Heb er ondertussen weeral een kleine 40 CDs opzitten met de nieuwe firmware. Ik merk qua branden geen verschil, maar een grote verandering (bij alle nieuwe Plextor firmwares van de afgelopen weken) is het feit dat de drive nu bij lezen audio data buffert wat ik zeer zeker geen positieve ontwikkeling vind.
Ik heb hierover reeds contact opgenomen met de Plextor Engineering Manager en hier is onze conversatie:
>...
>Nu is de grote vraag, met de nieuwe firmwares... doen de Plextors aan audio
>caching en zo ja, waarom? Dat heeft toch enkel nadelen? Het is dan veel
>gecompliceerder (en trager) om audio sectors opnieuw in te lezen voor
>optimale accuratie zoals EAC en enkele andere audio extracters doen.
>Of ligt het gewoon aan de gebruikte detectie methode van EAC en
>soortgelijken dat er nu caching wordt gedetecteerd terwijl de drives het in
>werkelijkheid niet doen.
>...
...
Wel Sidney, over alles valt te discussieren, en alles zal wel zijn voor- en nadelen hebben.
Bij Windows Media Player 7 kun je error detectie inschakelen. Dan wordt welke sector 5X gelezen. Dit om bij goedkope drives toch een betere kwaliteit te hebben. Maar dit proces wordt bij de Plextor drives al intern gedaan, wat resulteerde in een grotere vertraging en een kans op onderbrekingen. Daarom dat we nu dezelfde strategie toepassen als voor het lezen van data sectoren. De kwaliteit van de gebruikte chips is ondertussen zo verbeterd dat het resultaat hetzelfde blijft.
...
Als je de Plextor al leesdevice voor audio CDs gebruikt raad ik dus af om up te graden naar 1.08!! Als je zoals ieder verstandig persoon Exact Audio Copy gebruikt om audio data in te lezen zal de performance van de drive meer dan halveren. Helemaal niet goed dus.
Gebruik je de drive enkel om audio en data te branden of data te lezen dan is er geen probleem met de nieuwe firmware en is het aangeraden om die te gebruiken. Ikzelf gebruik mijn Plextor CD-ROMs voor het lezen van audio CDs en de branders gebruik ik enkel voor het schrijven. Dus ik gebruik nu 1.08...