Navigatie-PC in auto

Pagina: 1
Acties:

• the_scientist
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
Aangezien ik veel binnen mijn woonplaats blijf, en deze ook goed ken, ben ik niet van plan om voor honderden euro's een navigatiesysteem aan te schaffen, maar aangezien ik soms toch lange ritten moet maken ben ik wel op zoek naar een alternatief. Na wat brainstormen heb ik zelf een constructie bedacht, waarvoor ik het meeste al in de auto heb zitten.

Wat ik al heb:

PIII 600 laptop
220V omvormer + stekkerdoos
Extern TFT-scherm (aangesloten op de DVD)
GPS-muis

Als ik de laptop op het scherm aansluit en de geluidsuitgang op de radio voor de spraak (wat 5 min. werk is) moet ik via Bluetooth een verbinding maken met de GPS-muis. Aangezien ik al 220 in de auto heb kan de laptop gewoon permanent onder de stoel blijven liggen tijdens de rit. Het enige wat ik dan nog nodig heb is een USB-stick voor de bluetooth-verbinding die ik al voor een tientje heb zien liggen.

Nu ben ik nog op zoek naar een stukje software die via GPS kan navigeren. Liefst freeware uiteraard. Iemand enig idee?

En gaat deze constructie überhaupt werken? Is er geen kans op storing vanwege de radio?

Gaat GPS-navigatie werken op een PIII 600?

Bonusvraag: gaat het brandstofverbruik met sprongen omhoog, of valt dat wel mee?

Iemand enige ervaring met dergelijke bouwwerken?

[ Voor 3% gewijzigd door the_scientist op 13-12-2005 12:26 ]

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

Ik heb zelf een tijd lang rondgereden met het volgende:

- PIII 733
- GPS Muis (usb)
- TFT
- Alturion software

Deze config draaide prima, het was geeneens een laptop maar een midi-tower die in m'n kofferbak lag :P

Het klinkt alsof je een goede config hebt, stroomverbruik merk je nauwelijks iets van, zorg natuurlijk wel dat je omvormer niet te licht is, maar ook niet te zwaar (+-500 watt)

Oh ja, er is al kilo's aan info aanwezig op dit forum, dus search ook eventjes.

[ Voor 11% gewijzigd door dominic op 13-12-2005 12:30 ]

Download my music on SoundCloud

• the_scientist
Oh serieus? Ik ga zo nog ff searchen dan, maar ik wist niet goed waar ik onder moest zoeken. Wat ik nog vergat te vragen: wat kost die software en is het een beetje makkelijk te krijgen? De omvormer trekt een DVD-speler met gemak, dus een laptop zou ook moeten lukken. Uiteraard wordt de DVD losgekoppeld :)

Verwijderd

Waarom maak je verbinding via Bluetooth muis en niet via een GPS Muis.

Bluetooth is namelijk gevoeliger dan de vaste connectie met je USB poort.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• the_scientist
Nou momenteel zoek ik naar de goedkoopste oplossing die er is. Daarom maak ik de verbinding via Bluetooth, maar wanneer jouw oplossing ook nog voor een leuke prijs te doen is zal ik dat uiteraard ook overwegen. Momenteel is de GPS-muis al ingebouwd, dus het zou natuurlijk zonde zijn om extra geld uit te geven terwijl het alternatief aanwezig is.

Wat mij trouwens net te binnen schiet: is er een groot risico dat de hardeschijf overslaat tijdens het rijden, en dat het systeem opnieuw opgestart zal moeten worden? Uiteraard wordt de laptop wel vastgezet, anders schiet hij door de auto als ik een noodstop moet maken, wat uiteraard niet de bedoeling is :P

• the_scientist
Wow Herby voor jou een dikke kus op je bolletje _/-\o_ Ik had niet verwacht dat er een gratis stuk GPS-software zou bestaan, ik ga zo ff klussen hier :)

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

/me HerbyNL krijgt een warm en fijn gevoel

[ Voor 3% gewijzigd door Herby op 13-12-2005 13:44 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• the_scientist
Goed, we zijn weer een stapje verder. Zodra mams klaar is met de laptop kunnen we gaan klussen. Ik ben nu bezig met het testen van Destinator. Het ziet er allemaal goed uit, maar ja, aan Engeland heb ik niet veel ;)

Dus op zoek naar externe maps, en het topic uitgeplozen wat Herby gaf, want er moest iemand zijn die dit probleem ook heeft gehad. Iets gevonden, doorgewezen naar de site van Miotech, en na wat rondneuzen vond ik een map van 76 MB. Eens kijken of we dat aan Destinator kunnen koppelen, dan zijn we al weer een heel stuk verder.

Edit: ftp://mre:mre@ftp.mio-tech.be/MREV1.zip

Deze map dus.

[ Voor 6% gewijzigd door the_scientist op 13-12-2005 13:50 ]

Verwijderd

GPS zal werken met 600mhz.

BTW ik heb nog niks gelezen over een PDA? Heb je dat al overwogen? Een PDA met GPS zoals de Mio 168. Deze gebruik ik en werkt ook probleemloos.
Als het jou niet persee om het bouwen gaat, maar gewoon GPS voor onder de 300 euro met het liefst weinig moeilijke dingen, dan is dat wel een leuk alternatief.

• the_scientist
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:52:
GPS zal werken met 600mhz.

BTW ik heb nog niks gelezen over een PDA? Heb je dat al overwogen? Een PDA met GPS zoals de Mio 168. Deze gebruik ik en werkt ook probleemloos.
Als het jou niet persee om het bouwen gaat, maar gewoon GPS voor onder de 300 euro met het liefst weinig moeilijke dingen, dan is dat wel een leuk alternatief.
Ja heb ik zeker overwogen. Maar mede omdat mijn budget momenteel erg klein is (aanschaf auto maand geleden, zaterdag 4 nieuwe 17" banden en volgend jaar HBO) wil ik nu alles voor echt zo min mogelijk geld gaan doen. In principe ligt alles al klaar op de (gratis) software en de Bluetooth stick na, bij elkaar een tientje wat er nog geïnvesteerd moet worden. In de toekomst komt er nog wel een PDA of een Windows Media Centre waarbij we niet op de centen gaan letten, maar voor nu is dit een prima oplossing als het allemaal gaat werken.

Edit: bovendien is dit natuurlijk wel een uitdaging die bij mijn beide hobby's goed past, namelijk ICT en auto's, waarbij ICT ook nog eens mijn opleiding is.

[ Voor 8% gewijzigd door the_scientist op 13-12-2005 13:58 ]

• the_scientist
Nou de eerste test is gedaan. De laptop is aangesloten op het stopcontact in de auto, accu eruit, en hij werkt :) Ook is het gelukt om het beeld op de TFT-monitor weer te geven in het dashboard. Het eerste probleem deed zich echter al weer voor: zodra ik de laptop dichtklap sprint het beeld uit, niet alleen op de laptop, maar ook op het TFT-scherm. Eerst sloot het systeem zich af, dat heb ik uit kunnen schakelen, maar wanneer ik het scherm weer openklap krijg ik wel beeld op de laptop, niet meer op het TFT-scherm. Daarvoor moet ik de laptop opnieuw opstarten. Nu dus uitvogelen hoe we dat kloteknopje dat het scherm onderbreekt uit kunnen schakelen, ik hoop dat dit mogelijk is via de BIOS. Ik weet alleen niet hoe ik daarin kom met die Compaq Armada, dus we gaan nog even verder puzzelen. Wordt blijkbaar nog lastig, helemaal als dat knopje als onderbreker van het circuit werkt en dus niet uit te schakelen is.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-08 07:25
Is het niet zo'n pinnetje dat uitsteekt vlak bij het draaipunt van je scherm? Zo ja kan je deze afzagen/knippen als er geen software oplossing voor is...

There is no replacement for displacement!

• the_scientist
Ja daar zat ik ook al aan te denken. En aangezien er geen garantie meer op de laptop zit hoef ik het daar ook niet voor te laten. Maar momenteel loop ik tegen nog een ander probleem aan, mijn Lilliputscherm geeft het beeld niet echt goed weer. Waarschijnlijk resolutieproblemen, ik moet nog een oplossing vinden voor dit. Bovendien is het me ook nog niet gelukt om een map van Nederland in te voeren in MapMonkey. Pas als ik een testrit heb gemaakt en de hele setup werkt zonder problemen, dan gaat dat palletje eraf. Ik wil niet gaan knippen zolang het niet nodig is ;)

• the_scientist
Helaas, de mappen voor MapMonkey zijn niet legaal meer te downloaden vanaf de Mio-site, we gaan nu maar op zoek naar een alternatief. Balen dus :'(

• the_scientist
En voor de zoveelste keer ben ik een enorme lucky bastard :*) Mijn collega heeft Alturon ooit gekocht en gebruikt om zijn routes voor vakantie uit te printen. Maar nu is hij overgestapt op een Tom Tom-systeem, en gebruikt Alturon dus niet meer. Ik vertelde hem onder het werk waar ik mee bezig was, en heb zojuist het Alturon-pakket bij hem opgehaald, compleet met maps. Weet iemand of dit programma ook met spraak werkt? We kunnen weer verder met knutselen dus :)

• the_scientist
Live vanuit de auto nu, ik heb door middel van BlueTooth een verbinding kunnen maken met de GPS-muis. Echter, hij geeft steeds een "signal too low, check antenna". Ik weet zeker dat de COM-instellingen goed staan. Waar kan dit aan liggen?

Edit: Kan het komen omdat er nog geen maps van NL zijn geïnstalleerd?

Edit2: Hij doet het! Na een paar uur flink stoeien in de auto, en een paar testritjes zonder resultaat, was ik in staat om naar de winkel te rijden en een navi-systeem te kopen. En op het moment dat ik de straat uitreed, zag ik dat hij 5 satellieten had gevonden, en dat ik op dat moment 15KM/u reed via de software. Nu gaan we nog even aan de slag met wat maps en een Nederlandse speech-addon.

Edit3: Nederlandse spraak is gelukt, nu de maps nog!

[ Voor 62% gewijzigd door the_scientist op 14-12-2005 16:42 ]

Pagina: 1