hoe zie je of je geheugen ecc is?

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ik heb twee repen dimms:
128mb en 256 mb, beide van compaq, een uit een proliant server.

deze willen wel met elkaar samenwerken, maar niet met een ander merk (hyundai) dimm. de hyundais werken wel weer samen met al;lerlei andere dimms.

kan het zijn dat de repen ecc zijn? hoe kan ik dat eventueel zien? (kan dus goed zijn dat mijn bios fout staat, staat op non-ecc)

Niemand die dit weet? Snik...

• php
  • Niet online
Zijn er geen programmaatjes voor? Soort WCPUID maar dan voor geheugen?

• Triple
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05-2025

Triple

SWOK!

Een reepje ecc geheugen heeft 1 zo'n zwar blokkie meer op het plaatje. Hierin wordt het pariteits bitje verwerkt. het word dus tellen

There is no beast without cruelty, Friedrich Nietzsche

Verwijderd

Op ECC Dimm's zitten 9 chips aan een kant op, normale slechts 8!

(Dacht dat het zo was...)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

hoe zie je of je geheugen ecc is?
Dat zie je aan het prijskaartje :)
ff serieus, met bv Sisoft Sandra kun je dat zien.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Dat van dat extra chippie was volgens mij alleen bij parity geheugen (dat werkt namelijk met een extra bitje) ECC bereknt de cheksum van het geheugen dat zijn dus wel meer bitjes ....

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Inderdaad staat gewoon vermeld dor SiSoftSandraPro, bij de modules bv PC133 ecc ....

• php
  • Niet online
Hmmm, heb nu drie keer Sisoft Sandra gedownd van drie verschillende locaties, en drie keer een corrupte file aangekomen, geeft drie keer zelfde error (winzip)

Wie heeft een werkende versie voor me? Harry, ik mail je wel even.

Verwijderd

rechter muisknop - openen met "winzip/winrar" werkt nog weleens

Verwijderd

Herman, heb je je systeem toevallig overklokt? Ik krijg namelijk ook errors bij het uitpakken van sommige zip- en andere files als ik mijn cel366 op 550 heb lopen.

• php
  • Niet online
Heb het met geen enkele andere zipfile. Heb reeds Sisoft Sandra, kan alleen nog niet vinden waar ik kan zien of het ECC is, allen dat ik 384 Mb had, maar dat wist ik al...

• php
  • Niet online
Befkikker (??!)

Run eens stability tester. Te downen van oa. www.waterkoeling.nl --> downloads.

Verwijderd

[img]http://people.a2000.nl/wscho/temporale/tydelijk/ecc.jpg><P[/img]het staat voor de PC133 als het een ecc is.

• php
  • Niet online
Ahhh, is dat het euvel. Ik heb even een zelfde screenshot gemaakt. Kijk en vergelijk:

Afbeeldingslocatie: http://www.goudacomposieten.nl/zooi/sandra.jpg

Meer krijg ik dus niet te zien. Onder options is alles aangevinkt, maar als ik alleen de memory-gerelateerde zooi aanvink, krijg ik precies hetzelfde te zien. :(

• K-2SO
  • Laatst online: 12-12-2025
Je kan natuurlijk ook even de optie ECC-CHECK aanzetten in je bios.
Dan zie je het meteen .. werken die 2 ineens niet meer, dan is het ECC.

• php
  • Niet online
Ik heb ECC op enabled gezet in het bios, en alles werkt nog. Kan alleen nergens bevestiging vinden dat het ECC is. Sisoft Sandra geeft nog steeds het beeld wat ik hierboven heb gepost (lijkt wel of hij de test afbreekt bij de Chipset of zo :()

Ook bij System Properties in het config scherm alleen de melding dat ik 384 MB ram heb. Niks meer, niks minder. :(

Verwijderd

Op die compaq reepjes staat een sparepart nummer, als je dat nou ff hier neer gooit (of me mailt) kan ik het zo voor je opzoeken.
Overigens klopt het wel dat er een extra chippie op ECC reepjes zit, rechts en links 2 keer 4 identieke chippies, en daar tussen in 1 afwijkend chippie. Dat is meestal ECC, maar zeker weten doe je het nooit.

• php
  • Niet online
Ik heb even op mijn dimmetjes gekoekeloerd:

256 Mb dimm:
Printplaat: 2022173-001 A00

Chip (plakkertje): Toshiba
THMY721630BEG-80
990526/9925EKC

16MX72 SDRAM
PC-100-22-620

Compaq
306431-001

Streepjescode:
0V984400JZO

Dit zijn 2x9 chips, met aan 1 kant geen chips extra, en op de andere kant 3 kleine chips extra.

128 Mb Dimm:
Compaq 480093-001

Streepjescode:
OW994408PH3

Dit zijn 2x 9 chips, met aan 1 kant 2 kleine chippies extra, en op de andere kant 1 chippie extra.

Verwijderd

Herman, je moet wel voordat je Sandra opstart het dos programmaatje SPD lezen even runnen, die haalt alle info uit je eeprom van de Memory en dan start je Sandra gewoon op, en als het goed is.... zie je het staan.

Maar dit verschilt per mobo...

Ik kreeg ooit eens 6ns te zien, en toen ik er een screenshot van wilde maken lukt het me nooit niet meer!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Wat is eigenlijk het verschil tussen ECC en non-ECC geheugen?

Verwijderd

Welke, Michael of Ralph? ;)

ECC staat voor Error Code Correcting, en die zijn duurder omdat ze weing fouten maken, dus worden veel voor Servers gebruikt. http://start.at/hardware

Verwijderd

256 Mb dimm:
Printplaat: 2022173-001 A00

THMY721630BEG-80
990526/9925EKC

16MX72 SDRAM
PC-100-22-620

Compaq
306431-001

Streepjescode:
0V984400JZO
Dit is een gewone SDRAM, dus geen EDO of ECC

Die andere moet je nog even nakijken, het lijkt erop dat 480093-001 niet bestaat, is in ieder geval niet in de service boeken van Compaq terug te vinden.

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
OK, voor de duidelijkheid:

ECC heeft 9 chippies aan iedere kant, non-ECC maar 8. Het kleine chippie dat op de hoek van je DIMM zit is het SPD, daarin staat de info voor het mobo over CAS-snelheden enzo.

En ECC is duurder doordat het zelf de errorcorrectie verzorgt, en niet de CPU. Dat scheelt dus weer CPU-cycles die veel servers hard nodig hebben. En daar betalen de mensen nou eenmaal voor (staat buiten dat het gewoon meer kost om te maken natuurlijk).

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

Verwijderd

Ik heb het even bij Toshiba datasheets (afd. Semicon) nagetrokken:

THMY721630BEG-80
990526/9925EKC

16MX72 SDRAM
PC-100-22-620

Toshiba-site PDF file THMY721630BEG-80
http://www.toshiba.com/taec/cgi-bin/display.cgi?tabl e=ProductDetail&ProductID=8300
http://www.toshiba.com/taec/components/Datasheet/721630b.pdf

voor zover ik kan begrijpen is het wel een ECC!
pin 11 DIMM Conf.Type (NON Parity,Parity,ECC
= ECC value 02h

[img]http://people.a2000.nl/wscho/temporale/foto/toshiba.jpg><P[/img]

• php
  • Niet online
Die 256 is dus ECC? Dat is mooi, want ik wil het verkopen (geldgebrek) dus levert het meer op.

Ik heb die andere er ook nog even uitgehaald, maar ik heb de cijfertjes goed overgenomen.
480093-001 klopt dus. Ook 9 chippies.....

Verwijderd

Herman heb je nog aan hardyware.nl gedacht??

THMY721630BEG-80 16Mx72 128

Herman als ik het goed heb gezien is die Toshiba volgens de eerste lijst 128MB ;)
Pagina: 1