Toon posts:

Brandproblemen met Samsung SW-252F cdrom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik een cd-brander uit een andere pc gehaald en in mijn pc gezet. Het gaat om een Samsung SW-252F cd-rom. De pc waar hij uit kwam heeft een Pentium 4 processor, 2,66 GHz, en 1,00 GB, en mijn pc heeft ook een Pentium 4 processor, 2,80 GHz, en 512 mb.

De brander doet het, maar hij is zo traag als dikke poep, terwijl hij in de eerste pc wel snel was.
Een cd van 650 mb branden op 52x duurt bijna een half uur, waarvan 15 minuten schrijven naar cache, en 15 minuten branden. Tijdens het branden reageert de pc ook heel traag met andere programma's en na het branden moet ik 'm haast opnieuw opstarten omdat ie zo van slag is...

Ik heb een n00bverstand wat dit betreft, maar zou dat aan dat verschil tussen mijn 512mb en de 1,00gb van de andere pc kunnen liggen? En wat kan ik er aan doen om dit op te lossen?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kijk eens als hij op de PIO modus staat ipv DMA. PIO is namelijk _veel_ trager als DMA (of UDMA).
Je kan het vinden bij Apparaatbeheer -> IDE ATA/ATAPI controllers -> Primair of Secundair Kanaal :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:44
Heb je je harde schijf en de brander op dezelfde ide-kabel zitten, dus als master en slave? Zoja dan is dat de oorzaak. Het verschil in ram kan het in ieder geval niet zijn.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ligt niet aan het geheugen denk ik.
ligt meer aan de dma.
hij loopt waarschijnlijk in pio mode waardoor alles eerst naar de proc. gaat.
kijk bij systeem eigenschappen > hardware >apparaat beheer ide ata/atapi controller of deze op dma draait.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Bij Primair IDE kanaal:
apparaat 0 overdrachtsmodus: DMA indien beschikbaar - huidige overdrachtsmodus DMA ultra mode 5, apparaat 1 overdrachtsmodus: DMA indien beschikbaar - huidige overdachtsmodus: niet van toepassing

Secundair IDE kanaal:
apparaat 0 overdrachtsmodus: DMA indien beschikbaar - huidige overdrachtsmodus: DMA ultra mode 2
apparaat 1 overdrachtsmodus: DMA indien beschikbaar - huidige overdrachtsmodue: PIO-modus

En nu? :-)

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 10:20
heb je 2 hardeschijven erin hangen?
gaat er beetje om hoe je de boel hebt aangesloten. beste is om je brander een Primaire master te maken.. boeit niet echt op welke kabel.

primair : Hdd (master) +cdrom (slave)
secundair : brander (master)

naar mijn mening is dat de beste opzet, en dan idd nog even checken of inderdaad alles op dma staat.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar 1 harde schijf en een gewone cd-rom speler (die er niet uit kan, tis een Dell pc) en een cd-rom brander.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nu gedaan heb is de cdromspeler afkoppelen(heb ik toch niet nodig), de hd op kabel 1 en de cdbrander op kabel 2. De brander heb ik nu als master gemaakt (stond op 'slave') Bij apparaatbeheer staan ze allebei op DMA modus.

Het helpt alleen niet, om het maar even mooi te zeggen: de brander is niet vooruit te branden.

Zijn er nog andere opties?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 08:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?
Pagina: 1