enkele pinnen van HD-connector gebroken,pin 38 noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:51
Hallo Tweakers,

Laat ik bij het begin beginnen: Ik heb twee HD-sledes gekocht om snel van configuratie te verwisselen. Helaas bleken deze sledes niet ruim genoeg, waardoor de harde schijf en de kabels te hard op elkaar drukten. Een oplossing was om een bandje van de IDE-kabel te verwijderen voor extra stevigheid tussen connector en kabel. Omdat hiermee de kans groot was dat ik bij het verwijderen van deze kabel de connector achterblijft in de harde schijf, heb ik de connector en de kabel eerst vastgelijmd met secondenlijm. Nadat deze droog was, heb ik de harde schijf er op aangesloten, en alles werkte prima.

Tot vandaag. Aangezien mijn vriendin belangrijke data voor haar cursus had verwijderd (zie topicje van mij in software algemeen) moest haar schijf in mijn computer om de data te redden. Ik wilde hiervoor een harde schijf uit mijn HD-slede nemen zodat de hd van m'n vriendin hier mooi even in kon hangen. Maar wat bleek nou, de connector was met geen mogelijkheid van de HD los te halen. Tot overmaat van ramp was de connector aan de andere kant van de (korte) ide-kabel losgeschoten (kutkwaliteit dus) waardoor de kabel van de HD los MOEST. Maar helaas, de kabel bleek muurvast. Blijkbaar was de lijm nog niet goed opgedroogd, waardoor enkele pinnetjes zo vast als een huis zaten. Na wat getrek en gescheur trok ik dan langzaamaan de connector van de harde schijf, maar hierbij zijn helaas enkele pinnetjes losgeschoten van de controller. Het gaat om pin 2, 38, 39 en 40. Pin 39 is sowieso verloren, de overige pinnen kunnen gesoldeerd worden (wat ik uiteraard wil voorkomen, aangezien dit de doodsteek kan zijn voor mijn controller)

Nu pak ik de pin-layout van de IDE connector er bij, en nu blijkt dat pin 2 en 40 GND zijn. Pin 22, 24 en 26 zijn onder andere ook GND, dus pin 2 en 40 lijken me niet noodzakelijk.
Pin 39 is 'activity' wat mij lijkt op de aansturing van de hardeschijf-LED. Ook niet boeiend dus. Wat nu dus nog rest is pin 38: chip select 3p (3s)

Dit lijkt een niet onbelangrijke pin, maar is er iemand die enig idee heeft of deze echt cruciaal is? Ik heb hem nog niet aangesloten, ik wil eerst weten of deze pin echt noodzakelijk is. De data op de harde schijf is namelijk erg belangrijk (backup is lang geleden |:( ) en ik wil het koste wat t kost terug hebben.

Kan iemand mij vertellen wat de kansen zijn en wat pin 38 te betekenen heeft?

Groeten,
Een tweaker die zich vandaag voelt als een ontzettende n00b

Verwijderd

je ziet soms ook dat pinnetjes erin gedrukt zijn is er niet een manier om dat te doen en dan een neiuwe in te duwen die contact maakt met het deel dat er nog aanzit??

edit zal volgende keer lezen O-)

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 22:59 ]

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 22:19

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

ik weet niet of je kan solderen, maar mij is ooit het zelfde gebeurd en ik heb toen een pootje van een ledje er opgesoldeerd en totop de dag van vandaag werkt die disk nog steeds. Alleen je bent zoisoo je garantie kwijt tis alleen om je data er af te halen eigenlijk zou ik zeggen.

• JeroenTheStig
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 22:53:
als hij der voor niks zat hadden ze hem er vast niet opgedaan
wil je eerst even de TS goed doorlezen voordat je replyt? :X Een pin als activity of gnd is in dit geval niet noodzakelijk om mijn data terug te krijgen
Knutsel_smurf schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 22:54:
ik weet niet of je kan solderen, maar mij is ooit het zelfde gebeurd en ik heb toen een pootje van een ledje er opgesoldeerd en totop de dag van vandaag werkt die disk nog steeds. Alleen je bent zoisoo je garantie kwijt tis alleen om je data er af te halen eigenlijk zou ik zeggen.
heel kort solderen moet de truuk zijn idd, ik denk dat dat uiteindelijk nog de enige mogelijkheid is.
Ik heb geen vaste hand, maar met mijn MTS elektronica heb ik ook veel moeten solderen

[ Voor 61% gewijzigd door JeroenTheStig op 13-12-2005 22:58 ]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

zelfde gedaan met een 40gb maxtor drive. was ook een pen afgebroken, lekker frobelen met het soldeer aparaat en rechtstreeks op de print gesoldeerd, initieel om de data er af te halen, en later dat ding blijven gebruiken.

Hij is uiteindelijk gestorven aan bad sectors lol. niet aan de operatie met soldeerbout.

If you choose to criticise you choose your enemies

• JeroenTheStig
vanmiddag dan toch maar dat ene pinnetje solderen. Dan hoop ik dat de 2 GND-pins en de activity-pin geen problemen op gaan leveren.
Trouwens, als ik hem zo aansluit, zonder dat de bovenstaande pinnetjes zijn aangesloten, kan ik daarme iets slopen? Ik verwacht van niet, maar je weet nooit..

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02 11:18

Passievrucht

swarma

heb je niet een 2GB harde schijf of een andere hd die je toch niet meer gaat gebruiken, dan kan je het hier op testen of de hd het zou overleven of niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Passievrucht op 14-12-2005 08:33 ]

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

• JeroenTheStig
Passievrucht schreef op woensdag 14 december 2005 @ 08:32:
heb je niet een 2GB harde schijf of een andere hd die je toch niet meer gaat gebruiken, dan kan je het hier op testen of de hd het zou overleven of niet.
Kan ik op zich wel doen, ik heb nog een 1,4 GB schijf, dus het is niet erg dat deze HD stuk gaat. Maar ik wil m'n moederbord natuurlijk niet slopen, want dan moet ik alles nieuw

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Boktor schreef op woensdag 14 december 2005 @ 08:42:
[...]

Kan ik op zich wel doen, ik heb nog een 1,4 GB schijf, dus het is niet erg dat deze HD stuk gaat. Maar ik wil m'n moederbord natuurlijk niet slopen, want dan moet ik alles nieuw
in dat geval, heb je dan nog een oude bak die kapot mag? :D

anders heb ik er wel 1 voor je

404 Signature not found

• JeroenTheStig
Nou, ik heb drie van de vier pootjes weer vastgesoldeerd, alleen de 'activity' is niet aangesloten, aangezien deze onder aan de controllerprint zit. Aangesloten, opgestart, en ik ben nu bezig om de data veilig over te zetten naar mijn andere schijf :D Oftwel: mijn humeur is weer helemaal goed :D
Pagina: 1