Toon posts:

Verschil tussen Distance Vector en Link State Algoritmen

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er al veel voor gegoogled maar nergens kan ik een goeie nederlandstalige uitleg vinden hoe de 2 precies in elkaar zitten.
Is er hier soms iemand die het verschil in klare taal kan uitleggen?
Ik weet dat Distance Vector Algoritmen, pingen naar de omliggende Routers / PC's enzo de Low Cost Router berekenen (minst aantal hops).
Er wordt dus gepinged om het aantal hops te weten te komen en de bekomen info wordt in routingtabellen opgeslaan.
Maar wat dan met Link State Algoritmen.
Pingen deze iedere keer dan?
Maken deze dan geen gebruik van Routingtabellen en blijven deze dan als het ware "dom"?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 21:23 ]

Verwijderd

bij Link State Algoritmen was het volgens mij zo dat ie een automatisch vaste route insteld(onthoud)
totdat deze niet meer beschrikbaar is, het eerste keer opzetten van deze route doet ie wel hetzelfde als de Distance Vector. Dus bij Link State Algoritmen voorkom die extra data verkeer.

Persoonlijk weet ik niet meer of deze beschrijving bij deze begrippen( Al een jaar geleden dat ik cisco gehaald had)
Als dit niet mere klopt corrigeer me maar.

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-01 19:25
bij link state routing wordt er continu een database van het netwerk rondgestuurd tussen de routers in het netwerk. De routers maken dan door middel van wiskundige berekeningen uit wat de beste route voor een pakketje is.
Distant vector routing kijkt de router om de zoveel tijd (geloof 30 seconden bij rip) of zijn aangesloten routes nog werken.
Link state procotol werkt beter, alleen kan het constant rondtsturen van de database voor performance drops leiden. Bij distant vector route duurt het langer voordat het netwerk geupdate is (welke route is stuk etc) dan bij link state routing. distant vektor heeft dan weer de eventuele performance drop niet door het rond sturen van de database.

Duidelijk? ;) :*)

Verwijderd

haha lol.... ook al morgen tentamen van I_N?

Bij DV praat elke node alleen tegen zijn buren, en geeft ze een tabel met daarin de korste route naar alle buren die hij kent. De buur die die tabel krijgt voegt de informatie samen met zijn eigen tabel en stuurd die weer door zijn buren. enz.... Wanneer alle nodes dezelfde tabel hebben stop het algorithme vanzelf.
Bij LS praat elke node met ALLE nodes in het netwerk (via broadcast) maar hij verteld ze alleen de kosten naar zn eigen buren.

Edit... ff kort en krachtig samengevat. Hopenlijk heb ik het goed :+

[ Voor 163% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 01:04 ]