Toon posts:

[NT/2000] Backup draaien terwijl gebruiker uitgelogd is*

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb een vraagje. Ik moet voor mijn stage een backup programma vinden waarmee backups worden gedraaid als de gebruiker is uitgelogd, of haar account gelocked heeft.
Wij gebruiken voor een andere backup het programma Cobian. Fijn programma, maar omdat de backups die ik nu moet regelen alleen gemaakt kunnen worden als er niemand is ingelogd (tenzij deze gebruiker haar account open laat staan, maar dat is niet de bedoeling), heb ik een progje nodig wat ook kan backuppen als de computer gelockedis of de gebruiker uitgelogd is.

Na wat zoeken hier op tweakers kwam ik op tucows terecht, en hier heb ik Active Backup Expert Pro geprobeerd, maar dit is slechts een demo en mijn bedrijf maakt hier liever geen kosten aan natuurlijk. Beter is Shareware.

Als jullie toevallig nog een programma weten wat ik zoek dan hoor ik het graag.
Greetz

Verwijderd

Kun je mij eens uitleggen waarom je een backup programma wil dat gaat backuppen als de gebruiker uitlogt?

Ik ken namelijk geen programma die dit standaard doet, dus misschien is er wel een andere optie

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:18

lier

MikroTik nerd

Misschien is het beter/wordt het eens tijd om data waarvan een back-up gemaakt moet worden op te slaan op een centrale plaats als een server. Indien lokaal gegevens opgeslagen worden, kan je deze eenvoudig laten synchroniseren.

De voorwaarde om alleen een back-up plaats te laten vinden indien de pc gelocked of niet ingelogd is, is op z'n minst gezegd dubieus...

Soms is het beter om eerst na te denken over oplossingen voordat je het "blind" gaat uitvoeren. In het kader van je stage kan ik me voorstellen dat zelf initiatief tonen op prijs wordt gesteld. Welke opleiding doe je eigenlijk ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Een schedule met ntbackup geen idee? Welk OS praten we over, per de Windows Operating Systems - Policy ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:06

Croga

The Unreasonable Man

Let wel op dat nagenoeg alle "shareware" voor zakelijk gebruik niet gratis is.... Kijk dus heel goed naar de voorwaarden voor je een "shareware" oplossing adviseert als "Gratis" terwijl deze dat voor zakelijk gebruik niet is. Daar kan je werkgever nog een lelijke buil aan vallen...

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-03 18:50
backup programma dat draait als een service moet het wel kunnen

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Wat jij wil is denk ik niet mogelijk, iig niet gratis. Het lijkt me ook niet erg verstandig om mee te gaan expirimenteren in een werksituatie. Daar win je waarschijnlijk geen credits mee.

De ebste oplossing is al eerder genoemd. Een fileserver draaien, al is het maar een 1GHz met 1GB ram en snelle schijven. Een 10.000rpm RAID opstelling oid. Een oude server moet wel aan te komen zijn. Ik noem overigens maar een minimale configuratie...het is natuurlijk helemaal afhankelijk van hoeveel werknemers er gebruik van gaan maken.
Daarbij za'l een omschakeling naar een centrale opslag ook niet helemaal pijnloos verlopen waarschijnlijk :)

• petturik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01 15:55

petturik

aka Captain Stubing

kleefding schreef op woensdag 14 december 2005 @ 10:58:
backup programma dat draait als een service moet het wel kunnen
Idd en je geeft zelf al aan dat je Cobian backup gebruikt. Deze kan je als service installeren. Tadaa :)

nihongo ga sukoshi hanasemas

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Een share/freeware backupoplossing? Nee das echt aan te raden, als er ergens stront aan de knikker komt heb je tenminste niets om op terug te vallen. En dat terwijl backups van je data op een bepaald moment kritiek kunnen zijn voor het voortbestaan van het bedrijf!

Ten eerste vraag ik me verder af waarom je CLIENT systemen backupped. Zoals hierboven al gezegd is, liever wil je die data centraal hebben staan. Indien het toch wel degelijk van de clients af moet komen, dan is het toch alsnog geen enkel probleem wanneer de gebruiker is ingelogd? Zeker niet indien je werkt met een vorm van OpenFile management.

Andere mogelijke oplossing is het remote uitloggen (eventueel met force) van je gebruikers ergens 's nachts, en dan de backup maken. Maar ik blijf het een vreemde en slechte oplossing vinden. Wat gebeurd er indien een gebruiker zijn pc uitzet? Dan wordt 'ie niet gebackupt. Of werk je met Wake on Lan?

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste bedankt voor de reacties.

@jurg24: het zit zo: een collega van mij werkt part time en gebruikt de service MySQL en Exact. Deze bestanden kunnen niet gebackupt worden als MySQL aanstaat. Cobian heeft een functie die dit voor de backup uitzet en na de backup weer aanzet, maar als die collega op de zaak is heeft ze nagenoeg geen tijd om te wachten op deze backup. (Ze werkt namelijk altijd met deze 2 applicaties) Daarom ziet mijn stagebegeleider de backup het liefst gebeuren als ze niet aanwezig is. Een simpele oplossing zou daarom zijn om haar zich niet af te laten melden, maar dat was de laatste optie.

@lier: De gegevens worden lokaal opgeslagen. En nogmaals, hetis geen voorwaarde maar het zou teveel tijd (en dus geld) kosten om de backup te doen terwijl ze ingelogd en dus aan het werk is.
Ik doe MBO ICT opleiding voor systeembeheerder en uiteraard verander ik niks aan het netwerk zonder zeker te weten dat het zo goed is (k wil wel een goeie beoordeling krijgen :P)

@Croga: bedankt voor de tip, dat wist ik zelf niet dus ik zal op de kleine lettertjes letten in het vervolg

@Kleefding: Cobian kan ook als een service gedraaid worden dus dat ga ik nu ff proberen.

Verwijderd

Topicstarter
@Rataplan: Ik had ook liever gezien dat de gebruiker haar account gewoon aan laat staan, maar orders zijn orders he. De computers draaien hier dag en nacht door dus het probleem dat ze haar pc uitzet zal niet snel voorkomen.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Over welk OS hebben we het nou? Heb je verder zelf al eens wat geprobeerd? Want Ntbackup kan sowieso precies wat jij wil ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Windows 2000 Professional, en ja NT zal het vast ook goed kunnen maar mijn voorkeur gaat uit naar Cobian, en als je wil weten wat ik al geprobeerd heb had je het 1ste bericht moeten lezen

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
wat wil je nou? je geeft in je startpost aan dat je wil backuppen als er UITGELOGD of GELOCKT is, terwijl je hierboven zegt dat je juist NIET uitgelogd wil zijn. Misschien moet je maar eens bekijken wat je nou echt wil, alles op een rijtje zetten en dan de zaak nog eens bekijken. Er zijn mogelijkheden genoeg al gegeven hier.

Daarbij zou ik aanraden een en ander niet alleen te doen (zowiezo al niet als stagiair trouwens) want je affiniteit met backup oplossing is niet zo groot merk ik... no flame intended verder, stage is om te leren, maar tis maar een tip.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zei dat IK liever de makkelijke oplossing heb. Maar mijn stagebedrijf heeft dit liever niet, dus daarom zit ik hier.
En inderdaad stage/school is om te leren dus k stel het idd niet op prijs als hier mensen uit de hoogte doen, daar leer ik niet veel van nl. Maar evengoed bedankt voor de tip, ook al heb ik zelf al gezegd dat ik niks definitiefs doe zonder mijn stagebegeleider (de IT beheerder van dit bedrijf) ervan op de hoogte te stellen.

Trouwens, wat is flamen eigenlijk?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:56
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 11:16:
Ten eerste bedankt voor de reacties.

@jurg24: het zit zo: een collega van mij werkt part time en gebruikt de service MySQL en Exact. Deze bestanden kunnen niet gebackupt worden als MySQL aanstaat.
Pardon? Dat zal lekker worden, databases die je niet kan backuppen terwijl ze draaien... Om een MySQL backup te doen kan je gewoon het mysqldump commando gebruiken. Voor zover ik weet draait Exact meestal op een MS SQL server, ook prima te backuppen. En aangezien beide meestal als service draaien, maakt het niks uit of er iemand ingelogd is of niet.

Roomba E5 te koop

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zet ik nog even het os in je topic titel :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Cobian nu als service geinstalleerd en nu doet ie t wel, bedankt kleefding voor je korte maar toch nuttige reactie _/-\o_
Pagina: 1