[KNOPPIX] Probleem configuratie van netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162866

Topicstarter
XP/sp2 op mijn laptop (HP Compaq nx7010 centrino) heeft bijna het loodje gelegd en om mijn data te redden heb ik mijn laatste hoop op Knoppix gevestigd. Die draai ik van cd en het lijkt erop dat alles fijn werkt; ik kan bij mijn data, maar ik wil/moet deze via het netwerk wegschrijven naar een andere machine.

Probleem: ik krijg mijn netwerk maar niet aan de praat. Gisteren kreeg ik wel (wireless) contact met mijn modemrouter (SMS Barricade), maar ik kreeg geen internetverbinding noch een ip-adres toegekend.

Verder heb ik ook een probleem als ik de netwerkkabel inplug. Bovendien lukt het me niet om via Netwerk card configuration de boel in te stellen:
- allereerst moet ik een netwerkkaart selecteren (eth0/eth1), maar ik weet niet welke ik moet kiezen
- vervolgens moet ik aangeven of ik DHCP gebruik: daar wil ik 'ja' kiezen, maar dan krijg ik een foutmelding en stopt de console.

Ik zit nu een beetje met de handen in het haar, andere fora hebben me niet kunnen helpen :(

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 162866 op 13-12-2005 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:22

zomertje

Barisax knorretje

Is het niet handiger (omdat het toch tijdelijk is) om gewoon in een shell met ifconfig tijdelijk een adres toe te wijzen? Gewoon eentje uit de zelfde reeks als er via dhcp zou worden toegewezen.

Eventueel nog een route toevoegen voor de gateway.

Meestal lukt het op deze basic manier wel om netwerk aan de praat te krijgen.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat zou ik maar wat graag willen doen, alleen ben ik nog een leek op linux-gebied, dus als jij zegt 'shell' ben ik het spoor al bijster... Het commando ifconfig heb ik inderdaad een paar keer ingevoerd, maar ik krijg dan slechts een overzicht (vergelijkbaar met ipconfig in XP). Overigens staat er dan als ip 127.0.0.1, maar dat heb ik zelf nooit toegevoegd.

Wat zou ik dan moeten invoeren om de boel goed te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloody NO!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-05-2020
ifconfig Zonder parameters geeft inderdaad een overzicht. Om te kunnen veranderen moet je parameters bij ifconfig toevoegen:

ifconfig ... ... ...

Als je een shell [console] hebt en ifconfig in kunt typen, kan je dit uitvoeren om uit te vinden wat er nu achter ifconfig moet komen te staan:
man ifconfig [man is van manual]

Dit is een uitgebreide beschrijving van het commando. Om uit de man-page te komen: q. Dit zou genoeg informatie moeten bieden om eruit te komen.

eth0 en eth1 - inderdaad, de verschillende netwerkkaarten. Het is gewoon een kwestie van proberen.

Et peut-être un siècle nouveau commence-t-il, un siècle où les intellectuels et la classe cultivée rêveront aux moyens d'éviter les utopies et de retourner à une société non utopique, moins 'parfaite' et plus libre. - N. Berdiaeff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik was al aardig op de goede weg, bedankt voor de extra uitleg! Nu maar weer hopen en duimen draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de volgende opdracht in de shell ingegeven:

ifconfig eth:1 192.168.2.1 netmask 255.255.255.0

Hierop krijg ik de melding:

SIOCSIFADDR: Toegang geweigerd
SIOCSIFFLAGS: Toegang geweigerd
SIOCSIFNETMASK: Toegang geweigerd

Ik ben nu echt het spoor bijster.......... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 16:46

Valor

yummie spam

Fix anders ff een externe HDD kan je daar alles op zetten ben je ook klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77230

"ifconfig eth0 x.x.x.x. netmask x.x.x.x"
eth0, niet eth:0 lijkt mij de meest logische oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77230

En je moet waarschijnlijk root zijn, of sudo'en. Ik meen me te herinneren dat knoppix standaard root uit had staan, en hoewel je daar wel omheen kan werken is sudo waarschijnlijk gewoon beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 17:53

DeMoN

Pastafari

Anoniem: 77230 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 07:21:
En je moet waarschijnlijk root zijn, of sudo'en. Ik meen me te herinneren dat knoppix standaard root uit had staan, en hoewel je daar wel omheen kan werken is sudo waarschijnlijk gewoon beschikbaar.
Je kan via de grafische interface een 'root shell' laden of je kan op de console gewoon 'sudo su' tikken.
In beide gevallen ben je dan root :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal, het is uiteindelijk gelukt! Ik had mijn netwerkkabel steeds pas na het booten van Koppix in mijn laptop gehangen, maar het blijkt dat Knoppix tijdens het opstarten en initialiseren van de netwerkkaarten al een in IP-adres van de DHCP krijgt toegewezen. Toen ik dat door had kon ik direct verbinding maken over het netwerk met mijn pc. Een schone versie van XP op mijn laptop en eind goed, al goed!

:D :D :D
Pagina: 1