[Excel 2003] Formule 'als tekst + wildcard', dan...

Pagina: 1
Acties:
  • 2.876 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 14:20
Hoi,

Ik ben bezig met het maken van een DVD-lijst in Excel. Nu heb ik een kolom met de Genre's van een film. Echter kan een film meerdere genre's hebben. bv. Komedie/Actie/Avontuur

Ik wil nu graag in Excel het zo hebben dat als er bijvoorbeeld Komedie vooraan staat, dat hij dan in een andere cel een waarde van 01 geeft, zodat ik aan de hand daarvan een voorwaardelijke opmaak voor die rij kan maken. Het is dus de bedoeling om ieder genre een aparte kleur te laten hebben.

Het genre wat vóór de eerste '/' staat telt. Het lukt me maar niet om die goed in een formule te krijgen, en ik zou het ook nog graag zo hebben dat alle verschillende genre's in 1 formule staan, zodat ik deze over mijn complete lijst kan slepen, en iedere rij in een aparte cel wordt neergezet. Dus rij B in cel B6 oid.

Hopelijk snapt iemand me, en wil diegene me erbij helpen.

Alvast bedankt!

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 21:18
Als ik je goed begrijp zou je met de ALS functie een eind komen ? Daarmee kan je in ieder geval een waarde in een cel krijgen op basis van de waarde in een andere cel.

• TranceSetter
ParaNoiMia schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:00:
Als ik je goed begrijp zou je met de ALS functie een eind komen ? Daarmee kan je in ieder geval een waarde in een cel krijgen op basis van de waarde in een andere cel.
Klopt, alleen lukt het me niet om de formule zo te formuleren, dat ik ook daadwerkelijk een bepaald getal in die cel krijg...

Ik weet namelijk niet hoe Excel omgaat met teksten in formules. Aangezien er bij genre bijvoorbeeld:

Komedie/Actie/Romatiek

staat, zou excel die cel moeten controleren of deze begint met Komedie of Actie of Romantiek. Bij elke zou een ander getal in een cel moeten komen te staan, zodat ik gebruik kan maken van een voorwaardelijke opmaak.

Echter het lukt me alleen om het hele veld te laten controleren, zodat alleen als er ook daadwerkelijk '
Komedie/Actie/Romatiek' staat, dat hij alleen dan de cel als 'WAAR' geeft, en dus bijvoorbeeld 01 in de opgegeven cel zet.

Zover lukt het, maar mijn bedoeling is dus dat als er alleen al Komedie aan het begin staat dat er dan 01 komt te staan, en Actie vooraan wordt bv. 02.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. en dat iemand me hiermee kan helpen ;)

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-08 17:41
Met =ALS(NIET(ISFOUT(VIND.SPEC("/";A1)));LINKS(A1;VIND.SPEC("/";A1)-1);A1) kan je het eerste deel van het genre krijgen. De rest moet dan wel lukken, lijkt me.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik maak van Office even Excel in de titel, maakt het wat duidelijker :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Coffeemonster schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:08:
Met =ALS(NIET(ISFOUT(VIND.SPEC("/";A1)));LINKS(A1;VIND.SPEC("/";A1)-1);A1) kan je het eerste deel van het genre krijgen. De rest moet dan wel lukken, lijkt me.
Beetje moeilijk doen ;)

code:
1
=als(links(A1,5)="actie";1;0)

offtopic:
als snap ik heel die omweg niet. Dan kan toch direct in de voorwaardelijke opmaak? Bovendien zul je beperkt blijven tot drie categorieen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:24
Misschien nog mooier:
=ALS(ISFOUT(VINDEN("actie",A1));"Zit er niet in";"Zit er in")
=ALS(VINDEN("actie",A1)=1;"Staat vooraan";"Staat niet vooraan")

• TranceSetter
Niesje schreef op woensdag 14 december 2005 @ 18:29:
[...]

Beetje moeilijk doen ;)

code:
1

offtopic:
als snap ik heel die omweg niet. Dan kan toch direct in de voorwaardelijke opmaak? Bovendien zul je beperkt blijven tot drie categorieen.
Klopt helemaal, maar het is dus niet mogelijk om meerdere voorwaardelijke opmaken aan te maken? Dat je bv. twee kolommen klein naast elkaar zet, en dat je in 1 kolom 3 categorieën hebt, en in de andere kolom 3 andere categorieën?

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat kan best, maar je had het over een voorwaardelijke opmaak voor de (hele) rij. ;). In jouw geval worden die kolommen verschillend opgemaakt.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• TranceSetter
Niesje schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:57:
Dat kan best, maar je had het over een voorwaardelijke opmaak voor de (hele) rij. ;). In jouw geval worden die kolommen verschillend opgemaakt.
mwah, das wel minder dan dat je niet meerdere opmaken kunt doen... Dan wordt het maar 1 cel die gekleurd gaat worden...

En ik gebruik nu deze
code:
1

Formule, en dat werkt inderdaad, maar hoe kan ik deze formule nu omzetten naar meerdere acties, zodat hij in die formule uit 3 genre's kan kiezen.

actie wordt 1
komedie wordt 2
drama wordt 3

ik ben echt geen kei in excel, dus plz help me ;)

Het is me ondertussen gelukt...

Heb de formule uitgebreid:

code:
1
=ALS(LINKS(D2;5)="drama";1;ALS(LINKS(D2;5)="komed";2;ALS(LINKS(D2;5)="actie";3;0)))

en zo kan ik wel verder gaan...

[ Voor 45% gewijzigd door TranceSetter op 15-12-2005 01:15 ]

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-08 16:07
Misschien op een ander tabblad een lijstje maken met de verschillende mogelijkheden en daarachter dan een waarde opnemen. Vervolgens kun je met VLOOKUP (ik denk iets van VERT.ZOEKEN in het Nederlands) kun je dan de bijbehorende waarde in een cel plaatsen. Dat maakt je formule iets makkelijker en daarnaast ook makkelijker om uit te breiden.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Pagina: 1