Er vanuit gaan dat je files heilig zijn moet er met de huidige technieken toch wel een manier zijn om ze redelijk te beschermen?
Als men bij je PC kan komen dan is het toch wel lastig hoor. Het ligt er natuurlijk ook aan of je alleen wil weten dat men (misschien) bij je bestanden is gekomen (je PC staat er niet meer) of dat je ook echt wil voorkomen dat ze de bestanden krijgen. Je kan het natuurlijk zo gek verzinnen als je zelf wil. Biometrische toegangssystemen, automatische kernexplosies die heel Nederland van de kaart vegen als de slechterik niet iedere 30 seconden een bepaalde sequence met de oogleden knippert naar de verborgen camera etc.
Maar dat is allemaal wel een beetje overdreven denk ik. Zelfs de AIVD zet staatsgeheimen op rondslingerende floppies (denk ik, ik heb de TV uitzending niet gezien, dus ik weet niet of het gecrypt was) en officieren van justitie zetten gevoelige informatie op een "normale" PC die bij het grof vuil wordt gezet
Je kan op alles wat jij verzint wel een actie verzinnen die er om heen stuurt (mits er genoeg tijd en geld wordt ingestopt).
Jij encrypt het besturingssysteem -> men installeert een keyboard met ingebouwde keylogger -> jij neemt altijd je eigen toetsenbord mee en verliest die geen moment uit het oog.
Men vervangt de keyboard-port op het motherboard en zet daar een keylogger aan -> Jij last je computerkast dicht zodat men er niet bij kan komen.
Men installeert een camera in het plafond die je toestaanslagen opneemt -> jij plakt een stuk aluminiumfolie aan de bovenkant van de monitor en gooit het andere uiteinde over je hoofd zodat de camera niets op kan nemen.
etc etc
Voor de huis-tuin-en-keuken mensen is een wachtwoord meer dan genoeg ("oh, zijn er floppies waar je mee kan booten en het wachtwoord resetten?"), voor andere mensen niet. Waar de grens ligt moet je denk ik zelf bepalen (en niet de werkwijze van de AIVD nemen).