uitzetten van de pc, tenzij je een ups gaat gebruiken ;-)
jemoet dan wel in het bios die optie effe aanzetten, taat meestal iets over server mode bij, zodat een server die uit gaat vanwege stroomonderbreking, automatisch weer opstart.

• engelbertus
waarom gebruik je eigenlijk een router ?draadloos internet ?

• naftebakje
  • Laatst online: 08:43
Als je iets van electronica kent, is dit wel simpel te maken. Klein adaptertje, om bijvoorbeeld 12V DC te krijgen, waarmee je (via een optocoupler met triac driver) een triac aanstuurt (dit noemt men een solid state relais) om je toestel te schakelen. Via een RC netwerk maak je een vertraging, waardoor het even duurt voor een 2e optocoupler een 2e triac aanstuurd, waardoor een 2e 220V ingeschakeld wordt, enige tijd na de eerste.
Daadwerkelijke schema's zijn via google zeker te vinden, om je te helpen:
1) geavanceerde vertraging, het kan veel simpeler, en ipv relais gebruik je een solid state relais: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/68
2) Solid state relais: uit het schema neem je alleen de rechteronderkant, dus die optocoupler met de componenten die er rechts nog bijkomen: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/81

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Denk ik nu heel simpel of.. er zijn van die dingen voor in de WC... dat de WC fan aangaat als er langer dan xx seconde spanning op het licht staat (idee is denk ik dattie een "grote boodschap" auto-decet, zegmaar :+ )... pak zoiets?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Sine schreef op woensdag 14 december 2005 @ 16:32:
Veiliger ?

Dat men iedereen een 5 tot 10 jaar geleden heeft lopen bang maken voor het op stanby zetten van TV's wil nog niet zeggen dat dat bij alle apparatuur zo is.

Een feit is wel dat het grootste deel sneuvelt door in en uitschakelen ( en het daarmee opwarmen / afkoelen / krimpen uitzetten van componenten en soldeer verbindigen )

^^
With stupid.
Zoals eerder gezegt verbruiken je tijdklokken de energie die je denkt te besparen.

Ik denk dat je veel efficienter bezig bent om je huis beter te isoleren. Maak eens in de winter een infraroodfoto van je huis. Dan kun je precies zien waar veel warmte lekt. Als je daar wat aan doet bespaar je er veel meer mee. Maar goed, genoeg offtopic gezever :P.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 11:17
naftebakje schreef op woensdag 14 december 2005 @ 18:42:
Als je iets van electronica kent, is dit wel simpel te maken. Klein adaptertje, om bijvoorbeeld 12V DC te krijgen, waarmee je (via een optocoupler met triac driver) een triac aanstuurt (dit noemt men een solid state relais) om je toestel te schakelen. Via een RC netwerk maak je een vertraging, waardoor het even duurt voor een 2e optocoupler een 2e triac aanstuurd, waardoor een 2e 220V ingeschakeld wordt, enige tijd na de eerste.
Daadwerkelijke schema's zijn via google zeker te vinden, om je te helpen:
1) geavanceerde vertraging, het kan veel simpeler, en ipv relais gebruik je een solid state relais: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/68
2) Solid state relais: uit het schema neem je alleen de rechteronderkant, dus die optocoupler met de componenten die er rechts nog bijkomen: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/81
Zo zou ik het ook aanpakken idd alleen dan met een microcontroller i.p.v een RC-netwerk.
En als je het dan goed aanpakt, dan laat je de schakeling alleen het syteem aanschakelen wat later moet worden ingeschakeld, en kun je dus alles uitzetten wat je uit wil hebben.
Op het moment dat je je modem aanzet zorg je ervoor dat je ook deze schakeling aanzet (beide op hetzelfde verdeelblokje), waardoor een bepaalde tijdsspanne later je router wordt aangezet.
Heb je ook nog alle besparing die je wilt...

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

wat jij zoekt is een universele timer / opkom en afval vertraagd, kost circa €100,00 incl. BTW en alleen via de vakhandel verkrijgbaar en dan zonder kast e.d. dat komt er allemaal nog bij........................ advies: lekker met de hand doen, voor die €150,00 kan je de boel zeker 15 jaar aan laten staan ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• naftebakje
sparcky schreef op donderdag 15 december 2005 @ 22:20:
[...]

Zo zou ik het ook aanpakken idd alleen dan met een microcontroller i.p.v een RC-netwerk.
En als je het dan goed aanpakt, dan laat je de schakeling alleen het syteem aanschakelen wat later moet worden ingeschakeld, en kun je dus alles uitzetten wat je uit wil hebben.
Op het moment dat je je modem aanzet zorg je ervoor dat je ook deze schakeling aanzet (beide op hetzelfde verdeelblokje), waardoor een bepaalde tijdsspanne later je router wordt aangezet.
Heb je ook nog alle besparing die je wilt...
TS wil, voor zover ik begrijp, dat wanneer hij 's ochtends een inschakel-impuls geeft aan een systeem, dat dan eerst 220V doorgeschakeld wordt naar de modem, en wat later (de tijd moet niet nauwkeurig zijn) moet dan de router ingeschakeld worden. Ik zie echt niet in waar TS dan een microcontroller voor nodig zou hebben :?
Om mijn voorstel nog eenvoudiger te maken: tak af van de voeding van het modem, via een RC netwerk of die universele vertraging van circuitsonline maak je de vertraging, die dan de solid-state relay aanstuurt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 11:17
Je hebt gelijk, alleen ik heb een hekel aan RC-netwerken e.d. aangezien ik de ervaring heb dat die redelijk onnauwkeurig zijn en je weer allerlei berekeningen (nou ja in ieder geval 1) moet uitvoeren voordat je dat juiste frequentie hebt. Daarbij is een RC-netwerk niet lineair en zul je ook een opamp o.i.d. nodig hebben voordat je je realis kunt schakelen...

N.B. dit is dus mijn menig hierover, ik wil helemaal niet zeggen dat dit geen goede manier is, het is een prima manier, alleen niet mijn manier, vandaar dat ik een alternatief geef.

• naftebakje
sparcky schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 11:31:
Je hebt gelijk, alleen ik heb een hekel aan RC-netwerken e.d. aangezien ik de ervaring heb dat die redelijk onnauwkeurig zijn en je weer allerlei berekeningen (nou ja in ieder geval 1) moet uitvoeren voordat je dat juiste frequentie hebt. Daarbij is een RC-netwerk niet lineair en zul je ook een opamp o.i.d. nodig hebben voordat je je realis kunt schakelen...

N.B. dit is dus mijn menig hierover, ik wil helemaal niet zeggen dat dit geen goede manier is, het is een prima manier, alleen niet mijn manier, vandaar dat ik een alternatief geef.
Waar lees je dat TS exact 2567822ms vertraging wil???? Voor de toepassing van TS is een afwijking van 50% perfect aanvaardbaar (30 seconden of een minuut maakt echt niet uit, zolang de modem maar klaar is). Waarom zou TS dan moeten investeren in een µP, met programmer en dergerlijke, en dan nog eens de programmeertaal moeten leren....hier is een µP echt wel overkill.

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
misschien denk ik te simpel hoor, maar is een relais met opkom vertraging geen idee?
kost niet zoveel, en is relatief simpel te gebruiken.

ik weet niet of er stekkers zijn met zo'n relais erin, maar de meeste vertraagde relais kan je nog instellen ook (wanneer ze moeten schakelen).

• naftebakje
nick_haak schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 20:30:
misschien denk ik te simpel hoor, maar is een relais met opkom vertraging geen idee?
kost niet zoveel, en is relatief simpel te gebruiken.

ik weet niet of er stekkers zijn met zo'n relais erin, maar de meeste vertraagde relais kan je nog instellen ook (wanneer ze moeten schakelen).
Dat kan idd ook, zal wat duurder zijn dan mijn oplossing (zelf in elkaar flansen) maar is wel eenvoudiger.

• BJD
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Sine schreef op woensdag 14 december 2005 @ 16:32:
Veiliger ?

En zo is (volgens mij) ons 1e SpeedTouch modem ook gesneuveld.

[ Voor 4% gewijzigd door BJD op 17-12-2005 17:50 ]

• BJD

BJD

dubbelpost

[ Voor 94% gewijzigd door BJD op 17-12-2005 17:48 ]

• BJD

BJD

dubbelpost
edit:
een ezel stoot zich in het algemeen, niet 2x aan dezelfde steen, maar ik wel 8)7

[ Voor 84% gewijzigd door BJD op 17-12-2005 17:50 ]

Pagina: 1