<Terw_Dan> taskbar boven is beter
vreet minder cpu power :P
komt doordat de zwaartekracht dan het werk doet ipv je cpu
als je dan op start drukt valt het menu gewoon naar beneden :P
anders moet hij het helemaal omhoogduwen
ja waarom ??
In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.
[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 12-12-2005 22:27 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Kan een mens ooit teveel computers hebben?
omdat we tweakers zijn natuurlijk
maak ook meteen een auto " zet er een kopje onder "
1337
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Want goh, met zo'n Senseo duurt het toch zooo lang voordat hij klaar is.hankleppe schreef op maandag 12 december 2005 @ 22:28:
Precies, 's avonds een pad erin, heb al een simpel progje gemaakt wat een wekker is. Dit mag dan ook m'n senseo aanzetten en er een bakje uitpersen
om maar niet over bier te beginnen...mhr-zip schreef op maandag 12 december 2005 @ 22:29:
De dag dat ik koffie kan downloaden, hang ik de vlag uit
We zijn dan wel tweakers, maar we hoeven toch niet lui te worden.
Iemand met een idee?
Als ik dit project klaar heb wil ik een digitale potmeter op de beide sensoren, warmte en hoeveelheid water in reservoir aansluiten.
Volgens mij heb je overigens geen relais, maar optocouplers nodig.
Het lijkt mij simpelweg optocouplers paralel over de schakelaars plaatsen, met hieraan datalijnen van je printerpoort. Vergeet ook niet het LEDje uit te lezen.. zolang deze langzaam knippert moet je wachten, en als hij snel knippert moet de kraan open
ICT'ers zijn lui,want daar ben je ict'er voor geworden
[ Voor 39% gewijzigd door Ventrigo op 12-12-2005 22:36 ]
Self reflection is the school of wisdom
Toch jongens?
weet iemand nog een leuke signature?
Kijk dat is info waar we wat aan hebben. Kun je nog een merk/type aanbevelen?frickY schreef op maandag 12 december 2005 @ 22:35:
als die jongen dat leuk vind, laat hem lekker.
Volgens mij heb je overigens geen relais, maar optocouplers nodig.
Het lijkt mij simpelweg optocouplers paralel over de schakelaars plaatsen, met hieraan datalijnen van je printerpoort. Vergeet ook niet het LEDje uit te lezen.. zolang deze langzaam knippert moet je wachten, en als hij snel knippert moet de kraan open
It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.
Je kan gewoon een standaard CNY17 gebruiken als optocoupler.hankleppe schreef op maandag 12 december 2005 @ 22:41:
[...]
Kijk dat is info waar we wat aan hebben. Kun je nog een merk/type aanbevelen?
Niet eens zo'n heel gek idee. Als je goed met uC's bent zou je het vrij eenvoudig met een IR ontvanger kunnen doen. Als je niet zo goed met uC's bent zou een klik-aan-klik-uit achtig systeem wat je modt kunnen gebruiken.Kaaswagen schreef op maandag 12 december 2005 @ 22:46:
Misschien offtopic, maar als je het draadloos doet kun je ook met een AB je koffie zetten. Dat lijkt me best gaaf
[ Voor 49% gewijzigd door Ethnocentrix op 12-12-2005 22:49 ]
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Om het samen te vatten:
3 CNY17
Printplaatje
Wat bekabeling
Printerkabel
Software
Klopt dit zo?
[ Voor 6% gewijzigd door hankleppe op 12-12-2005 22:54 ]
We hebben inderdaad om het goed te maken ook nog een kopjes wachtrij en een autolader voor 4 verschillende smaken gebouwd. Ook checkte de software met behulp van schakelaars of alles goed zat en nix op raakte. Een groepje naast ons heeft een tweede module achterons project gebouwd die melk suiker en koekjes doseerde. Erg leuk projectje al met al.

Nerdnerd
Voor de software:
Onder windows nt (en dus ook xp) kan je niet direct de datalijnen van je paralelle poort aansturen, maar met behulp van het programma UserPort (http://www.embeddedtronics.com/design&ideas.html) kan dat wel.
Verwijderd
Mooi werk. Nu nog een robot die de kopjes komt brengen
P.S.
Een beetje Java held kan best een class downloaden en zijn compoorten aanspreken. Heb je tenminste meteen een eigen interface enzo.
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 23:25 ]
Het probleem is dat je op een seriele poort geen datalijnen hebt die je (eenvoudig) aan kan sturen. De datalijnen van de parallele poort kan je mbv DLPortIO of UserPort erg eenvoudig aansturen (gewoon een 8 bits getal er naartoe schrijven)Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 23:23:
fishertechniek b'vo
P.S.
Een beetje Java held kan best een class downloaden en zijn compoorten aanspreken. Heb je tenminste meteen een eigen interface enzo.
Wow !Evincar schreef op maandag 12 december 2005 @ 23:12:
Exact dit heb ik vorig jaar al een keer samen met 3 andere jongens gedaan voor een project bij werktuigbouwkunde aan de TUDelft. (We mochten zelf een opdracht verzinnen) Wij hadden aan de pc een gevoede-schakelkast hangen. Deze schakelde een relais die de voeding op de motoren zetten. De knoppen hadden we direct via een relais geschakeld. De LED (4 standen aan, uit, opwarmen, water op) hebben we uitgelezen met een optokoppeling. Zoals je ook op het filmpje op www.jansbrug.nl/~paul/ kan zien werkte hij prima.
We hebben inderdaad om het goed te maken ook nog een kopjes wachtrij en een autolader voor 4 verschillende smaken gebouwd. Ook checkte de software met behulp van schakelaars of alles goed zat en nix op raakte. Een groepje naast ons heeft een tweede module achterons project gebouwd die melk suiker en koekjes doseerde. Erg leuk projectje al met al.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb de verkeerde studie gekozen ! Leuk hoor !!!
Pay peanuts get monkeys !
Maar doe het dan goed, zoals evincar (maar die mocht je vast niet mee naar huis nemen
Whaha hij is super. Heb je ook nog een langere filmpje?Evincar schreef op maandag 12 december 2005 @ 23:12:
Exact dit heb ik vorig jaar al een keer samen met 3 andere jongens gedaan voor een project bij werktuigbouwkunde aan de TUDelft. (We mochten zelf een opdracht verzinnen) Wij hadden aan de pc een gevoede-schakelkast hangen. Deze schakelde een relais die de voeding op de motoren zetten. De knoppen hadden we direct via een relais geschakeld. De LED (4 standen aan, uit, opwarmen, water op) hebben we uitgelezen met een optokoppeling. Zoals je ook op het filmpje op www.jansbrug.nl/~paul/ kan zien werkte hij prima.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dus PC -> Printerkabel -> bijv. CNY17 -> Switch?Evincar schreef op maandag 12 december 2005 @ 23:12:
(...) De knoppen hadden we direct via een relais geschakeld. (...)
Heb je daar nog een schema oid van?
Er zijn nu meer filmpjes en foto's onderweg. Maar hou het een beetje rustig in verband met bandbreedte. Donwloaden dus ipv streamen.
hier
Nerdnerd
Respect voor jou,verry nice
Ziet er wel vet uit!
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
P.S. de senseo was dus gesponsord door Douwe Egberts. We hadden ze opgebeld en verteld over onze plannen en toen kregen we er twee toegestuurd. De film is nu nog elke keer te zien op de opendag van WB.
Nerdnerd
De "switch" zit al in de senseo. De optocoupler/relais zet je hier parallel over.hankleppe schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 00:28:
[...]
Dus PC -> Printerkabel -> bijv. CNY17 -> Switch?
Heb je daar nog een schema oid van?
Wanneer je de datalijn hoog maakt, wilt je dat het knopje schakelt, stroom doorlaat
@Evincar
Wat doet die lopende band nadat het kopje is gevuld? Wordt die aan de zijkant over je tobo gekieperd of schuift hij het volgende kopje onder de senseo zodra je de zojuist gevulde oppakt?
Die robot is er alVerwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 23:23:
fishertechniek b'vo
P.S.
http://world.honda.com/HDTV/ASIMO/New-ASIMO-handing-tray/
Hello fellow humans
Nerdnerd
nou, dat zou wel heel mooi zijn. Dus dat je alle electronica in zou kunnen bouwen in een senseo en dan komt er een utp kabel uit waaraan aan de andere kant een parralelle stekker zit, eventueel dat je de senseo ook kunt aanzetten via je computer (zut genoeg daarvoor te vinden).
en nu ik toch bezig ben, een regelrechte wateraanvoer eraan, met een waterafsluiter die je eveneens aan de computer aansluit.
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

HTVision - USB interfacekaart € 39,95
Specs:
• Artikel: USB2IO Interfacekaart 8-voudig
• Merk: HTvision
• Maximaal te schakelen spanning: 24 Volt DC/AC
• Maximaal te schakelen stroom: 1 Ampere per kanaal
• Aansluiting relaiscontacten: 8* tweevoudige printkroonsteen (normaly open)
• Afmetingen module: 130*74*20 mm
• Lengte aansluitkabel: 1.00 meter
• Voedingspanning: 5 Volt DC (USB)
• USB-aansluiting: USB 1.0 USB-type B aansluiting
Beschrijving:
De kant en klare USB2IO Interfacekaart is rechtstreeks op de USB-poort van de PC aan te sluiten en kan direct aangestuurd worden met de (gratis) software. Met behulp van de USB2IO Interfacekaart is het zeer eenvoudig om CCFL-buizen of ventilatoren in en uit te schakelen via de PC.
Paint skils:

Als je de 'push buttons' parallel aansluit op de relais kan je ook zonder problemen je senseo normaal blijven gebruiken
Als je een stekker verbinding gebruikt kan je ook heel makkelijk je senseo afkoppelen en deze ergens anders gebruiken
Omdat het kan!
Dit topic doet me inspiratie opbrengen...
PreciesErasmo schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:22:
[...]
Omdat het kan!![]()
Ik wil het eigenlijk toch wel eerst zelf proberen te maken omdat dit wel erg 'makkelijk' is. Hoeveel relais kun je maximaal op je LPTport aansluiten?
* hankleppe gaat 't hoe maak ik een printplaattopic 's goed doorlezen
Evincar schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 12:11:
De software die dit aanstuurt is geschreven in visual basic. Als je graag in de source wil snuffelen wil ik je die best ff mailen. Maar Het systeem maakt dus gebruik van een schakelkast aan speciale poorten. Het is een speciale door de projectleiding zelf gebouwde oplossing. De bron zal je dus niet echt helpen vrees ik.
P.S. de senseo was dus gesponsord door Douwe Egberts. We hadden ze opgebeld en verteld over onze plannen en toen kregen we er twee toegestuurd. De film is nu nog elke keer te zien op de opendag van WB.
Mooi ding! Misschien mag ik volgend jaar ook zoiets moois maken!Erasmo schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:22:
[...]
Omdat het kan!![]()
offtopic: Werktuigbouw en Jansbrug, bravo!!!
O, je bent Paul..
in principe kan je geloof ik even veel relais schakelen als er aders zitten in je lpt port ,hankleppe schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:55:
[...]
Precies
Ik wil het eigenlijk toch wel eerst zelf proberen te maken omdat dit wel erg 'makkelijk' is. Hoeveel relais kun je maximaal op je LPTport aansluiten?
* hankleppe gaat 't hoe maak ik een printplaattopic 's goed doorlezen
aangezien je de - gewoon op een batterij o.i.d. aan kan sluiten
"Stilte, een gat in het geluid...."
volgens mij kun je niet zo gek veel aansluiten, ik meende een stuk of 8 ik weet het niet zeker maar ik heb wel projectjes gezien waarbij ze een velleman projectje gebruikten om 8 poorten aan te sturenFlapietoetoe schreef op woensdag 14 december 2005 @ 18:40:
[...]
in principe kan je geloof ik even veel relais schakelen als er aders zitten in je lpt port ,
aangezien je de - gewoon op een batterij o.i.d. aan kan sluiten
Een transparant kastje van 10*7cm, waar een printplaat met 3 relais en 2 blauwe leds inkomt.
Aan de ene zijkant van het kastje komt een LPTport voor een printerkabel van m'n pc naar 't kastje. Aan de andere kant een UTPport waarvan een UTPkabel naar m'n Senseo gaat. Ik wil nl geen losse draadjes en wil 'm eventueel kunnen verzetten. In de voet van de Senseo komt ook weer een UTPport met daaraan gesoldeerd de switches.
* hankleppe houd GoT op de hoogte
[ Voor 5% gewijzigd door hankleppe op 15-12-2005 00:03 ]
vet gaafhankleppe schreef op donderdag 15 december 2005 @ 00:03:
Ik begin asap met 't een schema te maken. Ik wil het als volgt doen:
Een transparant kastje van 10*7cm, waar een printplaat met 3 relais en 2 blauwe leds inkomt.
Aan de ene zijkant van het kastje komt een LPTport voor een printerkabel van m'n pc naar 't kastje. Aan de andere kant een UTPport waarvan een UTPkabel naar m'n Senseo gaat. Ik wil nl geen losse draadjes en wil 'm eventueel kunnen verzetten. In de voet van de Senseo komt ook weer een UTPport met daaraan gesoldeerd de switches.
* hankleppe houd GoT op de hoogte
edit: Is het niet mogelijk om dat printplaatje in de senseo te bouwen?
en hoelang doe je die utp kabel?
[ Voor 11% gewijzigd door shure-fan op 15-12-2005 10:52 ]
Als je het 1op1 wil doen 8 inderdaad, maar je kunt met die 8 natuurlijk ook een binair getal coderen en op die manier 2^8 = 256 relaitjes aansturen. Dat lijkt me voldoende voor je Senseoshure-fan schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:44:
[...]
volgens mij kun je niet zo gek veel aansluiten, ik meende een stuk of 8 ik weet het niet zeker maar ik heb wel projectjes gezien waarbij ze een velleman projectje gebruikten om 8 poorten aan te sturen
Kan misschien wel maar ik wil een 1337 doorzichtig kastje aan de muur monteren met 2 blauwe ledsshure-fan schreef op donderdag 15 december 2005 @ 10:49:
[...]
vet gaaf
edit: Is het niet mogelijk om dat printplaatje in de senseo te bouwen?
en hoelang doe je die utp kabel?
Waar laat je dan je ground?MoZe schreef op donderdag 15 december 2005 @ 11:30:
[...]
Als je het 1op1 wil doen 8 inderdaad, maar je kunt met die 8 natuurlijk ook een binair getal coderen en op die manier 2^8 = 256 relaitjes aansturen. Dat lijkt me voldoende voor je Senseo
Lekker belangrijk
Verwijderd
(je bent student, toch?)
de componenten werken alle ook wel op 12 volt (peltier, fan, eletronica, pomp)
Electronica weet ik zo niet of ie nog de goede volume indicatie aangeeft.
Resterend bier volume wordt afgeleid van de druk verhoging als de pomp draait over een bepaalde tijd.
Bij een bijna leeg vat zal de pomp langer moeten draaien om van bv 1.2 bar naar 1.5 bar te komen dan een bijna vol vat.
Bij latere versies is de electronica wel wat slimmer geworden: hij calibreert zichzelf.
de peltier zal met minder rendement werken(dus van elke watt opgenomen hou je maar een klein beetje extra koude-watts over.)
de fan maakt wat meer lawaai.
Dus, gewoon doen.
Pimp em op.
Trekt wel zo'n 60-80 watt, dus je accu is wel een keer leeg
(zware 72 Ah-accu bij 12V max 50% ontlading anders accu schade ==> 5hr gebruik)
Electro voeding die er nu inzit is een schakelende voeding, bedrading is simpel.
2 draden uit de voeding (- zwart en rood+) doorknippen en met een kroonsteentje aan een ander 12V voeding hangen (gelijk spanning)
(aldus een van de ontwerpers)