Hallo mensen,
Ik ben al een tijdje bezig om een nieuw systeem te configureren.
Echter kom ik er niet helemaal uit en wil ik hier graag even klankborden.
De pc wordt allround ingezet en moet weer een paar jaar meekunnen. Onder allround versta ik: downloaden, games, beetje video(music)-editing, opnemen van TV (met toekomstige sat-card)
Mijn voorkeur gaat uit naar onderstaande configuratie: (budget ca 1150-1250 eigenlijk dus 1200 :-)
AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, Boxed)
2 x Seagate Barracuda 7200.9, 160GB (7200rpm, SATA-II, 8MB, NCQ)
Antec Lifestyle Sonata II (ATX 450w)
Windows XP media center 2005 NL
1 GB geheugen
DVD brander Lightscribe
DVD 16x speler
Hierboven doen zich al de eerste "problemen" voor:
•De Antec kast had ik gekozen omdat deze stil zou zijn, nu lees ik net in diverse posts dat dit niet het geval is. Is deze nu stil of niet en welke is dat zeker wel (voor idem prijs)?
•Verder moet ik kiezen voor een RAID 0 opstelling of niet?
•Wanneer is het aan te raden de NCQ te gebruiken?
•Is SATA II aan te raden of kan ik net zo goed SATA nemen (heb je meer keus met mobo's nl)
(Allereerst een toelichting: ik weet wat Raid 0 opstelling is en wat NCQ is maar weet niet of dit voor handig is om te doen gezien waarvoor ik de pc gebruik!)
Volgende probleem is het moederbord: (afhankelijk van SATA of SATA II)
(Wil optie SLI voor toekomst wel open houden)
•Asus A8N-SLi, nForce4 SLi (Sound, LAN, SATA II-RAID) Schijnt niet echt stil te zijn?!?!?
•Epox 9NPA+ Nforce 4 SLI (goed te tunen heb ik begrepen)
•Gigabyte GA-K8NP-SLI, nForce4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394B)
•DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D, nForce4 Ultra-D (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID, 1394) (geen SLI)
Videokaart:
Doe ik goed aan de Geforce 6600 256MB (PCIe, DVI), EN6600 Silencer/256 van bv Asus of XFX? Het kan niet echt duurder uitpakken qua budget maar denk hiermee een aardig kaartje in mijn bezit te hebben!
Nu het laatste probleem:
Waar ik ook kijk er is geen enkele winkel (via web of hier in de buurt) die mij deze complete set (geassembleerd) kan leveren. Ik moet de ene keer een ander mobo kiezen omdat ze alleen Asus hebben, de andere keer hebben ze weer Club3 videokaarten met 128 MB of ander merk schijven. Hier de plaatselijke pc boer had het steeds over dit lijkt er wel op enzo, als ik dit doe kom ik volgens mij met heel ander spul thuis. Hoe kan ik dit het beste aanpakken (ik wil niet zelf assembleren)
Wie kan me weer op het juiste pad helpen zodat ik eindelijk wat kan kopen!
Alvast bedankt!
Ik ben al een tijdje bezig om een nieuw systeem te configureren.
Echter kom ik er niet helemaal uit en wil ik hier graag even klankborden.
De pc wordt allround ingezet en moet weer een paar jaar meekunnen. Onder allround versta ik: downloaden, games, beetje video(music)-editing, opnemen van TV (met toekomstige sat-card)
Mijn voorkeur gaat uit naar onderstaande configuratie: (budget ca 1150-1250 eigenlijk dus 1200 :-)
AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, Boxed)
2 x Seagate Barracuda 7200.9, 160GB (7200rpm, SATA-II, 8MB, NCQ)
Antec Lifestyle Sonata II (ATX 450w)
Windows XP media center 2005 NL
1 GB geheugen
DVD brander Lightscribe
DVD 16x speler
Hierboven doen zich al de eerste "problemen" voor:
•De Antec kast had ik gekozen omdat deze stil zou zijn, nu lees ik net in diverse posts dat dit niet het geval is. Is deze nu stil of niet en welke is dat zeker wel (voor idem prijs)?
•Verder moet ik kiezen voor een RAID 0 opstelling of niet?
•Wanneer is het aan te raden de NCQ te gebruiken?
•Is SATA II aan te raden of kan ik net zo goed SATA nemen (heb je meer keus met mobo's nl)
(Allereerst een toelichting: ik weet wat Raid 0 opstelling is en wat NCQ is maar weet niet of dit voor handig is om te doen gezien waarvoor ik de pc gebruik!)
Volgende probleem is het moederbord: (afhankelijk van SATA of SATA II)
(Wil optie SLI voor toekomst wel open houden)
•Asus A8N-SLi, nForce4 SLi (Sound, LAN, SATA II-RAID) Schijnt niet echt stil te zijn?!?!?
•Epox 9NPA+ Nforce 4 SLI (goed te tunen heb ik begrepen)
•Gigabyte GA-K8NP-SLI, nForce4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394B)
•DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D, nForce4 Ultra-D (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID, 1394) (geen SLI)
Videokaart:
Doe ik goed aan de Geforce 6600 256MB (PCIe, DVI), EN6600 Silencer/256 van bv Asus of XFX? Het kan niet echt duurder uitpakken qua budget maar denk hiermee een aardig kaartje in mijn bezit te hebben!
Nu het laatste probleem:
Waar ik ook kijk er is geen enkele winkel (via web of hier in de buurt) die mij deze complete set (geassembleerd) kan leveren. Ik moet de ene keer een ander mobo kiezen omdat ze alleen Asus hebben, de andere keer hebben ze weer Club3 videokaarten met 128 MB of ander merk schijven. Hier de plaatselijke pc boer had het steeds over dit lijkt er wel op enzo, als ik dit doe kom ik volgens mij met heel ander spul thuis. Hoe kan ik dit het beste aanpakken (ik wil niet zelf assembleren)
Wie kan me weer op het juiste pad helpen zodat ik eindelijk wat kan kopen!
Alvast bedankt!