Toon posts:

Traag kopieren in RAID tussen partities

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn PC 2 hardeschijven zitten. Beide hetzelfde type (2x Maxtor Daimondmax 10 SATA 250GB 16MB-CACHE, 7200 RMP)

Deze heb ik op mijn MOBO(Asus A8NSLI) in raid-0 (striping) aangesloten.
De leessnelheid van elke schijf appart (ik heb ze later weer in partities verdeeld) is normaal voor RAID begrippen (100mb/s). Wanneer ik echter van de ene partitie naar de andere kopier gaat dit heel erg traag, soms nog geen 20MB/s :S met dieptepunten van 2mb/s!!
Het kopieren van 20 GB van de ene partitie naar de ander duurt hierdoor wel 180 minuten!! :|

Zou iemand mij hier een mogelijke oplossing voor kunnen geven?

Ps: de partities zijn als volgt ingedeeld:

C: 50GB ( Primary)
D: 125GB (Logical)
E: 293GB (Logical)
F 10GB (Logical)

Alvast bedankt!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De combinatie Maxtor Diamondmax 10 <> Nforce4 (Asus A8N SLI) moederborden is een zeer veel besproken onderwerp hier op GOT. Deze combinatie geeft wel eens problemen, wat zich weer uit in het niet altijd detecteren van de schijven. Heb je daar ook last van?

Is dat niet het geval, dan kan ik je aanraden eens de Nforce4 Storage drivers te deinstalleren. Er zijn een aantal reacties in dit sub forum te vinden, dat de standaard Windows XP drivers een betere performance geven.

Overigens op welke controller zijn de schijven aangesloten op de Sil. of de ingebakken controller in de Nforce4 chipset?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat is de firmware versie van jouw DM10'en? :)

Hints: OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? » Compatibiliteit

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hallo ik heb geen oplossing maar wel een soort gelijk probleem.
ik heb namelijk 2 Seagate 7200.7 200GB SATA schijven in RAID0 op een Asus A8V Deluxe, die gewoon prima werken.Maar als ik soms een aantal rar bestanden (meestal een paar GB) wil weggooien in windows dan bevriest de pc een tijdje en gaat het verwijderen heel langzaam, mijn cpu springt dan ook naar 100% Als het bestand dan eindelijk is verwijderd werkt alles weer prima en snel.
Soms gooit hij de bestanden ook heel snel weg, zoals het hoort.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

BalusC schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:33:
Wat is de firmware versie van jouw DM10'en? :)

Hints: OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? » Compatibiliteit
Waar BalusC op doelt is, dat de Diamondmax 10 serie default bugged waren. In februari van dit jaar heeft Maxtor een firmware update uitgebracht welke in de FAQ van dit subforum is terug te vinden.

Wanneer de firmware van jouw schijven ouder is, dan is het aan te raden de nieuwere firmware te downloaden en de schijven te flashen. In principe kan dit zonder data verlies, alleen een goede backup is altijd aan te raden.

De firmware versie is op het label van de schijf terug te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 13-12-2005 23:39 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:11
@hierboven: IDE-drivers deïnstalleren is onmogelijk, omdat Windows geen ingebouwde ondersteuning heeft voor NVRAID. Dus je zult die drivers móéten gebruiken. Probeer wel eens een nieuwere/oudere versie, om te kijken of dat uitmaakt.

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:29:
De combinatie Maxtor Diamondmax 10 <> Nforce4 (Asus A8N SLI) moederborden is een zeer veel besproken onderwerp hier op GOT. Deze combinatie geeft wel eens problemen, wat zich weer uit in het niet altijd detecteren van de schijven. Heb je daar ook last van?
Hier heb ik geen last van. Gek genoeg. En wat inderdaad later ook in het forum terug te vinden is.... is dat ik de drivers inderdaad niet kan deïnstalleren, omdat Windows XP geen drivers heeft voor deze Raid controller. (De NFORCE 4 chipset raid controller)
In ieder geval erg bedankt voor de reactie!:)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 15:34

Ray

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:36:
Hallo ik heb geen oplossing maar wel een soort gelijk probleem.
ik heb namelijk 2 Seagate 7200.7 200GB SATA schijven in RAID0 op een Asus A8V Deluxe, die gewoon prima werken.Maar als ik soms een aantal rar bestanden (meestal een paar GB) wil weggooien in windows dan bevriest de pc een tijdje en gaat het verwijderen heel langzaam, mijn cpu springt dan ook naar 100% Als het bestand dan eindelijk is verwijderd werkt alles weer prima en snel.
Soms gooit hij de bestanden ook heel snel weg, zoals het hoort.
heb hier de k8vse de luxe met 2 wd 160 gb schijven in raid 0 op de promise controller en dat werkt altijd gewoon super. Lezen van de raid maar ook copieren onderling gaat evensnel als tussen hd's onderling op een aparte controller

Verwijderd

The__Virus schreef op woensdag 14 december 2005 @ 07:11:
@hierboven: IDE-drivers installeren is onmogelijk, omdat Windows geen ingebouwde ondersteuning heeft voor NVRAID. Dus je zult die drivers móéten gebruiken. Probeer wel eens een nieuwere/oudere versie, om te kijken of dat uitmaakt.
Euh.. je komt ook niet verder in de setup zonder de raid drivers eerst te installeren.

Je hebt het over van partitie naar partitie met leessnelheden van 100MB p/s. Met schrijven ligt deze waarde altijd lager.. Ik denk dat je met 10/20MB p/s nog aardig op de juiste weg zit. Ik heb zelf ook een Striped volume draaiende van 2x160GB in s-ata maar ook daar merk ik vrij hoge accesstimes en moeite met kleine files (schijven moeten veel handelingen verrichten om een bestand te lezen).

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:11
Was een typo, je kon uit de rest van het verhaal dat wel opmaken lijkt me ;). Want het was ook een reactie op het verwijderen van de IDE-drivers.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand dan misschien wat de normale snelheden ongeveer zijn wat betreft:

- Het kopieren van bestanden van éne partitie naar de andere bij in RAID geschakelde schijven
- De leessnelheid van de schijven/partities indien deze in RAID geschakeld zijn
- De range waartussen deze snelheiden wat betreft het kopieren kunnen schommelen.
- Over de vraag hierboven: Bij mij is het namelijk zo dat dit schommelt tussen de 50mb/s en de 2 mb/s en dan zit het vaker in de buurt van de 2mb/s.

Alvast bedankt!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 21:26
Afbeeldingslocatie: http://img227.imageshack.us/img227/7955/kopie5zs.th.jpg

wanneer ik iets kopieer zit ik rond de 20 mb .. ( binnen mijn raid )
en via firewire naar mijn usb hdd ga ik rond de 25mb.

Zou het mogenlijk zijn om die schijven van een nieuwe firmware te voorzien?
Misschien het bedrijf heel lief aankijken en vragen of je een WD hdd kan kopen ipv maxtor.
en anders wanneer er nieuwe schijven uit zijn omruilen onder garantie ? :-)

Nou Succes maar hé.

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 11:41

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

20MB/s gemiddeld op een stripeset van 2 disks aangesloten op een controller zonder cache en van partitie naar partitie is redelijk normaal hoor. Ik haal volgens mij ook niet veel meer op een vergelijkbaar stripeset (2x Hitachi T7K250 250GB). Windows is standaard niet bepaald efficient met kopieren in dat soort situaties.

Vergeet niet dat ookal heb je een stripeset het effect van kopieren voor de koppen van de schijven hetzelfde is als op 1 enkele disk van partitie naar partitie. Vooral als je iets van de eerste partitie naar de laatste op de schijf zal kopieren (jij hebt er 4) moeten de koppen een behoorlijke afstand afleggen voor elke operatie. Daarbij zijn lees/schrijf operaties op het einde van de disk en dus laatste partitie in 99% van de gevallen het langzaamst.

Je kunt dit soort operaties beter vermijden op een stripeset of het volgende doen:
- Controller gebruiken met eigen cache geheugen
- Niet zoveel partities aanmaken
- Beter nadenken voor je iets ergens neerzet
- Geen stripeset maar single disks
- Gewoon een paar extra disks kopen als je veel aan het slepen bent (like me) desnoods wat kleiner
- Softwarematige diskcache gebruiken (werken meestal een stuk beter dan de build-in cache van windows met deze operaties)

Als je echt voor de pure snelheid wil gaan via stripsets kun je ook beter meerdere kleinere disks (desnoods 80GB) hiervoor gebruiken als 250GB'ers wat te gortig worden, ben je ook een stuk flexibeler als het gaat om data/partitie verdeling.

Laat maar.. .

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden tips enz :)

Ik ben tenslotte tot het besluit gekomen dat ik toch maar nog even geen RAID inschakel :D en gewoon de hdd's appart aansluit als 2 hdd's van 250gb.
Natuurlijk is het logisch dat RAID sneller zou (moeten) zijn, maar bij mij is dit een uitzondering en is dit niet het geval.
Ik kies er dus maar voor de schijven niet in RAID te zetten.:)
Pagina: 1