Toon posts:

vacature webdesigner

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
jeetje....ik snap die maatschappij'en van nu echt niet..

zo'n vacature voor webdesigner..

moet goed in team verband kunnen werken
moet creatief vermogen hebben en om kunnen gaan met grafische applicaties..blablabla..allemaal mooi en gweldig...

en zette ze er op het eind neer: HBO diploma vereist..

ik bedoel WAT BOEIT DAT NOU WEER?!?!?!?!?!!?

alsof een *********** HBO papiertje je skillz omhoog haalt ofzo...

daar kan ik echt op schieten gewoon zo'n trieste dingen...het gaat allemaal maar om die ******* papiertjes de hele tijd.

ik zweer het hierbij dat ALS ik later m'n eigen buiseness daarin heb mensen met kwaliteit wil en zwaar lak aan die *** diploma's heb en de zielige lui die het van het papiertje moeten hebben zwaar inmaak.

vinden jullie dat niet? de echte mensen hart voor designen (of het nou voor websites is of niet)

AHL

Verwijderd

Ik ben het je er helemaal mee eens.

maar ze willen mensen die het denk voormogen van een hbo persoon hebben en niet lager.

Ik heb zlef nog geen hbo maar ben bezog met vwo.

Het gaat het er toch om wat je kan? Dus als je je kan bewijzen dan hoef je toch geen hbo parpiertje te laten zien?
Zo denk ik er over.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 januari 2001 18:52 schreef lyzer het volgende:
Ik ben het je er helemaal mee eens.

maar ze willen mensen die het denk voormogen van een hbo persoon hebben en niet lager.

Ik heb zlef nog geen hbo maar ben bezog met vwo.

Het gaat het er toch om wat je kan? Dus als je je kan bewijzen dan hoef je toch geen hbo parpiertje te laten zien?
Zo denk ik er over.
dat van die denkwijze kan ik wel snappe,....maar ze doen gewoon alsof iemand zondat papiertje niet goed kan denken...vind ik echt kull gewoon

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:29
Ben het in wezen met je eens AHL, maar je manier van posten bevalt me totaal niet, veel te agressief en niet duidelijk opgebouwd.

Dat vereiste van diploma staat er trouwens vaak bij om mensen met te laag denkniveau op een afstandje te houden, tegenwoordig vermelden ze op sommige vacatures al HBO-Denkniveua ipv HBO-diploma, voor de rest telt werkervaring zeker ook mee, en een goede portfolio is ook goud geld waard in deze branche.

Verwijderd

Iedereen kan wel denken maar ze willen gewoon mensen die minimaal het denkvermogen van hbo hebben.

Ik kan het aan de ene kant wel begrijpen maar als ik een bedrijf heb en keuze heb uit 2 mensen
de ene mens heeft hbo diploma en zijn kunsten in webdesign is gemiddeld en en de andere persoon heeft geen hbo diploma maar is beter in webdesign dan hoef ik niet lang na te denken want dan ies ik de persoon zonder de hbo diploma

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 januari 2001 18:55 schreef McVirusS het volgende:
Ben het in wezen met je eens AHL, maar je manier van posten bevalt me totaal niet, veel te agressief en niet duidelijk opgebouwd.

Dat vereiste van diploma staat er trouwens vaak bij om mensen met te laag denkniveau op een afstandje te houden, tegenwoordig vermelden ze op sommige vacatures al HBO-Denkniveua ipv HBO-diploma, voor de rest telt werkervaring zeker ook mee, en een goede portfolio is ook goud geld waard in deze branche.
ja sorry voor m'n agressieve wijze enzo...maarja ik schreef gewoon even wat ik dacht......om zoiets kan ik m'n zo pissed maken...en ben normaal nooit pissed dus moet je nagaan..

en kben blij dat dat van 'diploma' naar 'niveau' vaker verandert word ja..

en dan een 'goede' portfolio ook veel zegt...

hbo is toch grotendeels theorie..... webdesignen of reclame desgien noem maar op is toch gewoon pure creativiteit EN DAARBIJ 'n beetje logisch denken...

nou bedoel ik niet dat je er niet over na moet denken...maar dat is weggelegd voor iemand met zoals ik het noem een 'creatief denkvermogen'

das nog altijd beter dan die 'hbo denkvermogen ' geblaat.

naja....

Verwijderd

ff offtopic maar heb je zelf wel Hbo? >:)

• Counter-Strike
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Op vrijdag 19 januari 2001 18:44 schreef AHL het volgende:
...gaat allemaal maar om die ********* papiertjes de hele tijd.
Zou je aub ff het ********* woord uit je bericht willen halen, past niet zo :)

Thx :)

Dit is het einde van deze mededeling. De mogelijkheid tot reageren is aanwezig!

Verwijderd

offtopic:
Counter-strike: waarom ben je nooit online met icq?

Verwijderd

Denk je dat je op een 4/5 jarige HBO opleiding niets leert?
Als jij een HBO opleiding afrond / af kan ronden bewijs je dat je een bepaald denk-niveau hebt. En tenslotte draait het tegenwoordig toch nog op veel vlakken om de papiertjes...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 januari 2001 19:03 schreef SpiritX het volgende:
Denk je dat je op een 4/5 jarige HBO opleiding niets leert?
Als jij een HBO opleiding afrond / af kan ronden bewijs je dat je een bepaald denk-niveau hebt. En tenslotte draait het tegenwoordig toch nog op veel vlakken om de papiertjes...
je leert niet het nodige nee.......maar daar gaat het me helemaal niet om

SCHOOL SUX GEWOON qua zo'n dingen..

mensen die goed kunnen leren KUN ALLES HALEN (ik weet het)....OF het zou nou boeit OF NIET.. als je kan leren dat kun je dingen leren.....

en zo zijn er mensen bij die hun diploma halen.....en zo zijn mensen die gewoon door hun leerskilzz banen verkrijgen die eigenlik bedoelt zijn met mensen die er lust voor hebben..er mega goed in zijn, er veel voor over hebben gehad, er hun halve of hele leven mee bezig zijn geweest...MAAR die niet zo goed konden leren....ALLEEN wat ze boeit.

en zo zit het.....ik zeg niet dat als iemand van de hbo afkomt niets heeft geleerd OF niks kan of whatever..in tegendeel....hij zal vast slim zijn en veel weten.....maar dat maakt me nou juist bang....hij kan waarschijnlijk goed leren , maar waar haalt hij de skillzz vandaan? uit het goed kunnen leren...en dat is niet goed....

[toevoeging]
en dan praat ik over het soort mens die voor bijvoorbeeld dus designen uit zijn originele zelf er weinig mee heeft gedaan of er voor voelt..

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 januari 2001 19:00 schreef lyzer het volgende:
ff offtopic maar heb je zelf wel Hbo? >:)
nee

• OzBoz
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ach ja, reken maar dat als je goed werk laat zien en werk ervaring hebt er ook makkelijk zonder diploma kan werken. Daarom is tegnwoordig het trend-woord 'HBO-denk/werkwijze'

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 januari 2001 19:10 schreef OzBoz het volgende:
Ach ja, reken maar dat als je goed werk laat zien en werk ervaring hebt er ook makkelijk zonder diploma kan werken. Daarom is tegnwoordig het trend-woord 'HBO-denk/werkwijze'
ja...

het is anyways fijn om te weten dat er meer mensen zijn met gedeeltelijk mijn mening....skillz voorop, niet weetjes

• McVirusS
Ben het weer eens met je eenz OzBoz ;).

Ik vind trouwens ook dat AHL een goed punt heeft (voor de verandering >:)) met dat je elke opleiding kan halen als je een beetje kan leren. Op mijn school (Multimedia Design opleiding) had ik mede-studenten die geen ruk van computer wisten en absoluut niet konden designen maar wel voor alle vakken voldoendes haalden.

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
Ik werk sinds een halfjaartje als webdesigner en bij ons kijken ze alleen of je het kan. Iedereen lult tegen mij of ik HBO gedaan heb maar ik heb alleen MBO-Vormgeven gedaan dus, alles is mogelijk maar je moet je zelf gewoon bewijzen. De klant ziet toch niet of iemand een diploma heeft of niet. Mensen met een hogere opleiding hebben vaak ook beter geleerd om met klanten om te gaan dat moet ik wel zeggen, of ze kunne het gewoon beter.

En verder, post zo als je wil posten zou ik zeggen!

Verwijderd

Op vrijdag 19 januari 2001 18:55 schreef McVirusS het volgende:
Weer iemand die z'n prioriteiten stelt hier :)

BTW, die bedrijven vereisen een hbo diploma or whatever, omdat ze gewoon willen dat je een beetje hoog denkvermogen heb, en ik denk niet dat grote bedrijven zin hebben om bij iedereen test's af te nemen.. Dus als je geen hbo or whatever diploma hebt, zou ik zeggen.. maak een kickass website en mail een bedrijfje over je site, je kennis bla bla en ik weet zeker dat ze nix zullen vragen over je hbo bla bla..

Greetings,
NokioGL

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vind school opzich maar een dom iets, om een grafisch vak te leren dan. Ik doe nu een grafische opleiding, dat wil zeggen: doosjes plakken en boekjes nieten. Af en toe mag ik dan in Frontpage (..) een homepage maken.

Ik bedoel, ik kan mezelf toch véél meer leren op grafisch gebied, dan zo`n figuur die noodgedwongen het grafische bedrijf moest verlaten, en dan maar leraar is geworden?? :( Af en toe vraag ik me af wat ik nou moet doen, nóg eens 7 jaar blokken om een diploma te halen, of direct aan het werk gaan en een goede portfolio opzetten met referenties etc. etc. etc.

Als ik ooit een werknemer moet aannemen die alleen een HBO diploma heeft, en verder niks anders dan een beetje stage ervaring. Dan ga ik die persoon alleen aannemen als ie wat kan laten zien! En anders: ,,We laten nog van ons horen".

Edit: typfoutje :o

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

He, nou de meeste leute die ik ken werken allemaal als vormgevings sletjes bij verschillende bedrijven en niemand die ik ken heeft iegenlijk ooit (of al) zijn HBO afgemaakt.

Is genoeg werk en als je gewoon je portfolio meelt (zet het anders op een ceedeetje) dan lijkt 't me nie moeilijk.

|{ brrr }] |

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Tzalwelzijn,

Als iemand anders ook solliciteert met dezelfde 'skills' en wel een papiertje ben je gezien.

Een opleiding doe je echt niet voor nix hoor, sorry.

Verwijderd

jep. helemaal met de geluiden eens

• McVirusS
Op vrijdag 19 januari 2001 21:01 schreef Formsma het volgende:
jep. helemaal met de geluiden eens
Ik ben (#_%(*#@^%#(&%&#% jou nutteloze replies zat! Nokken ermee! #*%&*#%%#%@#%

• McVirusS
Op vrijdag 19 januari 2001 20:59 schreef 2 het volgende:
Als iemand anders ook solliciteert met dezelfde 'skills' en wel een papiertje ben je gezien.
En dus moet je zorgen dat je extreem goed bent en veel meer skills hebt dan de meeste mensen met een diploma. De meeste mensen die zo van een opleiding afkomen kunnen nog niks en moeten het ook nog allemaal leren.

Ik ben nu hard bezig met een indrukwekkende portfolio op te bouwen dus mocht ik ooit weggaan bij het bedrijf waar ik nu werk heb ik in ieder geval iets om mezelf te verkopen. Volgens mij ligt het ook helemaal aan jezelf of je wordt aangenomen of niet, als jij laat zien dat je goed in je werk bent, de nodige ervaring hebt en voldoende denkniveau wordt je heus wel aangenomen. Uiteindelijk gaat het er toch om dat je je werk goed doet, niet of je de juiste papieren hebt.
Een opleiding doe je echt niet voor nix hoor, sorry.
Dat zou je denken, maar helaas gaat dit in veel gevallen niet op. Als ik op school zou zijn gebleven zou dat alleen zijn omdat ik graag een papiertje had willen hebben niet omdat ik nog zoveel zou leren. (in de studiegids gekeken welke dingen we nog kregen, geinformeerd bij verschillende docenten en geconcludeert dat ik echt NIETS meer daar op school kon leren)

Verwijderd

Nou over diploma's ik vind het zelf wel belangrijk omdat je altijd een voorsprong op een ander heb zonder. Maar ik ben het absoluut niet eens met dat mensnen zonder papiertje weinig kansen hebben/kunnen krijgen. In mijn omgeving heb ik hier een goed voorbeeld van een vriend/relatie van mij hij is nu 29 jr. en heeft een groot vrijs staand huis en een Mercedes S350 en een Audi TT roadster voor de deur staan zonder middelbare school opleiding. Hijs heeft nu een bedrijf onder zich met 28 man personeel >:) en terwel al zijn vrienden nu in een 2dehands afgeracht bakkie rijden :).
Ik denk zelf als jij school niet afmaak dat je de grootste kans heb om te slagen en jij zelf te bewijzen is zelfstandig ondernemer te worden dan heb je dat rotte papiertje niet nodig.
Maar ik ben nou met de HAVO bezig en nou al een eigen bedrijf(je). Maar ga zeker school afmaken en HBO doen omdat je altijd wat op terug te vallen heb.

• 2

2

Op vrijdag 19 januari 2001 21:27 schreef McVirusS het volgende:
Dat zou je denken, maar helaas gaat dit in veel gevallen niet op. Als ik op school zou zijn gebleven zou dat alleen zijn omdat ik graag een papiertje had willen hebben niet omdat ik nog zoveel zou leren. (in de studiegids gekeken welke dingen we nog kregen, geinformeerd bij verschillende docenten en geconcludeert dat ik echt NIETS meer daar op school kon leren)
Het is natuurlijk een beetje een kromme gedachte dat jouw opleiding je niet meer bood en dat het daarom niet waar is wat ik zeg.

Het aspect van een opleiding dat jullie vergeten is dat je op een HBO niet alleen specifieke skills leert, maar een bepaald inzicht ontwikkeld. Dat is wat het diploma zegt. Dat is wat ze bedoelen met HBO denkniveau.

En dat is dus de voorsprong die iemand met een opleiding heeft.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Op vrijdag 19 januari 2001 20:23 schreef Blue-eagle het volgende:
Ik vind school opzich maar een dom iets, om een grafisch vak te leren dan. Ik doe nu een grafische opleiding, dat wil zeggen: doosjes plakken en boekjes nieten. Af en toe mag ik dan in Frontpage (..) een homepage maken.
:D

ROFL oooooooeeeeeeeeeeeeeh dat heb ik ook meegemaakt, een heel half jaar lang, ben ik blij dat ik geen dagen meer doosjes hoef te plakken :)

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 19 januari 2001 20:23 schreef Blue-eagle het volgende:
Als ik ooit een werknemer moet aannemen die alleen een HBO diploma heeft, en verder niks anders dan een beetje stage ervaring. Dan ga ik die persoon alleen aannemen als ie wat kan laten zien!
Wel lekker goedkoop hoor, schoolverlaters >:)

• McVirusS
Op vrijdag 19 januari 2001 21:43 schreef 2 het volgende:

[..]
Het is natuurlijk een beetje een kromme gedachte dat jouw opleiding je niet meer bood en dat het daarom niet waar is wat ik zeg.
Sorry, heb je gelijk in, wilde eigenlijk meer iets duidelijk maken aan de hand van een voorbeeld.
Het aspect van een opleiding dat jullie vergeten is dat je op een HBO niet alleen specifieke skills leert, maar een bepaald inzicht ontwikkeld. Dat is wat het diploma zegt. Dat is wat ze bedoelen met HBO denkniveau.
Natuurlijk, een opleiding is meer dan alleen vakgerichte vakken, het is zoiezo beter voor je algemen ontwikkeling e.d.. Misschien leer je ook wel op een bepaalde manier tegen problemen aankijken, voor alsnog heb ik weinig last van ondervonden dat ik geen diploma heb. Maar goed, waarschijnlijk ga ik dan weer een kromme vergelijking maken.

Mijn punt is dat het belangrijker is om goed in je werk te zijn dan dat je een papiertje hebt. Maar een diploma kan natuurlijk absoluut geen kwaad :).
Ach, ik heb tegenover m'n ex-klasgenoten (die nu nog op school zitten) het voordeel dat ik 3 jaar praktijkervaring heb tegen de tijd dat zijn van school komen.

Mijn werkniveau is veeeeeeeeeel hoger dan dat van m'n ex-klasgenoten. De praktijk is de beste leermeester :).

• 2

2

Op vrijdag 19 januari 2001 21:57 schreef McVirusS het volgende:
De praktijk is de beste leermeester :).
Vind ik altijd zo moeilijk. Aan de ene kant heb je knetterhard gelijk natuurlijk, maar aan de andere kant ben je wel weer het wiel opnieuw aan het uitvinden,zoals dat heet.

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 19 januari 2001 21:43 schreef 2 het volgende:

[..]
Dat is wat het diploma zegt. Dat is wat ze bedoelen met HBO denkniveau.
?? Ik vind het de discussie eigenlijk niet waard maar ben blij dat ook een HBO/WO whatever diploma niet alles zegt over het denkniveau. Dan even denkende aan alle brallende, zuipende, studenten. Met denkniveau wordt meer aangegeven dat je in je vakgebied je werk goed doet, goed kan communiceren en interpreteren. Zodat je je opdrachten goed kan uitvoeren, een stukje kan meedenken etc.

Theorie leren uit een boekje kan iedereen. Een stukje tact en omgaan met mensen leer je nog altijd niet op school, maar meer in de maatschappij. Ik ken namelijk best wel wat erg slimme mensen met de communicatieve vaardigheden van een gemiddeld huisdier en uiteindelijk zal je dat eerder opbreken dan het niet hebben van een diploma. Overigens is het zo dat vooral in de grafische/design wereld diploma's van weinig nut zijn, zeker omdat de kwaliteit van veel opleidingen te wensen over laat. Of de scholen lopen achter, of ze zijn zo vaag dat mensen een gewenningstijd van 5 jaar nodig hebben om het uberhaupt op een werkvloer langer dan een paar maanden uithouden.

Verwijderd

Een papiertje in wat voor een opleiding dan ook, zeker wel belangrijk.
Zo'n papiertje toont doorzettings vermogen en dat je een bepaald niveau hebt op een bepaald gebied.

Men kan een hele strakke portofolio hebben van 10 sites, maar hoe weten we zeker dat die door die persoon zijn gemaakt. Misschien wel 10 onwijs goeie tutorials op het internet.
Bij een papiertje weten ze dat je het ook echt kan. (Nu is dit voorbeeld wel wat overdreven hoor).

Daarnaast geeft zo'n papiertje aan dat je een complete studie achter de rug hebt. Als het allemaal zelfstudie is, kan je best wel stukken zijn vergeten of niet de discipline/interesse op hebben gebracht op dat te leren.

Je leert op scholen ook echt niet alleen je "skills" te verhogen maar ze werken ook aan je denkwijze, creatief vermogen enz. Dat willen bedrijven ook graag in personeel.

Ik wil zeker niet zeggen dat mensen alleen maar moet worden aangenomen vanwege hun "papiertje", maar ik vind het zeker wel belangrijk.
Combinatie van beide is het best.

• Tom
  • Niet online

Tom

Op vrijdag 19 januari 2001 22:05 schreef KTEINO het volgende:
[..] creatief vermogen [..]
Ehm ik denk dat je dat in je hebt of niet, maar zoiets valt imho toch echt niet te leren.

Je zult wel beter zicht krijgen op wat wel en wat niet 'kan' (grafisch verantwoord, om het zo maar even te zeggen)... maar zeggen dat je er creatief op vooruit gaat, daar ben ik het niet mee eens.

• McVirusS
Ik vind KTEINO's post zo verschrikkelijk |:(|:(|:(|:( dat ik nogeneens ga reageren.

Verwijderd

Het gaat niet alleen om het werk wat door een bedrijf
geleverd wordt maar ook om de naam naar buiten.

En het is voor een bedrijf toch een goed promotiemiddel
om te kunnen zeggen dat je alleen met afgestudeerde
mensen werkt.

En met een papiertje hoef je je natuurlijk minder snel te
bewijzen, en dat geeft wel een hoop zekerheid.

Verwijderd

Op vrijdag 19 januari 2001 22:21 schreef McVirusS het volgende:
Ik vind KTEINO's post zo verschrikkelijk |:(|:(|:(|:( dat ik nogeneens ga reageren.
En ze hebben jou lite-mod gemaakt???
Wat zijn dit voor een vage reacties, zeg gewoon duidelijk wat je er niet goed aan vindt, zodat ik er ook op kan reageren.

Verwijderd

*G* wat voor een opschudding brengt dit weer teweeg >:). Ik denk dat we er ff op moeten houden over andere de schuld geven van slechte voorbeelden en bla bla..

Als ik nog eens op de topic zou terugkomen, zou ik zeggen : Het is maar beter dat die gasten HBO vereisen als je een webdesigner wilt worden, ik denk dat niemand (althans ik niet..) blij zou zijn met iemand in dienst die misschien wel wat aardige sites kan bouwen, maar zo gestoord is als wat, geen woord engels kan praten, niet eens weet wie de president van Amerika is, alleen kan praten met 2 woorden (nullen en eenen..) en nog meer van die dingen heeft waar je zou denken.... had die gast toch maar wat gestudeerd. :)

Dus je moet eerst ff denken via de andere kant, wat zou jij doen als jij een webdesignstudio had, het is wel lekker makkelijk om het nu te schreeuwen dat je elke idioot die een site kan maken aanneemt, maar wacht maar.. de tijd zal het leren :)

Greetings,
NokioGL

• Anders
  • Laatst online: 24-08 18:29
Ik ben het in grote lijnen met KTEINO eens. Webdesign is meer dan alleen maar vaardigheid met Photoshop of Flash. Zelfs als met webdesign enkel grafisch ontwerp wordt bedoeld, dan is er nog veel meer nodig, of in ieder geval gewenst. Kennis van typografie, ergonomie, kleurenleer, conceptuele kracht, interactietheorie en cognitieve psychologie, om maar wat te noemen. In het opdoen van die kennis speelt opleiding een hele grote rol.

Opleiding is echter geen garantie voor kwaliteit, en sommige mensen zijn autodidactisch aangelegd. Gewoon reageren op zo'n advertentie dus, ook al heb je geen HBO-opleiding. Als jij vindt dat je werkelijk iets te bieden hebt, dan kan er toch weinig mis gaan?

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• RM-rf
  • Laatst online: 20:44

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ik zweer het hierbij dat ALS ik later m'n eigen buiseness daarin heb mensen met kwaliteit wil en zwaar lak aan die *** diploma's heb en de zielige lui die het van het papiertje moeten hebben zwaar inmaak.
dat is een flinke afspraak waar ik je graag aan wil houden, het is een lovenswaardig streven, maar hopelijk realiseer je ook de minpunten.

HBO-papiertje heb je niet nodig om websites te bouwen (zelfs pre-pubers kunnen dat), maar werkgevers nemen liever HBO'ers aan omdat deze zelfstandig kunnen werken en die dus minder begeleiding nodig hebben.

vaak weten deze arbeidsgevers zelf niksnadanakkes van HTML of zelfs internet en computers en het idee achter het aannemen van personeel is het 'inkopen' van kennis. helaas maar waar, maar weinig bedrijven nemen de moeite om gewoon te zorgen voor goede coordinatie van het werk, strakke organisatie, waarbinnen MBO'ers gewoon het uitvoerende werk kunnen doen (tja webdesignertjes zijn de lopende band-arbeider-tjers van de 21e eeuw)

misschien heeft het nut om de meeste scolieren hier wel te wijzen op het belang van je opleiding af te ronden. Natuurlijk zijn je leraren niet direct de top qua ennis van webdesign, immers de ontwikkelingen gaan snel, maar misschien heeft het dan eens nut op te houden het passieve scholiertje te spelen, als je dan zoveel meer van webdesign weet; ga dan de discussie met je leraar aan, de tijd dan leren een proces van stil in de leerbanken zitten is zouden toch over moeten zijn.

als je denkt betere ideeen te hebben over je inernet-opdrachten, doe dan zelf een poging dit zelf te veranderen, dat is de beste methode om dat 'zelfstandige HBO-niveau' te bereiken dat werkgevers zo graag zien

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• OzBoz

OzBoz

Zo'n papiertje toont doorzettings vermogen en dat je een bepaald niveau hebt op een bepaald gebied.

Men kan een hele strakke portofolio hebben van 10 sites, maar hoe weten we zeker dat die door die persoon zijn gemaakt. Misschien wel 10 onwijs goeie tutorials op het internet.
Bij een papiertje weten ze dat je het ook echt kan. (Nu is dit voorbeeld wel wat overdreven hoor).

Daarnaast geeft zo'n papiertje aan dat je een complete studie achter de rug hebt. Als het allemaal zelfstudie is, kan je best wel stukken zijn vergeten of niet de discipline/interesse op hebben gebracht op dat te leren.

Je leert op scholen ook echt niet alleen je "skills" te verhogen maar ze werken ook aan je denkwijze, creatief vermogen enz. Dat willen bedrijven ook graag in personeel.

Ik wil zeker niet zeggen dat mensen alleen maar moet worden aangenomen vanwege hun "papiertje", maar ik vind het zeker wel belangrijk.
Doorzettingsvermogen, naja, daar heb ik al een keer op gereageerd dus je weet dat ik dat onzin vind. Voor veel HBO-ers is studeren nl. nog steeds lekker weinig verplichtingen, verantwoordelijkheden en bevalt het studentenleven prima. Wat dat betreft heb je meer doorzettingsvermogen als je een loyale werkkracht bent. En dat kun je pas in de praktijk toetsen.

Je voorbeeld is inderdaad overdreven en daarom wat mij betreft NVT.

Er zijn weinig opleiding waar je diploma wat zegt over creatief vermogen. Tuurlijk zijn er opleidingen waar je een leuke map met werk mee naar huis neemt, maar dan kom je weer op het feit terug dat een creatief persoon dat ook net zo goed thuis kan maken.

Vind het wel grappig om te lezen dat jij een diploma wel belangrijk vind. Mag ik vragen of je werkt of nog op school zit?

Nu moet ik wel zeggen dat ik 99% autodidact ben en ik nog nooit enige vakgerichte-cursus heb gevolgt. En ik ook blij ben dat ik 6 jaar geleden dan ook prettig voortijdig afscheid heb genomen van mijn school. Heeft zijn voordelen, koophuisje enzo... lekker comfortabel. Maar het ligt ook helemaal aan de persoon in kwestie. En wie weet is het erfelijk, mijn vader heeft ooit hogere landbouwschool gedaan, is daarna op een boekhoudafdeling terecht gekomen, daarna creatief op een reclamebureau, vervolgens creatief directeur van een ander reclamebureau en daarna een eigen PR-bureau. Dus wat dat betreft is echt alles mogelijk, papieren of geen papieren.

Ik krijg ook weleens van mensen (vaak oudere generatie maar ook vrienden/innen) de opmerking waarom ik niet alsnog ff een opleiding doe in de avonduren, nou dat antwoord is vrij simpel, ik schiet er niets mee op. En neem van mij aan dat je uiteindelijk inderdaad in de praktijk echt dingen leert en dat opleiding netto maar erg weinig bijdragen. Of je moet ambtenaar o.i.d. willen worden, bij de overheid vinden ze papiertjes erg interessant.

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 19 januari 2001 23:41 schreef RM-rf het volgende:

[..]
maar misschien heeft het dan eens nut op te houden het passieve scholiertje te spelen, als je dan zoveel meer van webdesign weet; ga dan de discussie met je leraar aan, de tijd dan leren een proces van stil in de leerbanken zitten is zouden toch over moeten zijn.
Daar ben ik het met 200% mee eens. Dat geldt trouwens voor alle opleidingen want als creatie wordt ik soms een beetje ziek van die ja-knikkers op account die niets (durven te) motiveren richting een klant. En daarom soms de klant ook art/copy is. *ulgh*

• Tom
  • Niet online

Tom

RM-rf: dat is het probleem juist (tenminste, zover ik er ervaring in heb ;)): er zijn gewoon geen goede opleiding. Het is allemaal even slecht, het gaat over onzin en je hebt het idee dat je les krijgt van iemand die net een LOI cursusje thuisgestuurd heeft gekregen (welke gek gaat er nu als leraar werken terwijl ie bij een bedrijf 2 keer zoveel kan verdienen |:( ).

Hier wat uitspraken van leraren:

<li> "Ja wij tekenen hier letters na met de hand, zodat je weet hoe dat vroeger ging, tegenwoordig gaat het eigenlijk allemaal via de computer". Leraar typografie.

<li> "Jullie twee kunnen naar huis, jullie kan ik niets meer leren". Computerleraar, die dat de allereerste les al zei na een uurtje. Rest van de lessen hoefden we (ik en klasgenoot) ook niet te volgen.

Als je zoiets te horen krijgt dan neem je school niet echt meer serieus :(. En als je dan ook andere onzin ernaast krijgt (vandaar mijn signature, was een uitspraak van mij maar is een heel verhaal ;)) dan heb je weinig zin om ergens 4 jaar uit je neus te eten, terwijl je ergens kunt gaan werken en via dat bedrijf wat cursusjes kunt volgen, praktijkervaring opdoet en een portfolio kunt opbouwen.

IMHO heeft een bedrijf meer aan iemand die heeft bewezen 4 jaar ergens te blijven werken (en waarschijnlijk ook met klanten kan omgaan en zelfstandig is, dat zou ik wel verwachten van iemand die ergens 4 jaar werkt), een flinke hoeveelheid ervaring en een mooie portfolio.

Vooral als je er iemand naastzet die een HBO papiertje heeft, en daarom 'officieel' een HBO-denkniveau heeft -> want in de praktijk is alles toch anders dan een HBO opleiding. En dan kijk je niet eens naar de (technische) ervaring ('Hij werkt niet in Netscape').

• 2

2

Nou goed iedereen denkt het dus ik vind dat het toch maar eens uitgesproken moet worden. Ik denk dat de meeste mensen die hier beweren dat je niets aan een opleiding hebt ook mensen zijn die geen opleiding hebben, volgen of gaan volgen. En andersom.

Geeft de discussie een ietwat alternatieve vorm als je het mij vraagt maar goed.

Wat ik ook denk dat belangrijk is om te beseffen (om terug te komen op het feit dat mensen met een opleiding in principe een bredere kennis bezitten, breder in de zin van op meerdere gebieden) is het feit dat het erg waarschijnlijk is dat over enkele jaren de nieuwe media een behoorlijk andere vorm hebben aangenomen.

En dan niet alleen de talen, die natuurlijk blijven evolueren, maar ik denk dan vooral aan de hardware; bijv de computer in zijn huidige vorm. Het is een beetje afdwalen van het verhaal maar ik ben van mening dat dat allemaal heel anders eruit gaat zien binnen afzienbare tijd, vanwege het feit dat de huidige vorm nauwelijks te gebruiken is voor non-technici (ander topic).

Enniewees naar mijn idee is het dus bloedlink om je teveel te specialiseren op dit moment. Dit is maar een tussenfase van het apparaat.

En dan kom ik weer bij opleidingen. Als je een bredere kennis hebt kun je beter mee-evolueren met je vakgebied. Als jij bijvoorbeeld inderdaad na kunt denken over wat Anders allemaal noemt
typografie, ergonomie, kleurenleer, conceptuele kracht, interactietheorie en cognitieve psychologie..
dan kun je daar gewoon mee verder gaan. Maar zo zijn er ook heel veel mensen die in deze industrie werken die komen uit de literatuur-, film- en televisiewetenschappen. En niet om geheel onverklaarbare redenen.

• Tom
  • Niet online

Tom

Qua stof lopen veel opleidingen ook 'achter de feiten aan', dat iemand met een opleiding per definitie beter bij kan blijven vind ik onjuist.

• 2

2

Tom,
je begrijpt me verkeerd; je gaat ook niet naar zo'n school voor de praktische vaardigheden.

• McVirusS
Laat maar, slechte dag :D.

• OzBoz

OzBoz

Waarschijnlijk zit jij nog op school, gokje. Maar hoe lang dacht je dat je theoretische stof ook daadwerkelijk onthoudt nadat je van school bent gegaan. Daarvoor hebben we boeken etc. Tis leuk een basis maar geen opleiding wil echt niet zeggen dat je geen brede basis zou hebben. Ligt er maar net aan hoezeer je jezelf verdiept in verschillende materie. En indeed, ik heb geen diploma's en na 6 jaar werken kan ik zeggen dat ik genoeg gezien heb van de werkende wereld om in elk geval te zeggen dat je om grafisch geweldig te zijn meer hebt aan feeling dan aan een diploma. Maar ok, was mijn laatste bijdrage, deze discussie is al zo vaak geweest. En het gaat om het willen weten, ongemotiveerd op school hangen op bv de HKU kan nog resulteren in een diploma.. En ik kijk ook een beetje naar de mensen die bij ons op het werk gegaan en vertrokken zijn..

• Anders
  • Laatst online: 24-08 18:29
Op zaterdag 20 januari 2001 02:03 schreef Tom het volgende:
Qua stof lopen veel opleidingen ook 'achter de feiten aan', dat iemand met een opleiding per definitie beter bij kan blijven vind ik onjuist.
Ben ik het niet mee eens. Veel van wat je op een opleiding leert is tijdloos: het is nu van toepassing, het was 50 jaar geleden van toepassing en het zal over 50 jaar ook nog van toepassing zijn. Natuurlijk loop je achter de feiten aan als je in een 4-jarige studie het eerste jaar veel tijd besteed aan het doceren van versie 2.0 van een programma waar tegen de tijd dat je afstudeert, versie 6 al van op de markt is. Maar die ervaring kun je in de praktijk opdoen (en de meesten zullen dat gewoon naast/via hun studie doen). Scholing is bedoeld voor het ontwikkelen van theorethisch inzicht, visie, denkwijzen. Scholing is niet bedoeld voor bijblijven, daar is de praktijk voor. En met fundamentele kennis is dat bijblijven in de praktijk imho makkelijker.

Al met al heb ik het idee dat in ook deze thread "webdesign" weer eens wordt gezien als niks meer dan grafisch ontwerp. Van User Interface Design en informatiearchitectuur, om maar iets te noemen, hebben op dit forum blijkbaar maar heel weinig mensen gehoord. Het gaat allemaal niet verder dan technische kennis.

Uit de thread krijg ik dan ook het idee dat mensen die opleiding niet belangrijk vinden, willen webdesignen omdat ze webdesignen, grafisch ontwerpen, werken met Flash etc. zo leuk vinden. Zij zien grafisch ontwerp en het toepassen van technieken als Flash en DHTML als doel, terwijl mensen die opleiding wel belangrijk vinden, het toepassen van zulke technieken zien als middel. Toegegeven, zo staat het nergens letterlijk en zo zal niet iedereen het lezen, maar ik lees het tussen de regels echter wel een beetje zo en ik vind het een essentieel verschil. En drie keer raden aan welk van de twee ik de voorkeur geef :)

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Verwijderd

En toch... ik kan nu gerust een webdev bedrijfje beginnen, html, php, mysql e.d....
Heb ik echt geen 4 jaar HBO meer voor nodig!

*edit: misschien zijn er wel opleidingen die wel nuttig zijn hiervoor... maar op de HIO zal ik wel niet zoveel meer leren wat ik ook daarwerkelijk nodig heb... vind ik jammer! Weet iemand misschien of er ook een leuke design/vormgeving-opleiding is in Groningen?

Verwijderd

Topicstarter
Een papiertje in wat voor een opleiding dan ook, zeker wel belangrijk.

en als iemand een hoge diploma heeft wil wel zeggen dat hij ze zeker zelf heeft gemaakt?
bullshit

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 januari 2001 23:12 schreef NokioGL het volgende:
*G* wat voor een opschudding brengt dit weer teweeg >:). Ik denk dat we er ff op moeten houden over andere de schuld geven van slechte voorbeelden en bla bla..

Als ik nog eens op de topic zou terugkomen, zou ik zeggen : Het is maar beter dat die gasten HBO vereisen als je een webdesigner wilt worden, ik denk dat niemand (althans ik niet..) blij zou zijn met iemand in dienst die misschien wel wat aardige sites kan bouwen, maar zo gestoord is als wat, geen woord engels kan praten, niet eens weet wie de president van Amerika is, alleen kan praten met 2 woorden (nullen en eenen..) en nog meer van die dingen heeft waar je zou denken.... had die gast toch maar wat gestudeerd. :)

Greetings,
NokioGL
over dat engels, ik ben opgegroeid met engels , daar kan geen diploma tegenop

maar ook hier zit je weer met het volgende..iemand die goed kan leren kent die toepassings regels van het engels schrijven enzo gewoon makkelijk leren....en dus haalt hij het...of hij nou mega goed engels kan praten ofniet......

naar mijn mening bedekt een diploma gewoon je werkelijke skillzz....het is een masker die je opzet om je mindere skillz op wat dan ook te verbergen..

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 januari 2001 23:41 schreef RM-rf het volgende:

[..]
dat is een flinke afspraak waar ik je graag aan wil houden, het is een lovenswaardig streven, maar hopelijk realiseer je ook de minpunten.

HBO-papiertje heb je niet nodig om websites te bouwen (zelfs pre-pubers kunnen dat), maar werkgevers nemen liever HBO'ers aan omdat deze zelfstandig kunnen werken en die dus minder begeleiding nodig hebben.
wat een BULL...echt zware bull...tis juist zo dat MBO achtige mensen (exuseer dat 'achtige') EERDER iets uit zichzelf doen dan zwaar theoretisch aangelegde hbo mensen..

hbo'ers die weten het, maar de mbo'ers die DOEN het...wat veel meer waard is. heb ik gister nog een discuzzie met iemand over gehad die HEAO (H A O , weet niet meer) doet...en die zegt het zelf ook)

zoals jij het zegt is het zo van dat non-hbo'ers niets zelf kunnen, uit hun eigen..maar tis dus zwaar het tegenovergestelde ervan

Verwijderd

Topicstarter
ik had al de verwachting dat dit een lange topic zou worden..

maar ik wil wel even tegen iedereen zeggen dat ik niks tegen HBO'ers heb of wat dan ook...begrijp dat goed.. het gaat me dus om de mensen die hun diploma's zoals ik al eerder zei, als masker gebruiken.

groeten,
AHL

ps; het sneeuwt! :)

Verwijderd

Even iets over wat ik zelf heb ervaren.

Na het VWO ben ik Informatica gaan studeren op de universiteit. De dingen die je er leert zijn op zich niet echt superbijzonder ofzo, maar dan doel ik dus op de stof die je voorgeschotelt krijgt. Het belangrijkste is de manier van denken die je aanleert en hoe je tegen problemen aankijkt.

Het gaat dus om het denkniveau van de persoon in kwestie. En zo'n papiertje geeft aan dat jij over een bepaald denkvermogen beschikt. Het gaat een beetje om het 'Ow, zo had ik het nog niet bekeken!!'-idee.

Verwijderd

Topicstarter
[b]Op zaterdag 20 januari 2001 10:44 schreef

Het gaat dus om het denkniveau van de persoon in kwestie. En zo'n papiertje geeft aan dat jij over een bepaald denkvermogen beschikt. Het gaat een beetje om het 'Ow, zo had ik het nog niet bekeken!!'-idee.
en denk je dat mensen zonder die diploma dat niet kunnen??

dan denk je dat toch totaal verkeerd als je dat denkt

• soap
  • Laatst online: 15-09 15:56

soap

diskoers.

Ik ga na mijn VWO, HBO doen, grafische kant op, is dat goed voor dit soort stuff en het ontwerpen van billboards ofzo? :7

Mr.Zop
:)

.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 januari 2001 11:00 schreef Mr.Zop het volgende:
Ik ga na mijn VWO, HBO doen, grafische kant op, is dat goed voor dit soort stuff en het ontwerpen van billboards ofzo? :7

Mr.Zop
:)
naar mijn mening ligt het aan jou of dat goed is ofniet.....ben je zelf al altijd bezig gweest met die dingen? heb je het in je? zo nee, dan heb je geen fuck aan die hbo want die leerd je toch alleen maar theoretische kennis...en zonder praktijk daarbij heb je er niks aan....

ben je iemand die het wel echt wel, maar er nog niet zoveel mee bezig is gweeest, is mbo denk ik beter om eerste te doen...

naja....het is maar wat je zelf wilt....zonder echte lust voor designen lukt het toch niet..

Verwijderd

Op zaterdag 20 januari 2001 10:47 schreef AHL het volgende:

[..]

Lang niet iedereen kan dat en mensen met een papiertje hebben sowieso bewezen dat ze dat wel kunnen... Dat wil niet zeggen dat iemand zonder papiertje dit niet kan...

Verder is webdesign wel wat meer dan wat je op het eerste moment ziet en ook dat wordt vaak vergeten.

Verwijderd

Op zaterdag 20 januari 2001 12:10 schreef AHL het volgende:

[..]
naar mijn mening ligt het aan jou of dat goed is ofniet.....ben je zelf al altijd bezig gweest met die dingen? heb je het in je? zo nee, dan heb je geen fuck aan die hbo want die leerd je toch alleen maar theoretische kennis...en zonder praktijk daarbij heb je er niks aan....
Schijnbaar heb je toch wel degelijk wat aan je HBO opleiding, ben je vergeten waarom je deze topic bent gestart? |:(...

Verder leer je bij studies ook communicatieve vaardigheden, no offense, maar in bepaalde opzichten (in sommige berichten in deze thread) is dat ook nog wel een verbeter puntje ;););)

• OzBoz

OzBoz

Op zaterdag 20 januari 2001 02:53 schreef Anders het volgende:

[..]
Uit de thread krijg ik dan ook het idee dat mensen die opleiding niet belangrijk vinden, willen webdesignen omdat ze webdesignen, grafisch ontwerpen, werken met Flash etc. zo leuk vinden. Zij zien grafisch ontwerp en het toepassen van technieken als Flash en DHTML als doel,
Jij bent wel erg snel met het trekken van conclusies. But then, gezien de looks van veel sites zou je gelijk kunnen hebben. Maar dat neemt niet weg dat iemand die visueel is ingesteld en aanleg heeft (heb het over het grafische aspect) en de benodigde interesse voor het vak het prima zelf kan. En er zijn bv. ook erg veel art-directors die ooit als dtp-er zijn begonnen maar door hun inzicht het tot art director hebben geschopt.

• 2

2

Op zaterdag 20 januari 2001 10:31 schreef AHL het volgende:
tis juist zo dat MBO achtige mensen (exuseer dat 'achtige') EERDER iets uit zichzelf doen dan zwaar theoretisch aangelegde hbo mensen..
Mensen met een Universitaire opleiding zijn 'zwaar theoretisch' HBO-ers niet.
hbo'ers die weten het, maar de mbo'ers die DOEN het...
Onzin, alles waar de B van 'beroeps' in voorkomt 'doet' het, tot op bepaalde hoogte.

Voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om jou specifiek ofzo, jij kan dit dan wel heel goed en ook goed engels of weet ik het, maar het gaat om het algemeen.

Der zullen vast wel mensen zonder opleiding zijn die het ook kunnen maar bij mensen die met een diploma aankomen kun je er tenminste van te voren vanuitgaan dat ze die capaciteiten hebben. Die mensen hebben over verschillende soorten problemen nagedacht en kunnen het probleem dus vanuit verschillende hoeken benaderen.

• Tom
  • Niet online

Tom

Hoe hoog is jouw bloeddruk wel niet AHL? Ik heb jou nog nooit gewoon een bericht zien posten, altijd overal FUCKING enzo doorheen, veel hoofdletters en nog meer van dat soort dingen :D

Verwijderd

Op zaterdag 20 januari 2001 10:24 schreef AHL het volgende:

[..]
en als iemand een hoge diploma heeft wil wel zeggen dat hij ze zeker zelf heeft gemaakt?
bullshit
Volgens mij lees je de post niet helemaal goed.
Als iemand een diploma heeft, weet je zeker dat hij het hele studie pakket heeft doorlopen, anders krijgt hij geen diploma.
Van iemand die alleen zelfstudie heeft gedaan, weet je niet zeker of zij het complete pakket kennen. (Zoals ik al zei in mijn vorige post).

OzBoz: Om antwoord te geven op je vraag over werk en school. Ik heb Mavo en Havo diploma. Aankomend schooljaar (hoop ik) naar de kunstacademie van Utrecht of rotterdam te gaan. Daar ga ik eerst Design technology studeren, en in het tweede jaar Beeldend kunst erbij.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 januari 2001 17:01 schreef Tom het volgende:
Hoe hoog is jouw bloeddruk wel niet AHL? Ik heb jou nog nooit gewoon een bericht zien posten, altijd overal FUCKING enzo doorheen, veel hoofdletters en nog meer van dat soort dingen :D
nee hoor, kzit er gewoon relax bij...maarja....kweet niet hoe ik anders de nadruk op iets moet legge :)

naja........hoe langer deze topic doorgeet...des te meer we verdalen in het doen,weten , kunnen verhaaltje afhankelijk van diploma ja of nee,...maar daar gaat het eigenlijk helemaal niet om..

maar er ZIJN gewoon mensen out there die het wel zo doen..en dat vind ik jammer.

aan school heb je echt wel iets....maar sommige mensen denken gewoon nog steeds dat je 'creativiteit' kunt leren.

'n vriend van mij die volgt steeds wat ik doe.....maak ik 'n website of graphic...wil hij meteen ook die dingen doen..

kheb laatst 'n pakketje boeken aangeschaft over lightwave...omdat ik dat gewoon WIL KUNNEN, en ik heb daar wat voor over..ik doe dat gewoon.

hij begon er ook ineens over (weet niet eens wat modelen of renderen betekend laat staan dat hij weet wat penseel in paint is), zegtie dat hij dat ook wil, maar NU heeft hij er nog geen zin in, hij wil dat allemaal op school doen, niet NU

en dan gaap ik maar even ofzo...maar om zoiets kan ik me nou echt druk maken.....ik bedoel......je hebt misschien ideeen van 'ik ben wel creatief, of ik kan wel creatief zijn'. NEE, als je er niet de moeite voor wilt doen, en nooit gedaan hebt...verwacht niet dat je het op school leert.

en dat vind ik gewoon mega triest zo'n gedachtegang.......en ten 2e....er is geen school waar je zomaar even pro lightwaver word (als er uberhaubt 'n school is waar je lightwave krijgt) , hij gaat dat ook nog naar een school voor telecommunicatie , moet je nagaan hoe WEINIG hij er nou van snapt.

naja....... even zuchten........

ik zie anyways wel dat veel mede got'ers hier 'n zelfde soort mening hebben over deze zaken. en dat vind ik fijn om te weten.

grtz,
AHL

• RM-rf
  • Laatst online: 20:44

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op zaterdag 20 januari 2001 18:41 schreef AHL het volgende:

nee hoor, kzit er gewoon relax bij...maarja....kweet niet hoe ik anders de nadruk op iets moet legge :)

[..snip..]

naja....... even zuchten........
tja als ik jou zo zie/hoor/lees hoop ik dat de pacemakers over 10 jaar een goed kwaliteitsniveau hebben bereikt >:)

De meeste werkgevers zijn wel degelijk niet enkel diploma-gericht, immers ze willen gewoon de beste mensen in dienst nemen. Ze willen echter gewoon een garantie dat deze mensen wat in hun mars hebben. Als je zelf geen diploma hebt zul je dat alsnog op een andere wijze moeten aantonen.
bedenk dan ook dat de werkgever niet direct zit te wachten op 'wat' je doet, maar voornamelijk 'hoe' je het doet:
Misschien krijg je bij zo'n bedrijf nauwelijks te maken met je 'favoriete' progjes als flash en dreamweaver, maar moet je XSL-templates aanmaken voor de automatische rendering van websites;
dan is de kennis (van html) vooral van nut als 'basis' waarop je nieuwe kennis moet opdoen. van belang is dat je inzicht hebt in bedinselen van markup-taal en dat je daarop nieuwe en verdergaande kennis kunt opdoen. (je 'doe'-ervaring is ondergeschikt aan je vermogen te 'leren')

verder gaat een sollicitatie voorn. om de persoonlijke eigenschappen van zo'n sollicitant (uitgaande van het feit dat hij de kennis heeft) zo zou ik als werkgever in jouw geval me afvragen hoe groot het risico is dat AHL binnen 3 jaar de WAO in-dottert...;)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Je blaast wel hoog van de toren maar dan snap je nog niet helemaal hoe het werkt, men stelt hoge eisen om de functie serieus over te laten komen, ik kan je zeggen dat een hbo'er wel erg dom zou zijn om webdesigner te worden omdat ie dan 6 jaar lang voor niks een hbo opleiding heeft gedaan. Maar om op het verhaal terug te komen, men gaat uit van HBO denk en werk niveau dit betekent natuurlijk niet dat je ook HBO moet hebben, dat kunnen ze waarschijnlijk voor zo een functie niet eens betalen, overigens mag je er van uit gaan dat als er HBO staat dat je mag uit gaan van MBO denk en werk wijze, zelf heb ik alleen HAVO, maar wel behoorlijk wat bedrijfservaring, en ook meerdere jaren aan sites van multinationals gewerkt, dat spreekt over het algemeen ook wat meer aan omdat ze dan gelijk beseffen dat ze met een serieus persoon te maken te hebben (LOL sure :) )

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 21 januari 2001 21:30 schreef RM-rf het volgende:

[..]
... zo zou ik als werkgever in jouw geval me afvragen hoe groot het risico is dat AHL binnen 3 jaar de WAO in-dottert...;)
*D LOL daat gaat ons allemaal weer geld kosten voor zun GAK-dagen.

• cutter
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

tsjonge tsjone, waar het hart van vol is stroomt de mond van over.

De eisen in personeels advertenties moet je zo ie zo nooit al te serieus nemen, ze zijn vaak gemaakt door de afdeling PZ (Human Resource Management aka Personeels Zaken) en die zitten daar niet omdat ze iets afweten van webdesign.

Vaak is de eis HBO niet zozeer vanwege het papiertje, maar omdat ze een zeker denkniveua verwachten van een sollicitant. Zelfstandig werken, teamspirit, streessbestendig (ook wel bereid om flink over te werken) etc. etc.

Gewoon een goede brief sturen waarin je alle functieeisen op een rijtje zet en aangeeft dat dat toch echt je kernkwaliteiten zijn.

Er zit, generaliseren gezegd, toch echt wel veel verschil tussen HBO'ers WO'ers en MBO'ers. Je hebt ze vaak alle drie nodig in een proces, dus of de een beter is dan de ander is onzin, ze hebben allemaal hun eigen kwaliteiten en taak in het proces.

<denk mode>
Nederlanders zijn erg irritant, ze denken dat ze alles kunnen, zo heb ik ooit een secretaresse en een juridisch medewerker gehad die meer inhoudelijk juridisch werk wilden gaan doen, maar daar de brain, ervering etc etc niet voor hadden, maar vol bleven houden dat ze het wel konden. Met als gevolg dat er zo veel basic fouten in hun werk kwam te zitten dat ik alles weer over kon doen (puinruimen).

Vandoor ook dat ik eindig met de woorden: schoenmaker hou je bij je leest.
</denk mode>

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op maandag 22 januari 2001 09:45 schreef cutter het volgende:
[snip]
Nederlanders zijn erg irritant, ze denken dat ze alles kunnen
[snip]
Is niet alleen met nederlanders :)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Verwijderd

Even kort:

Ik ben van mening dat vooral mensen zonder HBO opleiding het niet belangrijk vinden!

Ik ben ook van mening dat als je bijvoorbeeld een HBO-opleiding in de richting van bijvoorbeeld multimedia ontwerp hebt gedaan, je in ieder geval een brede basis hebt waarop je verder kunt bouwen!
Dit wil niet zeggen dat iemand zonder deze opleiding niet zou kunnen ontwerpen, maar de deze mensen missen de basis die je meekrijgt op een opleiding.

Ik studeer informatica en wil niet zeggen dat mensen zonder HBO-opleiding niet zouden kunnen programmeren, maar mijn basis is gewoon veel beter!

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 22 januari 2001 10:52 schreef DuLongue het volgende:
Even kort:

Ik ben van mening dat vooral mensen zonder HBO opleiding het niet belangrijk vinden!
Sja, voor een dergelijke conclusie is elke opleiding overbodig. Het lijkt me nogal logisch dat mensen die studeren roepen dat je vooral een diploma moet halen (wat doe je anders op school) en van de andere kant heb je wat werkende mensen die het (redelijk) ver geschopt hebben zonder diploma. IMHO voegt die opmerking dan ook weinig toe.

Wat betreft die basis heb je helemaal gelijk, maar zeker met dingen als multimedia-desig etc. kleurenleer en alles wat verder genoemd is, met een stapel goede boeken in de kast kom je een heel eind en creeer je je eigen basis. Dat daar discipline en interesse/motivatie voor nodig is ok. Het is wel een feit dat je er in de praktijk pas achter komt waar je wel en niet wat aan hebt(gehad).

• AxiMaxi
  • Laatst online: 27-05 15:33
Misschien zit het verschil wel in het feit dat een MBO'er (of VWO'er) een geweldig uitziende site kan maken, maar dat je hem er aan het handje doorheen moet leiden, terwijl een HBO'er genoeg heeft aan "sta op en maak!".
Daar hoef je als bedrijf minder energie in te steken. En energie = tijd = geld.

Ik spreek uit ervaring: ik ben zelf HBO'er, actief in de weg- en waterbouw (Autocad tekeningen en werkbeschrijvingen) en een paar collega's van me zijn MTS'er.
De MTS'ers kunnen veel beter tekenen dan ik en net zo snel, of zelfs sneller.
Maar ze hebben vaak meer tijd (of meer ervaring) nodig om problemen op te lossen en ze willen vaak niet meer dan alleen tekenen.
Niet dat ze niet meer kunnen, maar ze willen het gewoon niet.

En daarom wil een bedrijf HBO'ers. Die hebben bewezen in de praktijk flexibeler en meedenkender te zijn.
En hoe bewijs je dat je HBO denkniveau hebt? Simpel: met een diploma.
Een bedrijf wil bewijs, anders duurt het weer een proefperiode om erachter te komen dat je niet voldoet (als dat zo is).

edit:

Het gaat er dus niet om dat mensen zonder diploma het niet zouden kunnen, maar het gaat erom dat ze het zonder diploma niet kunnen bewijzen zonder dat het een hoop tijd kost

grtz.
AxiMaxi

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Misschien tijd dat ik mijn punt eens naar voren brengt.

Ik heb al heel wat "webdesigners" geinterviewd. Bijna allemaal zijn ze afgevallen vanwege een reden. gebrek aan portofolio. Ze kunnen niets laten zien.

Iemand die van de HBO afkomt kan over het algemeen wel een portofolio laten zien. Als is het alleen maar wat hij op school heeft gedaan. Het maakt niet uit of het digitaal of ontwerpen op papier zijn. Geen portofolio betekent over het algemeen geen werk.

Alleen met een portofolio is het te zien of iemand het kan of er in iedergeval aanleg voor heeft.

Iemand met diploma zal waarschijnlijk in het begin meer verdienen dan iemand zonder diploma.

Het leven is simpel. >:)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• waxle
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Je kan er (zoals gewoonlijk) lang over lullen en kort over lullen. Punt blijft: Internet BLIJFT een medium, hoe gaaf en leuk de techniekjes ook lijken, hoe boeiend en gelikt de programmaas plaatjes er ook uit kunnen laten zien; Photoshop, Flash, Dreamweaver blijven instrumenten. Om echt wat meer te kunnen dan een site voor de bakker om de hoek te kunnen bouwen moet je inzicht, creativiteit en kennis van wat al is gedaan en wat mogelijk is hebben. Je moet het vermogen hebben om te weten WAT en HOE je iets moet communiceren. Want dat is de essentie van zowel internet als de gedrukte media: informatie overbrengen op een duidlijke en/of boeiende manier. Alleen DAN komt het over.
Wat wil ik ermee zeggen?
Dit:
Opleidingen aan grafische scholen (MBO) en kunstacademies (HBO) zijn er op gericht om mensen op een goede manier in aanraking te brengen met de verschillende manieren van het communiceren van een boodschap. Je leert er een beeldtaal ontwikkelen, je leert conceptueel te denken (dat je ontwerpen ook nog wat inhoud hebben)Die beeldtaal ontwikkel je door onderwijs in beeldanalyse, kunst-en vormgevingsgeschiedenis, typografie, fotografie, animatie. etc, etc. Als je daar je papiertje hebt gehaald EN je hebt de kennis van de tools, heb je absoluut een streepje voor. Er zijn er maar wieingen die zonder een dergelijk diploma (HBO), dus autodidact, werk van een zelfde kwaliteit leveren als mensen met relevante diplomaas. Tis gewoon een feit. Je hebt als afgestudeerde graficus veel meer om uit te putten dan de doorgewinterde computergek die zijn puberteit achter een beeldscherm heeft doorgebracht. een HBO-diploma in de vormgevingssector wijst ook op een bepaalde rijpheid en een bepaalde eigenzinnigheid waar beureaus en webdesignbedrijven om zitten te springen. Ze zoeken naar mensen die wat verder kunnen dan de Photoshop-bevel en de de Flash-Alpha-Tween. UIteindelijk gaat het erom wat je kan laten zien, OZBOZ heeft daar ook helemaal gelijk in, maar met zo'n diploma kun je het jezlef echt een stuk makkelijker maken. En tis nog leuk ook.

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 januari 2001 08:10 schreef OzBoz het volgende:

[..]
*D LOL daat gaat ons allemaal weer geld kosten voor zun GAK-dagen.
kromme opmerking vna je rm-f..maajra :)
hehe
kan we wel om lachen..........

maar ik ga never van m'n leven de wao in...waarom niet? kan ik je niet zegge

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 januari 2001 11:22 schreef OzBoz het volgende:

[..]
Sja, voor een dergelijke conclusie is elke opleiding overbodig. Het lijkt me nogal logisch dat mensen die studeren roepen dat je vooral een diploma moet halen (wat doe je anders op school) en van de andere kant heb je wat werkende mensen die het (redelijk) ver geschopt hebben zonder diploma. IMHO voegt die opmerking dan ook weinig toe.

Wat betreft die basis heb je helemaal gelijk, maar zeker met dingen als multimedia-desig etc. kleurenleer en alles wat verder genoemd is, met een stapel goede boeken in de kast kom je een heel eind en creeer je je eigen basis. Dat daar discipline en interesse/motivatie voor nodig is ok. Het is wel een feit dat je er in de praktijk pas achter komt waar je wel en niet wat aan hebt(gehad).
jup, en ik ben er achter gekomen dat wat ik op school heb geleerd amper kon toepassen tijdens m'n stage die ik net sinds vorige week achter de rug heb gehad, bij Philips Semicondutors..

kheb daar searchengines gemaakt webbased voor hun wafer testdata, etc etc.... daar doen ze bijna alles met visualbasic schrijven....daark un je ook websties mee maken enzo.....maar ik kon niks met visualbasic.......sterker, programma's die ze gebruiken in het bedrijfsleven krijg je amper op school..of als je ze krijgt is het op 'n zodanig laag niveau.

ik heb daar presantie gegeven over php enzo :) en toen heb ik alles in php enzo gemaakt.

dus.......ik ben met m'n eigen kunstjes naar voren gekomen en m'n stage doorgegaan. is de school enigzinds nuttig geweest? nee niet echt.

maar wel moet ik zegge dat het programmeren op school me de basis heeft uitgelegd van programmeren in ELKE taal.....bijv. functies , variable (types) etc etc etc.

dus ik wil niet zegge dat ik niks aan school heb gehad...maar dan praat ik hier over 'n ander soort opleiding dan bijv. de kunstacedemie...
maar over automatiseringstechnieken, kantoor en productie.

naja....ik kap met deze topic want het houd toch nooit op..

op de een of andere manier worden topics van mij altijd lang..
hehe

grtz en veel success met je plannetjes allemaal, en moge je slage!

AHL
Pagina: 1