Toon posts:

[MCE 2005] Beeld Media Center past niet op TV.*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Over dit onderwerp is hier al eerder geschreven, maar een voor mij bruikbaar antwoord ben ik helaas niet tegengekomen. Vandaar dat ik het nog eens probeer...

Ik heb een PC met een XFX GeForce6600LE 256MB TV DVI. Op de PC is via DVI een LCD-monitor aangesloten. De schermresolutie is 1280px. Op de PC draait Media Center. Werkt allemaal prima: mooi beeld, goed geluid. :)

Het probleem is het volgende... Het beeld dat de PC naar de TV stuurt is te groot; het past letterlijk niet op het scherm. (Voor de volledigheid: verder werkt MC op de televisie uitstekend: mooi plaatje, goed geluid, afstandsbediening werkt prima, etc.). Pas als ik de resolutie van mijn LCD-monitor verlaag naar 1024 past het wel op mijn televisie. Maar dat ziet er op mijn PC (natuurlijk) weer niet uit. Mijn vraag ligt dus voor de hand: Hoe stel ik het zaakje zo in dat de resolutie van mijn LCD-monitor standaard op 1280 blijft staan, terwijl de resolutie van mijn televisie standaard op 1024 blijft staan? Ik wil namelijk televisie kijken via Media Center zonder steeds éérst een handeling te moeten verrichten op de PC.

In Eigenschappen voor beeldscherm (Windows-XP) staat de resolutie voor het eerste beeldscherm (primaire apparaat) op 1280x1024 en het tweede beeldscherm (secundaire apparaat) op 1024x768.

Ik heb TVTools gedownload en geïnstalleerd, en volgens mij staat de resolutie van mijn televisie op 1024px (tabblad Mode, TV-Format Pal, Resolutie 1024x768), maar uit het beeld van mijn televisie is duidelijk op te maken dat die op dezelfde resolutie staat als mijn LCD-monitor, namelijk: 1280px en dat is dus te groot. :( Wat doe ik verkeerd?

Thanks!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
even via de nvidia tools alle tv-output uitschakelen. dan via het windows beeldschermeigenschappen venster op bureaublad uitbreiden naar deze monitor klikken.. dan kun je je media center zo naar de tv slepen.

Verwijderd

Topicstarter
Verdomd! Het werkt! Bedankt! :) Maar da's wel heel erg apart... Want als ik nu vanuit de PC Media Center opstart zie ik MC niet (meer) op mijn LCD-monitor en raak ik bovendien mijn muis op mijn bureaublad kwijt. Dat wil zeggen, totdat ik met de afstandsbediening en vanuit de TV MC weer afsluit. Dan krijg ik weer controle over mijn bureaublad.

Kan dat niet anders? Ik wil graag precies hetzelfde beeld op zowel het LCD-scherm als op de televisie (maar dan in verschillende resoluties natuurlijk). Of wil ik nu te veel? ;)

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Het vinkje bij "bureablad naar deze monitor uitbreiden" uitschakelen zorgt er toch voor dat je beeld gewoon gecloned wordt? bij mij iig wel...

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:09
Je wil clonen, maar het probleem is dat jouw (volgens mij zelfs geen enkele) TV-out chip output hoger dan 1024x768 ondersteund. En dus alleen een gedeelte van je resolutie pakt.

Oplossing: niet clonen, maar dan zie je dus niet MCE of je cursor op je TFT (is dat een probleem?)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
@BlackJack:
"Bureablad naar deze monitor uitbreiden" zorgt helaas niet voor klonen, althans niet bij mij. Het levert twee verschillende schermen op: scherm 1 met een resolutie van 1280x1024 is alleen op de PC zichtbaar en scherm 2 met een resolutie van 1024x768 is alleen zichtbaar op de TV. En wat de zaak nog vervelender maakt: in feite is ook slechts één scherm tegelijkertijd bruikbaar (zie hieronder).

@OnTrack:
Is nogal onhandig ja... Als MC actief is (bijv. tijdens een opname) kan ik niet op de PC werken (heb immers geen muis/cursor) en als MC niet actief is raak ik af en toe mijn muis kwijt. Die verdwijnt dan namelijk regelmatig rechts uit beeld; op weg naar dat andere scherm. ;) Bovendien heb ik dan ook geen toegang meer tot MC op mijn PC wat ik ook nogal hinderlijk vind omdat ik dan niet meer tijdens het werken TV kan kijken en ik MC ook niet meer vanaf de PC kan programmeren. :(

Voor wat betreft het wel/niet ondersteunen van resoluties: in mijn oorspronkelijke opzet had ik probleemloos 1280px op mijn PC en 1024px op mijn TV (zie mijn eerste bericht). Ik kreeg het alleen niet voor elkaar om beide resoluties vast te leggen: ik moest steeds de resolutie van de LCD-monitor wijzigen van 1280 (tijdens PC-gebruik) naar 1024 (tijdens televisie kijken). Klonen is dus geen probleem, de resoluties zijn ook geen probleem. Het probleem is dat ik steeds de resolutie moet aanpassen aan de activiteit: resolutie op 1280 zetten voor PC-gebruik, en de resolutie op 1024 zetten voor TV-gebruik. Daar baal ik van :( en daar zou ik graag een oplossing voor hebben.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
volgens mij kun je mce niet klonen op verschillende resoluties (dan zou het ook geen kloon meer zijn he!) maar t kan zijn dat ik hier onzin uitkraam..
Pagina: 1