44.1 Khz door Realtek onboard geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 21:59
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een ASUS A8N-sli mobo. Deze mobo heeft een onboard realtek geluidkaart (7.1) met de ALC850 chip.

Nu wil ik deze via de coax-digital out aansluiten op mijn Pioneer 5.1 versterker. Probleem is echter dat deze het uitgestuurde 48 khz signaal niet herkent als 5.1 signaal. Kan ik ergens de sample frequentie of sample rate die de realtek uitstuurt aanpassen naar 44,1Khz?

Als besturingssysteem heb ik Win XP MCE 2005.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Samplerate aanpassen gaat waarschijnlijk niet. Maar zit het probleem niet bij de receiver. Welke is het eigenlijk? Heb je het input kanaal en de surround mode wel goed staan? Komt er al wel geluid uit of blijft het helemaal stil?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat is de bron van je 5.1 signaal?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dr_oetker
Mijn versterker is een Pioneer VSX-510. Qua bron gebruik ik DVD's of AC3bronnen, waarbij ik in ffdshow gebruik en daarin heb ingesteld dat AC3 en DTS over SPDIF moet gaan.
Overigens komt er geluid uit, maar dit wordt als stereo verwerkt door mijn versterker omdat hij het niet herkent als een DD of DTS signaal.

[ Voor 31% gewijzigd door Dr_oetker op 13-12-2005 10:29 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zou gewoon moeten kunnen hoor. Probeer eens nieuwe drivers of check je driver instellingen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dr_oetker
Ik heb de nieuwste realtek drivers geinstalleerd. Qua instelling kan ik in de Realtek Sound Manager alleen de output op SPDIF zetten (geen andere opties). Verder heb ik in windows geselecteerd dat ik een 5.1 set heb (speaker setup).

[ Voor 4% gewijzigd door Dr_oetker op 13-12-2005 10:26 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je in het "afspeelprogramma" ook gekozen voor een 5.1 stream? Komt er uberhaupt geluid uit de versterker (stereo?) of helemaal niet?

• Dr_oetker
Er komt zeker geluid uit de versterker, maar dit wordt als stereo verwerkt omdat hij het niet herkent als een DD of DTS signaal.
Ook in Media Center heb ik het geluid op 5.1 gezet

[ Voor 17% gewijzigd door Dr_oetker op 13-12-2005 10:43 ]

Verwijderd

euh... de bron (dus datgene wat je afspeelt) bevat toch een dd5.1 track he? 8)7

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Hoe zit dit eigelijk met games? Ik moet hetzelfde moederbord aan mijn versterker koppelen dmv tulpstekkertjes om een 5.1 geluid eruit te krijgen terwijl de optische uitgangen alleen stereo geluid doorgeeft.

Is het dan zo dat:
A. De games geen ac3/dts signaal genereerd en enkel een analoog 5.1 signaal genereerd.
B. De optische uitgangen niet in staat zijn om 5.1 signaal door te geven
C. ?

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• Dr_oetker
vacuumcleaner schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 11:47:
Hoe zit dit eigelijk met games? Ik moet hetzelfde moederbord aan mijn versterker koppelen dmv tulpstekkertjes om een 5.1 geluid eruit te krijgen terwijl de optische uitgangen alleen stereo geluid doorgeeft.

Is het dan zo dat:
A. De games geen ac3/dts signaal genereerd en enkel een analoog 5.1 signaal genereerd.
B. De optische uitgangen niet in staat zijn om 5.1 signaal door te geven
C. ?
Antwoord A inderdaad. Er bestaan nog geen realtime DD-encoding geluidskaarten

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Dr_oetker schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 11:54:
Antwoord A inderdaad. Er bestaan nog geen realtime DD-encoding geluidskaarten
Die bestaan wel, maar zijn nog wat lastig te krijgen hier in nederland. Zie daarvoor dit topic: [rml][ Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.[/rml]

Voor dit topic is het dus niet meer nodig om 44.1 Khz uit je computer te krijgen want je hebt al geluid. Voor dolby digital moet je ook de receiver juist instellen. Om DD te krijgen moet je in de dolby mode staan en dat krijg je voor elkaar door op de afstandsbediening op 1 te drukt (pagina 25 van de handleiding). Als het goed is staat er al linksboven digital op je scherm als je DD naar de receiver stuurt.

• Dr_oetker
Jeuh het is me gisteravond gelukt om het geheel aan de praat te krijgen! Het bleek niet zozeer aan de sample rate van 48 khz te liggen, maar aan de instellingen van MCE!

Hier de te volgen werkwijze:

1. Installeer de laatste Realtek-drivers. Zet in je Realtek Soundmanager de uitgang op SPDIF (tab "Uitgang") en het aantal boxen op 5.1

2. a. Open control panel voor de geluid en audio apparten (Settings --> Control Panel --> Sounds & Audio device properties).
2. b. Onder tab "Volume", Speaker settings --> Advanced...
2. c. Speaker setup: 5.1 Surround Sound Speakers

3. a. Download en installeer ffdshow alpha (http://ffdshow.sf.net)
3. b. Ga vervolgens naar "Configure Audio" in het ffdshow-startmenu (Start-->Programs-->ffdshow-->Audio Properties)
3. c. Je krijgt nu ongeveer dit menu te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.mpegx.com/video/screenshot/ffdshow_1.gif

3. d. Onder "Format" in het scherm "Supported codecs" vind je o.a. DTS / AC3, verander achter DTS en AC3 de decoder in "SPDIF"

(Voor ondersteuning in Media Player)
4. a. Open Windows Media Player, ga naar Extra --> Instellingen / opties
4. b. Onder de tab "DVD" naar de audio-instellingen.
4. c. Als het goed is, zie je nu weer het menu van ffdshow audio-configuratie. Controleer of DTS en AC3 op "SPDIF" staan en druk op OK.
4.d. Als test kun je nu een DTS/DD/AC3 bron starten in Windows Media Player.. als het goed is, zie je nu dat de receiver een 5.1 bron herkent!

Voor ondersteuning in Media Center
5. a. Ga naar Start -> run (uitvoeren) -> regedit
5. b. Maak een backup van het registry (Bestand --> Exporteren --> Opslaan als...)
5. b. Zoek naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Media Center\Service\Video
5. c. Verander de waarde van PreferredMPEG2AudioDecoder naar {0F40E1E5-4F79-4988-B1A9-CC98794E6B55}
5. d. Als het goed is, kun je nu ook in Media Center DTS/DD/AC3 bronnen afspelen en zie je dat de receiver een 5.1 bron herkent!
Mocht dit niet zo zijn, dan kan je de backup van het registry (stap 5. b.) weer importeren.

Klaar!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
Is dit niet een hele moeilijke manier om de instellingen van MCE bij DVD Playback op "Passthrough" te zetten ?

• Dr_oetker
Sleepie schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:34:
Is dit niet een hele moeilijke manier om de instellingen van MCE bij DVD Playback op "Passthrough" te zetten ?
Het is de enige manier waarop het mij gelukt is dit te doen. Bovendien betreft het niet alleen DVD Playback, maar natuurlijk ook andere AC3 bronnen.
Maar als jij een betere manier hebt?
Pagina: 1