[R5] start niet als de motor warm is

Pagina: 1
Acties:
  • 1.184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 11:17

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
We hebben een mooie grote Hyundai Satellite, maar toen schoonmoeder voor 3 jaar naar Afrika vertrok en zij ons haar oude Renault 5je gratis aanbood, zeiden we natuurlijk geen "nee". Hij stond bij mijn zwager op dat moment, waar ik hem dus ging ophalen, en hij drukt me 4 nieuwe bougies in de hand en zegt "ik heb niet de tijd gehad ze te vervangen, maar dat kan jij ook wel doen. Verder doet hij het wel trouwens."

Goed, dat R5je reed dus opzich goed, af en toe haperde hij een beetje maar dat schreef ik af aan de slechte bougies. En toen, op 40km van Nantes, nog 5km voor ik thuis was, kwam ik bij een stop aan. En bij die stop deed de motor ook "stop"... Hij sloeg af, en wilde niet meer starten.

Mijn vrouw is me toen dus komen oppikken, en twee dagen later kwamen we op die plek terug om die R5 naar huis te slepen, en verdomd, hij startte. Slepen was dus niet nodig. Ik ben ermee naar huis gereden. Eenmaal op de oprit sloeg hij weer af, en weigerde weer om te starten. En de volgende dag startte hij weer toen we hem wilden verplaatsen. Kennelijk start hij dus wel op een koude motor, maar als hij eenmaal warm is kan hij zomaar afslaan en dan wil hij niet meer starten :?

Binnenkort ga ik die bougies maar eens vervangen (eerst moet ik mijn bougiesleutel nog terugvinden - ik ben pas verhuisd, en onze Hyundai loopt op diesel, dus ik dacht die bougiesleutel voorlopig niet nodig te hebben...) maar zou dit probleem inderdaad aan de bougies kunnen liggen, of ergens anders aan?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:24

Destruction

(ex-)Automonteur

Kan goed aan de bougies liggen ja. Nieuwe bougies en/of bougiekabels, en dan kijken hoe-ie loopt. Zou al een eind moeten verbeteren :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77543

De bougies kunnen de oorzaak zijn, misschien is het ook wel aan te raden het leiding systeem en de cabarateurs te reningen, en wellicht ook het verbrandingsprocess.

Hiervoor kun je middeltjes van Forté gebruiken, die gebruiken wij ook dagelijk en hiervan willen motortjes wel eens veel lekkerder gaan lopen.

Forté Moto Flush I gebruik je om alles voor het verbrandingsprocess te reinigen
Forté Moto Flush II gebruik je om alles tijdens het verbrandingsprocess te reinigen

zie ook:
http://www.forte-nwe.com/NL/brandstof_MP1.html
http://www.forte-nwe.com/NL/brandstof_MP2.html

Je kunt dit gewoon door de tank gooien, ook I & II bij elkaar, dit zal denk ik bij de gemiddelde auto zaak wel te koop zijn, wellicht van een ander merk.

Succes!

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 77543 op 13-12-2005 10:22 . Reden: linkjes & typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 09:25:
maar zou dit probleem inderdaad aan de bougies kunnen liggen, of ergens anders aan?
Pas de flamme prétendu....mais DUH :P Een benzinemotor heeft 3 dingen nodig om te starten: compressie, benzine, en onsteking (oftewel: een vonkje). Bij opeens slecht starten, sputteren, te weinig vermogen is de ontsteking het meest voor de hand liggende onderdeel. Als je toch bezig gaat is het misschien een idee om meteen de bougiekabels en de verdelerkap/rotor te vervangen.

Draai de bougies er eerst met je vingertjes in en weersta de verleiding om ze met de sleutel loeistrak aan te draaien. Anders kun je op zoek naar een nieuwe kop.

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Owja vergeet niet met een voelermaat even de bougies op de juiste afstand te zetten en check even of het de juiste warmtegraad voor de motor is. Zoals _sNaRs_ als zegt even eerst met de hand aandraaien en dan voorzichtig aandraaien en alleen bij een koude motor anders bestaat de kans dat je de bougies te strak draait.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143689

ik kan me herinneren dat oude auto's meestal een hand choke hadden, had je ook alleen nodig als de motor koud was, auto's met automatische chokes hebben wel eens problemen dat de motor of koud of warm niet goed of helemaal niet loopt. als hier iets mis mee is.
dit kan je herkennen doordat de motor het gevoel geeft in te houden en een hoog stationair toerental heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:25

Eboman

Ondertitel

het probleem wat ik weleens gehad heb met een R5 is dat sommige modellen een soort winterstand hebben volgens mij had dit te maken met de lucht-inlaat (ben geen auto-kenner) hij liep slecht en sloeg af na een moment in de winter totdat die slang verplaatst was in de winterstand.

Misschien dat de kenners dit beter kunnen uitleggen..

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Mijn ouders hadden laatst het probleem dat hun dynamo kapot was, deze leverde een te hoog voltage af en hierdoor bleef de auto choken. Starten ging prima maar eenmaal warm verzoop hij. Dynamo vervangen en het probleem was opgelost.

• Chevy454
  • Niet online
cactusman schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 19:16:
Owja vergeet niet met een voelermaat even de bougies op de juiste afstand te zetten
99% van alle gevallen staan die goed. Tenzij je ze hebt laten vallen ofzo maar normaal staan die correct, zelfs bij de bosch codering van bougies staat al de juiste codering voor de elektrode afstand.

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 15-12-2005 00:20 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:15

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Maar is dat precies in een een bougie dat slijt, zodat je een bougie om de zoveel tijd moet vervangen?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 17-06 11:17

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Nou, ik heb de bougies dus vervangen, en hij loopt een stuk beter, maar nog steeds niet echt goed. Ik heb de bougiekabels en de verdelerkap bekeken, en die zien er idd niet echt pico-bello uit... Ook maar eens vervangen dan.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
AkroBatik schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 17:09:
Maar is dat precies in een een bougie dat slijt, zodat je een bougie om de zoveel tijd moet vervangen?
Al die vonkjes tasten het metaal op den duur wel aan ja. Maar ik denk dat het voornamelijk een roetlaag is die zich op de electrodes vormt waardoor het vonken op den duur steeds minder wordt.

Als ik een dergelijk probleem met mijn scooter zou hebben zou ik direct denken aan een te rijke afstelling. Een warme benzinemotor heeft een armer mengsel nodig dan een koude. Ik weet alleen nie tin hoevere dit opgaat voor 4-takt motoren.
Hierboven wordt iets over een winterstand gezegd wat mij doet vermoeden dat dat een andere aansluiting op het luchtfilter is waardoor deze in de winter minder lucht krijgt (omdat de aangezogen lucht kouder is, is er minder van nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 19 december 2005 @ 08:45:
Nou, ik heb de bougies dus vervangen, en hij loopt een stuk beter, maar nog steeds niet echt goed. Ik heb de bougiekabels en de verdelerkap bekeken, en die zien er idd niet echt pico-bello uit... Ook maar eens vervangen dan.
probeer eens vochtverdrijver.
bougiekabels kunnen echt vage dingen veroorzaken, als je een BEAR motortester aansluit dan zie je een perfect onstekingssignaal maar in feite is de capacitieve werking van de bougiekabel te groot geworden. Je zou de bougiekabel kunnen doormeten maar je hebt net zosnel die bougiekabels vervangen.
frickY schreef op maandag 19 december 2005 @ 09:12:
Al die vonkjes tasten het metaal op den duur wel aan ja. Maar ik denk dat het voornamelijk een roetlaag is die zich op de electrodes vormt waardoor het vonken op den duur steeds minder wordt.
De bougies worden thermisch EN mechanisch EN chemisch belast. Als het roet is dan heb je een te koude bougie, er is dan namelijk een shuntsluiting in de veronderstelling dat het mengsel goed is B) Daarom dat men ook liever bougies met een langere isolatorvoet monteert bij wagens waarbij vervangen van bougies al een dagtaak is.
Hierboven wordt iets over een winterstand gezegd wat mij doet vermoeden dat dat een andere aansluiting op het luchtfilter is waardoor deze in de winter minder lucht krijgt (omdat de aangezogen lucht kouder is, is er minder van nodig.)
Lucht gaat gewoon over het motorblok om de lucht op te warmen. (bij sommige wagens met een winterstand)

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 20-12-2005 18:49 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 08:31

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Chevy454 schreef op maandag 19 december 2005 @ 12:24:

Lucht gaat gewoon over het motorblok om de lucht op te warmen. (bij sommige wagens met een winterstand)
Meestal het uitlaatspruitstuk, die is ook lekker warm

Beste film ooit

Pagina: 1