Moederbord dood?

Pagina: 1
Acties:

• Noedels
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09-2021
Heren (en Dames?),

Ik heb het vage vermoeden dat mijn moederbord het leven gegeven heeft!
Ik zal jullie mijn probleem voorleggen....

Afgelopen zaterdagavond toen ik thuis kwam en mijn pc wilde afsluiten, deedt deze echt helemaal niets meer. Was geen beweging meer in te krijgen, dus mijn pc op de "harde manier" uitgezet. Daarna wilde ik maar even mijn computer opnieuw opstarten om te kijken of hij weer zou vastlopen.

Dit deedt hij echter. Na het aanzetten van de pc, hoorde je wel dat de voeding begon te draaien en dat er beweging begon te komen in mijn HD. Echter, mijn monitor reageerde niet. Het lampje bleef oranje in plaats van dat hij naar groen ging en dus beeld gaf. Het leek dus wel alsof hij in de POST (Power On Self Test) bleef hangen....

Gister maar eens tijd vrij gemaakt om naar men pc te kijken. Alle kaarten eruit gehaald (netwerk, video enz..) en mijn harde schijven ontkoppeld. Na het aanzetten zou hij nu dus direct melding moeten geven dat er geen videokaart aanwezig is, maar dit deedt hij niet. Hij gaf zelfs helemaal geen indicatie tonen (piepjes). Vervolgens men HD maar weer aangesloten en nog steeds hetzelfde resultaat....

Ik ben nu dus echt lichtelijk radeloos.... Weet echt niet wat het is maar vrees dat mijn moederbord gewoon het leven heeft gegeven.... Of is er iemand die een ingeving krijgt of dit probleem bekend in de oren klinkt? (Het is overigens wel al een wat ouder beestje.... ca. 7 jaar oud).

Verwijderd

Altijd lastig, heb je iets uitgebreidere specs van je pc?

Kan idd een dood mobo zijn, maar probeer eerst eens een andere voeding, en te booten zonder geheugen. Zonder geheugen zou ie namelijk ook moeten piepen.

En mochten die 2 niets oplossen dan zou het heel goed een dood mobo kunnen zijn.

• Noedels
Het is een eigen kloon van ca 7 jaartjes oud...
Pentium 4 1.6Ghz
ASUS mobo
512MB geheugen
2 HD's
Gforce4

Voeding zou het niet aan mogen liggen. Deze heb ik namelijk pas een jaartje erin zitten. (300watt voeding)

Verwijderd

ff bios resset wil ook wel eens helpen

• Noedels
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 11:22:
ff bios resset wil ook wel eens helpen
Hoe kan de bios dan naar de klote zijn? Heb hem namelijk helemaal niet geflashed! (tenminste niet onlangs... paar jaar geleden wel een keer gedaan).

Heb verder ook geen nieuwe hardware/software geïnstalleerd onlangs...

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
offtopic:
7 jaar geleden waren we toch nog niet bij de P4 of wel ?

Probeer eens een bios reset
En controleer je elco's eens.

Verwijderd

Ik had iets dergelijks laatst ook, exact dezelfde omschrijving, moederbord gerest, hielp nog niet. Uiteindelijk moederbord naar de winkel terug gestuurd( toen ik me moederbord eruit haalde is me processor overigens gevallen waardoor 1! pinnetje is afgebroken) moederbord bleek heel te zijn, lag het aan de processor maar door het afbreken van 1 pinnetje was de garantie vervallen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het misschien de processor is...

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
en ik heb weer ervaring met een lege baterij op het mb 8)7

en dan doet ie het ook niet

• Noedels
Kawaii schreef op woensdag 14 december 2005 @ 11:37:
offtopic:

offtopic:
was toen volgens mij een van de eerste p4's. Zou overigens ook zo'n 6 jaartjes terug kunnen zijn hoor!

• Noedels
Kawaii schreef op woensdag 14 december 2005 @ 11:37:
offtopic:

Wat is trouwens een "elco"?

• Noedels
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 11:42:
Ik had iets dergelijks laatst ook, exact dezelfde omschrijving, moederbord gerest, hielp nog niet. Uiteindelijk moederbord naar de winkel terug gestuurd( toen ik me moederbord eruit haalde is me processor overigens gevallen waardoor 1! pinnetje is afgebroken) moederbord bleek heel te zijn, lag het aan de processor maar door het afbreken van 1 pinnetje was de garantie vervallen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het misschien de processor is...
Als het de processor is, schiet ik er nog niets mee op, aangezien ik geen nieuwe processor erin kan zitten i.v.m. oude socket versie.

Enige wat ik dus nog kan doen, is het bios resetten, hoewel ik niet denk dat het wat zal helpen, aangezien hij niet eens het bios bereikt bij het opstarten (tenminste zo lijkt het!)

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-05 22:07
Noedels schreef op woensdag 14 december 2005 @ 11:44:
[...]

Wat is trouwens een "elco"?
Misschien de search even gebruiken?

Wat is een elco

Verwijderd

Kort rijtje wat het allemaal kan zijn:

Temperaturen (iets doorgebrand)
Stof blaas alles ff weg met een lucht flesje of blaas voorzichtig zonder te kwijlen :9~
Elco's (condensators, de soort batterij achtige onderdeeltjes op je pc. ze zijn cilinder vormig en zijn meestal zwart. soms ook donker groen of donker of licht blauw.) deze heb je in verschillende grote controleer zeker die bij de cpu zitten.
Voeding probeer simpel een andere.
Verder probeer je ram eens te verwijderen of als je meerder pinnetjes hebt probeer ze los van elkaar.
Bios batterij kan ook wel eens het probleem zijn. Aangezien je het al een aantal jaren hebt kan die leeg zijn. Je kan hem er uit halen en dan je bios resetten en dan opstarten zonder batterij. Je moet hem er uit halen omdat de "save" data van die bios misschien corrupted is hierdoor.

Als ik nog wat bedenk zet ik het hier wel neer.

In het uiterste geval moet je je cpu/mobo/geheugen gaan vervangen door onderdelen uit een referentie systeem.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Een condensator, die mooie ronde "buisjes" op je moederbord. De bovenkant moet plat(dicht) zijn, als ze bol(open) zijn dan zijn ze dus stuk.

offtopic:
Overigens is er ook een edit knopje, het is aan te raden om die zo af en toe ook te gebruiken.
Pagina: 1