Toon posts:

Simpel prive netwerk winXPpro & win2k

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een simpel netwerkje bouwen met 1 Windows XP pro machine en 2 Windows 2000 machines.
In de windowsXP machine zit een 3com nic die aangesloten zit op mijn adsl modem. (1 poort speedtouch 510 dacht ik)

Omdat ik geen pci sloten overhad heb ik een belkinUSBethernet kaart gekocht en daarmee ga ik naar een 8poorts 3com HUB waar de 2 Windows 2000 pc's aan hangen.

Windows xp machine
De 3com nic heeft ip 10.0.0.150 gekregen van de modem.
De usb nic heeft 192.168.0.1.

Windows 2000 machines

hebben ip adressen 192.168.0.2 en 192.168.0.3

Nu werkt het netwerk wel tussen de 3 pc's maar ik wil het internet van de XP machine deelen met de Win2k computers. Maar hier kom ik niet uit.

De computers zitten in een werkgroep ik weet niet of dit iets uitmaakt maar als iemand mij zou kunnen helpen ben ik hem zeer dankbaar :)

Mvg,

DgL

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 09:43 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 08:57
Dan zul je even moeten zoeken naar de functie 'Internetverbinding delen' in Windows XP. Of hier op het forum even zoeken. Volgens mij staat het in een FAQ heel precies uitgelegd.

Andere zoektermen: Internet Connection Sharing of ICS.

[ Voor 17% gewijzigd door dreamscape op 13-12-2005 09:46 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp zit mijn fout er in dat ik vaste ipadressen heb aangegeven aan de 2 windows 2000 clients..

Ook hebben de windows2000 pc's het netbeui protocol aanstaan. Wat schijnbaar uit hoort te staan.

Maar 1 ding wordt me niet helemaal duidelijk. Moet ik op de windows xp pc nou wel of niet een ipadres toekennen aan de USB nic. Of DHCP't hij zelf 3 adressen?

Verwijderd

Als je de wizard internet verbinding delen doet, gaat hij automatisch DHCP servertje spelen.

Netbeui heeft er overigens volgens mij weinig mee te maken. Dat is volgens mij alleen een protocol waarrmee oude Windows machines met elkaar communiceerden voor de Netwerkomgeving.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt. :)
Ben nu op me werk maar als ik thuis ben zal ik het eens proberen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 09:42:
Ik wil een simpel netwerkje bouwen met 1 Windows XP pro machine en 2 Windows 2000 machines.
In de windowsXP machine zit een 3com nic die aangesloten zit op mijn adsl modem. (1 poort speedtouch 510 dacht ik)

Omdat ik geen pci sloten overhad heb ik een belkinUSBethernet kaart gekocht en daarmee ga ik naar een 8poorts 3com HUB waar de 2 Windows 2000 pc's aan hangen.
Waarom die USB NIC? Sluit gewoon je modem aan op de uplink van je hub, en dan alle pc's op de hub inpluggen.
Klaar. Routering wordt nl. al gedaan door de speedtouch 510
Pagina: 1