Toon posts:

[XP] Sata hd erbij en XP install failure*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit word een lang verhaal,

mijn systeem was,
amd3000+
asus k8n-e deluxe
1024ram
80gb ide
geforce 6600GT
nec cdrw-dvd-burn-ding

met xp werkte dit prima maar toen kocht ik een samsung spinpoint 200gb sata en die zette ik ernaast. dit werkte ook, hij werd gedetecteerd en werkte gewoon. (op mn mobo zitten 2 "gewone" sata plugjes en 4 raid plugjes, de samsung zit in de eerste gewone, ik heb verder geen sata of raid of software geinstalleerd voor de schijf). Toen wilde ik een verse XP drop zetten maar mn muziek niet verliezen dus ik deed een bootable xp schijfje in de cdrom ding en die vroeg natuurlijk om op welke schijf ik xp wilde installen. Ik stelde de samsung in en liet hem quick formatten. Dit ging prima hij ging installeren en na een tijdje zegt hij dat ie gaat rebooten. Dit gebeurd ook maar dan gebeurd er iets vreemdje. Hij zegt weer press any key to boot from cd, en als je dat niet doet word het scherm zwart en gebeurd er verder niets. Ik begreep er niets van en heb even in de bios gekeken maar dat lijkt allemaal te kloppen. Als ik daar een beetje met de boot instellingen speel gebeurt er nogsteeds niets. heel vaag allemaal, en nog iets, de sata schijf staat als third IDE device, dat hoort niet? weet iemand hoe ik op mn sata schijf XP kan zetten?

Ik heb t forum de hele middag afgezocht en dingen geprobeerd maar ik kom er echt niet uit. De winnende tip ben ik zeer dankbaar, :)

ps:kan iemand een [XP] in de topicnaam zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 22:39 ]

• MMMMMM
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-10-2025
Eerst je oude schijf er ff uithalen, (is niet echt nodig maar met je muziek geen risico nemen), je SATA schijf als SCSI instellen in de bios, je windows installatie zal evt om sata drivers vragen, dus zorg dat je die op flop gereed hebt, zo niet dan loopt ie door en kun je windows installen. De jumper van je oude ide op slave zetten en weer aansluiten, pc weer opstarten, klaar, ik heb 3 weken geleden exact hetzelfde gedaan met mn asus a7n8x deluxe rev 2, amd 3200 en IDE,toen sata 250 erbij en je ziet, bij mij is het ook gelukt, vraag me alleen niet waarom het scsi moet zijn :P

Verwijderd

Ik zelf heb ook de Asus A7N8X2.0 Deluxe en had ook problemen met de combi IDE en S-ATA.
Alleen had ik net het tegenover gestelde. Ik begon met twee S-ATA schijven en op de primary Windows XP. Later heb ik er twee IDE schijven toegevoegd (uit een ander systeem) en toen starte heel Windows niet meer op. Na veel variaties te hebben uitgeprobeerd was ik ten einde raad. Ik schakelde de IDE schijven uit in de BIOS en het systeem starte weer op. Windows starte nu weer op. Ik ging naar Deze Computer en zag plots de twee IDE schijven vermeld staan en alles werkt perfect. Ik heb dit nu 3 weken draaien en alles nog steeds zonder problemen.

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-02 12:52
Ik had een soortgelijk probleem:

Ik moest in de BIOS de mode van men harddisk veranderen van Auto naar Large
(ik denk dat je ook LBA kunt kiezen maar het moet dus Large zijn)

Vervolgens gewoon de installatie opnieuw doen en dan gaat ie wel verder

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nergens in bios mn hd op scsi zetten, alleen bij type kan ik auto, amrd, cdrom of not installed zetten. als ik m op amrd zet krijg ik allerlei errors, de LBA mode kan ik op auto en disabled zetten, geen verschil. Is het niet raar dat de sata schijf als third IDE staat aangegeven en dat hij hem dan niet herkend na de eerste install reboot?

Verwijderd

Heb je tijdens de installatie van Windows XP op F6 gedrukt zodat je de driver voor je S-ATA schijf kan installeren. Als je dit namelijk niet doet kan Windows je S-ATA schijf niet vinden.

Zo'n diskette kan je vaak aanmaken met behulp van je moederbord cd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:09:
Heb je tijdens de installatie van Windows XP op F6 gedrukt zodat je de driver voor je S-ATA schijf kan installeren. Als je dit namelijk niet doet kan Windows je S-ATA schijf niet vinden.

ik heb geen floppydrive op mn pc zitten, ik zou hier wel aan kunnen komen maar is het ook mogelijk de sata drivers drop te krijgen zonder floppy? nog een vraagje, hoe kan het dan dat ie de drive eerst in mn oude XP wel zag en nu niet, hij werkte dus eerst gewoon maar als ik er xp op wil zetten werkt t niet meer..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:09:

als ik op F6 druk voor opstarten krijg ik de vraag welke XP ik wil opstarten.. niets over sata drivers installen

ps: ik kan nu wel nog op in mn oude XP opstarten. heeft het zin om daarin de sata drivers te installeren?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2005 15:53 ]

Verwijderd

Zodra de Windows XP installatie begint krijg je onderin het scherm de volgende melding te zien:

NL: Druk op F6 om niet Windows apparaten te installeren.
UK: Press F6 if you need to install third party SCSI or RAID driver.

Zodra je dit te zien krijgt druk je op F6 om de S-ATA driver te installeren.

Deze driver kan je met behulp van je moederbord cd aanmaken.
Meer informatie hierover staat in het moederbord boekje.

Wat je soms ook tegenkomt is dat je in de bios de optie RAID/No RAID kan kiezen. Als je deze op No RAID zet heb je geen S-ATA driver nodig om Windows te kunnen installeren.
Waar je deze optie tegen kan komen in de bios is me op dit moment ontgaan.

• stefanmarchal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-02 20:38
Ik had dit probleem ook, dit had te maken dat mijn ide als primair stond in de bios. En aangezien daar geen boot bestandjes opstonden wou die niet meer opstarten. Ik heb dit opgelost door mijn s-ata schijf in te stellen op primair boot device.

Even je bios doorzoeken op de vermelding, boot priority, hier moet ook bij staan welke hardeschijf hij wilt booten. Bij deze optie even je s-ata schijf aanvinken.

||

Verwijderd

Topicstarter
een paar dagen verder en de oplossing komt dichterbij, nog niet helemaal alleen;

ik heb nu dmv floppy sata drivers geinstalleerd en dan installeer ik ook gewoon xp op de sata drive, dan geeft ie aan dat ie een aantal bestandjes niet kan installeren (volgens mij omdat ik die al van de floppy heb) dan komt ie weer bij de restart, en dan gaat t nu wel goed! er komt een mooi XP scherm tevoorschijn enz. dan komt hetvolgende: er is iets mis met de hd, er is iets corrupted ofzo ik moet CHKDSK /F runnen of iets goed instellen en restarten het eindigd met:

****STOP 0x0000007B (0xF79F7528,0 0x00000034 0x0000000)

ik heb in de bios de chipset ingestelt op RAID (kan SATA, RAID en disabled) De sata HD zit in de 1e SATARAID connector.

ik ben een beetje ten einde raad. :/

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:58
Ik heb dit ook pas geleden gehad met een Asrock mobo. Hierop kunnen IDE en SATA schijven worden aangesloten. Ik had er dus 1 IDE schijf op aangesloten. Hierop stond Win XP geïnstalleerd.

Ik heb er twee SATA schijven bijgehangen. Win XP opnieuw geïnstalleerd, maar dat lukte alleen als ik de SATA als master aangaf en geen RAID instelde. Nadat XP was geïnstalleerd, IDE schijf erbij gehangen (als slave) en het werkte perfect.

Mijn advies: kijk ook eens naar de RAID instelling van je mobo. Wellicht ook een rot SATA kabeltje ?
Pagina: 1