Dual core of single core game pc?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fragfreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
Hallo mensen,

binnenkort wil ik een nieuwe pc aanschaffen. Deze pc is vooral bedoeld om op te gamen. Ik zal er ook andere dingen op doen, maar dat is niet echt een aanslag voor het systeem (denk aan films kijken, internet en typen). Ik ben er al redelijk uit wat het systeem gaat worden, maar ben erg aan het twijfelen over de processor. Het systeem tot nu toe is (belangrijkste onderdelen):
Asus A8N-SLI Premium nForce4 SLI, RAID, 2xGLAN
TwinMOS 2x1GB DDR SDRAM PC3200 CL2.5
XFX Videokaart PCI-e GeForce 7800GT 256MB 2xDVI/VIVO
Zalman Processor Koeler CNPS7700-AlCu AMD & Intel

De processors die ik in gedachte had zijn de AMD Athlon 64 X2 3800+ en de AMD Athlon 64 3500+ (venice core). Dit omdat beide goede reviews hebben gekregen en nog betaalbaar zijn. Bovendien schijnt de X2 3800+ nog redelijk makkelijk over te klokken. (http://www.legitreviews.com/article/226/8/)
Het maximale bedrag dat ik wil uitgeven aan de processor is gelijk aan de prijs van de X2 3800+, dus ongeveer €360,-.

Wat is volgens jullie het beste om te doen, een single core of een dual core processor kopen? Dual core zal zeker de toekomst worden, echter hoe lang duurt het voordat games er daadwerkelijk ook van profiteren. Single core is echter goedkoper en zal voldoet nu prima.

Verwijderd

fragfreak schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 16:06:
Hallo mensen,

binnenkort wil ik een nieuwe pc aanschaffen. Deze pc is vooral bedoeld om op te gamen. Ik zal er ook andere dingen op doen, maar dat is niet echt een aanslag voor het systeem (denk aan films kijken, internet en typen). Ik ben er al redelijk uit wat het systeem gaat worden, maar ben erg aan het twijfelen over de processor. Het systeem tot nu toe is (belangrijkste onderdelen):
Asus A8N-SLI Premium nForce4 SLI, RAID, 2xGLAN
TwinMOS 2x1GB DDR SDRAM PC3200 CL2.5
XFX Videokaart PCI-e GeForce 7800GT 256MB 2xDVI/VIVO
Zalman Processor Koeler CNPS7700-AlCu AMD & Intel

De processors die ik in gedachte had zijn de AMD Athlon 64 X2 3800+ en de AMD Athlon 64 3500+ (venice core). Dit omdat beide goede reviews hebben gekregen en nog betaalbaar zijn. Bovendien schijnt de X2 3800+ nog redelijk makkelijk over te klokken. (http://www.legitreviews.com/article/226/8/)
Het maximale bedrag dat ik wil uitgeven aan de processor is gelijk aan de prijs van de X2 3800+, dus ongeveer €360,-.

Wat is volgens jullie het beste om te doen, een single core of een dual core processor kopen? Dual core zal zeker de toekomst worden, echter hoe lang duurt het voordat games er daadwerkelijk ook van profiteren. Single core is echter goedkoper en zal voldoet nu prima.
Voor games nu en binnen een half jaar, singlecore, games er na dual. Dual core wordt nu nog te weinig ondersteund door gamefabrikanten en videokaartboeren, als is Nvidia wel bezig met multithreaded drivers geloof ik.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 16:08:
[...]

Voor games nu en binnen een half jaar, singlecore, games er na dual. Dual core wordt nu nog te weinig ondersteund door gamefabrikanten en videokaartboeren, als is Nvidia wel bezig met multithreaded drivers geloof ik.
Ik denk dat de komende 2 jaar je nog geen dual core games op de markt hoeft te verwachten. Ik zou dan je geld steken is een fx chip die er speciaal voor gemaakt is.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Well, je kan nu al profiteren van dual core.

De ene core kan namelijk de achtergrond taken doen terwijl je aan het gamen bent! Maar ook komen/zijn er nu drivers die dual core ondersteunen. Dus de adaptatie naar dual core gaat al heel erg snel!

Het enige is dat hij single core performance heeft van een 3200+ standaard maar...tja..als je toch gaat overklokken!

Ik zou gaan voor de X2 ..het is het echt waard

There is no place like ::1

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:36
Ook heeft NVidia inmiddels drivers die behoorlijk profiteren van dual core (de 81.xx reeks). Multi-threading is echt de toekomst, want Intel heeft zelfs al quad-core en nog-nog-meer-cores processors aangekondigd. Dus ik denk dat je daar een goede zet mee maakt. Bovendien hangt je FPS niet zozeer af van je CPU, maar vooral van je grafische kaart. Die is meestal de limiterende factor, dus zorg dat je daar een goede voor neemt.

• fromalk
  • Laatst online: 15-01 14:35
quake 4 presteert wel beter op een dual core (amd x2 4800+ vs fx 57) de volgende fx zal ook een dual core zijn, ik denk wel datdual core voordeel zal geven voor games, mss nu niet meteen maar wel binnen een half jaarke (merkbaar). Moeten gewoon wat patches vooor uitkomen enz.

+ ander groot voordeel van dual core is dat je steeds eigenlijk nog een cpu vrij hebt voor weet ik veel wat...

Komende van iemand de fx 57 heeft gehad en nu op een amd x2 4800+ zit :)

Verwijderd

Ik heb voor mijzelf uitgemaakt dat er bij mij een X2 3800+ in m'n nieuw systeem moet komen. Zoals hier boven mij al vermeld is dat de ene 3200+ core zich dan bezig kunnen houden met (achtergrond)processen en de andere core kan zich dan 100% op het games concentreren. Volgens mij is dualcore dan sowieso sneller.
Dualcore is de toekomst gewoon en het verschil tussen een 3200+ en een 3500+ is als ik het mij goed herinner toch maar vrij klein volgens één of andere test die ik een tijdje terug gelezen heb, een betere videokaart zou dan veel meer prestatiewinst opbrengen. Als ik straks nog even tijd heb zal ik die test nog wel eens opzoeken, ze staat trouwens op de frontpage denk ik. ==> Gevonden: klik. In de BBG van november op de frontpage stond trouwens ook dat ze daar in de volgende BBG een dualcore processor in zouden steken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 16:34 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn Athlon 64 X2 3800+ is gemakkelijk overgeklokt naar 4800+
offtopic:
en je kan bij de leken patsen dat je een computer zo snel is als een P4 7 à 8 GHz. Als tweaker weten we waarom die GHz-bewering niet klopt, maar blijft wel leuk om een zodanige snelle computer te bouwen die sneller is dan het snelste der boekjes/foldertjes.

Het overklokken kan zelfs zodanig gedaan worden dat alleen de processor overgeklokt is, terwijl het mobo en al de rest netjes op stock klokfrequenties blijven draaien.
FSB : 240 (cpu overklokken)
HTT : 4x ipv 5x (4*240 is ongeveer 5*200)
ram : 333 ipv 400 (333+33%=400) (tenzij als je overklokkersram gebruikt, dan kan je de ram proberen over te klokken)
pci-express locken op 100MHz
PCI locken op 33,3 MHz
cpu spanning locken op 1,4V

Dualcore is interessant voor de toekomst en je kan nu 1 core reserveren voor je game, terwijl de rest (ftp-server, p2p-tool, msn, antivirus,...) op een andere core draait.

Singlecore is hoger geklokt, dus als je alleen 1 game draait, dan zal dit nu het snelste zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 13-12-2005 16:24 ]

• fragfreak
  • Laatst online: 29-11-2025
Het is nu inderdaad zo dat de gpu vaak de limiterende factor is. Maar als de games eenmaal dual core ondersteunen, zou het dan kunnen dat er meer rekenkracht door de processor(s) gedaan kan worden ten gunste van de gpu.

(beetje of topic) Hier hoop ik ook een beetje op, want prijzen rond de €500 voor een videokaart vind ik echt te veel gezien het verschil in performance (bijv 7800GT t.o.v. 7800GTX). Wil er later misschien wel een 7800 GT bijzetten voor SLI.

@Swampy: zie dat jij een X@ 3800+ hebt. Bevalt die goed en wat doe jij er precies mee, ook games?

edit: was ook mijn bedoeling om alleen de processor te overklokken.

[ Voor 6% gewijzigd door fragfreak op 13-12-2005 16:27 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

fragfreak schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 16:24:
Het is nu inderdaad zo dat de gpu vaak de limiterende factor is. Maar als de games eenmaal dual core ondersteunen, zou het dan kunnen dat er meer rekenkracht door de processor(s) gedaan kan worden ten gunste van de gpu.
CPU wordt regelmatig onderschat, games eisen steeds meer en meer van de processor. Wanneer je processor te traag is, dan zal je games altijd traag draaien, altijd 6fps ookal probeer je 320*200 resolutie met een GeForce 7800 GT uit. Bovendien tonen de reviews aan dat een GeForce 7800 GTX te snel is voor de huidige processoren. Dus eerst een processor die je game kan trekken, dan een goeie GPU (uiteraard een zinnige combinatie tussen de 2).
nieuws: GeForce 7800 GT en GTX in het strijdperk

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 13-12-2005 16:29 ]

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-02 11:33

Steffy

Ayreonaut

Ik zou voor Dual Core gaan, Quake 3 arena ondersteund het al jaren dus ga er voor ;)

Persoonlijk zou ik voor een singel core gaan, volgend jaar komt AMD met DDR2 procs en over een jaar wil jij misschien wel wat anders, dan zit je dan mooi met een dure processor opgescheept, een 3500+ gaat minstens een jaar maar denk eerder wel 2 en een half jaar mee dus het zal er wat tussen in zitten. Ik zou proberen op een proc te besparen, een 3500+ is ruim en ruim voldoende.

Heb je echter bakken met geld en boeit het je niet dat je hierna dus niks meer kunt upgraden en je dus alles weer moet vervangen en je dan nog eens een bak geld moet uitgeven, tsja ga dan voor de X3800+ anders zou ik die bijna 200 euro verschil mooi in mijn zak steken :Y) of er een iets betere videokaart voor aanschaffen maar ik zou het wel weten, dat is minsten 5 keer naar de kroeg verschil in die 2 procs :P

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Steffy schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 16:37:
Persoonlijk zou ik voor een singel core gaan, volgend jaar komt AMD met DDR2 procs en over een jaar wil jij misschien wel wat anders, dan zit je dan mooi met een dure processor opgescheept, een 3500+ gaat minstens een jaar maar denk eerder wel 2 en een half jaar mee dus het zal er wat tussen in zitten. Ik zou proberen op een proc te besparen, een 3500+ is ruim en ruim voldoende.

Heb je echter bakken met geld en boeit het je niet dat je hierna dus niks meer kunt upgraden en je dus alles weer moet vervangen en je dan nog eens een bak geld moet uitgeven, tsja ga dan voor de X3800+ anders zou ik die bijna 200 euro verschil mooi in mijn zak steken :Y) of er een iets betere videokaart voor aanschaffen maar ik zou het wel weten, dat is minsten 5 keer naar de kroeg verschil in die 2 procs :P
Het is idd een persoonlijke zaak/mening.

Als je computer puur en alleen voor gamen is, dan is een Athlon 64 3500+ beter.

Als je zoals ik graag minstens 10 programma's tegelijkertijd draait, dan heb je is een dualcore interessant. En er is helemaal geen bakken geld nodig, kwestie van prioriteiten stellen.
* rapture typt deze post op een Athlon 64 X2 3800+ met 2GB ram, GeForce 6600GT en een 7200rpm 10GB harde schijf :X Ik ga na 1 jaar de opvolger van WD Raptor erin steken.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 13-12-2005 22:59 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
mits je een nvidia-videokaart koopt is een dual core echt heel verstandig.
De nieuwere drivers maken gebruik van de dual core processors en zorgen er zo voor dat alles beter loopt.
Mensen die zeggen dat dual core niet helpt, die hebben duidelijk het nieuws niet gevolgd.

Neem je een ATI-kaart, dan ligt het NOG wat anders. Daar is de dual core ondersteuning nog niet zo goed, al zijn ze hier wel druk mee bezig. Ik schat dat binnen een paar maanden ATI dit ook wel geregeld heeft.

De meeste spellen gebruiken standaard nog niet de 2e processor (Quake4 bijv weer wel), maar dankzij de videokaart heb je toch wat aan die 2e core, ondanks dat de spellen er nog geen rekening mee houden. En als die ondersteuning beter wordt... :9~

Het enige nadeel is de prijs. Heb je het budget: Kopen!
(ik ben zelf trouwens zeer tevreden met de processor)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
rapture schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 22:58:
* rapture typt deze post op een Athlon 64 X2 3800+ met 2GB ram, GeForce 6600GT en een 7200rpm 10GB harde schijf :X Ik ga na 1 jaar de opvolger van WD Raptor erin steken.
Er is helemaal geen opvolger van de raptor? sofar is het de enige SATA reeks @10k rpm

* Rey Nemaattori aait zijn 2 WD740s die liggen te w88 tot ze geimplementeerd kunnen worden

Ik ga iig wél een X2 halen voor mijn rig, maar ja ik draai dan ook winamp en teamspeak naast mijn games...

[ Voor 25% gewijzigd door Rey Nemaattori op 14-12-2005 09:45 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik gebruik het zelf nu dus een dual core voor gamen en moet zeggen dat met de hotfix van MS ik toch veel snelheidswinst zie door maar één of 2 cores te gebruiken. Een er zijn ook al spellen die dual core ondersteuning hebben zoals dat spel van King Kong dat pas uit is.

• Lawrentium
  • Laatst online: 10-11-2025
Is het eigenlijk mogelijk om processen aan een core toe te wijzen in Linux en/of Windows, of wordt dit automatisch gedaan door het OS? Best handing namelijk als je zelf kan instellen dat je FW, AV en het OS op core 1 kunnen draaien, en het spel puur op core 2.
Rey Nemaattori schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:43:
* Rey Nemaattori aait zijn 2 WD740s die liggen te w88 tot ze geimplementeerd kunnen worden

Ik ga iig wél een X2 halen voor mijn rig, maar ja ik draai dan ook winamp en teamspeak naast mijn games...
Zolang Winamp en Teamspeak draaien in combo met een goede geluidskaart hoeft het vrijwel geen performance te schelen, aangezien de CPU in principe dan alles aan de geluidskaart overlaat.

[ Voor 50% gewijzigd door Lawrentium op 14-12-2005 09:57 ]

• ErikRedbeard
  • Laatst online: 10-10-2025

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Lawrentium schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:54:
Is het eigenlijk mogelijk om processen aan een core toe te wijzen in Linux en/of Windows, of wordt dit automatisch gedaan door het OS? Best handing namelijk als je zelf kan instellen dat je FW, AV en het OS op core 1 kunnen draaien, en het spel puur op core 2.
Het is mogelijk met affiniteiten in het taakbeheer. En windows zorgt voor het afwisselen (die wisselt van core af met het process, dus eerst op de ene core en dan op de ander dan weer terug). Maar de affiniteiten instellen is maar enkel (het process moet draaien en als het process eindigt zijn de affiniteit instellingen voor dat process ook weg). Denk dat hier wel programma's voor zijn. Maar je kan ook gewoon zo laten en dan de hotfix van MS installen werkt perfect heb ik nu ook (werkt beter dan het /pmtimer gedoe). Als je dualcore hebt en je de patch nodig hebt moet je me maar even mailen als je windows XP pro gebruikt. Heb namelijk een hotfix voor de nederlandse versie.

• Lawrentium
  • Laatst online: 10-11-2025
ErikRedbeard schreef op woensdag 14 december 2005 @ 10:04:
[...]

Het is mogelijk met affiniteiten in het taakbeheer. En windows zorgt voor het afwisselen (die wisselt van core af met het process, dus eerst op de ene core en dan op de ander dan weer terug). Maar de affiniteiten instellen is maar enkel (het process moet draaien en als het process eindogt zijn de affiniteit instellingen voor dat process ook weg). Denk dat hier wel programma's voor zijn. Maar je kan ook gewoon zo laten en dan de hotfix van MS installen werkt perfect heb ik nu ook (werkt beter dan het /pmtimer gedoe). Als je dualcore hebt en je de patch nodig hebt moet je me maar even mailen als je windows XP pro gebruikt. Heb namelijk een hotfix voor de nederlandse en engelse versie.
Heb helaas nog geen Dual Core CPU. Wil er wel graag een, maar december schijnt niet de beste maand te zijn voor je bank saldo en m'n 4000+ gaat nog steeds aardig hard.
Pagina: 1