Toon posts:

[linux]-[soort van ghost image maken terwijl systeem draait]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een linux gateway staan met 2x 10gb er in. 1 staat gewoon het hele systeem op en op de andere doe ik elk weekend een disk to disk copy met norton ghost 2003. Gaat allemaal prima maar het is vervelend om steeds een half uurtje zonder internet te zitten. Bovendien... linux... dit moet automatisch kunnen, toch?

Ik zoek dus iets wat net zo betrouwbaar is als ghost maar dan ook weer makkelijk terug te zetten mocht het systeem crashen. Dus doormiddel van een tooltje op een bootable cd ofzo. Bovendien wil ik eigenlijk ook dat de backup plaats vind als het hele systeem nog draait en ik zou het dan graag om de 2 dagen moeten doen. Bestaat er zo iets?

Ik heb al wel gevonden dat je soort van geplande taken in in linux kan instellen. Dat was niet zo moeilijk.

Verder vond ik dit: http://www.partimage.org/ Enig nadeel is dat ik geen optie zie om de backup te automatiseren. het is een CD image. Wel handig is dat ik de file ook op een netwerk share kan zetten. Ook lijkt het niet mogelijk om een hele harddisk te clonen. Slecht partities zijn mogelijk.

Ook vond ik dit: http://www.device-image.de dit lijkt er wel meer op. Het kan een image maken van een hele hdd en kan dat terwijl linux draait. Echter lijkt het me lastig om dan naderhand een bootable cd te maken die de image dan weer terug kan zetten..

Kan iemand me verduidelijken hoe ik dit het beste kan aanpakken? :)

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Met dd kan je vanalles. Als je twee identiek schijven hebt kan je met
code:
1
dd if=/dev/hda of=/dev/hdb
alles van hda naar hdb overzetten. Terugzetten werkt hetzelfde, maar dan andersom.

Let op: de copy wordt van de hd gemaakt. Alle data die programma's in het geheugen hebben staan gaat natuurlijk niet mee.

Bovendien helpt dit niet tegen een uitgefikte of gestolen computer, of het verwijderen van belangrijke data 10 seconden voordat de copy wordt gedaan (en er zijn nog wel meer dingen te verzinnen). Maar goed, dat heb je nu ook niet dus veel zal dat niet uitmaken neem ik aan.

Als je niet meer kan booten kan je met iedere willekeurige livecd (bijvoorbeeld Knoppix) booten en vanuit een shell met dd alles weer terugzetten. Of je kan de hd's omwisselen.

Verwijderd

Topicstarter
Is de hdd dan ook bootable? Lijkt me niet.. wel?

En dan vraag ik me ook af wat de verschillen dan zijn tussen "dd" en "device-image". Ok, de een maakt een image en de ander een copy. maar heeft het verder nog meer verschillen?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 15:35 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 13:33

Super_ik

haklust!

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:34:
[...]

Is de hdd dan ook bootable? Lijkt me niet.. wel?

En dan vraag ik me ook af wat de verschillen dan zijn tussen "dd" en "device-image". Ok, de een maakt een image en de ander een copy. maar heeft het verder nog meer verschillen?
als je dat doet is de schijf wel bootable, hij copieert alles.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

als je elke week een complete ghost image maakt is het misschien handiger om gewoon mirrored raid te draaien en gewoon diff backups te maken.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lees hier wat de makers van device-image er over zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:59:
als je elke week een complete ghost image maakt is het misschien handiger om gewoon mirrored raid te draaien en gewoon diff backups te maken.
Het probleem bij raid is dat ik dan niet beschermd ben tegen het verneuken van mijn linux installatie. Als ik dan een foute instelling maak waardoor ik de boel verknal is de backup ook verneukt.

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32

Gotiniens

Fairly odd Tim

ik weet niet hoe het met linux software raid zit, maar met de windows variant kan je gewoon als je gaat kloten even de mirror raid breken, en als je de aanpassingen succesvol hebt getest enz, kan je de mirror weer herstellen. Mischien is dit met linux ook mogelijk?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jeroene schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:10:
code:
1
alles van hda naar hdb overzetten. Terugzetten werkt hetzelfde, maar dan andersom.

Let op: de copy wordt van de hd gemaakt. Alle data die programma's in het geheugen hebben staan gaat natuurlijk niet mee.

Bovendien helpt dit niet tegen een uitgefikte of gestolen computer, of het verwijderen van belangrijke data 10 seconden voordat de copy wordt gedaan (en er zijn nog wel meer dingen te verzinnen). Maar goed, dat heb je nu ook niet dus veel zal dat niet uitmaken neem ik aan.

Als je niet meer kan booten kan je met iedere willekeurige livecd (bijvoorbeeld Knoppix) booten en vanuit een shell met dd alles weer terugzetten. Of je kan de hd's omwisselen.
als je met dd een live systeem gaat dupen, zou ik wel achteraf van de targetdisk de /tmp en eventuele lockfiles wegmikken. Anders gaan er dingen bij de volgende boot zeuren over een unclean shutdown, of willen er mogelijk dingen niet starten etc. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 22:32:
[...]

Het probleem bij raid is dat ik dan niet beschermd ben tegen het verneuken van mijn linux installatie. Als ik dan een foute instelling maak waardoor ik de boel verknal is de backup ook verneukt.
ok beschermd tegen het verkloten van het systeem niet, mja wie zit er dan ook aan een dergelijk belangrijk systeem die er niet goed mee om kan gaan.

Het lijkt me naar jou zeggen dat dit een belangrijk systeem dat kosten wat kost goed geback-upt moet worden, dat kan, maar waarom is er dan een kans dat iemand het verkloot?

Je belangrijkste bestanden back je up met rdiff oid,

Worden er dan werkelijk zoveel wijzigingen gemaakt per week dat 1 ghost image en normale back-ups niet voldoende zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:08:
[...]

ok beschermd tegen het verkloten van het systeem niet, mja wie zit er dan ook aan een dergelijk belangrijk systeem die er niet goed mee om kan gaan.

Het lijkt me naar jou zeggen dat dit een belangrijk systeem dat kosten wat kost goed geback-upt moet worden, dat kan, maar waarom is er dan een kans dat iemand het verkloot?

Je belangrijkste bestanden back je up met rdiff oid,

Worden er dan werkelijk zoveel wijzigingen gemaakt per week dat 1 ghost image en normale back-ups niet voldoende zijn?
Het is een gateway met een counter strike source server er op. Software raid lijkt me geen optie omdat dat te traag word.

De server verdeeld het internet en draait dus de CSS server. Er worden zoveel dingen veranderd aan de CSS server per week dat het niet mag gebeuren dat deze crasht. Ghosten is geen optie we zitten dan te lang zonder internet. En elk weekend ghosten is ook niet echt leuk.. btw. me ouders zijn gescheiden en me server staat bij mijn moeder waar ik elk weekend ben. dus vandaar dit "rare" verhaal. Ik zal zelf eens gaan kijken wat die disk image voor een uitkomst bied voor mij...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 22:25
jeroene schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:10:
code:
1
Ja, maar als je dit doet op een read/write gemount filesystem, kun je het resultaat meteen redirecten naar /dev/null. Als er ook maar iets naar de harddisk wordt geschreven in de tussentijd, is de kans op een compleet corrupt resultaat ca. 90%.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:18:
[...]

Het is een gateway met een counter strike source server er op. Software raid lijkt me geen optie omdat dat te traag word.

De server verdeeld het internet en draait dus de CSS server. Er worden zoveel dingen veranderd aan de CSS server per week dat het niet mag gebeuren dat deze crasht. Ghosten is geen optie we zitten dan te lang zonder internet. En elk weekend ghosten is ook niet echt leuk.. btw. me ouders zijn gescheiden en me server staat bij mijn moeder waar ik elk weekend ben. dus vandaar dit "rare" verhaal. Ik zal zelf eens gaan kijken wat die disk image voor een uitkomst bied voor mij...
ok duidelijk, in princiepe verandert er dus niks aan je system, maar puur de data, en die is gewoon eenvoudig te back-uppen. nodig:

- 1 ghost image, of zelfs 1 disk die je er direct in kan gooien indien crash, of fout.
- wekeljiks/dagelijkse backup van de files die zijn gewijzigd.

lijkt mij imo voldoende om veilig te kunnen werken met de ideale verhouding tussen werken aan backups en down/time. Je zet 1 weekend iets op en je raakt het niet meer aan totdat er iets mis gaat.
Pagina: 1