Toon posts:

[JS] Web-GUI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo!

ik zit al een tijdje te broeden op een nieuw design voor mijn forum, en nu stuitte ik bij mijn racesimverslaving op http://www.lfsworld.net/

het principe van een heel windowing/desktop systeem in een browser vind ik geniaal. zonder flash dan, bovenstaande site is zo te zien helemaal in javascript, en dat werkt vrij aardig :)

nu wil ik dus zelf zo iets maken - lijkt me een handig systeem voor een forum - maar ik vraag me af hoe dat het best kan; alle kadertjes zijn layers, maar ik begrijp niet hoe je die kunt laten verschijnen als je op een icoontje klikt, zonder ze vooraf allemaal (alle mogelijke kaders) al mee te 'laden' en te hiden.. want dat zou erg lang duren voor een forum met alle mysql queries ed... (heb niet erg veel js ervaring)

en dat is nog maar 1 ding, ik loop bij het coden vast nog tegen 100 andere problemen op, en die zal ik hier dan ook schaamteloos posten :P

mochten er hier andere nerds zijn met ervaring met zo'n systeem, of met ideeen over de beste opzet voor iets dergelijks, help me out :)

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Mja, ik zie niet echt de toegevoegde waarde hiervan. Je maakt het de gebruikers alleen maar moeilijker. Tuurlijk, voor techies is het leuk, maar het breekt wel af aan je toegankelijkheid.

Ik zou het niet doen..

Download my music on SoundCloud

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 10:55
Heb voor mijn afstuderen eens iets gemaakt voor egroupware het is nog niet af maar je kan het zien op www.idots2.org, daarnaast kun je op www.x-desktop.org een framework hiervoor vinden (helaas verouderd). Binnenkort gaan we hier mee verder en hopelijk krijgen we dan een stabielere versie. Hij werkt nu het beste in FF.

Verwijderd

Ik verwacht dat men hier gebruik maakt van de zogenaamde AJAX-techniek.
Dus onderhuids php pagina's aanroepen door javascript en het resultaat direct laten zien.
Interessante artikelen:
Ideaal voor beginners
Alternatieven voor de gevorderden
Ik hoop dat je er wat aan hebt, het is al met al een leuke techniek waarmee leuke dingen kunnen worden uitgehaald.

Verwijderd

Topicstarter
gaaf eskimo, dat werkt erg lekker. ik zal me eens flink laten inspireren door jullie scripts ;) (wil wel mn eigen ding coden..) heb je nog zin om de hoofdlijnen van het principe toe te lichten? (van de wel al dan niet van te voren ingeladen kaders..)

@dominic: volgens mij kan een goed uitgevoerd systeem best handig zijn; maar ik geef toe, tis vooral geil voor techies :P en toch, omdat bij mn forum ook een radio en chat ed hoort; dat past nu zo lastig op een 'normale' html, met zo'n systeem kan de gebruiker alles wat hij/zij even niet gebruikt minimizen. taakbalkje er bij.. :)

*edit; @gerben: kijk daar heb ik mn antwoord al ;) tnx.. ga het gelijk bekijken

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 16:19 ]

Verwijderd

@Eskimootje: wat een ubersite is dat. Ontiegelijk, dat werkt erg fijn.
Dit bevestigd mijn vermoeden dat we binnen aanzienlijke tijd alleen nog maar pc's hebben met een browser en dat alle applicaties webbased zullen zijn.
Ook als je kijkt naar grotere bedrijven in bijvoorbeeld de ERP-sector, maar ook uitgebreidere mailclients e.d., zie je dat er steeds meer webbased-alternatieven komen.
Dit is natuurlijk een leuke ontwikkeling.

En wat jullie daar hebben neergezet is heel erg mooi.
Maar ik vraag me nog even af wat de functie is?

ps. welke studie doe jij?

• Eskimootje
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 16:18:
gaaf eskimo, dat werkt erg lekker. ik zal me eens flink laten inspireren door jullie scripts ;) (wil wel mn eigen ding coden..) heb je nog zin om de hoofdlijnen van het principe toe te lichten? (van de wel al dan niet van te voren ingeladen kaders..)
Wat wil je precies weten dan?
Ik raad je aan de code gewoon te downloaden, is nl. vrij beschikbaar en er eens naar te kijken. Als je dan nog specifieke vragen hebt kun je die altijd stellen.

• Eskimootje
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 16:26:
@Eskimootje: wat een ubersite is dat. Ontiegelijk, dat werkt erg fijn.
Dit bevestigd mijn vermoeden dat we binnen aanzienlijke tijd alleen nog maar pc's hebben met een browser en dat alle applicaties webbased zullen zijn.
Ook als je kijkt naar grotere bedrijven in bijvoorbeeld de ERP-sector, maar ook uitgebreidere mailclients e.d., zie je dat er steeds meer webbased-alternatieven komen.
Dit is natuurlijk een leuke ontwikkeling.

En wat jullie daar hebben neergezet is heel erg mooi.
Maar ik vraag me nog even af wat de functie is?

ps. welke studie doe jij?
Het is een bestaand eGroupware systeem (mail/agenda/wiki/etc.) maar we hebben alleen de skin gemaakt. Op het moment werkt het nog niet goed genoeg voor productie versie maar dat gaat zeker komen (binnen een half jaar).

Ik heb hogere informatica gestudeerd in Den bosch

Verwijderd

Topicstarter
Eskimootje schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 16:26:
[...]

Wat wil je precies weten dan?
Ik raad je aan de code gewoon te downloaden, is nl. vrij beschikbaar en er eens naar te kijken. Als je dan nog specifieke vragen hebt kun je die altijd stellen.
you're right, ik ben nu die tutorials die gerben postte aan het doorwerken :)
wat ik me vooral afvroeg was hoe je zonder te refreshen html's en php's kunt verwerken, maar dat blijkt dus prima mogelijk met het ajax gebeuren (waarom noemen ze het niet gewoon fc groningen ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 16:57 ]

• Eskimootje
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 16:57:
[...]

you're right, ik ben nu die tutorials die gerben postte aan het doorwerken :)
wat ik me vooral afvroeg was hoe je zonder te refreshen html's en php's kunt verwerken, maar dat blijkt dus prima mogelijk met het ajax gebeuren (waarom noemen ze het niet gewoon fc groningen ;))
Techniek erachter is dat er iframes worden geopend binnen een aangemaakt venster. Dus je hebt meerdere webpagina's openstaan. Hierdoor hebben deze veel minder invloed op elkaar dan wanneer je dit via Ajax doet.

Verwijderd

Topicstarter
maar het ajax gebeuren lijkt me puristisch gezien dan weer netter..
lastige keuze

zijn er nog verschillen in functionaliteit?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 17:25 ]

Verwijderd

Eskimootje schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 17:04:
[...]

Techniek erachter is dat er iframes worden geopend binnen een aangemaakt venster. Dus je hebt meerdere webpagina's openstaan. Hierdoor hebben deze veel minder invloed op elkaar dan wanneer je dit via Ajax doet.
Helaas zie je dat minder invloed ook weer terug in de werking.
Bij het uitloggen bijvoorbeeld blijft het blad gewoon staan, en als je dan via het uitlogscherm opnieuw inlogt komt dat weer in dat kleine vakje.
Dat is wel wat jammer, maar voor de rest werkt het erg fijn.
Heb bijna het gevoel dat ik gewoon op een normale pc zit te werken i.p.v. een (veredelde) website.

Verwijderd

[spam]Bij de Community Edition van Backbase zit ook een Windows/Desktop-achtige demo.[/spam]

Die zou je als basis kunnen gebruken, maar ik weet niet of dit idee zo geschikt is voor een forum..

• Eskimootje
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 17:29:
[...]

Bij het uitloggen bijvoorbeeld blijft het blad gewoon staan, en als je dan via het uitlogscherm opnieuw inlogt komt dat weer in dat kleine vakje.
Heb bijna het gevoel dat ik gewoon op een normale pc zit te werken i.p.v. een (veredelde) website.
Dat zijn van die kleine bugjes die er gewoon nog uit moeten, is allemaal prima op te lossen in principe.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51

BCC

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 17:29:
[...]

Eeh, als dat je enige bezwaar is? Die logout knop is gewoon een voorbeeld van een link, niets meer en niets minder. Je kan natuurlijk ook gewoon een logout knop maken die je naar het login scherm terugbounced, net wat je wil.

Zie trouwens ook: http://62.103.164.201/por...fa34f6ab500%7D/?cmd=login
(demo/demo)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
*bump*

ik heb nu dit:

http://82.73.115.232/index.php

(beetje bij elkaar geplakte scripts tot nu toe)

de linker 2 knopjes werken nu, maar ik loop tegen een stom probleem op, dat je ziet bij het profiel venstertje.

het is een div met daarin een table met 2 rijen, de bovenste voor de titelbar, de onderste met daarin nog een div met de inhoud (zodat het kan scrollen zonder de titlebar mee te scrollen). ik kan alleen in IE niet de text er in fatsoenlijk selecteren (hij selecteert gelijk maar alles)

In vuurvos kan dat wel, maar dan valt de ene div gelijk weer uit de andere :S (waarschijnlijk omdat in vuurvos de titlebar miraculeus veel hoger wordt dan de aangegeven 22 pixels..)

het vuurvos prob is waarschijnlijk wel te fixen, maar dat text selecteren .. geen idee... klopt mijn idee van de div met tabel met titlebar en nog een div wel? ik heb het probleem wel vaker gezien op sites dus ik ben bang dat het onfixbaar is maar misschien hebben jullie nog waanzinnige ideeen ;)

*edit: voor de duidelijkheid een stukje html van het kader in kwestie

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    <div id="divprofiel" class="normaltext" style="position:absolute; z-index:10; border-style:solid; border:thin; left:80px; top:80px; width:260px; height:100px; visibility:hidden; background-color:#FFFFFF">
      <table width="100%" border="0" cellspacing="4" cellpadding="0">
        <tr height="22">
          <td bgcolor="#CCCCCC">
            <p style="cursor:move" onmousedown="javascript:dragStart(event, 'divprofiel');"><strong>profiel</strong></p>
          </td>
        </tr>
        <tr>
          <td>
            <div id="profielscroll" style="height:78px; overflow:auto">
              <p>ik wil een stukje van deze text kunnen selecteren! boohoo!<br>

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2005 20:33 ]

Pagina: 1