[Ubuntu 5.10] 2e hardeschijf aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:06
Oke ik ben echt een ontzettende linux n00b en ik heb jullie hulp weer eens nodig.

Ik heb ubuntu linux versie 5.10 en ik heb een extra hardeschijf aangesloten. Deze heb ik geformateerd als ext3 is dat goed? En dan vraagt hij om een acces path welke kan ik het beste kiezen?
Het is de bedoeling dat deze computer gaat draaien als soort van data-server alleen als ik bijvoorbeeld de acces path /data maak en ik daar vervolgens heen ga kan ik niks doen, omdat ik de rechten niet zou hebben.

Ik snap der echt helemaal niks van ik heb tijdens de installatie van ubuntu maar 1 account aangemaakt is dat dan niet gelijk de root?

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Zoveel verstand heb ik er ook niet van, maar het account dat je tijdens de installatie maakt is niet een root-account. Wil je root gebruiken moet je, dacht ik, het volgende doen:

code:
1
$ sudo passwd root

Dan eerst je eigen wachtwoord invullen, daarna het wachtwoord dat je wilt instellen voor je root account. Meer handige info staat trouwens ook op Ubuntuguide.org.

[ Voor 5% gewijzigd door OkkE op 14-12-2005 12:21 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:21

Passievrucht

swarma

met
code:
1
sudo commando
kan je ook root commando's uitvoeren. Je kan ook de root terminal installen in grafische modus of de zoals OkkE beschrijft

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

• NEOeo
oke dit heeft mij al een aardig stuk opweg geholpen!

maakt het ook uit wat ik gebruik als acces path?

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Zoeken bij Google op ubuntu access path leverde het volgende topic op; misschien heb je er iets aan.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=81844

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:39

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Nee, dat is een directory dat je zelf kiest. Zolang het geen /bin /home /sbin /etc /proc /var is, is het geen probleem.
Als je na het koppelen van de nieuwe harde schijf er nog niet bij kan, dan moet je de rechten op het directory aanpassen (of eigenaar).
Rechten aanpassen: chmod 777 <directory> -> nu kan iedereen op het systeem bij het aangepaste directory
Eigenaar aanpassen: chown usernaam:groep <directory> -> nu kan de eigenaar alles in het directory doen.

Als je het koppelpunt in "/" kiest (dus /data zoals je zelf aangeeft) dan is het beter om de rechten aan te passen, en niet de eigenaar. In "/" wil je eigenlijk alles van root hebben.

Hier kon uw advertentie staan

• NEOeo
owke bedankt!
volgende vraag :P :
de vraag hoord hier eigenlijk niet, maar goed ik probeer het toch maar.
ik heb de schijf nu gedeeld met samba en ik probeer op mijn pc met windows 2000 de computer te vinden via Mijn netwerklocaties maar hij staat op een 1 of andere manier bij mshome en ik kan er niet in komen.
ik heb bij het delen opgegeven dat hij in dezelfde werkgroep moet als mijn windows2000 machine maar hij doet het blijkbaar niet..

iemand een idee?

Verwijderd

Deze dataserver heeft een GUI?

over het algemeen mount je je schijven onder /media maar eigenlijk maakt het idd niet uit waar je ze mount.

je werkgroepsettings kun je aanpassen in het volgende configuratiebestand

code:
1
sudo vim /etc/samba/smb.conf

of als je een gui hebt

code:
1
sudo gedit /etc/samba/smb.conf

zoek naar deze regel
# Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of
workgroup = MSHOME

en verander die naar
# Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of
workgroup = WERKGROEP

regels met een # ervoor worden als comments gezien.

• NEOeo
oke dat ook weer klaar :*) jullie zijn wel goed hoor!

ik heb nu alleen het probleem dat ik een inlog schermpje krijg bij het openen van de dataserver op mijn windows 2000 computer in mijn netwerklokaties en daar kan ik niet gewoon inloggen, kan ik dit wegkrijgen zodat ik erop kan komen?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
NEOeo schreef op woensdag 14 december 2005 @ 13:17:
oke dat ook weer klaar :*) jullie zijn wel goed hoor!

ik heb nu alleen het probleem dat ik een inlog schermpje krijg bij het openen van de dataserver op mijn windows 2000 computer in mijn netwerklokaties en daar kan ik niet gewoon inloggen, kan ik dit wegkrijgen zodat ik erop kan komen?
code:
1
sudo smbpasswd jewindowsgebruikersnaam

en als die gebruikersnaam nog niet op je Ubuntu-machine voorkomt:
code:
1
sudo smbpasswd -a jewindowsgebruikersnaam

(uit mijn hoofd, misschien is de syntax wat anders)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• NEOeo
is het ook uit te zetten dat je moet inloggen?
zo niet: kun je het ook automatiseren in windows dat je niet telkens bij elke aanmelding dit opnieuw moet doen?

en ik probeerde een filetje aan te maken maar dat krijg ik de melding dat ik geen toegang heb... hij staat wel op writable in smb.conf dus doe ik iets fout?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
NEOeo schreef op woensdag 14 december 2005 @ 13:33:
is het ook uit te zetten dat je moet inloggen?
Ja, de "procedure" hiervoor beschrijf ik slechts één post boven die van jou ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• NEOeo
dan denk ik dat het de verkeerde is.. want ik moet nog gewoon inloggen

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:39

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Maak een netwerkverbinding aan in je verkenner en laat die altijd koppelen. Dan hoef je niet iedere keer opnieuw in te loggen. Een andere optie is om het helemaal open te zetten (samba), dat doe je in de smbd.conf .

Hier kon uw advertentie staan

• NEOeo
en hoe zet ik het dan helemaal open?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je mag er wel iets meer dan 3 minuten over nadenken voor je weer om hulp vraagt, samba en smbd.conf zijn uitstekend gedocumenteerd volgens mij :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.