[slackware] php met ldap support compilen

Pagina: 1
Acties:

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:04
Ik heb op dit moment ldap draaiende op mijn slackware 10.2 server. Nu wil ik graag gebruik gaan maken van phpldapadmin alleen heb ik hiervoor php met ldap ondersteuning nodig. Standaard heeft php voor slackware dit niet.

Geen probleem dacht ik dus ik download de source van php4 van de slackware site inclusief buildscript en patches,etc.

Deze heb ik gestart door php.Slackbuild te runnen.Natuurlijk van te voren dit bestand bewerkt en --with-ldap eraan toegevoegd. De eerste keer kreeg ik een error door het beeld. Dit bleek te gaan vanwege het ontbreken van de source van pine. Dus deze ook gedownload. Nog een keer php.Slackbuild runnen leverde me fijn 2 packages op: pine en php. Deze heb ik vervolgens geinstalleerd. De oude php versie natuurlijk eerst verwijderd.

Apache restart, geeft aan dat er iets fouts zit. Hij kan namelijk libphp4.so niet vinden in /usr/libexec/apache
Deze heb ik uit de standaard slackpakage gehaald. Je zou in principe verwachten dat deze toch wel aangemaakt wordt...of niet?

apache restart en alles loopt zoals het hoort. Alleen php met ldap werkt nog steeds niet. Toen bedacht ik me dat ik in php.ini: extension=php_ldap.dll moest invoeren. Ook dit hielp niet. Er is zelfs geen php_ldap.dll aanwezig op het systeem.

Vervolgens maar eens een php bestandje op de server gezet met daarin:
code:
1
2
3
<?
phpinfo();
?>

Hierin zie ik niets meer terug van de with-ldap parameter die ik in de slackbuild heb meegegeven.

Wat o wat vergeet ik? Ik zelf zie namelijk niet meer wat ik fout doe of vergeet

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Ehm... is een .dll bestand niet bedoeld voor Windows?

We are shaping the future

• Zym0tiC
Alex schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 22:51:
Ehm... is een .dll bestand niet bedoeld voor Windows?
hum heb je gelijk heb ik even fout gekeken, stond idd voor Windows boven 8)7

Maar dat veranderd in principe niets aan de situatie. phpinfo() geeft aan dat er niets van --with-ldap is mee gegeven. En waarom wordt er geen libphp4.so aangemaakt?

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 00:10

qless

...vraag maar...

Oude php pakket gedeinstalleerd?

Dan pas nieuwe pakket compileren en installeren (als DSO in apache...)

apache herstarten.

Dan nog eens een php-info draaien

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
er is iets foutgegaan bij je compilatie waardoor er geen libphp4.so aangemaakt is. Dit is ook pretty much het hart van php4, het is nml de DSO module. Omdat jij de libphp4.so teruggezet hebt uit de originele slackware package, is er eigenlijk niks veranderd :)

• Zym0tiC
Het is toch nog gelukt. Ik heb nog eens de log file van de installatie doorlopen en er bleken nog een aantal pakketten te missen:

gdbm
libgmp
gmp
pcre
expat

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Dan moet je die eerst installeren. Sim-pel.

We are shaping the future

• Zym0tiC
Alex schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:52:
Dan moet je die eerst installeren. Sim-pel.
Na het vinden van deze depencies heb ik dat idd alsnog gedaan ja :).

Was wel wat zoek werk aangezien deze error ergens midden in het compile verhaal verscheen. Compilen ging gewoon door en uiteindelijk werd er gewoon een package aangemaakt met de mededeling dat alles succesvol was verlopen 8)7

Pagina: 1