Toon posts:

Fan achter doolhof

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft het zin om de case fan achter een doolhof te stoppen ivm geluidsniveau?
Met een doolhof bedoel ik een ronde gebogen luchtkanaal (S-vorm of zelfs 180 graden),
even groot als de fan zelf en bedekt met dat spul wat onder laminaat ligt voor demping.

Ik kon maar 1 topic vinden hier over met nog werkende foto`s en die ging over een 19" rack
in een houten kast (silent mod deel 8), maar ik denk dat het voordeel kwam uit het feit dat de rig
in een kast met dempingsmatten werd gestopt ipv dat de ingaande/uitgaande lucht een hoekje om moest om buiten de kast te komen.

Mijn HQ-08 kast zit nu zo propvol met wc slangen en ander spul dat de 120 paps fans erg hinderlijk
staan te ruisen op 7 volt.
Ik ben van plan om een 40x40x100 cm kast te bouwen met 4 120 fans in het hart van de kast.

kan ik het ruisen van de fan tegengaan met ducting/doolhof ?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Met ducting verkloot je de airflow alleen maar, geluid dempen doe je met geluidsdempend materiaal of door de fans langzamer te laten draaien. Misschien weerkaatst je duct wat geluid terug te kast in, maar dit zal te verwaarlozen zijn.

🖥️ | 🚗

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:19

sapphire

Die-hard pruts0r

als je een soort hoek maakt met daarin geluidsdempend matriaal zal dat juist wel werken lijkt mij, een aantal Lian-li's heeft dit ookal en k heb het al eens bij een casemod gezien :)
En je airflow verneuken, who cares als je het bij een outtake fan doet, als die lucht maar uit je case komt lijkt me :P

Gabriël AM5

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 16:23

Gutteguttegut

CEO of TFD

Zoiets?
http://www.silverstonetek.com/products-pp02.htm
Afbeeldingslocatie: http://www.silverstonetek.com/products/pp02/featured%20products/ppo2.gif

[ Voor 45% gewijzigd door Gutteguttegut op 14-12-2005 10:40 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-02 14:50

BertV

Handgemaakt

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1105888000.jpg

Ik heb ooit zo'n miskoop gedaan.
Dit ding zou werken als een geluidsdemper op een pistool.

In werkelijkheid laat de ruis van je voeding zich niet zo makkelijk dempen.
Passieve voeding was de oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door BertV op 14-12-2005 10:41 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

Het werkt wel, het beste is een kast ontwerp waar de casefans midde in de kast zitten in de plaats aan de achter of voorkant. Op die manieer kan je computer erg stil krijgen.

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-02 15:15
Radiiostudio's hebben ook meestal zo'n S bocht als ingang. Moet je volgens mij wel: heel goede geluidsdemping in de S aanbrengen, je bochten zeer goed berekenen (je wilt niet per toeval een klankkast bouwen) en ervoor zorgen dat het geluid van de stromende lucht niet verwordt tot een gesuis.

Theoretisch kan het volgens mij wél.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Verwijderd

zou het dan niet fanspecifiek werken? dat zon ding werkt bij een papst fan maar niet bij een coolermaster fan omdat die minder/meer airflow heeft, en dat het geluid daarom minder wordt gedempt.

Verwijderd

type op google eens het woord suskast in.
daar vind je de goed vorm om je geluid te beperken.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 16:23

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 16:48:
type op google eens het woord suskast in.
daar vind je de goed vorm om je geluid te beperken.
:Y)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Topicstarter
googlen op suskast gaf me veel info, vooral de meer verstopte pagina`s van universiteiten enz. over acoustiek en het gedrag van geluidsgolven, Thanx Dutchtubby.

De schetch is gemaakt en het wordt een zeer ruime kast,denk 2x HQ-08 plus 10 cm hoger
om alle acoutische kamers te herbergen en om de fans in "free air" te plaatsen.
Later meer
Pagina: 1