Toon posts:

[DOS] opstartdiskette kan alleen gemaakt worden onder dos?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voorval: In mijn bedrijf werken wij met een zogenaamde praatpaal..

(je raadt het al.. welkom bij Mcdonald's mag ik uw bestelling alstublieft?)

naast die praatpaal staat dus een monitor waar de bestelling van de fastfoodjunkie terecht komt..
Vanochtend probleem gejad met ontvanger van headsets.. computer gereboot--> diskette start niet opnieuw op. Op die diskette staat dus normaal gezien het programma wat de gast zijn bestelling weergeeft op die monitor.

Paar maanden geleden heb ik die diskette al een keer mee naar huis genomen om een aantal dingen in de welkomsttekst ea te vervangen. plus alle bestanden die op die diskette staan gebacked op mn HD.. dus ik bel dat bedrijf vandaag met de vraag of ik die bestanden niet gewoon terug op een geformateerde diskette kan zetten,die diskette in de pc stoppen en weer rebooten. wordt mij verteld dat dit niet kan omdat de floppy die deze bestanden hoort te dragen ALLEEN geformateerd mag zijn onder dos. en niet onder windows. mijn vraag:

Is dit te omzeilen?

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:59

Bud_s

Team Anticimex & Lock

Waarom niet even een dosdisk formateren ??

zie www.bootdisk.com

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heb je het al geprobeerd? Klinkt me aardig als onzin in de oren.
En anders start je van een Dos-flop op en formatteer je daarmee een andere flop?
Of neem VMWare, installeer dos en formatteer je de flop daarmee?

[ Voor 23% gewijzigd door RobIII op 13-12-2005 17:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Als het echt onder DOS moet gebeuren kan je een Bootdisk aanmaken.

Op deze pagina kan je diverse Bootdisken downloaden en aanmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 17:27:
Als het echt onder DOS moet gebeuren kan je een Bootdisk aanmaken.

Op deze pagina kan je diverse Bootdisken downloaden en aanmaken.
ja ok.. maar dan moet ik natuurlijk ook nog weten welke dos versie ik moet kiezen?

Verwijderd

Zelf denk ik dat dit niet zoveel uitmaakt. Je zou het wellicht kunnen proberen met DOS 5.0.

Verwijderd

Topicstarter
en hoe krijg ik vervolgens de bestanden van mijn hd op die schijf... zoveel verstand heb ik niet van DOS :/

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 17:32:
en hoe krijg ik vervolgens de bestanden van mijn hd op die schijf... zoveel verstand heb ik niet van DOS :/
Uhm...Kopieëren misschien?
Je kunt toch potdikkie wel wat bestanden naar een Floppy kopieëren? Da's wel héél basic... Of dacht je dat je een dos-flop niet kunt lezen onder XP?

[ Voor 27% gewijzigd door RobIII op 13-12-2005 17:33 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Ik weet niet hoe groot het programma is wat jullie gebruiken maar je kan natuurlijk eerst proberen om de DOS 5.0 diskette aan te maken. Je download DOS 5.0 en start deze. Eenmaal DOS 5.0 te hebben geinstalleerd op je diskette kan je proberen om gewoon onder Windows de bestanden erbij te kopieeren/slepen met behulp van je Windows verkenner.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 17:28:
ja ok.. maar dan moet ik natuurlijk ook nog weten welke dos versie ik moet kiezen?
Euh ja, en hoe zouden wij dat moeten weten? Ziet dit forum er uit als de IT-afdeling van $fastfoodketen ofzo? Als ze die niet hebben (wat me apart lijkt) en je de dingen liever even zelf oplost omdat dit veel sneller gaat, wees dan ook niet bang om gewoon even iets uit te proberen, zou ik denken?

Een systeem dat afhankelijk is van floppies overigens....najah, 'k zeg maar zo, 'k zeg maar niks.

Verwijderd

heb je al geprobeerd via start->uitvoeren daar cmd (indien je met XP werkt) in te tikken dan op OK te klikken? Je komt dan in een dosbox terecht waar je achter de prompt het commando format a: /s kunt ingeven en vervolgens op enter kunt drukken. Je kreegt dan in ieder geval onder dos een opstartdiskette.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 17:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 17:32:
[...]

Uhm...Kopieëren misschien?
Je kunt toch potdikkie wel wat bestanden naar een Floppy kopieëren? Da's wel héél basic... Of dacht je dat je een dos-flop niet kunt lezen onder XP?
wat ik bedoel te zeggen hiermee is dat het misschien beter is de bestanden onder dos te copieren ipv windows.. als ik het verhaal van het bedrijf mag geloven dan..

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 17:45:
[...]
als ik het verhaal van het bedrijf mag geloven dan..
Complete bull. Maakt geen fluit uit.
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat je de bootflop onder "echte dos" moet maken omdat er dan een andere (lees: oudere) command.com en io.sys enzo worden gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 13-12-2005 17:48 ]

Over mij

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
Lijkt me onzin (over dat kopieeren), maar daarvan afgezien, je kunt toch wel uitvinden hoe je in DOS een bestandje kopieert, right?

Overigens, cmd.exe != DOS.

Wat RobIII zegt is inderdaad nog wel plausibel, dat het uitmaakt welke command.com je gebruikt.

[ Voor 30% gewijzigd door Wilke op 13-12-2005 17:48 ]

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Wilke schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 17:41:
[...]
Een systeem dat afhankelijk is van floppies overigens....najah, 'k zeg maar zo, 'k zeg maar niks.
Zeg er dan ook echt helemaal niks over (zeker als moderator) ...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ZeilDude schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 18:03:
[...]

Zeg er dan ook echt helemaal niks over (zeker als moderator) ...
Mwoeah, terechte opmerking anders...

Een floppy is zowat het minst betrouwbare medium wat je in een PC kunt gebruiken. Om daar iets bedrijfskritisch (al is het alleen maar een praatpaal in de vorm van een hamburger :+ ) op te draaien is licht merkwaardig.

Maareh, on-topic:
TS, heb je nog ergens een PC staan die Windows 95, 98 of ME draait? Zo ja heb je zo een DOS disk gebouwd :)

Start PC in kwestie op, maar zodra de POST schermen voorbij zijn herhaaldelijk op F8 tikken tot je de windows boot menu krijgt. Daar Safe Mode Command Prompt Only (SMCPO) kiezen.

Vervolgens flop in drive steken en de commando geven:
code:
1
format a: /s

Dan wordt de boel geformatteerd, worden IO.SYS, MSDOS.SYS en COMMAND.COM overgezet en wordt de bootable flag ook nog eens gezet.

Dat is vermoedelijk genoeg. Kopieer de backup van de bestanden op die flop en praten met die paal >:)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Oké opgelost.. wat ik heb gedaan:

op bootdisk.com verschillende versies gedowned..

win95.. win98.. dos 5.0.. dos 6.0

probleem: command.com kwam telkens niet overeen.

gekeken naar de filesyze van de command.com in mijn backupmap van de bestanden.. 53.3 kb

Google search gedaan op command.com 53.3

voila.. dos 6.22

disk geformateerd. bestanden overgezet. en klaar.

bedankt voor alle hulp.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Was op zich niet nodig geweest, hoogstwaarschijnlijk had je gewoon de COMMAND.COM kunnen gebruiken van MS-DOS 7.0 (Win9x) of welk andere versie dan ook :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1