CPU of GPU te warm... Of?

Pagina: 1
Acties:

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik heb mijn a64 3200+ (2 gig) op 2,65 gig staan nu, 10 x 265.
Mijn x850pro staat op 570/610.

Deze werken perfect, met 2 casefans aan, maar zodra ik mijn exhaust uit zet en 3DMark05 draai, loopt hij vast. In de derde, GPU test stopt hij gewoon, freeze, geen reboot.

Ik heb CPU Burn in gedraait voor een half uurtje, en mijn cpu haalde 48 graden, succesvol afgerond.
En ook met 3Dmark05 haalt hij 48 graden.

Het vreemde is echter dat mijn graka "vroeger" voor hij overgeclockt was, zon 65 graden kon worden, stabiel (fan nog niet ingestelt). Nu, wel overgeclockt, haalt hij "maar" GPU: 60.8°C GPU environment: 48.0°C, en hij liep vast op 60.3. De temp is dus iets omlaag, maar toch loopt mijn systeem ergens op vast, ik zeg niet met zekerheid dat het mijn graka is, maar denk het wel, exhaust fan zit er precies boven...

Zowel de CPU als de GPU temps zijn dik in orde lijkt me. Ze zijn niet laag, maar natuurlijk wel full-stressed.

Iemand een idee hoe het komt dat hij met die fan uit het niet haalt, maar met de fan aan wel?

Het mobo word 35 graden, dus daar lijkt het me niet aan te liggen. Alles is stabiel, prime, memtest, cpu burn in en 3DMark05 -> allemaal met de exhaust erbij dus, zonder heb ik ze nog niet getest, maar dat lijkt me ook een beetje zinloos..?

Specs:
A8N-E
a64 3200+
x850pro
Nanya 512 MB @ 333
Seagate Baracuda 7200.8 250 gig
Tagan I-Xeye 420 watt
Nec 3500, dvd-bakker
Dvd-lezer

PS: je zou kunnen denken: stop die fan er gewoon in. Maar dat ding maakt echt een tering herrie en blaast harder dan mijn:
- Inlaat-fan
- CPU fan (Big Typhoon)
- Chipset fan (A8N-E std)
- Voeding fans (2 fans)
BIJ ELKAAR!!! Daarom wil ik hem dus uit :)

Als hij echt niet uit kan: heeft het nu om mijn "rooster" aan de achterkant van mijn pc kapot te knippen? Daar blaast die fan dus tegenaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/cases/products/soprano/silverShare/s09.jpg

Alvast bedankt!

Verwijderd

Dat je grafische kaart overklokt sneller vast loopt bij een lagere temp dan wanneer hij niet overklokt is, is normaal he.
Verder: kan het gewoon niet zijn dat hij niet warmer wordt dan 60°, gewoon omdat hij dan vastloopt of terugklokt ofzo?

Verwijderd

WingsOfFury schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 20:06:
Als hij echt niet uit kan: heeft het nu om mijn "rooster" aan de achterkant van mijn pc kapot te knippen? Daar blaast die fan dus tegenaan:
[afbeelding]

Alvast bedankt!
Dat heeft sowieso nut.

Dat zorgt voor een betere doorstroming van de lucht, waardoor er minder geluid ontstaat.

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-01 18:19
Kun je niet eens proberen door deze exhaust fan te vervangen door een stiller exemplaar, bijvoorbeeld een nexus of papst fan ?
En doordat er lucht tegen het rooster aankomt zul je resonantie krijgen en dan hoor je dus trillingen, probeer je hand eens tegen het rooster te drukken en dan luisteren of het minder word ?

• WingsOfFury
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 20:10:
Verder: kan het gewoon niet zijn dat hij niet warmer wordt dan 60°, gewoon omdat hij dan vastloopt of terugklokt ofzo?
Snap ik niet helemaal? Je vraagt of het uberhaupt niet mogelijk is dat hij warmer word? Hij draaide stock op 65 graden, full-load, en nu 60 en hij loopt vast, omdat ik vroeger de fan speed nog niet had ingesteld en hij pas op 65 graden 100% ging blazen. Ik heb hem trouwens ook met mijn oude fan-speed over geclockt gehad, totdat iemand zei dat je die kon instellen (zijn kaart was koeler). Dus met exhaust aan, kan hij de 65 graden wel halen, zonder vast te lopen.

Misschien dat het toch de CPU is, maar 48 graden is toch niet TE veel?

(Ik ganu ff het rooster wegknippen :P )
thumblex. schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 20:57:
Kun je niet eens proberen door deze exhaust fan te vervangen door een stiller exemplaar, bijvoorbeeld een nexus of papst fan ?
En doordat er lucht tegen het rooster aankomt zul je resonantie krijgen en dan hoor je dus trillingen, probeer je hand eens tegen het rooster te drukken en dan luisteren of het minder word ?
Ja, hier word stiller als ik mijn hand er tegenaan druk. Dus dat rooster is vanavond weg.

Over die fans: hoe maken die dingen eigenlijk lawaai? Als je ze "kaal" in de lucht houd, zouden ze toch geen geluid mogen maken? Of zouden ze iig AFHANKELIJK van de hoeveelheid lucht een bepaalt aantal dB produceren. Hoe kunnen die papst fans dat stiller zijn? Of maken de rotaties ook geluid ofzo?

De fan is trouwens zelf heel stil: voorin zit precies dezelfde fan, alleen zit daar een stof filter voor, en zuigt hij nergens tegenaan, de kast in namelijk.

[ Voor 38% gewijzigd door WingsOfFury op 13-12-2005 21:05 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat de GPU temperatuur de temp van de core is. Misschien worden je ram chippies wel te warm als je de koeler uitschakelt.
En waarschijnlijk kan je die temp niet zomaar meten.

Of je northbridge trekt het niet meer als je de airflow stopt.

[ Voor 15% gewijzigd door Kawaii op 13-12-2005 21:05 ]

• thumblex.
Tja als je fan een rotte kogellager hebt en hij dus uit balans is kun je rare geluiden krijgen. Papst en Nexus fans zijn gewoon van hogere kwaliteit, ze zijn goed uitgebalanceerd en er zit vrij weinig speling in. Ikzelf heb trouwens Artic 3 TC fans die ik ook erg stil vind, mijn hdd's hoor ik er ruim bovenuit, en het mooie is dat deze fans een heel stuk goedkoper zijn dan Papst of Nexus.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Dat rooster (wordt meestal fanguard (of fingerguard) genoemd) is al een geavanceerde versie: met zeshoekige gaten/honingraat. De luchtweerstand is niet veel. Het zal niet erg veel schelen als je het weghaalt. (misschien iets in geluid... maar luister eens naar de fan terwijl hij buiten de kast hangt.)

Als ik dat plaatje trouwens zie, dan zit de fan verkeerd om... en zuigt hij dus lucht naar binnen.

Je kan ook 5 i.p.v. 12 volt op de fan proberen te zetten. Maakt hij wat minder geluid... of een andere fan nemen.

@thumblex: de resonantie (zoemen) van het rooster komt doordat de fan ertegenaan geschroeft is en de behuizing trilt. De luchtstroom langs het rooster veroorzaakt turbulentie en dat is geruis wat je hoort.

Als je dat zoemende geluid hebt, kan je ook proberen de fan te ontkoppelen van de kast... ophangen met rubber bijvoorbeeld...
of heb je met je hele hand ertegenaan gedrukt? Als je namelijk de luchtstroom blokkeerd dan gaat hij lucht circuleren en idd minder lawaai maken... dan maakt het verwijderen van het rooster niet uit... Het gaat om of het uitmaakt als je met één vinger het resoneren van het rooster stopt...

[ Voor 24% gewijzigd door MeMoRy op 13-12-2005 21:17 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• WingsOfFury
Kawaii schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 21:05:
Ik neem aan dat de GPU temperatuur de temp van de core is. Misschien worden je ram chippies wel te warm als je de koeler uitschakelt.
En waarschijnlijk kan je die temp niet zomaar meten.

Of je northbridge trekt het niet meer als je de airflow stopt.
Ram zit niet echt in de airflow... Of maakt dat niet echt uit?
MeMoRy schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 21:14:
Dat rooster (wordt meestal fanguard (of fingerguard) genoemd) is al een geavanceerde versie: met zeshoekige gaten/honingraat. De luchtweerstand is niet veel. Het zal niet erg veel schelen als je het weghaalt. (misschien iets in geluid... maar luister eens naar de fan terwijl hij buiten de kast hangt.)

Als ik dat plaatje trouwens zie, dan zit de fan verkeerd om... en zuigt hij dus lucht naar binnen.

Je kan ook 5 i.p.v. 12 volt op de fan proberen te zetten. Maakt hij wat minder geluid... of een andere fan nemen.

@thumblex: de resonantie (zoemen) van het rooster komt doordat de fan ertegenaan geschroeft is en de behuizing trilt. De luchtstroom langs het rooster veroorzaakt turbulentie en dat is geruis wat je hoort.

Als je dat zoemende geluid hebt, kan je ook proberen de fan te ontkoppelen van de kast... ophangen met rubber bijvoorbeeld...
of heb je met je hele hand ertegenaan gedrukt? Als je namelijk de luchtstroom blokkeerd dan gaat hij lucht circuleren en idd minder lawaai maken... dan maakt het verwijderen van het rooster niet uit... Het gaat om of het uitmaakt als je met één vinger het resoneren van het rooster stopt...
Ik heb die zeshoekige honing graat :P

Plaatje: die stomme idioten hebben hun fan verkeerd op hun plaatje gezet, bij mij blaast hij en zo kreeg ik 'm ook (andersom dus).

Ik heb (nog) geen fancontroler en kan de voltage dus nog niet regelen :( Zit er wel aan te denken er 1 aan te schaffen, maar zonder die exhaust fan is mijn pc bijna niet te horen.

De fan trilt niet tegen de kast: het geluid word alleen minder als ik de gaatjes dicht (mijn hele hand er dus tegenaan).

Mijn fan draadjes heb ik heel netjes (en stom) onder mijn mobo geplakt :P Maar ja, ik zal me mobo er wel ff uitschroeven en die fan loshangen, misschien is hij inderdaad wel kapot, maar ik denk het niet...

[ Voor 3% gewijzigd door WingsOfFury op 13-12-2005 21:41 ]

• WingsOfFury
MeMoRy schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 21:14:
Fan buiten de kast maakt geen geluid. Weet je zeker dat die honinggraat GEAVANCEERD is? Dat is het enige wat ik nog kan bedenken wat het is... Ik knip die graat wel weg en zal dan eens posten wat het met het geluid doet.

edit:
Sorry voor dubbel-post, maar voor de duidelijkheid heb ik het ff gedaan :X

[ Voor 7% gewijzigd door WingsOfFury op 13-12-2005 22:15 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Het hangt er van af hoe die "honingraat" gemaakt is, maar theoretisch is het gunstiger als een "gewone" fanguard.

Weet je zeker dat het niet een geval van resonantie is? Dit werkt vaak beter als verwacht, een paar rubeer ophanggevalletjes voor een euro en klaar ben je.

• WingsOfFury
Ne tdie honinggraat weggeknipt, wat een t*ring werk zeg, maar hij bleef kei hard blazen, toen heb ik hem uit zijn "fan-houder" gehaald en nu blaast hij iig niet meer zo hard. Maar nu zoemt hij :( Ik zal morgen rubber "ophanggevalltjes" kopen... Wat zijn dat? :P Of bedoel je gewoon rubberringetjes, zoals bij een hdd?

• thumblex.
Uhm het lijkt mij dat je fan evenhard blijft "blazen" de rpm word niet minder als je dat gaas weghaalt natuurlijk.
Die rubberen dingen zijn ter vervanging van de reguliere schroeven waar een fan altijd mee vast zit, dit rubber dempt dan de trillingen zodat die minder snel aan de kast worden doorgegeven.
Dit product wordt dus bedoelt: http://www.alternate.nl/h...rue&artno=TLZV06&#tecData

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:59
Waarom zet je de fan gewoon niet op 6volt ... :X ?

• WingsOfFury
EyeWitness schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:18:
Waarom zet je de fan gewoon niet op 6volt ... :X ?
WingsOfFury schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 21:40:
Ik heb (nog) geen fancontroler en kan de voltage dus nog niet regelen :( Zit er wel aan te denken er 1 aan te schaffen, maar zonder die exhaust fan is mijn pc bijna niet te horen.
Damn, kom nu net boven gelopen, ff tv gekeken, pc aan dus, zit dat ding weer kei hard te blazen :( Blijkbaar moet hij ff op gang komen ofzo, want net was hij een stuk stiller.

Ik denk toch dat ik papst aan moet schaffen + fan controller...
thumblex. schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:15:
Uhm het lijkt mij dat je fan evenhard blijft "blazen" de rpm word niet minder als je dat gaas weghaalt natuurlijk.
Klopt, maar als jij over de rand van een bierflesje blaast hoor je ook geluid -> die fan blies natuurlijk over 50 randjes heen. Ik heb zelfs een keer in een goed blad (PC Magazine ofzo, maar weet niet zeker) gelezen dat je die dingen weg kunt halen als je minder geluid wilt, was echt aangeraden door hun. En nu is heel mijn kast verneukt :P

Maar niemand weet dus ook wat het kan zijn waarom ik die fan nodig heb? Het geheugen lijkt me idd het logischte, maar die zit totaal niet in de airflow. De exhaust blaast natuurlijk wel de warme lucht weg, maar of dit erg belangrijk voor het geheugen is betwijfel ik. Bovendien blaast mijn big typhoon (bijna) direct op mijn geheugen reepje...

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:59
WingsOfFury schreef op woensdag 14 december 2005 @ 01:37:
[...]

[...]

Damn, kom nu net boven gelopen, ff tv gekeken, pc aan dus, zit dat ding weer kei hard te blazen :( Blijkbaar moet hij ff op gang komen ofzo, want net was hij een stuk stiller.

Ik denk toch dat ik papst aan moet schaffen + fan controller...

[...]

Klopt, maar als jij over de rand van een bierflesje blaast hoor je ook geluid -> die fan blies natuurlijk over 50 randjes heen. Ik heb zelfs een keer in een goed blad (PC Magazine ofzo, maar weet niet zeker) gelezen dat je die dingen weg kunt halen als je minder geluid wilt, was echt aangeraden door hun. En nu is heel mijn kast verneukt :P

Maar niemand weet dus ook wat het kan zijn waarom ik die fan nodig heb? Het geheugen lijkt me idd het logischte, maar die zit totaal niet in de airflow. De exhaust blaast natuurlijk wel de warme lucht weg, maar of dit erg belangrijk voor het geheugen is betwijfel ik. Bovendien blaast mijn big typhoon (bijna) direct op mijn geheugen reepje...
Als je geen fancontroller hebt, waarom download je dan Speedfan niet ??? Easy te regelen d8 ik zo. En volgens mij bestaan er ook van die molex kabeltjes waar 4 van die aansluitingen zitten voor je fans, 2x 12volt en 2x 6volt ...

• Sjeepee
  • Laatst online: 13:35
Dit zijn die (irritamte ;)) tempgeregelde fans. Denk dat je Typhoon warme lucht gaat blazen tegen deze fan, waardoor hij harder gaat draaien. Tip: fan in prullenbak, Nexus 120MM erin, klaar!

Kost je rond 10 euro :+

Als je papst wilt, mag dat natuurlijk ook :Y)

Love Hardware!

• WingsOfFury
Sjeepee schreef op woensdag 14 december 2005 @ 17:09:
Dit zijn die (irritamte ;)) tempgeregelde fans. Denk dat je Typhoon warme lucht gaat blazen tegen deze fan, waardoor hij harder gaat draaien. Tip: fan in prullenbak, Nexus 120MM erin, klaar!

Kost je rond 10 euro :+

Als je papst wilt, mag dat natuurlijk ook :Y)
Hij heeft een 5,25 aansluiting + een geel kabeltje voor in het mobo. Als ik dat kabeltje er nou eens uittrek, krijgt hij geen temps meer door en zou hij stabiel moeten draaien, toch?

Ik zal speedfan eens downloaden, ik wist niet dat je de voltages software matig kon veranderen :?
Edit: kan blijkbaar ook helemaal niet, anders mag EyeWitness het me even vertellen waar het staat :)

[ Voor 8% gewijzigd door WingsOfFury op 14-12-2005 18:10 ]

Pagina: 1