Toon posts:

Is mijn ontwerp technisch mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen

Aangezien de vraag specifiek op mijn huidige ontwerp slaat, is het wat moeilijk zoeken naar een antwoord. Daarnaast heb ik zelf al talloze dingen uitgeprobeerd, maar het blijft niet werken.

Op www.myvisions.nl/probleem.jpg zie je het ontwerp in zn geheel. Tenminste, zoals het zou moeten 'werken'. De scrollbalk heb ik daar zelf ingeplakt. Wat het dus zou moeten doen is als de tekst te lang wordt, die scrollbalk DAAR moet verschijnen. Daarnaast moeten de knoppen die bovenin staan wel blijven staan, evenals de vierkante schermpjes naast de latijnse dummy-tekst. Alleen de tekst moet vlak onder de knoppen verdwijnen dus. En onderaan precies boven die dikke lijn beginnen.

Mijn idee was: <div>!
Dit werkt bij Internet Explorer, aangezien die mogelijkheden heeft...die (helaas) niet algemeen geaccepteerd zijn. Met als resultaat dat het niet werkt bij Mozilla Firefox. Daar krijg je namelijk een horizontale scrollbalk (die bij IE weg te halen zou zijn met overflow-x: hidden;, maar dat is dus een van de illegale CSS methodes).

Als je Frames gebruikt, dan verschijnen die submenuutjes onder de bovenste knoppen niet (ze verdwijnen onder de tekst), of bij het scrollen verdwijnen de submenuutjes.

Ik dacht, kan dit dan überhaupt wel??? Voor de zekerheid wou ik dit dus op een forum plaatsen. Bij deze.

Je hoeft niet met complete oplossingen met codes te komen. Je kunt wel voorbeelden (links) van websites geven die hetzelfde doen, zodat ik kan zien hoe het werkt.

Alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 16:11 ]

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:15

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Met frames kan dit wel lijkt me.. Heb je het al geprobeerd?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Verwijderd

ja, is mogelijk, codewoord is niet div (dat is nooit een codewoord), ook niet frames, maar CSS.

Met een goed ontwerp en overflow: auto; heb je ook alleen maar een verticale scrollbar.

overflow is overigens toe te passen op alle (block) elementen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 12:02 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien kun je ook nog met <iframe> werken? Werkt volgens mij prima met zowel IE als FF. Al weet ik niet of de menuutjes dan nog werken.

Bovenstaande reactie is denk ik netter... Al ligt het er ook waar de content vandaan komt. Als de hele site plain-html is werken frames makkelijker om een extern bestand (in het frame) te tonen.

[ Voor 49% gewijzigd door Palomar op 14-12-2005 12:10 ]

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
als je zorgt dat de inhoud van de div niet te breed is heb je bij overflow: auto, alleen de verticale scrollbalk. Je moet er dan dus voor zorgen dat je inhoud kleiner is dan 100% van je breedte. Met goed gebruik van CSS moet het je dan lukken.

Met frames of eventueel een iframe zou het natuurlijk ook kunnen, maar het is mooier om het met css af te handelen

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Kijk even naar de dingen van Anne van Kesteren:
http://annevankesteren.nl/2004/07/fixed-positioning

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Ice_Blade
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:30
Het lijkt me ook wel te doen met een div hoor...
gewoon zorgen dat de scrolling op auto staat
en dat het menu een CSS style heeft met een layer waarde die BOVEN de div ligt...

Ik weet niet zeker of dat werkt, maar lijkt me wel de makkelijkste oplossing :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor vele reacties!

Frames werkt echt niet, sorry dames en heren. Het werkt wel voor de inhoud, maar de knoppen hebben van die submenuopties die net als in windows onder de knop verschijnen. Met gebruik van frames in dit ontwerp op een manier dat de knoppen nooit verdwijnen als ik naar beneden scroll zullen de submenuopties achter het frame met de inhoud verdwijnen.

Ooit dacht ik met iFrames de oplossing te hebben...helaas, ook hier krijg je hetzelfde effect.

Nog een bevestigingsvraag, om zeker te zijn dat ik het wel goed heb begrepen:

Het codewoord is dan wel niet div, maar CSS, maar het is naar mijn weten toch wel zo dat je met CSS divjes moet gaan aansturen? Anders krijg je die scrollbalk er volgens mij niet in, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 16:11 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je hoeft niet te groeten op GoT ;)

Daarnaast regel je je opmaak met CSS, maar niet alleen op div, maar op alle HTML elementen. Je moet voor je design dus een beetje gaan bedenken wat voor content er op de site zit en welke elementen je daar het beste voor kan gebruiken.

Vervolgens maak je de 'content' op met CSS :)

"Semantisch HTML gebruik" is dan je zoekwoord. Voor scrollbars in div's of welk block element dan ook, zoek je naar overflow :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Probeer w3schools.com eens uit (bij CSS)?
Een scrollbar in een div is inderdaad de overflow. Je kunt ook alleen de verticale scrollbar aanzetten (wat dit is, is de andere uitzetten...)

Ook kun je de plaats van de div instellen, bijvoorbeeld dat de div waar je menu instaat ALTIJD boven alles staat (z-index).

• Ice_Blade
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:30
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:16:
Probeer w3schools.com eens uit (bij CSS)?
Een scrollbar in een div is inderdaad de overflow. Je kunt ook alleen de verticale scrollbar aanzetten (wat dit is, is de andere uitzetten...)

Ook kun je de plaats van de div instellen, bijvoorbeeld dat de div waar je menu instaat ALTIJD boven alles staat (z-index).
O-) Dat bedoelde ik dus B)
Pagina: 1